Bordeller i vilda västern

Status
Not open for further replies.

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jo det finns men det är något som existerar i bakgrunden . Jag kräver tex inte och har aldrig under mina 20+ år som sl haft en enda spelare som krävt att dom skall betala hyran eller göra bankärenden eller spela ut scen där dom går i h shoppar mat eller borstar tänderna osv
Kan man inte hantera bordeller på exakt samma vis?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skrev:
"Jag kan tycka att om man inte vill att bordeller och prostitution ska vara ett inslag i sin kampanj, så kan man helt enkelt bara inte behandla det. Precis som kyrkan och gudstro inte behöver vara ett inslag i en Westernkampanj. Eller presidentvalskampanjer. Eller toalettbesök och personlig hygien."

Det är - vad jag förstår - väsentligen din position. Jag respekterar din position.

Du ifrågasatte sedan bordeller i Western-kampanjer, med argumentet: "har man ett så tråkigt eller icke existerande sexliv så man måste få utlopp för sin sexuella frustration genom ett rollspel?", vilket jag gav ett mycket sakligt svar på.

Hur som helst tycker jag att folk slipper att ha med bordeller i Western-kampanjer, av vilka skäl de själva önskar. Det verkar rimligt att det finns några politisk-moraliska argument bakom. Jag tycker inte att det är samma sak att diskutera på vilket sätt dagens politiska moral påverkar hur vi väljer att skildra historiska miljöer, som att implicera att rollspelare vill ha bordeller för att kompensera för sitt eget bristande sexliv.
Jag kan tycka att det kan finnas en varningslampa som lyser när någon försvarar rätten att ha med inrättningar för köp av sexuella tjänster i en setting ( säger inte att du gjort det) då kan man ju börja undra över varför vill hen ha med en bordell eller sexarbetare . Beror det på att hen har en osund relation till sex eller att hens partner är frigid eller hen har nån konstig festich för horor ?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
om mina spelare plötsligt skulle lägga vikt vid att springa på bordeller och villja spela ut sexuella akter under spelmötena så skulle jag ifrågasätta om dom har en sund relation till sex och deras mentala välbefinnande.
Om jag upplevde att en eller flera spelare inte hanterar bordeller eller sex i spelet på ett sätt som gör mig eller andra deltagare bekväma så skulle jag också ta bort dessa företeelser ur spelvärlden. En annan lösning kan vara att prata med gruppen om det, men där måste man nog känna efter, vill någon inte ha med bordeller så har man inte med dem - oavsett skäl.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kan man inte hantera bordeller på exakt samma vis?
Jo det kan man och det finns bordeller i min western setting också men det är inget jag låter spelarna utforska , dels för att jag inte ser hur det tillför något rent spelmässigt och dels för att jag inte är bekväm som Sl att gestalta sexualitet
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jo det kan man och det finns bordeller i min western setting också men det är inget jag låter spelarna utforska , dels för att jag inte ser hur det tillför något rent spelmässigt och dels för att jag inte är bekväm som Sl att gestalta sexualitet
Det låter ju som en utmärkt lösning. Och detta löser ni sannolikt helt utan att förolämpa varandra.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag kan tycka att det kan finnas en varningslampa som lyser när någon försvarar rätten att ha med inrättningar för köp av sexuella tjänster i en setting ( säger inte att du gjort det) då kan man ju börja undra över varför vill hen ha med en bordell eller sexarbetare . Beror det på att hen har en osund relation till sex eller att hens partner är frigid eller hen har nån konstig festich för horor ?
Det har du inte med att göra. Det är en privatsak. Det finns inga offer och inga brott. Detta handlar om konst och yttrandefrihet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag kan tycka att det kan finnas en varningslampa som lyser när någon försvarar rätten att ha med inrättningar för köp av sexuella tjänster i en setting ( säger inte att du gjort det) då kan man ju börja undra över varför vill hen ha med en bordell eller sexarbetare . Beror det på att hen har en osund relation till sex eller att hens partner är frigid eller hen har nån konstig festich för horor ?
Utan att gå in på moraliteten i sexköp, har du med våld när du spelar rollspel? Skulle du försvara rätten att ha med våld i en setting? Beror det på att du har en osund relation till våld eller har du någon konstig våldsfetisch?

