krank said:
Bengt Petter said:
Exakt. Flaggor finns överallt, även i traditionella BRP-spel. Det nya i indietankarna handlar mer om att man lyfter flaggorna begreppsligt.
Jepp. Jag tror att väldigt många använt flaggor tidigare också, men kanske inte medvetet på det sättet. Tankar om att man t.ex gärna ska bygga äventyr där alla rollpersoner får känna sig nyttiga är ju inte helt nya.
Indeed - medhåll på detta. Därmed kan jag svara dig
Niklas att nej, inte vad jag vet, för jag har aldrig medvetet använt de här sakerna. Det vill säga att jag inte gått in för att söka dessa mekaniker/tekniker - sedan om de uppstått omedvetet eller ej, mer eller mindre, är en annan sak. Däremot är jag vänligt inställd till att använda bomber om det skulle behövas för att t.ex. få en komplex situation att röra sig framåt ("tvinga" spelarna att handla rättare sagt) hur som haver.
Fast mja... Liksom, rollpersoner har ju alltid flaggor (om jag förstår det rätt... ->) aka drivkrafter aka mål. Så fort en spelare skrivit en liten beskrivande sammanfattning och/eller en bakgrund till sin roll så finns det en massa personliga drivkrafter i det där. En roll utan drivkrafter/mål/vilja/strävan/flaggor gör ingenting för den har ingenting att sikta på. Så på så vis skapar de flesta spelare, varken de vet det eller inte, flaggor i sin rollperson.
Vad sedan gäller bomber kan man ibland råka improvisera ihop en, fast det är helt klart mycket svårare än att planera en, och edå och då har man verkligen byggt/planerat dylika. Dessa är dock mer sällsynta än flaggor - eftersom dessa är självexisterande ändå fån metaplanet och in i karaktären redan vid karaktärsskapandet.
Så mitt slutgiltiga svar är - om man nu definierar de här sakerna som jag (kanske felaktigt?) gjort - så säger jag att flaggor finns alltid med, varken man vill/vet om eller inte. Bomber är däremot inget måste eller konstant eller självexisterande - de är dock en jävligt bra teknik om man kan hantera dem och därmed är de välkomna att använda - men ingenting t.ex. jag brukar sikta på.