Nekromanti Bokrean

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Att plöja igenom Akademibokhandelns katalog gav inte så mycket, och Adlibris listor är ju lite mastiga att läsa noggrant. Därför undrar jag: vad har ni hittat för köpvärda böcker i årets rea?


/Dimfrost
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,426
Location
Maastricht
Det finns för mkt intressant för att pränta ner det. En djungel minst sagt. En hel del bra böcker om krigshistoria, främst om WW2. Om du hittar Stäppens krigare så rekomenderar jag den starkt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, reakatalogerna ifrån de stora boklådorna innehåller sällan något intressant. De tycks trycka in pallvis av samma reatitlar i samtliga butiker. Möjligtvis kan det finnas marginella prisskillnader. De stora fynden brukar jag göra bland de udda böcker som de inte annonserar om, sådant som legat på undanskymda lagerhyllor i flera år eller som dolts i de lokala butikernas gömmor. Annars så har jag förhandbeställt en hel del böcker ifrån Adlibris och Bokus. Även här så har de i stort sett samma reatitlar ute. Skillnaden är att Adlibris har ett mycket större och svåröverskådligare utbud av mysko böcker, serier och kurslitteratur. Orkar man bländra igenom härken så kan man säkert hitta en del pärlor. Men då måste man nästan vara tokig (jag har gjort det även om jag spred ut det över flera dagar).

Jag har redan förhandsbeställt böcker för 1200 spänn, men jag kommer nog att gå ett svep genom boklådorna här i Linköping för säkerhets skull. I år har det blivit ovanligt mycket skönlitteratur samt en del populärhistoria. Men rean är framförallt för de som vill köpa inbundna böcker billigt. Köper man bara pocketböcker så är det alltid billigare, rea eller inte.


Boklista

Adlibris
0486411303 GATES, WILLIAM:AZTEC HERBAL 49 kr
0679735690 CARVER, RAYMOND:WILL YOU PLEASE BE QUIET 59 kr
9100117870 ÖSTERGREN KLAS:FANTOMERNA - bonusbok 0 kr
9113014021 FRANK, ANNE:ANNE FRANKS DAGBOK : DEN OAV 79 kr
9146212442 HEDENGREN, POMPE:BEAT! : POESI OCH PROSA 69 kr
9151839261 STATENS HISTORISKA:MEDELTIDENS ABC 69 kr
9170370982 HOCHSCHILD, ADAM:SPRÄNG BOJORNA : KAMPEN 59 kr
9189248554 CHRISTENSEN, CHARLI:FRANS G. BENGTSSONS 69 kr

Bokus
Drömmen om Atlantis : Olof Rudbecks jakt på en försvunnen värld
av King, David
ISBN 9789197526524 1 1 0 62.00 6% 62.00 För sent
Döden och pingvinen
av Kurkov, Andrej
ISBN 9789127112988 1 1 0 44.00 6% 44.00 För sent
En stad i ljus : Antonio Gramscis slutsatser
av Ehnmark, Anders
ISBN 9789172036161 1 0 0 104.00 6% 104.00 För sent
Handbok i konsten att skriva mikrohistoria
av Götlind, Anna / Kåks, Helena
ISBN 9789127097605 1 1 0 56.00 6% 56.00 För sent
Homo sum : om det mänskliga hos människan
av Kurtén-Lindberg, Birgitta
ISBN 9789185377237 1 1 0 52.00 6% 52.00 För sent
Konspirationen mot Amerika
av Roth, Philip
ISBN 9789100107192 1 1 0 55.00 6% 55.00 För sent
Krigets år
av Swainston, Steph
ISBN 9789127107922 1 1 0 44.00 6% 44.00 För sent
Litteraturens klassiker. Europeisk lyrik. Från tre sekler
av Breitholtz, Lennart
ISBN 9789172634718 1 1 0 31.00 6% 31.00 För sent
Litteraturens klassiker. Europeisk lyrik. Mellan romantiken och första världskriget
av Breitholtz, Lennart
ISBN 9789172634077 1 1 0 31.00 6% 31.00 För sent
Litteraturens klassiker. Grekisk litteratur. Dramatik
av Breitholtz, Lennart
ISBN 9789172634053 1 1 0 31.00 6% 31.00 För sent
Mig äger ingen
av Linderborg, Åsa
ISBN 9789173892261 1 1 0 54.00 6% 54.00 För sent
Olympia och de antika spelen
av Stolpe, Staffan
ISBN 9789172036024 1 1 0 51.00 6% 51.00 För sent
Samlade dikter
av Bellman, Carl Michael
ISBN 9789100112769 1 1 0 55.00 6% 55.00 För sent
Sommaren i Baden-Baden
av Tsypkin, Leonid
ISBN 9789113013220 1 1 0 46.00 6% 46.00 För sent
Tankar om litteratur
av Eco, Umberto
ISBN 9789176089637
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Jag har visserligen bara kollat igenom ett par av Adlibris kategorier, men jag hittade inte särskilt mycket roligt. Mycket av det intressanta har jag redan i bokhyllan och i många fall är pocketversionen av boken billigare i ordinariepris vilket gör att bokrean känns... Överflödig...

