Nekromanti Bomber och flaggor

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Är dessa ingredienser nödvändiga för er i ert rollspelande? Är de nödvändiga för er inlevelse i er karaktär?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Niklas73 said:
Är dessa ingredienser nödvändiga för er i ert rollspelande? Är de nödvändiga för er inlevelse i er karaktär?
Nej respektive nej. De är bra att ha, men inte nödvändiga; och inlevelse kan man få ändå.

En flagga är en signal till spelledaren som säger "den här ståryn tänker jag mig passar min rollperson". Spelledaren kan förstås strunta i den, plocka fram en köpedunge som inte bryr sig om våra rollpersoner (eftersom författaren inte har någon koll på vad vi gör för rollpersoner, utan förutsätter generella äventyrare), och jag kan både leva mig in i rollpersonen och ha kul ändå.

En bomb är ett signifikant val som ställs upp för rollpersonen vars utfall spelledaren inte har någon aning om, och spelar en signifikant roll för ståryn. Det är återigen något som en köpedunges författare kan ta hänsyn till, men likväl kan man ha kul och leva sig in i rollpersonen ändå.

Däremot är det ju något som förhöjer om de finns.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Niklas73 said:
Är dessa ingredienser nödvändiga för er i ert rollspelande? Är de nödvändiga för er inlevelse i er karaktär?
Vad menar du?

Vadå nödvändiga?

På vilket sätt skulle flaggor och bomber påverka inlevelsen i ens karaktär?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Niklas73 said:
Är dessa ingredienser nödvändiga för er i ert rollspelande?
Njaäe det kan man nog inte säga, men det beror på från vilket perspektiv man ser på saken. "Bomber" och "flaggor" skulle jag säga är ett slags pedagogiska tekniker för att lära mig som spelledare vad som är viktigt för att spelandet ska vara engagerande för spelarna. När jag har tagit till mig det så använder jag inte teknikerna som sådana längre.

Jag har själv inte egentligen använt något av uttrycken på flera år, annat än för att svara när någon annan har tagit upp dem.

Är de nödvändiga för er inlevelse i er karaktär?
Njäej, de har väl inte direkt med karaktärsinlevelsen att göra. Eller, jo, förresten, det kan man nog säga trots allt. De är ju tekniker för att göra mig som spelare mer engagerad i vad som händer i spelet. Och är jag mer engagerad så bryr jag mig förmodligen mer om hur det går för min karaktär också. Och när jag bryr mig om hur det går för henne så bryr jag mig förmodligen också om det som hon bryr sig om. Alltså - inlevelse i karaktären! Fast det är inte specifikt det som verktygen är satta att göra sådär direkt.

(Kan man säga.)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Om en bomb når klimax i en flagga som är viktig för karaktären lär väl det påverka inlevelsen i karaktären eller?

HALiBot: Definition av 'bomb': En laddad situation där en rollperson måste reagera på något sätt, till och med att inte göra något är ett ställningstagande. Ofta någon form av dilemma som berör en av rollpersonens flaggor.
HALiBot: Definition av 'flagga': Någonting som är viktigt för rollpersonen och något som spelaren är intresserad av att se mer av i spelet, exempelvis en talang, ett ideal, en önskan med mera. En rollpersons flagga kan nå klimax i spelet genom en bomb.


/Niklas som ibalnd gör en Han på detta sätt och säger att han först tänkt ta med HALibotens deffar men hoppade det.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Bomber och flaggor OT

Är det Marco som skapat de här bregreppen iom Noir?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Niklas73 said:
Är dessa ingredienser nödvändiga för er i ert rollspelande? Är de nödvändiga för er inlevelse i er karaktär?
Nästan. Flaggor för mig är i mångt och mycket en summa av en persons bakrundshistoria och de händelser som denne drabbats av under tiden i spel, vare sig man har formaliserat dem eller ej. Jag älskar att knyta ann till sådana både som spelare och som spelledare. Jag behöver dock inte bomba sådana flaggor egentligen, jag föredrar smatterband; Många små händelser som knyter ann till dem och som kryddar spelet och ger bilden att karaktären verkligen är den del av någonting större.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Niklas73 said:
Om en bomb når klimax i en flagga som är viktig för karaktären lär väl det påverka inlevelsen i karaktären eller?
Lite bakvänt här. Du sätter inte upp en bomb i en flagga. Du använder en flagga (eller flera) för att aptera en bomb.

