Bordeller i vilda västern

Status
Not open for further replies.

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag förstår - från helt andra diskussioner och forum - att HBTQ-personer utforska/experimentera med olika identiteter och sexuella läggningar i bordsrollspel. Jag tog del av en sådan berättelse där en bordell spelade en positiv roll i berättelsen.

Om det fungerar för HBTQ-personer, så kan det säkert fungera för Hetero/Cis-personer också.

Jag tycker detta är fantastiskt. För egen del har rollspel aldrig varit något annat än underhållning och nörderi. Men att andra människor hittar så mycket mening och också kan arbeta med sig själva genom rollspel gör mig alldeles varm och glad.

I vår värld finns tabun. En del är gamla. En del är nya, och en del kanske inte ens är uppfunna (kärleksrelationer till maskiner) i verkliga världen än, men de kommer.

Rollspel är en möjlighet att experimentera med värderingar och tabun - ta bort gamla - eller på sci-fi-maner införa nya.
Det tycker jag vi ska se som en möjlighet och något bra - inte som en risk.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Asså ge dig nu skapar du bara halmgubbar
Om jag gjort felaktiga antaganden om dig får du gärna rätta mig. Jag antar att du inte vill ha med sexköp och bordeller vid spelbordet för att du anser det moraliskt fel. Jag antar också att du anser att mord, korruption och svikandet av ett förtroende är fel. Till slut antar jag att du trots att du anser ovanstående vara omoraliskt, ändå har med det i spel.

Om något av ovanstående är ett felaktigt antagande, upplys mig. Om inte, vad är det som gör att du applicerar en attityd till sexköp och en annan till mord?

Det går utmärkt att spela rollspel utan alla dessa element. Jag har spelat spel som Happy together och It’s Complicated utan att ha med i princip något omoraliskt beteende alls.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om jag gjort felaktiga antaganden om dig får du gärna rätta mig. Jag antar att du inte vill ha med sexköp och bordeller vid spelbordet för att du anser det moraliskt fel. Jag antar också att du anser att mord, korruption och svikandet av ett förtroende är fel. Till slut antar jag att du trots att du anser ovanstående vara omoraliskt, ändå har med det i spel.

Om något av ovanstående är ett felaktigt antagande, upplys mig. Om inte, vad är det som gör att du applicerar en attityd till sexköp och en annan till mord?

Det går utmärkt att spela rollspel utan alla dessa element. Jag har spelat spel som Happy together och It’s Complicated utan att ha med i princip något omoraliskt beteende alls.
Du har nog förstått mig rätt dock tycker jag att slå ihjäl fiktiva monster (orcher vättar osv) och att köpa sig sexuellt tvång inte går att jämställa .

Prostitution och trafficking är något som har en djup verklighetsförankring till vår värld där en hel del personer troligtvis i ens närhet som man inte ens vet om har köpt sexuella tjänster antingen i Sverige eller utomlands som i Thailand eller Ungern , Tjeckien eller liknande men antalet män som slår ihjäl orcher och vättar och snor deras guld är inte särskilt hög i vårt samhälle .

Jag har inget problem med sex mer än att jag är obekväm att gestalta det men det beror på personliga aspekter snarare än moraliska sådana dock har jag problem med att köpa sexuellt tvång och jag tycker inte det är något som bör normaliseras genom att ha med detaljerade bordellbesök och horor i en rollspels setting.

Och jag ser heller inte att det är något som behövs för att jag skall få en fullständig western upplevelse på samma vis som jag inte gråter av sorg över att sl inte valt att ha med apartheid i sin 7o-tals dSydafrika kampanj så min karaktär går miste om att vara boersk rasist

Så när vita medelålders cis-män försvarar sin rätt att få gå på bordell i rollspel så lyser min trigger lampa
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Du har nog förstått mig rätt dock tycker jag att slå ihjäl fiktiva monster (orcher vättar osv) och att köpa sig sexuellt tvång inte går att jämställa .
I Western som vi pratade om finns inga fiktiva monster. Jag tror att det är vanligt att oskyldiga människor kommer till skada och dödas i Western-kampanjer. Precis som i verkliga världen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Precis som i verkliga världen.
Tror du att 1 av 10 män misshandlat eller mördat någon?
Lever du i en vardag där våld och mord är normalt och vanligt förekommande? I så fall beklagar jag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag misstänker att vi påverkas, om inte annat eftersom den (i mina ögon avskyvärda) reklam- och propagandabranschen lever och har hälsan.
Skillnaden här är väl att reklambranschen medvetet försöker att sälja in prylarna som en positiv och bra grej, medan detsamma inte nödvändigtvis gäller för dem som har med problematiska element i rollspel.