EDIT: För tydlighetens skull: Jag tror inte att du har några osunda relationer till våld. Det är en retorisk fråga.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det har du inte med att göra. Det är en privatsak. Det finns inga offer och inga brott. Detta handlar om konst och yttrandefrihet.
Jag är i min fulla rätt att göra exakt vilka antaganden jag vill och jag har full rätt att som Sl välja att inte ha med bordeller i min setting . Om det inte passar han ,hon eller hen och det är så viktigt att få knulla horor så vet dom vart dörren finns
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Sedan köper jag inte argumentet att bordeller ska vara med för att sex är en av världens starkaste drivkrafter.
Ja, sex ÄR en av världens starkaste drivkrafter, men det betyder inte att man alltid måste ha med sex.
Finns sex med i Astrid Lindgrens böcker? Nu protesterar ni och säger att Astrid skrev BARN-böcker.
Då blir min motfråga: står det någonstans att Western är barnförbjudet?
Alltså, ingen argumenterar för att alla spelpass i alla spel ska centreras runt sex. Bara att det inte är några konstigheter att vilja ha med det i spel. Det finns inga måsten alls. Om någon vill spela western utan bordeller och sex har jag inga problem med det. Om någon vill spela med bordeller och sex har jag inga problem med det, heller.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ett tips är att överföra den generositeten till detta forum. Jag som uppskattar realism uppskattar inte det du insinuerar.
Och jag uppskattar inte hur du och andra verkar försvara rätten att ha med sexarbetare i en setting , det petar på mina trigger warnings

Det är som att försvara rätten att ha med rasism
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag är i min fulla rätt att göra exakt vilka antaganden jag vill och jag har full rätt att som Sl välja att inte ha med bordeller i min setting .
Fullt medhåll! Precis som andra kan välja att ha med det i sin. Alla blir nöjda (även om jag skulle föredra om gruppen tog ett gemensamt beslut snarare än att ge SL bestämmanderätt).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jaha, det där med öppen diskussion var tydligen inte så viktigt när allt kommer omkring. Jag lämnar tråden och din sunkiga attityd här.
Så du tycker på fullt allvar att det är så viktigt för dig att få ha med bordeller och sexarbetare i en setting och du säger att min attityd är sunking .

Tycker du på fullaste allvar att kvinnor i en behovsposition där dom måste sälja sin kropp för en mans pengar är något som är sunt och bör vara med i rollspel ?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Så du tycker på fullt allvar att det är så viktigt för dig att få ha med bordeller och sexarbetare i en setting och du säger att min attityd är sunking .

Tycker du på fullaste allvar att kvinnor i en behovsposition där dom måste sälja sin kropp för en mans pengar är något som är sunt och bör vara med i rollspel ?
Jag upprepar frågan om våld. Applicerar du samma attityd till våld? Då har du två alternativ: Antingen tycker du att mord är sunt eller så har du inte med det när du spelar rollspel.

EDIT: Och tycker inte att andra ska ha med det, heller, såklart.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag upprepar frågan om våld. Applicerar du samma attityd till våld? Då har du två alternativ: Antingen tycker du att mord är sunt eller så har du inte med det när du spelar rollspel.

EDIT: Och tycker inte att andra ska ha med det, heller, såklart.
Asså ge dig nu skapar du bara halmgubbar
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
MODERERING

Dr_Dängrot: Din argumentation handlar alldeles för mycket om vilken typ av personer andra debattörer är, och vad de har för åsikter om kvinnor. Sluta omedelbart med det. Håll dig till att diskutera argumenten, inte personerna!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Jag tycker att det kan få finnas bordeller i ett västernspel. Så länge det inte handlar om att glorifiera prostitution är det helt okej för min del. På samma sätt kan det få finnas salooner så länge det inte handlar om att glorifierar alkohol. Jag tänker mig att bordellen kan fungera som tidsenlig kuliss för en intressant händelse i spelet, säg ett mord, eller som utgångspunkt för att presentera något ur dåtidens samhälle och dess effekter, både bra och dåliga (jämför klippet som @God45 länkade ovan). Därmed inte sagt att alla som spelar västernrollspel måste ha med bordeller i sina spel, eller att bordeller måste spela en central roll. Det är helt valfritt.