Dessutom lär det visserligen påverka inlevelsen, men det är inte nödvändigt.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jo jag var medveten om det då jag skrev det så jag upphöjde det inte till sanning utan till vad du påpekade.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Som jag ser det är bomber och möjligen också flaggor egentligen närvarande i alla (eller nästan alla) rollspel - men på olika sätt. I många traditionella spel kallas bomberna något annat - till exempel slumpmässiga möten. Och val av yrke är ju faktiskt en sorts flagga - en spelare som vill spela magiker har ju faktiskt påstått att han eller hon vill att magi ska vara en viktig del av spelet. Jag ser det som en flagga, inbyggd i systemet.

Att man, som skaparna av indiespel, väljer att teoretisera kring dessa företeelser skapar bättre förutsättningar för händelser i spel, men i praktiken är bomber och flaggor - som kanske lika gärna kunde kallas valbara händelser och karaktärsbundna önskemål - inget nytt. Jag tippar att sådant måste finnas för att spelet alls ska kunna funka. Om man aldrig hamnar i valsituationer och som spelare inte alls kan uttrycka önskemål är det väl inte rollspel, eller?

I ett traditionellt BRP-äventyr fungerar alltså äventyrarrollen som en flagga ("jag vill ha ett uppdrag") och antagonisterna och deras agerande som bomber ("trollen kräver fem guldmynt för att släppa er över bron, vad gör ni?").

Mitt svar är alltså: ja, bomber och flaggor behövs. Alltid. Det är svårt att tänka sig rollspel utan dem. Men exakt hur mycket man vill och behöver teoretisera kring detta kan absolut variera.

Personligen vill jag i mitt äventyrsskrivande jobba mycket med disposition, tillgänglighet och spelbarhet. Rent textligt tycker jag att det alltför ofta finns för mycket i äventyren som inte går att plocka in i spel. Att i skrivprocessen fundera i termer av bomber och flaggor är ett bra sätt att styra texten mer mot konkreta spelsituationer. Det ger texten en mer spelmässig struktur.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Bengt Petter said:
Som jag ser det är bomber och möjligen också flaggor egentligen närvarande i alla (eller nästan alla) rollspel - men på olika sätt. I många traditionella spel kallas bomberna något annat - till exempel slumpmässiga möten. Och val av yrke är ju faktiskt en sorts flagga - en spelare som vill spela magiker har ju faktiskt påstått att han eller hon vill att magi ska vara en viktig del av spelet.
Färdigheter är typ likadana. Det var nån som försökte förklara det för mig för ett par år sedan, men det var medan jag fortfarande var dum i huvudet.

Alltså, när man väljer att skaffa högt i en färdighet så säger man någonstans att man vill att den färdigheten ska ha en bäring på äventyret eller hur rollpersonen uppfattas etc.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
krank said:
Alltså, när man väljer att skaffa högt i en färdighet så säger man någonstans att man vill att den färdigheten ska ha en bäring på äventyret eller hur rollpersonen uppfattas etc.
Exakt. Flaggor finns överallt, även i traditionella BRP-spel. Det nya i indietankarna handlar mer om att man lyfter flaggorna begreppsligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Bengt Petter said:
Exakt. Flaggor finns överallt, även i traditionella BRP-spel. Det nya i indietankarna handlar mer om att man lyfter flaggorna begreppsligt.
Jepp. Jag tror att väldigt många använt flaggor tidigare också, men kanske inte medvetet på det sättet. Tankar om att man t.ex gärna ska bygga äventyr där alla rollpersoner får känna sig nyttiga är ju inte helt nya.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Bengt Petter said:
Exakt. Flaggor finns överallt, även i traditionella BRP-spel. Det nya i indietankarna handlar mer om att man lyfter flaggorna begreppsligt.
Jepp. Jag tror att väldigt många använt flaggor tidigare också, men kanske inte medvetet på det sättet. Tankar om att man t.ex gärna ska bygga äventyr där alla rollpersoner får känna sig nyttiga är ju inte helt nya.
Indeed - medhåll på detta. Därmed kan jag svara dig Niklas att nej, inte vad jag vet, för jag har aldrig medvetet använt de här sakerna. Det vill säga att jag inte gått in för att söka dessa mekaniker/tekniker - sedan om de uppstått omedvetet eller ej, mer eller mindre, är en annan sak. Däremot är jag vänligt inställd till att använda bomber om det skulle behövas för att t.ex. få en komplex situation att röra sig framåt ("tvinga" spelarna att handla rättare sagt) hur som haver.

