Nekromanti Blorb—Nässes definition

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
2097;n336646 said:
Jag använder gärna robotisering som stöd i preppandet. Men för spelledandet, se här!
Dagens kommersiella AI kan inte hantera allt som de mänskliga spelarna hittar på. Morgondagens AI kommer skrämmande nog att kunna spelleda nästintill identiskt med en mänsklig spelledare.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
482
Location
Uppsala
Rangertheman;n336671 said:
Dagens kommersiella AI kan inte hantera allt som de mänskliga spelarna hittar på. Morgondagens AI kommer skrämmande nog att kunna spelleda nästintill identiskt med en mänsklig spelledare.
Njaaaa, det där är väldigt spekulativt. Om det någonsin kommer sådan AI så kommer den i alla fall inte ha något gemensamt med de tekniker som finns idag. Men det är nog en diskussion för en annan tråd :)

(Källa: livnär mig som konsult/universitetslärare/forskare inom AI)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
hahaha jag som gammal lisp-tant sitter med mina gamla tummade AIMA och PAIP i hyllorna och kan typ göra en eliza på sin höjd<3<3<3<3
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rangertheman man kan ersätta både spelare och spelledare med AI! eller så kan man kolla på youtube på gamla inspelade critical role avsnitt! eller så kan man spela/spelleda själv för att man tycker om det
det är valfritt<3
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
kloptok;n336601 said:
Genom att upptäckandet och händelserna som sker i spel känns mer "på riktigt" när alla i spelgruppen vet att ingen vid spelbordet från början avgjort vad som ska ske eller vilka vändningar kampanjen kommer ta (klassiska "play to find out"-svaret). Angående spännande miljöer, så främjar nog inte blorben i sig det, den biten handlar väl mer om att använda sig av eller skriva äventyrsplatser som innehåller just spännande miljöer och en spelgrupp/SL som är bra på att hitta på spännande, evokativa tapetbeskrivningar. Men just upptäckandet av en mystisk, okänd miljö är något speciellt för mig, som jag egentligen bara upplevt i spelande av blorbig karaktär.
Jag köper att Blorb skapar en form av play-to-find out men det gör ju spel som AW också där man i princip improviserar utifrån spelarna också. Jag personligen gillar ju iden med blorb, men jag har aldrig tid att preppa för det (och är sämst på att spelledda andras material) därför kör jag helst mer diffusa världar just nu. Jag är ju inte särskilt intresserad av att upptäcka platser dock utan mer att upptäcka relationer och väcka känslor.Den typen av spel där spelarnas interaktioner skapar världen gör att jag uppnår samma sak som du verkar göra med blorben. Det är intressant att flera av oss någonstans vill ha samma upplevelse (storyn skapas vid bordet) fast har helt olika vägar att ta sig dit.

Sen är jag överrens med principer om att vägra fudgea slag och att om det är preppat är det preppen som gäller, men när saker händer som jag inte preppat förra jag inga problem med att SL bedömer hur SLP reagerar.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Magnus Seter;n336651 said:
Jag ser dock inte hur jag ska kunna skapa regler som styr hur den politiska situationen i Altdorf utvecklas i samspelet mellan elektorerna, tillgången till mat, allmän oro bland underklassen och vad som händer i resten av världen och konsekvenserna av rollpersonernas handlingar.

För mig är det en avgörande del i mitt spelledande att det är jag och mitt godtycke som bestämmer det, och om det godtycket skapar bra rollspelande så blir spelarna glada.

Men då är det ju inte blorbigt, så det är inte en invändning mot definitionen, bara en observation om ett tillfälle då jag inte ser hur jag skulle kunna tillämpa teorin.