Nåväl, här är de böcker jag tyckte var intressanta:

Tolv gånger Pinter, Harold Pinter - http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9188858189

Alkemisten, Paulo Coelho (visserligen redan läst, men skulle se snygg ut i bokhyllan eftersom den är bra) - http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9170280088

CALVIN AND HOBBES' LAZY SUNDAY BOOK, Bill Watterson - http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0751508942

DUBLINERS; COMPLETE AND UNABRIDGED, James Joyce - http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1904605060

Någon märklig Dune-samling någon upplyst gärna får informera mig mer om - http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0340837462

A Short Guide to Writing about Film - http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0321412281

Sin and Syntax: How to Craft Wickedly Effective Prose - http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0767903099

Allt dina vänner trodde dom visste men som faktiskt är fel - http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9155232868
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Road to Dune

Det är mycket riktigt en samling som innehåller en hel del blandade saker. Till att börja med har Frank Herbert faktiskt skrivit en del av innehållet, vilket inte går att säga om resten hans son häver ur sig (för mig känns det mest som han vill tjäna pengar på sin gamle far, men vad vet jag). Jag tror dock inte att boken är intressant om man inte läst Dune (åtminstone första tre) innan. Dock kan jag tänka mig att låna den av dig vid tillfälle. :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Harold Pinter...

...spanade jag också in. Observera att det finns två samlingar av hans pjäser på bokrean. Den ena med nio och den andra med tolv. Men jag är nog egentligen inte tillräckligt kulturell för att ge mig på Pinter riktigt än och vill jag läsa pjäser så har jag ju allt av Shakespeare stående i bokhyllan. Dessutom så har jag redan spenderat alldeles för mycket pengar på böcker under de här månaderna.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Finns katalogerna någonstans?

Vi som inte vill ha någon reklam missar ju bokreakatalogerna. Finns de att läsa någonstans på webben?

Dewil
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Finns katalogerna någonstans?

Ja, fast det mesta intressanta finns ändå på adlibris. Jag har inte heller reklam, så jag gick in i en fysisk Akademibokhandel och snodde en katalog.


/Dimfrost
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Inga alls... Av vad jag sett av Akademibokhandeln och Bokia.
Brukar dra på mig en del fantasy, nu fanns det inget av det typ...
Och de andra senaste åren har jag haft alla de fantasyböcker de reat. ...Dåligt med slantar har jag med, annars skulle jag i alla fall skaffat boken om Hasse och Tage.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Yehepp..
Fasen åxå, verkar ha missat bokren. Igen... :gremsuck:
Aja, det blir att masa sig ner & ta sig en titt då & se ifall man hittar något.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Själv ska jag precis ge mig i kast med SF-bokhandelns reakatalog. Kanske finns något intressant där.

