Okej, jag tolkade ditt citat från just regelbiten av Svärdets sång som att det var just hur reglerna var formulerade som var ett hinder för dig.
Ber om ursäkt för mitt missförstånd. Då spelar det alltså ingen roll att om man skriver "hon" eller "han" i just regelexempeln, utgår jag från. Så då är det spelvärlden det hänger på.
När det gäller just spelvärlden så är ju din uppfattning just din uppfattning, och den är ju svår att ändra på. I snart 30 år har rollspel (svenska såväl som amerikanska) breddat inkluderingen i spelvärldarna, dels genom att fler personer är kvinnor (runt 50 % är ju ändå kvinnor i verkliga livet) och dels genom att "monster" har humaniserats över tid. Det är alltså inget nytt i svenska rollspel, utan något som sakta förändrats över tid i alla rollspel.
Man har också landat i att världar som innehåller drakar, demoner, alver, dvärgar och magi kanske inte lämpar sig för att bedömas enligt en skala som visar hur "realistiska" spelvärldarna är. Det gäller ju inte bara svenska spel, utan även utländska spel. Nu handlar det mer om hur spelen löser själva spelkonceptet som presenteras i spelet.
Så det enda sättet jag ser att undvika att utsättas för detta är att spela rollspel och äventyr från 70- och 80-talet. Särskilt då Dungeons & Dragons, som väl kan ses som ett av de mest konvervativa rollspel som finns.