När det gäller själva sexet, köpt eller ej, är det inget jag är intresserad av att uppleva vid spelbordet och detsamma gäller de andra i min spelgrupp. Möjligtvis att det ibland kan antydas att någon rollfigur har sex, helt utan detaljer, men inte i större omfattning än det antyds att rollfigurerna sköter sin personliga hygien eller äter frukost varje dag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Det här är säkert ett misstag, men here goes – några saker jag tänkt när jag läst den här tråden:
  • Jag personligen värderar inte historisk autenticitet speciellt högt, men jag tror att jag i någon mån kan förstå de som gör det.
  • Jag tänker att autenticitet, precis som många andra påpekat, inte innebär att man måste fokusera på just bordellerna. Man kan plocka bort dem helt, de kan finnas men aldrig "i bild", de kan finnas i bild men aldrig vara i fokus, de kan vara i fokus men aldrig beskrivas i grisig detalj, och så vidare. Det är lite som när man undervisar i historia; visst finns det en "faktiskt existerande historia" men den är lika komplex som vår värld och tid, och varje ögonblick är lika stort som varje ögonblick nu. Det går inte att sammanfatta ett ögonblick nu i speciellt hög detaljrikedom, så det går inte med historien heller. Man väljer alltid vilket fokus man vill ha, man väljer vad man plockar bort och vad man har med. Det här uppfattar jag att (nästan) alla i tråden också håller med om.
  • Jag undviker gärna begreppet "sexarbetare" själv, bland annat för att det lanserats och pushas av torsk- och hallicklobbyn – den som vill legalisera köp av övergrepp (s.k. "sexköp" alltså). Något som jag personligen är extremt mycket emot.
  • Jag tycker att det är ganska stor skillnad mellan våld och köp av sexuella övergrepp. En av tio svenska män har köpt sexuellt övergrepp. Jag är inte helt säker, men jag tror inte att en av tio män har mördat. Jag vet att en del gärna tänker sig att vi inte på något sätt någonsin påverkas det allra minsta av den kultur vi konsumerar (eller deltar i), men jag är inte lika säker. Jag misstänker att vi påverkas, om inte annat eftersom den (i mina ögon avskyvärda) reklam- och propagandabranschen lever och har hälsan. Jag tror att vi påverkas olika mycket av olika typer av kulturkonsumtion, och att en av de faktorer som avgör hur mycket vi påverkas är hur mycket av det vi ser/upplever i fiktiv form som faktiskt redan figurerar i vår vardag. Jag tror att media som glorifierar våld har en större effekt på den som redan befinner sig i en situation där våld är vanligt, än på den som lever en våldsfri tillvaro. Min teori här är därför att media som glorifierar eller normaliserar köp av sexuella övergrepp har en starkare normaliserande effekt än media som glorifierar eller normaliserar våld eller mord. Åtminstone på personer som, likt de flesta svenskar, lever en förhållandevis våldsfri tillvaro men som rent statistiskt möter en hel del män som köpt sexuella övergrepp. För att inte tala om alla helt vardagliga, icke-köpta sexuella övergrepp av olika slag.
  • Givetvis spelar det roll, i den ekvationen, hur man framställer köp av sexuella övergrepp. Jag tror absolut att man kan använda reklam/propaganda/media/konst även för att normalisera tanken att köp av sexuellt övergrepp är just precis det, och att det är oacceptabelt.
  • Är jag moralist? Liberaler brukar tycka det. Bortser jag från enskilda röster från några som sitter fast i prostitution, som säger att "de älskar det"? Ja, för jag tycker inte enskilda röster är speciellt intressant i det stora hela, jag är inte liberal. Jag är inte individualist.
  • EDIT: Jag är helt OK med att gestalta sex i rollspel. Jag har varit med om att det gjorts på väldigt bra sätt, där det tillfört inlevelse och upplevelse. Både när det skötts med fade-outs och när det beskrivits grafiskt. För mig är inte prostitution sex – prostitution är att köpa sexuella övergrepp. Prostitution är inte sex lite på samma premisser som våldtäkt inte är det, i mina ögon. Det är inte sex i rollspel jag har problem med; jag ser det som ett irrelevant sidospår.
Så:
  • Måste man ha med bordeller för att det ska vara "autentiskt"? Nej.
  • Måste man gå in detaljerat på bordeller för att det ska vara "autentiskt"? Nej.
  • Kan man gestalta bordeller utan att det normaliserar köp av sexuella övergrepp? Om man är försiktig.
  • Skulle jag helst se att bordeller antingen inte gestaltades, eller gestaltades på ett sätt som inte normaliserar eller glorifierar köp av sexuella övergrepp? Hemma hos alla, i allas privata vardagsrum? Ja.
  • Tycker jag att det säger något om en person, om den hemskt gärna vill ha med "lyckliga horan"-bordeller i sitt Westernspel? Frågan är för mig helt ointressant; jag är som sagt ganska ointresserad av att uttala mig om individer.
 
Status
Not open for further replies.
Top