Annars är jag mest en adlibrisbeställare, men där är de ju fullständigt värdelösa på att gruppera rätt bok i rätt genre, vilket gör deras enorma rea oerhört svåröverskådlig.
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Den enda boken jag har hittat hittils som jag tänker köpa är Alkemisten av Paulo Coelho. Det blir 4 exemplar; en till mig och tre som jag ska ge bort. Jag kanske hittar nåt mera intressant när jag väl är och traskar runt i butikerna.
 

zorbaz_89

Veteran
Joined
19 Jan 2008
Messages
20
Location
Lysekil & Falun
Jag gick in på cdon.com där de iår verkar vara väldigt billiga. Där hittade jag Diamantsvärdet och träsvärdet av en rysk fantasyförfattare. Verkar intressant...

Fast sedan så har jag fastnat för en massa kokböcker.

Hoppas du hittar ngt kul :gremlaugh:

//Annika
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Attackerade Bokia idag och fann till min besvikelse att boken om italiensk renässans som jag ville ha var borta. Dock fanns den om gotik i samma serie kvar. Mm... 500 sidor stenkolosser och stela målningar. :gremgrin: Vidare blev det en svensk ordbok samt en doktorsavhandling vid namn "Kondottiärfurstarnas visuella retorik" som fick agera ställföreträdare på renässansavdelningen. Jag hade dessutom sett ut en mindre bok om konst och arkitektur i Venedig som jag plockade med mig. Väl i kassan så ville min vackra blonda vännina ge mig den så jag tackade ödmjukt och höviskt för denna oväntade gest. :gremshocked: Effekten av det hela? Att jag måste tillbaka snart och köpa böckerna om Florens och Toscana i samma serie, den var fantastiskt matig.

Av de här böckerna är det väl Norstedts svenska ordbok samt de små fyrkantiga böckerna i serien "Konst & arkitektur X" (där X kan vara Venedig, Florens, Toscana, Egypten, Rom... och kanske nåt till) som man med nån säkerhet hittar lokalt.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Ordböcker och språk

...Norstedts svenska ordbok...
Den köpte jag med! Det är också generellt något som är ganska mycket billigare på bokrean, för övrigt. Språkböcker och lexikon av olika slag, alltså. Tyvärr fick inte min plats i bokhyllan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Med min sjukt begränsade men faktiskt på sista tiden lätt återhämtade ekonomi kunde jag i år inte tillåta mig några större utsvävningar; jag fick nyligen socpengar och löste saker med kronofogd och annat, så jag gav mig själv en budget på hundra svenska kronor och begav mig ut i vimlet. Eller mer exakt, jag gick ut på Adlibris, eftersom jag redan tidigare fått informationer som antydde att årets rea på den lokala bokhandeln som vanligt skulle bestå av luddiga new age-självhjälpsböcker, kokböcker för folk med mer pengar än vad jag har, obskyra kartböcker som inte var uppdaterade, uppslagsverk jag lika gärna kan hitta på intertnet, och en aldrig sinande ström av feelgoodlitteratur och deckare med medelålders tantkvinnor som primär målgrupp.

Efter att ha spenderat någon timme med att gå igenom Adlibris' förråd av luddiga new age-självhjälpsböcker, kokböcker för folk med mer pengar än vad jag har, obskyra kartböcker som inte var uppdaterade, uppslagsverk jag lika gärna kan hitta på intertnet, och en aldrig sinande ström av feelgoodlitteratur och deckare med medelålders tantkvinnor som primär målgrupp fann jag ett par mer obskyra titlar som drog min uppmärksamhet till sig. Hur kan man inte vilja köpa "Confronting the Will-To-Power: A Reconsideration of the Theology of Reinhold Niebuhr"? Jag hade ingen aning om vem Reinhold Niebuhr var eller vad hans teologi gick ut på, men titeln lockade mig mycket. Jag bestämde mig dock för att leta vidare, eftersom jag insåg att jag faktiskt nog aldrig skulle läsa om Reinhold Niebuhr och dennes teologi utan boken skulle bara stå där och samla damm och imponerade blickar.