/Magnus
Precis så här upplever jag det med, jag tror inte jag fixar att reglifiera hur SLP:s reaktioner på spelares handlingar skall bli och här överger jag blorben. En av de mest spännande situationer som jag upplever vid bordet är en SLP reagerar på ett sätt som jag inte förutsett under en improvisation. När detta händer brukar jag anteckna det och sedan försöka fundera på varför reaktionen blev sådan (dvs idet som var en improvisation försöka att förklara den). Med tanke på hur mycket psykologi som är inblandat kring bordet upplever jag att det blir mer äkta om en reaktion får vara instinktiv och inte slumpas fram (jag hatar också att slå i böcker kring bordet tycker det avbryter flowet). Jag tror inte att man kan reglifiera sådana saker, det är för mycket projektion/introjektion pågående kring bordet för att reglifiering skall fungera tänker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Swedish Chef;n336748 said:
Precis så här upplever jag det med, jag tror inte jag fixar att reglifiera hur SLP:s reaktioner på spelares handlingar skall bli och här överger jag blorben. En av de mest spännande situationer som jag upplever vid bordet är en SLP reagerar på ett sätt som jag inte förutsett under en improvisation. När detta händer brukar jag anteckna det och sedan försöka fundera på varför reaktionen blev sådan (dvs idet som var en improvisation försöka att förklara den). Med tanke på hur mycket psykologi som är inblandat kring bordet upplever jag att det blir mer äkta om en reaktion får vara instinktiv och inte slumpas fram (jag hatar också att slå i böcker kring bordet tycker det avbryter flowet). Jag tror inte att man kan reglifiera sådana saker, det är för mycket projektion/introjektion pågående kring bordet för att reglifiering skall fungera tänker jag.
Det förvånar mig lite att folk inte vill använda blorbiga tekniker för fraktionsspel (eller vad vi ska kalla det, dynamiska politiska landskap o.dyl) eftersom det, i min erfarenhet, är det enskilt krångligaste momentet som finns i rollspel. Hur tusan ska jag hålla koll på hur kungar och baroner reagerar på allt som händer? Herregud, det skulle krävas ett strategiskt snille som jag tvivlar på att någon levande människa kan uppbåda. Att simulera en hel dynamisk värld i huvudet utan hjälpmedel? Hallå!?! Det är ju om inte omöjligt så iaf jäkligt svårt!
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
482
Location
Uppsala
Måns;n336758 said:
Det förvånar mig lite att folk inte vill använda blorbiga tekniker för fraktionsspel (eller vad vi ska kalla det, dynamiska politiska landskap o.dyl) eftersom det, i min erfarenhet, är det enskilt krångligaste momentet som finns i rollspel. Hur tusan ska jag hålla koll på hur kungar och baroner reagerar på allt som händer? Herregud, det skulle krävas ett strategiskt snille som jag tvivlar på att någon levande människa kan uppbåda. Att simulera en hel dynamisk värld i huvudet utan hjälpmedel? Hallå!?! Det är ju om inte omöjligt så iaf jäkligt svårt!
Jag tänker nog precis tvärtom! Det går att komma med rimliga gissningar på vad olika fraktioner gör utifrån de förutsättningar som nu finns. Men är omöjligt att skriva regler/slumptabeller för alla tänkbara förutsättningar. Och om man bara slår på slumptabeller för att avgöra vad fraktionerna gör hela tiden så spelar det ju knappt någon roll vad rollpersonerna gör eftersom alla andra bara agerar på måfå helt oavsett (en effekt man kanske eftersträvar ibland, men långt ifrån alltid). Man kan använda regler/principer och slumptabeller som stöd, men förstår inte hur man med en rimlig arbetsinsats skulle kunna köra fraktionsspel helt blorbigt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Monokel;n336759 said:
Jag tänker nog precis tvärtom! Det går att komma med rimliga gissningar på vad olika fraktioner gör utifrån de förutsättningar som nu finns. Men är omöjligt att skriva regler/slumptabeller för alla tänkbara förutsättningar. Och om man bara slår på slumptabeller för att avgöra vad fraktionerna gör hela tiden så spelar det ju knappt någon roll vad rollpersonerna gör eftersom alla andra bara agerar på måfå helt oavsett (en effekt man kanske eftersträvar ibland, men långt ifrån alltid). Man kan använda regler/principer och slumptabeller som stöd, men förstår inte hur man med en rimlig arbetsinsats skulle kunna köra fraktionsspel helt blorbigt.
Ja, jag tänker i princip exakt likadant. Med en relationskarta och en tanke runt informationspropagering är det hyfsat lätt att höfta i ett sådant politiskt landskap medan att reglifiera en struktur med 20-30 aktörer är i princip omöjligt. Jag har försökt vid ett antal tillfällen med lite olika ringar på vattnet-algoritmer och liknande men jag upplever alltid att alla sådana resultat blir sämre än om jag förbereder en del reaktioner själv och sedan höftar och interpolerar mellan dem.

