Nekromanti Bomber och flaggor

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Men det intressanta tycker jag är om flaggorna ges utrymme att betyda något i spel. I många av Äventyrsspels supplement fylls det på med en massa nya detaljer och stundtals helt vansinniga regler utan att det verkligen tillför något. Det jag gillar med de bästa indiespelen är att de bara fokuserar på sådant som tillför något i spel. Allt annat skalas bort. Begrepp som bomber och flaggor är väldigt konkreta och användbara begrepp.

Jag tror att den här typen av begrepp har mycket att tillföra även i - eller kanske särskilt i - traditionella BRP-spel. Rent konkret handlar det om att komma bort från alltför fyrkantigt rälsade och auktoritärt SL-styrda äventyr. Bomber gör oftast att man inte behöver ta allt i en bestämd ordning och på en specifik plats. Spelandet blir mer fritt.

I den bästa av världar tänker jag mig att man ändå kan behålla det som är bra med BRP-traditionens äventyrsskrivande: bra kartor och tydliga platsbeskrivningar. Det behöver bara inte vara så styrt vad man ska göra på platserna.

En av mina käpphästar är ju att man behöver utveckla dispositionen i äventyrstexter. Det är alltså, menar jag, delvis kopplat till bomber och flaggor. Faktiskt kan det nog också göra SL:s roll enklare. Problemet med många rälsade BRP-äventyr är att det är så förbaskat svårt för SL att hålla reda på alla delar av rälsen - till exempel för att något viktigt bara finns i en bisats i en rumsbeskrivning ("jaha, var det där den magiska flöjten låg...")
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Ram said:
Sant. Livsmål i DoD är inte regler egentligen, det finns ingen mekanik runt dem. De är just flaggor. Man kunde välja Kärlek, att söka efter kärleken i livet, Riddelighet, Hämd osv. Jag skulle nog snarare ha sagt "Det mest flagglika i spelet DoD" i stället.
Jag tog en bunte av de där livsmålen och skapade en regelmekanism kring dem. Mekaniken har förvisso inte så mycket med saken att göra, men jag har skrivit en lista på hur man kan använda dessa flaggor för att sätta rollpersonen i ett dilemma.

/Han som dock inte vet om han missuppfattat hur man ska använda flaggorna
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Han said:
Ram said:
Sant. Livsmål i DoD är inte regler egentligen, det finns ingen mekanik runt dem. De är just flaggor. Man kunde välja Kärlek, att söka efter kärleken i livet, Riddelighet, Hämd osv. Jag skulle nog snarare ha sagt "Det mest flagglika i spelet DoD" i stället.
Jag tog en bunte av de där livsmålen och skapade en regelmekanism kring dem. Mekaniken har förvisso inte så mycket med saken att göra, men jag har skrivit en lista på hur man kan använda dessa flaggor för att sätta rollpersonen i ett dilemma.

/Han som dock inte vet om han missuppfattat hur man ska använda flaggorna
I min bok är det detta grymt bra användning av flaggor- ser jävligt spännande ut :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Nässe said:
Han said:
Ram said:
Sant. Livsmål i DoD är inte regler egentligen, det finns ingen mekanik runt dem. De är just flaggor. Man kunde välja Kärlek, att söka efter kärleken i livet, Riddelighet, Hämd osv. Jag skulle nog snarare ha sagt "Det mest flagglika i spelet DoD" i stället.
Jag tog en bunte av de där livsmålen och skapade en regelmekanism kring dem. Mekaniken har förvisso inte så mycket med saken att göra, men jag har skrivit en lista på hur man kan använda dessa flaggor för att sätta rollpersonen i ett dilemma.

/Han som dock inte vet om han missuppfattat hur man ska använda flaggorna
I min bok är det detta grymt bra användning av flaggor- ser jävligt spännande ut :gremsmile:
I min med. Det får mig att tänka på Solar Systems... Vad heter det nu igen? Buyoff?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Ram said:
Nässe said:
Han said:
Ram said:
Sant. Livsmål i DoD är inte regler egentligen, det finns ingen mekanik runt dem. De är just flaggor. Man kunde välja Kärlek, att söka efter kärleken i livet, Riddelighet, Hämd osv. Jag skulle nog snarare ha sagt "Det mest flagglika i spelet DoD" i stället.
Jag tog en bunte av de där livsmålen och skapade en regelmekanism kring dem. Mekaniken har förvisso inte så mycket med saken att göra, men jag har skrivit en lista på hur man kan använda dessa flaggor för att sätta rollpersonen i ett dilemma.
I min bok är det detta grymt bra användning av flaggor- ser jävligt spännande ut :gremsmile:
I min med. Det får mig att tänka på Solar Systems... Vad heter det nu igen? Buyoff?
Det är därifrån jag har snott tankegången. :gremsmile:

/Han som hade inte förstått hur man ska använda de på ett vettigt sätt förrän efter han tryckt boken
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Agree! Vi använda knappt livsmål alls. Men det satte lite färg på karaktären.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Blå himmel

Flaggskeppet (ursäkta göteborskan) är väl Blå himmel där man ska välja ett karaktärsdrag att spela kring i ett spelmöte. Det är väl en rackarnas flagga?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Niklas73 said:
Nej inte för bokstavstrogna som hävdar att det INTE är flaggor :gremwink:
En flagga är något som används som en flagga. Så det kan finnas en överlappning med alla de där, exempelvist utseende, men överlappningen hänger på kravet att utseendet används som en flagga.

Används inte utseende som flagga så är inte utseendet en flagga, och då finns inte någon överlappning mellan flagga och utseende.

Det är som en bil: en bil är en bil, men den kan också vara ett tjänsteverktyg. Men används bilen inte i tjänsten är den inte ett tjänsteverktyg. Då är den bara en bil.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Niklas73 said:
Nej inte för bokstavstrogna som hävdar att det INTE är flaggor :gremwink:
Jag skrev potentiella flaggor. De är inte flaggor, men de kan bli, om spelaren fäster sig vid dem. Precis som allt annat runt spelbordet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Blå himmel

Niklas73 said:
Flaggskeppet (ursäkta göteborskan) är väl Blå himmel där man ska välja ett karaktärsdrag att spela kring i ett spelmöte. Det är väl en rackarnas flagga?
Det är ett av exemplen på en avsiktligt skapad flaggmekanism inbyggd i speldesign. Det finns fler. Du har Keys i Solar System och relationer i Noir, bara för att nämna några.

Och nej, det är inte riktigt så som karaktärsdrag används. Karaktärsdrag är beskrivningar av en rollpersons karaktär som definitivt kan användas som flaggor.

Ett karaktärsdrag signalerar till andra spelare och spelledaren att man vill att stårysar ska handla om karaktärsdraget. På så sätt är de automagiskt flaggor, också. Men de är fortfarande i första hand karaktärsbeskrivning och rollgestaltningshjälp.

Om spelledaren gör ett äventyr där karaktärsdraget spelar stor roll så har han fångat upp flaggan.

Karaktärsdraget kan dessutom planteras av spelaren själv för att förstärka den signalen - man viftar aktivt med flaggan.

En annan spelare kan också plantera ett karaktärsdrag, och då har han uppfattat flaggan och agerat på den.
 
Top