Och det är sant att mord är längre ifrån de flesta svenskars vardag, men misshandel är betydligt vanligare. Detsamma gäller korruption och otrohet, till exempel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
I Western som vi pratade om finns inga fiktiva monster. Jag tror att det är vanligt att oskyldiga människor kommer till skada och dödas i Western-kampanjer. Precis som i verkliga världen.
Ja det är sant men att kallblodigt mörda någon och att agera på snevridna sexuella impulser är ganska långt ifrån varandra . Dom flesta män skulle nog kunna tänka sig att köpa en hora i Thailand vilket dom ju också uppenbart gör eftersom sexindustrin blomstrar där men att mörda någon ligger väldigt långt bort för dom flesta män . Det har tex gjorts studier om att porr ger unga män och även kvinnor en snedvriden syn på sex där unga män tror att alla kvinnor vill ha en kuk i röven och bli sprutade i ansiktet och där unga kvinnor tror det är så dom måste agera för att bli validerade av männen . Det är sunkigheter som vi inte bör ge utrymme
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Dom flesta män skulle nog kunna tänka sig att köpa en hora i Thailand vilket dom ju också uppenbart gör
Hej!

Jag ställer mig tvekande till ovanstående information. Om det finns belägg för det, vill jag gärna se de siffrorna.

Om det inte finns belägg, så tycker jag att vi kan lämna den formen av argumenatation bakom oss i den här tråden.

MVH

/Magnus
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Tror du att 1 av 10 män misshandlat eller mördat någon?
Lever du i en vardag där våld och mord är normalt och vanligt förekommande? I så fall beklagar jag.
Jag förstår inte... tycker du att en företeelse är MER tabu och mer moraliskt förklastlig i rollspel, för att den är MER vanligt förekommande i verkliga världen?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hej!

Jag ställer mig tvekande till ovanstående information. Om det finns belägg för det, vill jag gärna se de siffrorna.

Om det inte finns belägg, så tycker jag att vi kan lämna den formen av argumenatation bakom oss i den här tråden.

MVH

/Magnus
Av rent anekdotiska belägg så finns det enligt egen utsago 9st medelålders män i min tidigare vänskapskrets som köpt sexuella tjänster i Thailand , Filipinerna och Ungern samt Tjeckien. Jag är inte vän med dom i dag då jag moraliskt inte kan ställa mig bakom detta .

Du kan ju bara gå ut på Youtube och söka på Thailand sexindustry eller Thailand Night life guide Thailand gogo bar eller vad som helst så dyker det upp massa videos på ämnet . Det har ju även gjorts ett antal seriösa dokumentärer om sexindustrin i Thailand .
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag förstår inte... tycker du att en företeelse är MER tabu och mer moraliskt förklastlig i rollspel, för att den är MER vanligt förekommande i verkliga världen?
Jag menar att ju mer förekommande en företeelse är i en persons vardag, desto större sannolikhet att hen känner igen sig i och påverkas av gestaltningar av den företeelsen i konst, reklam och propaganda. Det är inte den enda parametern, såklart. Men det är ganska säker på att det är en parameter.

Så därför tycker jag att när man gestaltar saker som man inte vill ska spridas, förvärras eller normaliseras IRL, och det är saker som man uppfattar redan är väldigt normaliserade, så finns anledning att vara extra försiktig i hur och om man gestaltar de sakerna. Jämfört med när man gestaltar saker som man antingen inte bryr sig om ifall de sprids, eller saker som inte redan är närvarande och/eller normaliserade i folks vardag.

EDIT: c:a 10% av svenska män tycks ha köpt sexuella övergrepp någon gång. Jag tycker att det verkar rimligt att det är en lågt räknad siffra då den, vad jag förstår, bygger på enkäter och alla inte talar sanning i enkäter. Jag tänker dessutom att det redan verkar finnas en betydande del normalisering av i mina ögon beklagliga attityder kring både kvinnor i allmänhet och köp av sexuella övergrepp i synnerhet bland män. Därför tycker jag det finns anledning att vara försiktig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Av rent anekdotiska belägg så finns det enligt egen utsago 9st medelålders män i min tidigare vänskapskrets som köpt sexuella tjänster i Thailand , Filipinerna och Ungern samt Tjeckien. Jag är inte vän med dom i dag då jag moraliskt inte kan ställa mig bakom detta .