För många saker kan hända, speciellt när jag också har motorer som genererar händelser i omgivningen för att världen skall vara levande.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Monokel;n336759 said:
Men är omöjligt att skriva regler/slumptabeller för alla tänkbara förutsättningar. Och om man bara slår på slumptabeller för att avgöra vad fraktionerna gör hela tiden så spelar det ju knappt någon roll vad rollpersonerna gör eftersom alla andra bara agerar på måfå helt oavsett (en effekt man kanske eftersträvar ibland, men långt ifrån alltid). Man kan använda regler/principer och slumptabeller som stöd, men förstår inte hur man med en rimlig arbetsinsats skulle kunna köra fraktionsspel helt blorbigt.
Det känns som att det föreligger något slags missförstånd om vad blorb är eller hur blorbigt spel ser ut. Naturligtvis är det ingen som efterfrågar "slumptabeller för alla tänkbara förutsättningar". Men hur agerar gruppering X under hot? Hur stor chans är det att de får upp spåret av RP? Etc.

Det är just "regler/principer och slumptabeller som stöd" som avses här.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Ram;n336762 said:
"Med en relationskarta och en tanke runt informationspropagering"
Men det är ju exakt detta vi pratar om! :) Hur ser din realtionskarta ut? Vilka redskap använder du för att avgöra vem som vet vad, när?
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
482
Location
Uppsala
Naturligtvis är det ingen som efterfrågar "slumptabeller för alla tänkbara förutsättningar".
Fast om man vill att alla förutsättningar ska vara bestämda på förhand så behöver man väl antingen tabeller för väldigt specifika förutsättningar eller tabeller som är så generella att alla aktörer i princip agerar slumpmässigt utan input från RP?

Måns;n336763 said:
Hur stor chans är det att de får upp spåret av RP?
Hur skriver man en sån tabell blorbigt då? Det måste ju bero extremt mycket på hur RP agerar. Då får man väl antingen skriva jättemånga olika tabeller eller acceptera spelledargodtycke ("eftersom ni har gjort si och så så blir det +3 på tabellslaget nu")?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Monokel;n336765 said:
Fast om man vill att alla förutsättningar ska vara bestämda på förhand så behöver man väl antingen tabeller för väldigt specifika förutsättningar eller tabeller som är så generella att alla aktörer i princip agerar slumpmässigt utan input från RP?
Nä, det vill man ju inte. Men, det känns som att diskussionen nu snarare handlar om att "det här är omöjligt och jag tänker förklara varför" istället för det mer konstruktiva "ok, det kanske är svårt men det går att ta steg i den riktningen".

Monokel;n336765 said:
Hur skriver man en sån tabell blorbigt då? Det måste ju bero extremt mycket på hur RP agerar. Då får man väl antingen skriva jättemånga olika tabeller eller acceptera spelledargodtycke ("eftersom ni har gjort si och så så blir det +3 på tabellslaget nu")?
Många spel har regler för rykte och status. De kan med fördel användas. Antagligen behöver man inte så mycket mer än det. Kanske modifiera slaget om RP reser inkognito eller om de basunerar ut sin ankomst när de kommer till en ny plats.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Måns;n336763 said:
Det känns som att det föreligger något slags missförstånd om vad blorb är eller hur blorbigt spel ser ut. Naturligtvis är det ingen som efterfrågar "slumptabeller för alla tänkbara förutsättningar". Men hur agerar gruppering X under hot? Hur stor chans är det att de får upp spåret av RP? Etc.

Det är just "regler/principer och slumptabeller som stöd" som avses här.
"Men hur agerar gruppering X under hot?" är inte en så enkel fråga som det kan verka. Hur agerar de under hot från gruppering Y? Från rollpersonerna? Från rollpersonerna och Y om de allierar sig? Från gruppering Z? Om gruppering Y hotar dem tidigt i kampanjen? Sent? Om de är allierade med rollpersonerna men hotas av en allians bestående av Y och Z? Helt plötsligt har man femtioelva olika utfall bara för olika typer av hot. Sedan ska man ha liknande tabeller för handelsförslag, alliansförslag, spåra RP, etc, plus att det sannolikt kommer att dyka upp massor av situationer som du som SL aldrig kunnat föreställa dig. I slutänden blir det förmodligen ändå en rimlighetsbedömning och olika ad hoc-reaktioner eller ett spelpass där 80% går åt till att sitta och slå i ett tjockt tabellhäfte.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
482
Location
Uppsala
Monokel said:
Fast om man vill att alla förutsättningar ska vara bestämda på förhand...
Måns;n336766 said:
Nä, det vill man ju inte.
I 2097:s blorb är ju hela poängen att det ska stå i boken/papprena annars är det inte på riktigt. Det innebär ju att förutsättningarna är bestämda på förhand. Pratar du om blorb eller blorbiga inslag i spel nu? Om det bara är det senare så är vi helt överens, men om det är det förra så får jag inte ihop det hela.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Måns;n336763 said:
Det känns som att det föreligger något slags missförstånd om vad blorb är eller hur blorbigt spel ser ut. Naturligtvis är det ingen som efterfrågar "slumptabeller för alla tänkbara förutsättningar". Men hur agerar gruppering X under hot? Hur stor chans är det att de får upp spåret av RP? Etc.