Jag fann däremot först en översättning av Bhagavad Gita utförd av Annie Wood Besant, som (för den som är insatt) är grundaren av The Theosophical Society, tydligen. Jag insåg att jag aldrig skulle läsa den heller, men nog borde jag kunna hitta något annat skrivet av en teosof? Sålunda gav jag mig ut på jakt, och hittade först den här, men den avr alldeles för dyr, men sedan hittade jag en obskyr liten skrift vid namn "Nazism and Satanism". Efterforskningar visade att denna endast var en liten del av ett något fetare verk - "Occult causes of the current war", vars beskrivning löd:

In this work the author reveals the nature and existence of the hidden powers at work behind the Nazi organization, which he believes, is but the outward though appropriate, manifestation of satanist and diabolic agencies which employ it for their own malignant purposes. Satanic element in Naziism; Satanic power in old Germany; Witchcraft, satanism and the Vehmgerichte; Satanic power in modern Germany; Nazi pagan doctrine and church; Nazism and satanism.

Alltså... Ojj. Nazister och satanism, djävulsdyrkande agenter av död och förgörelse... Hur kunde jag låta bli? 110:- också, rätt nära min budget.

Tur att jag redan fixat resten av min ekonomi hjälpligt (samt betalat tillbaks forumitlånade pengar), och det är ju bara bokrea en gång om året, tänkte jag. Och så har jag ju nyss vikarierat, så kanske får jag lite extra pengar den här månaden...


Jag har inte skickat iväg beställningen än. Jag har inte bestämt mig. Vi får se hur det blir - boken är inte ens en del av bokrean, tyvärr, så jag har inte bråttom...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Jag slösurfade Adlibris för nån vecka sen och beställde lite böcker som borde dyka upp vilken dag som hellst. Bland annat Signal, en bok om tysk propaganda i Sverige under 2VK och en bok som jag TROR innehåller de apokryfa evangelierna, den var lite suddigt beskriven på webben.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Eftersom jag är manisk samlare och expert på att shoppa så tänkte jag undvika årets bokrea ty jag hinner inte med att läsa vad jag köper och har ännu inte läst förra reans böcker.

Med det sagt så missade jag idag bussen och fick alltså en stund över på stan och gick på bokrean.

Så nu har jag alltså köpt ännu fler musikböcker (men med tanke på att jag köpte ett nytt instrument förra året och redan hunnit köpa ett nytt instrument detta år så är det jämförelsevis fruktansvärt otroligt billigt att köpa noter - och nästan motiverat!), Utvandrarna/Nybyggarna på DVD samt sagoböcker till systerns monster. Denna gång fastnade jag för HC Andersen och bröderna Grimm, nu återstår bara att bestämma vem som ska få vad.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Fyndade följande saker på wettergrens..

Bonniers stora bok om måleriets historia (hade varit billigare på akademibokhandeln)

The rise and fall of ancient Rome

Illustrerad världshistoria

Blanda egna shots

Att skriva för barn.


Hittade inget skoj alls på akademibokhandeln.

/Ulfgeir
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Så vad kom jag fram till? I affärerna hittade jag Umberto Ecos Om skönhet som inte fanns på nätboklådorna. Tyvärr inte Lars Gustafssons Valda skrifter, som rekommenderades i DN; de finns tydligen bara på typ Hedengrans. :gremfrown: I övrigt skaffade jag:

en bok om kartografins historia
Europas idéhistoria: medeltiden
Gösta Berlings saga (någon gång borde jag ju läsa den; nu insåg jag att jag redan ägde ett exemplar, bland de böcker jag hade ärvt från mina morföräldrar. Någon som vill köpa reaupplagan för säg 50 kr?)
Martin Bircks ungdom
Varats olidliga lätthet

... och inte så mycket mer, tror jag.


/Dimfrost
 
Top