Bob The Worldbuilder om AI

Status
Not open for further replies.
Jag är helt ointresserad av att läsa en bok ingen orkade skriva, spela ett rollspel ingen orkade konstruera, se en film ingen orkade göra. Jag läser hellre en punktlista gjord av en människa än en bok som "promptats" av en AI. Prompt-sloppen slösar ju bara min tid. Den ger ingenting.

Jag gillar konst, skapande och kreativitet. Det finns de som tycker att de får bättre kreativitet av AI, men jag hävdar nog att de helt enkelt har fel. Deras output blir ju sämre, mindre intressant, mer generiskt och tråkigt.
Huvudet på spiken. Använder det inte för jag ser inte vad den kan ge mig, oorginella idéer har jag gott om egna och den sega delarna av SL kreativitet jag behöver göra anser jag nyttig för mig. Behöver ha mer tråkigt.

Uppriktigt svar: För att poängen med konsten är (i mina ögon) att göra den, inte i första hand slutresultatet. Det är bra för människor att lära sig nya saker, och det är bra för människor att skapa kreativt.
Jag håller med om det här, och jag menar på att det kan möjligöra för skapare att använda AI för att fylla i pusselbitar dom saknar.

Tex någon som skriver och layoutar hyffsat men inte kan få till bra nog bilder.

Varför dissa deras handskrivna text och genomtänkta layout för att de clip-art bilder de använt är gjorda med AI? Anta att ingen budget finns att köpa bilder, pengarna går till mat åt barnen.

Det hypotetiska är att det ju vore fint om alla gjorde så, men nu ser det ju knappast ut så i verkligheten som vi bebor.
Ahh, så ett sätt att formulera det är att webbtjänsterna har hög miljöpåverkan och bör undvikas.

Man kan säga mycket om copyright, men att kulturarberare ska ha lön för sitt arbete tycker jag inte är kontroversiellt.

Om man tar bort artificiella monpol som copyright får vi en fri marknad. Jag ser hellre bidrag till amatörkultur än marknadsregleringen vi har som gynnar de stora drakarna.

Ahh, så ett sätt att formulera det är att webbtjänsterna har hög miljöpåverkan och bör undvikas.
Men förlåt, menar du att frågan om AI:s klimatpåverkan bara är en fråga om att användarna inte har tillräckligt kraftfulla grafikkort...?

As Douglas Adams predicted, everyone now needs an assistant to consume all the content created by AI, believe in it, care for it, click, like, subscribe, comment and reshare. Only thing he got wrong is that he called them electric monks, not AI agents.

As long as I don't need to consume AI slop, people can do as they please.

Om man tar bort artificiella monpol som copyright får vi en fri marknad. Jag ser hellre bidrag till amatörkultur än marknadsregleringen vi har som gynnar de stora drakarna.
Det är två helt olika saker. De flesta som påverkas är mindre aktörer - särskilt i en sån här liten hobbynivå som vi agerar inom.

Så... ingen i den här tråden är intresserad av att faktiskt kolla på Bobs video och diskutera de scenarion han lyfter fram?
Ni vill bara upprepa samma åsikter som redan framförts i alla andra AI-trådar?
OK, bra att veta, då kan jag ignorera den här tråden också. :cool:

Men förlåt, menar du att frågan om AI:s klimatpåverkan bara är en fråga om att användarna inte har tillräckligt kraftfulla grafikkort...?
Nu hänger jag inte alls med?

Det jag undrade var, ser du en skillnad i miljöpåverkan där en är ok och andra inte på:
1. Körs allt lokalt med känd energiåtgång på en vanlig dator
2. Köra i molnet med okänd energiåtgång.

Det senare ser jag också problem med.

Det första drar inte mer el än att spela ett modernt datorspel så är det ett problem undrar jag var du drar gränsen.

Har tolkat dig som att det är 2 som är problemet.

Nu hänger jag inte alls med?

Det jag undrade var, ser du en skillnad i miljöpåverkan där en är ok och andra inte på:
1. Körs allt lokalt med känd energiåtgång på en vanlig dator
2. Köra i molnet med okänd energiåtgång.

Det senare ser jag också problem med.

Det första drar inte mer el än att spela ett modernt datorspel så är det ett problem undrar jag var du drar gränsen.

Har tolkat dig som att det är 2 som är problemet.
Ja, men det första är ju djupt hypotetiskt, för uppenbarligen så används det i stor ursträckning på ett miljöpåverkande sätt.

Men i en hypotetisk verklighet där AI inte hade haft milköpåverkan så vore just den aspekten inte ett problem, absolut.

Jag håller med om det här, och jag menar på att det kan möjligöra för skapare att använda AI för att fylla i pusselbitar dom saknar.

Tex någon som skriver och layoutar hyffsat men inte kan få till bra nog bilder.