Det är just "regler/principer och slumptabeller som stöd" som avses här.
Jag vet inte om jag helt håller med.

Många av de svar som 2097 ger på mina specifika frågor pekar just på att det i hennes bild skall finnas stöd i 1-sanningar (främst skriven text) eller 2-sanningar (tabeller etc) eller också finns det inte. Blorb-modellen som jag upplever den är uppbyggd på att saker som kan ha verklig effekt på storyn behöver ha skrivits ned i någon form i förväg annars skall det inte finnas.

Väldigt många av de frågor och funderingar som jag får av mina kreativa spelare när vi spelar är sådana som åtminstone jag inte har funderat över innan och som jag får höfta eller slumpa on the fly. "Kan jag jaga ett djur som kan ge mig lite extra status när jag tar det till byn?", "Jag vill starta en eldsvåda som inte riskerar bränna ned hela staden, finns det något bra ställe?" "Finns det någon i mitt handelshus som har annorlunda sexuella böjleser?", "Jag ger den här personen som är nummer tre i den här fraktionen det här storslagna erbjudanted för att göra det här åt mig", "Finns det Soleld i lasten på det här random skeppet som vi kapade?", "Var är det lämpligast att ställa upp sina trupper för att förhala fiendens frammarch mot staden?", "Hur stor är efterfrågan på vara X i land Y?".

Den skala som jag tycker om att rollspela på, maktkamp mellan grupperingar på en kontinent, gör att mängden material som jag behöver förbereda för att vara ens hyfsat förberedd skulle vara jämförbart med King James bibel.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Måns;n336764 said:
Men det är ju exakt detta vi pratar om! :) Hur ser din realtionskarta ut? Vilka redskap använder du för att avgöra vem som vet vad, när?
Ja, men min dokumentation runt det är några A4 och 99,9% av det som finns existerar bara i mitt huvud. Varje fraktion är beskriven med kanske 5 rader och 10 namn fast de är hundatals individer etc.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Måns;n336763 said:
Det känns som att det föreligger något slags missförstånd om vad blorb är eller hur blorbigt spel ser ut. Naturligtvis är det ingen som efterfrågar "slumptabeller för alla tänkbara förutsättningar". Men hur agerar gruppering X under hot? Hur stor chans är det att de får upp spåret av RP? Etc.

Det är just "regler/principer och slumptabeller som stöd" som avses här.
Fast att skriva hur en gruppering reagerar på hot i preppen kan man absolut göra . Men det är ju bara en sak som RP kan göra mot den grupperingen, det känns som att jag inte har tid att skriva hur alla skall reagera i förhand i varje enskild situation . Jag skriver väl snarare ner en känsla kring grupperingen och vad de har för mål. Utifrån de förutsättningarna improviserar jag dess reaktion.

PS: Insåg att jag ju ofta slumpar vissa delar i reaktionen (fattar de vem som agerat mot dem ex.), men använder nog snarast en allmän reaktionstabell för alla grupperingar. Men det är väl iofs någon form av nivå 2 sanning.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Sen vill jag bara säga så här det finns massa bra grejer i blorbmanifestet. Vissa verkar vara emot det av princip, det är inte jag. Jag försöker snarare komma på saker jag kan stjäla av det för att förbättra min SL kunskap. Om jag verkar kritisk är det för att jag vill komma åt teknikerna så att jag kan stjäla dem.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Swedish Chef;n336775 said:
Sen vill jag bara säga så här det finns massa bra grejer i blorbmanifestet. Vissa verkar vara emot det av princip, det är inte jag. Jag försöker snarare komma på saker jag kan stjäla av det för att förbättra min SL kunskap. Om jag verkar kritisk är det för att jag vill komma åt teknikerna så att jag kan stjäla dem.
Ja, jag vill gärna hålla med om detta också. Jag tycker absolut att blorb i sig är bra. Det är ett bra verktyg i spelledarverktygslådan. Men det är inte hela lådan.
 
Top