Du kan ju bara gå ut på Youtube och söka på Thailand sexindustry eller Thailand Night life guide Thailand gogo bar eller vad som helst så dyker det upp massa videos på ämnet . Det har ju även gjorts ett antal seriösa dokumentärer om sexindustrin i Thailand .
Om vi pratar rent anekodotiskt så har jag under mina år på jorden träffat en person som enligt tredjehanduppgifter sägs ha anlitat en prostituerad. Jag har träffat betydligt fler än två män i mitt liv, så jag ställer mig väldigt tveksam till att en majoritet av dem har köpt sex i Thailand.

Att det finns en sexindustri i Thailand betyder inte automatiskt att en majoritet av svenska män tycker att det är okej, eller att en majoritet har köpt sex i Thailand.

/M
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
MODERERING

Nu är det nog med snack om sexköp i verkligheten! Det här forumet handlar om rollspel, och den här tråden handlar om förekomsten av bordeller i en historisk västernmiljö, i rollspel. Den som vill diskutera något annat bör göra det någon annanstans.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om vi pratar rent anekodotiskt så har jag under mina år på jorden träffat en person, som sägs ha anlitat en prostituerad. Jag har träffat betydligt fler än två män i mitt liv, så jag ställer mig väldigt tveksam till att en majoritet av dem har köpt sex i Thailand.

Att det finns en sexindustri i Thailand, så följer inte automatiskt att en majoritet av svenska män tycker att det är okej, eller att en majoritet har köpt sex i Thailand.

/M
Nu är det ju dock just vita västerländska cis-män som föder den asiatiska sexindustrin .

Sa inte @krank i ett tidigare inlägg att en av tio svenska män köpt sex någon gång i sitt liv . Jag tror ju inte hen dratt dessa data ur röven
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag menar att ju mer förekommande en företeelse är i en persons vardag, desto större sannolikhet att hen känner igen sig i och påverkas av gestaltningar av den företeelsen i konst, reklam och propaganda. Det är inte den enda parametern, såklart. Men det är ganska säker på att det är en parameter.

Så därför tycker jag att när man gestaltar saker som man inte vill ska spridas, förvärras eller normaliseras IRL, och det är saker som man uppfattar redan är väldigt normaliserade, så finns anledning att vara extra försiktig i hur och om man gestaltar de sakerna. Jämfört med när man gestaltar saker som man antingen inte bryr sig om ifall de sprids, eller saker som inte redan är närvarande och/eller normaliserade i folks vardag.
Jag förstår!

Jag är inte övertygad om att man blir mer positivt inställd till sexköp i verkligheten för att man spelar rollspel där sexköp skildras realistisk (vad det nu är, för oss som inte har någon personlig erfarenhet). För människor med fungerande empati (de flesta av oss) skulle det istället kunna bidra till att vi får en djupare förståelse och mer inlevelse.

Jag ser inte rollspel som en uppfostrande aktivitet. Jag spelar inte rollspel för att överföra mina moraliska värderingar på mina medspelare. Och jag vill nog inte ha deras heller. Jag ser rollspel som en utforskande aktivitet, där vi kan uppleva sådant som vi annars inte upplever.

Om man sedan mår dåligt av, eller finner de andra spelarnas beteende/agerande som personligt obehagligt så att man blir illa berörd, då är det en annan sak. Men det är inte farligt att bli illa berörd - det blir man av konst, litteratur och film. Och nyheter. Det är meningen.

EDIT: Jag postade innan jag såg ovanstående modering. Jag tar bort denna post ifall moderator föredrar. Eller moderator får gärna ta bort den. Eller lämna den.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
7,5 procent av de svenska männen har någon gång köpt sex, enligt en studie från Göteborgs universitet (2015).

[Missade modereringen. Låter inlägget stå kvar men kommer inte att diskutera vidare.]
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Själva westerngenren handlar om ett väldigt, monstruöst brott i form av koloniseringen av en kontinent med tillhörande folkmord, i svallvågorna efter det andra väldiga, monstruösa brott som var det transatlantiska slaveriet. Ska man dra kopplingar till samtiden tror jag nog att det är avsevärt fler svenskar som drar nytta av produkter tillverkade av slavarbetskraft eller i länder som drabbats av kolonialism, så jag tycker det är lite kinkigt att dra gränsen för vilken historisk orättvisa man vill inkludera vid just bordellerna.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Andelen män i Sverige uppgår till 5,195,814 så 7,5% av det blir sålunda 389,686,05 män i Sverige har alltså köpt sex så alltså mer än halva Göteborgs stad
 
Status
Not open for further replies.
Top