Fast mja... Liksom, rollpersoner har ju alltid flaggor (om jag förstår det rätt... ->) aka drivkrafter aka mål. Så fort en spelare skrivit en liten beskrivande sammanfattning och/eller en bakgrund till sin roll så finns det en massa personliga drivkrafter i det där. En roll utan drivkrafter/mål/vilja/strävan/flaggor gör ingenting för den har ingenting att sikta på. Så på så vis skapar de flesta spelare, varken de vet det eller inte, flaggor i sin rollperson.

Vad sedan gäller bomber kan man ibland råka improvisera ihop en, fast det är helt klart mycket svårare än att planera en, och edå och då har man verkligen byggt/planerat dylika. Dessa är dock mer sällsynta än flaggor - eftersom dessa är självexisterande ändå fån metaplanet och in i karaktären redan vid karaktärsskapandet.

Så mitt slutgiltiga svar är - om man nu definierar de här sakerna som jag (kanske felaktigt?) gjort - så säger jag att flaggor finns alltid med, varken man vill/vet om eller inte. Bomber är däremot inget måste eller konstant eller självexisterande - de är dock en jävligt bra teknik om man kan hantera dem och därmed är de välkomna att använda - men ingenting t.ex. jag brukar sikta på.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Mycket bra svar här och intressant att se att ett indiebegrepp mycket snabbt gick att härleda till BRP.

Solve: Bomber är väl alltid närvarande iom att de definieras som val även om de kanske är roligare att koppla till flaggor även om flaggan är definierad så simplet som 90% i Hoppa och bomben är att hoppa över stupet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Niklas73 said:
Mycket bra svar här och intressant att se att ett indiebegrepp mycket snabbt gick att härleda till BRP.




Härleda och härleda... Det var inte som om BRP var särdeles bra eller
tydligt på den punkten. Man ska nog inte ge för mycket creds till
Chaosium just på den punkten...





Niklas73 said:
Solve: Bomber är väl alltid närvarande iom att de definieras som val
även om de kanske är roligare att koppla till flaggor även om flaggan är
definierad så simplet som 90% i Hoppa och bomben är att hoppa över
stupet.




"Att hoppa över stupet" är inte en bomb. För att något ska vara en bomb
måste det finnas ett val, där alla möjliga reaktioner förändrar situationen. Ett dilemma, där "jag gör ingenting" också får ordentliga konsekvenser.

Man kan inte säga att varje val som har med en färdighet rollpersonen har att göra är en bomb. Det vore att urvattna begreppet.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Äh bomber o granater,

Vad då det är ju bara att låta rp blir förföljd så finns ju flera val (hoppa, inte hoppa, springa åt vänster) le voila en bomb i Hlaibots egna bemärkelse. Och visst sjutton kan en flagga härledas till BRP även om indie eller neotrad förstärker flaggans roll.

Om nu inte det tycker upp en _ny_ förklaring förstås.

/Niklas som gillar trådarna där det här med nya begrepp för sånt som fanns förut dyker upp
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Niklas73 said:
Om nu inte det tycker upp en _ny_ förklaring förstås.
Den mest "officiella" definitionen är:

"introducing events into the game which make a thematically-significant or at least evocative choice necessary for a player"

Kolla in denna ordlista för indie-termer. Många termer där har referenser, länkar till relevanta texter och foruminlägg (på The Forge) där man kan läsa mer om vad de egentligen betyder.
 
Top