Varför dissa deras handskrivna text och genomtänkta layout för att de clip-art bilder de använt är gjorda med AI? Anta att ingen budget finns att köpa bilder, pengarna går till mat åt barnen.

Bra bilder kan man få tag på genom att t.ex. leja ut jobbet på fiverr, eller kontakta lite amatörer på artstation (eller deviantart förr i tiden), eller prata med folk på wrnu, eller prata med folk i facebookgrupper, eller använda public domain-grejer, eller köpa billiga art-packs på drivethruRPG, eller använda Creative Commons-bilder, eller… tja, eller lära sig något nytt. Eller byta tjänster med folk. Eller acceptera att projektet kommer att ta längre tid än man först tänkt.

Jag ser hellre en bok illustrerad med resultatet av att någon lagt en timme i veckan på att försöka lära sig rita eller göra kollagebilder, än en bok illustrerad med AI. För i det första fallet har någon människa ändå faktiskt varit kreativ.

Det vore väldigt fint om vi hade ett samhälle med medborgarlön. Tills vi har det så måste kulturarbetare pengar för att kunna äta mat. Jag ser gärna att vi maximerar mängden kulturarbetare som kan leva på kultur istället för att t.ex. jobba som foodoraslavar.

Den "fria marknaden" löser ingenting.

Med en modell som inte kostat något miljömässigt att träna?
Den har givetvis kostat att träna, men då jag inte betalat för den är jag osäker på i vilken utsträckning jag bidrar till att dra upp efterfrågan.

Miljöpåverkan finns där men jag är inte på det klara hur ”skulden” ska fördelas, om jag ska ta på mig en del av den och i så fall om min del är så stor att jag ska låta bli givet att jag gör andra miljömässigt dyra saker som att äga en bil.

Bra bilder kan man få tag på genom att t.ex. leja ut jobbet på fiverr, eller kontakta lite amatörer på artstation (eller deviantart förr i tiden), eller prata med folk på wrnu, eller prata med folk i facebookgrupper, eller använda public domain-grejer, eller köpa billiga art-packs på drivethruRPG, eller använda Creative Commons-bilder, eller… tja, eller lära sig något nytt. Eller byta tjänster med folk. Eller acceptera att projektet kommer att ta längre tid än man först tänkt.

Jag ser hellre en bok illustrerad med resultatet av att någon lagt en timme i veckan på att försöka lära sig rita eller göra kollagebilder, än en bok illustrerad med AI. För i det första fallet har någon människa ändå faktiskt varit kreativ.

Fast den lösningen kräver ju att jag lyckas komma överens med artisterna och att leka manager och jaga folk är inte mitt kul.

Och är bilderna återanvända från annat är det svårt att välja motiven så att de har samma stil och passar till texten.

Rita själv finns alltid men det bygger på att jag blir inspirerad till att rita och inte mer sugen på att bara ha något enkelt till texten.

Det vore väldigt fint om vi hade ett samhälle med medborgarlön. Tills vi har det så måste kulturarbetare pengar för att kunna äta mat. Jag ser gärna att vi maximerar mängden kulturarbetare som kan leva på kultur istället för att t.ex. jobba som foodoraslavar.

Den "fria marknaden" löser ingenting.
Vi tycker olika här, jag ser hellre att vi alla försöker dela på det tråkiga jobbet i samhället så kanske vi kan få ner årsarbetstiden så att vi alla har mer tid att göra kultur på fritiden.

Den har givetvis kostat att träna, men då jag inte betalat för den är jag osäker på i vilken utsträckning jag bidrar till att dra upp efterfrågan.

Miljöpåverkan finns där men jag är inte på det klara hur ”skulden” ska fördelas, om jag ska ta på mig en del av den och i så fall om min del är så stor att jag ska låta bli givet att jag gör andra miljömässigt dyra saker som att äga en bil.

Det är naturligtvis möjligt att den nytta du får ut av att nyttja AI är så stor att den låter sig jämföras med den nytta du får ut av en bil, antingen för att AI är jättesupernyttigt för dig eller för att bilägandet egentligen är helt onyttigt.

För mig är ju miljösaspekten ihop med den totala avsaknaden av positiv effekt av AI-användning två saker som tillsammans leder till min ganska hårda anti-linje.

Att vi just nu lever i en gigantisk genAI-bubbla där världens alla chefer och miljardärer bestämt sig för att truga på precis alla en massa AI-larv bidrar såklart också. Jag tycker inte att det verkar värt det att bidra till riskkapitalisternas hyper genom att normalisera genAI-användning, helt enkelt.

Men ja, genom att använda och promota användningen av genAI-modeller bidrar du såklart till hypebyggandet och normaliseringen. Om du är OK med att göra det och tycker att det är värt det för den nytta du får ut, fine. You do you.

Status
Not open for further replies.
Back