Bra äldre eller nutida svenska fantasyrollspel utan tydliga ideologiska avtryck?

Tråkigt? Tala för dig själv. Orättvisor och ojämlikhet genererar drama, och är i princip ofrånkomliga med förutsättningarna hos ett äldre samhälle.

Ridderskapet var en homosocial, extremt patriarkal tradition, grundad i djupt liggande könsbinära föreställningar. Kvinnliga riddare hade inkräktat på en exklusivt manlig sfär som var central i den medeltida tankevärlden. Du kan absolut ha kvinnliga "riddare" i en fantasyvärld, men att ha det urlakar konceptets verkliga innebörd, och riskerar, om man inte är varsam och medveten i sitt världsbygge, att reducera riddar-konceptet till en banal, kontemporär kliché.

Det var ingen som sa att man inte skulle ha med några orättvisor eller någon ojämlikhet.
Vad jag säger är att det är rätt tråkigt och fantasilöst om man bara rakt av kopierar de orättvisor och fördomar som har funnits i vår värld när man skapar en fantasivärld.

Ridderskapet var ... inte precis en tradition. Medeltiden sträckte sig över många århundraden och många länder. Både tankevärlden och hur "ridderskapet" såg ut varierade rätt mycket mellan olika platser och olika tider.

Och sen så var det ju så att teori och praktik inte alltid överensstämde. Att det på sina håll fanns regler för vem som fick göra vad betydde ju inte automatiskt att reglerna följdes eller att folk ens brydde sig om en del regler.

Jag tycker egentligen inte att ordet ”logik” är särskilt lyckat i den här diskussionen över huvud taget. Det rör sig snarare om immersion i en fantasivärld med intern koherens och konsekvens. Logik implicerar att A följer på B med någon slags inbyggd nödvändighet, vilket knappast gäller för vår faktiska historia (jag är åtminstone personligen inte determinist när det gäller historia).
Ibland är det dock så att A följer på B, i synnerhet när det gäller teknologisk utveckling (men lustigt nog så brukar man ha glömt bort A när man kommit till C eller D och så adderar man E på helt andra grunder och så börjar folk ifrågasätta C eftersom det inte alls adresserar F :) ).

Jag spelar DoD med min 10-åriga dotter och tycker det är bra att hon kan spela en kvinnlig vad-som-helst och att hon kan känna att spelets värld inte är misogyn och hemsk. När @FDelux skriver att det "är respektlöst" med denna typ av moderna spel så måste man ju få fråga, respektlöst mot vem?
När jag spelar med vuxna kan vi absolut utforska mörka teman om vi känner för det. Hur är det att vara en kvinnlig äventyrare i en misogyn patriakal värld? Hur är det att leva i en rasistisk värld, där din ras anses vara inneboende ond och ful? Jag dock glad att jag inte måste utsätta mina barn för sådant och därför kan jag bra tacka Fria Ligan för deras enastående produkter.
Instämmer helt. Båda varianterna fyller en funktion. En del vill ha "gladfantasy", en del vill ha det "hårt men orättvist", och båda har rätt.

Nu tar jag ju inte i kulturkriget med tång ens, men för att återknyta till trådens ursprungssyfte törs jag väl ändå våga mig på en gissning om vad TS är ute efter, på ett ungefär. Att hitta just bra spel är nog inget problem i sig, det riktigt svåra är väl kriteriet "mycket material".
Det har ju redan nämnts, men Fantasy! från SagaGames är nog det bästa förslaget hittills. Det är ju rätt uttryckligen mest gladfantasy med extremt löst världsbygge, inte gjort med någon avsikt att aktivt behöva reflektera över trälarnas sociala status i kejsardömet, samt med elaka gris-orcher som bonus. Det är rätt mycket Conan och oförargligt grabbig "klassisk rollspelsfantasy som man minns det". Samt att det har utkommit hyfsat med extramaterial till det.

