Med min sjukt begränsade men faktiskt på sista tiden lätt återhämtade ekonomi kunde jag i år inte tillåta mig några större utsvävningar; jag fick nyligen socpengar och löste saker med kronofogd och annat, så jag gav mig själv en budget på hundra svenska kronor och begav mig ut i vimlet. Eller mer exakt, jag gick ut på Adlibris, eftersom jag redan tidigare fått informationer som antydde att årets rea på den lokala bokhandeln som vanligt skulle bestå av luddiga new age-självhjälpsböcker, kokböcker för folk med mer pengar än vad jag har, obskyra kartböcker som inte var uppdaterade, uppslagsverk jag lika gärna kan hitta på intertnet, och en aldrig sinande ström av feelgoodlitteratur och deckare med medelålders tantkvinnor som primär målgrupp.
Efter att ha spenderat någon timme med att gå igenom Adlibris' förråd av luddiga new age-självhjälpsböcker, kokböcker för folk med mer pengar än vad jag har, obskyra kartböcker som inte var uppdaterade, uppslagsverk jag lika gärna kan hitta på intertnet, och en aldrig sinande ström av feelgoodlitteratur och deckare med medelålders tantkvinnor som primär målgrupp fann jag ett par mer obskyra titlar som drog min uppmärksamhet till sig. Hur kan man inte vilja köpa "Confronting the Will-To-Power: A Reconsideration of the Theology of Reinhold Niebuhr"? Jag hade ingen aning om vem Reinhold Niebuhr var eller vad hans teologi gick ut på, men titeln lockade mig mycket. Jag bestämde mig dock för att leta vidare, eftersom jag insåg att jag faktiskt nog aldrig skulle läsa om Reinhold Niebuhr och dennes teologi utan boken skulle bara stå där och samla damm och imponerade blickar.
Jag fann däremot först en översättning av Bhagavad Gita utförd av Annie Wood Besant, som (för den som är insatt) är grundaren av The Theosophical Society, tydligen. Jag insåg att jag aldrig skulle läsa den heller, men nog borde jag kunna hitta något annat skrivet av en teosof? Sålunda gav jag mig ut på jakt, och hittade först
den här, men den avr alldeles för dyr, men sedan hittade jag en obskyr liten skrift vid namn "Nazism and Satanism". Efterforskningar visade att denna endast var en liten del av ett något fetare verk - "Occult causes of the current war", vars beskrivning löd:
In this work the author reveals the nature and existence of the hidden powers at work behind the Nazi organization, which he believes, is but the outward though appropriate, manifestation of satanist and diabolic agencies which employ it for their own malignant purposes. Satanic element in Naziism; Satanic power in old Germany; Witchcraft, satanism and the Vehmgerichte; Satanic power in modern Germany; Nazi pagan doctrine and church; Nazism and satanism.
Alltså... Ojj. Nazister och satanism, djävulsdyrkande agenter av död och förgörelse... Hur kunde jag låta bli? 110:- också, rätt nära min budget.
Tur att jag redan fixat resten av min ekonomi hjälpligt (samt betalat tillbaks forumitlånade pengar), och det är ju bara bokrea en gång om året, tänkte jag. Och så har jag ju nyss vikarierat, så kanske får jag lite extra pengar den här månaden...
Jag har inte skickat iväg beställningen än. Jag har inte bestämt mig. Vi får se hur det blir - boken är inte ens en del av bokrean, tyvärr, så jag har inte bråttom...