Som sidospår fick jag ett "that's a name I haven't heard in a long time"-ögonblick när Zhoria kom på tal. Måste nästan kolla om jag har kvar PDF:erna av det. Fick aldrig tillfälle att spela det, men mitt yngre, lagom edge-lordiga jag satt ju givetvis och bläddrade glatt och tänkte "Fan vad det här verkar mörkt och ballt!"

Det har ju redan nämnts, men Fantasy! från SagaGames är nog det bästa förslaget hittills. Det är ju rätt uttryckligen mest gladfantasy med extremt löst världsbygge, inte gjort med någon avsikt att aktivt behöva reflektera över trälarnas sociala status i kejsardömet, samt med elaka gris-orcher som bonus. Det är rätt mycket Conan och oförargligt grabbig "klassisk rollspelsfantasy som man minns det". Samt att det har utkommit hyfsat med extramaterial till det.
Det verkar dock vara ur tryck. Men det finns fortfarande en hel del begagnade ex och restlager i omlopp.

Jag läser OP som att vad som egentligen efterfrågas är spel som inte skriver läsaren på näsan med samtida progressiva värderingar?

När det ska vara svenskt också är åttiotalsproduktion som Expert + Ereb Altor (eller ett Sword & Sorcery-hemmahack på Expert) och Sagan om Ringen - Rollspelet de uppenbara rekommendationerna.

"världarnas egen logik" är viktig för min inlevelseförmåga (som gör att jag har roligt), och därför är jag glad över att kunna stöta på t.ex. icke-heterosexuella NPC:er.

Edit: Det handlar för mig inte om att placera NPC:er i specifika samhällspositioner, utan om deras blotta existens.
Ok, lite intressant antar jag. Tror dock vi har olika intentioner med vårt spelande. Har spelat väldigt lite rollspel dessvärre, men planerar inte att mina spelledarkaraktärers sexuella preferenser kommer utforskas nämnvärt i mina äventyr. Blir inga pridefestivaler i mina fantasybyar, den saken är klar 😊

Apropå att mina preferenser i två trådar dryper av reaktionism (eller hur det nu formulerades av någon) så kan det bero på att jag är reaktionär (går hand i hand med att vara ortodoxt kristen). Antar man kan tycka det är ”ovärdigt” att låta mig fråga om tips utifrån mina preferenser, men är inte det rätt exkluderande för de som verkar gå i strid för inkludering? Rätt många som ej får plats i erst community isf. ifall endast politiskt progressiva är välkomna. Och måste verkligen alla spel vara för alla?

Jaja, tror vi har nåt vägs ände här. Struntar i all allmän fientlighet, och fokuserar på de uppriktiga och initierade tipsen som jag ödmjukt tackar för. Tar med mig att DoD Expert kan vara något, Chronopia låter häftigt (om än ej en setting jag egentligen är peppad på just nu), Eon superintressant, Trudvang ska jag grotta i, samt två till synes intressanta hemmasnickrade spel jag såklart kommer undersöka (tack!). Kommer även läsa igenom tråden igen och se om jag ev. har missat något tips. Blev lite rörigare tråd än vad jag hade hoppats på, men ev. mitt eget fel som moderatorerna påpekat.

Vill även tacka @Ymir som formulerade sin spelvärldspreferens - som jag till fullo delar - på ett mycket bättre sätt än jag lyckats med i tråden.

Också lyxigt att @Brior som stor svensk spelskapare bjudit på sina tankar bakom Svärdets sång. Ser fram emot att utforska det som spelare även om det nog inte kommer bli ett spel jag själv väljer att spelleda i framtiden. Stort tack för det! 🙏🏻

Ibland är det dock så att A följer på B, i synnerhet när det gäller teknologisk utveckling (men lustigt nog så brukar man ha glömt bort A när man kommit till C eller D och så adderar man E på helt andra grunder och så börjar folk ifrågasätta C eftersom det inte alls adresserar F :) ).
Ja, det är en lösare form av begreppet "logik", men väldigt etablerad den med. "Följer det här den interna logiken?" handlar inte om formella logisk slutledningar, utan om huruvida något är internt koherent. Och även inom fältet skiljer man på formell och informell logik.

Back