Nekromanti Blood Axe, work in progress.

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Cissi, och andra mods: varje gång jag försöker anmäla med flaggknappen så kommer det upp en ruta och om jag skriver in nåt och trycker på knappen i den den så kommer det bara upp en error code. Och, ibland tänker jag också "vänta, kommer alla mods att se det jag skriver i den här rutan? uhm... då kanske jag inte vågar skriva nåt"
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
2097;n230753 said:
Cissi, och andra mods: varje gång jag försöker anmäla med flaggknappen så kommer det upp en ruta och om jag skriver in nåt och trycker på knappen i den den så kommer det bara upp en error code. Och, ibland tänker jag också "vänta, kommer alla mods att se det jag skriver i den här rutan? uhm... då kanske jag inte vågar skriva nåt"

Det kommer fram anmälningar till oss trots felmeddelandet. :)

Åter till trådämne. <3
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
2097;n230734 said:
En kommentar som flera sagt och som kom lite out of the blue. Vi: "Hmm det kanske är lite vanskligt ändå trots att bilden är snygg" Dom: "Men det var ju så förr i tiden att dom var nakna tjejer med yxor det kan ni inte förneka"

Iofs var vår "det kanske är vanskligt"-kommentar också out of the blue. Men ändå! ("Men ändå!" är det perfekta motargumentet på alla motargument har jag märkt.)
Fair enough, satt på tåget och svarade utan större reflektion utan att ha läst hela tråden och det var väl inte helt smart ;)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Försökte slänga ut frågan om bilden på FB, men där gick det inte. Omedelbart drev från personer som kan ha mer eller mindre med rollspel att göra. De var jättearga. Fick ta bort tråden, tyvärr, även om jag fick in en hel del sansade åsikter också. Men det är FB, man får vara sin egen moderator.

Fast en del vettigt kom fram:

• Svartvita skissen hade bättre pose och styrka.
• Bysten var för stor
• Hon bör se farlig som fan ut.

Ska fråga utvalt folk (kvinnliga rollspelare och tecknare) IRL på Gothcon om deras synpunkter.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tydligen var hon ett inaktivt, passivt objekt. ...Iofs var hon ännu mer aktiv på skissen, men inaktiv? Räcker det inte att man hugger monster och hoppar som en marvel-figur samtidigt? Var ligger ribban? Hur aktiv måste man vara?

(Jag misstänker att det beror på att illustratören tänkte "modergudinna och kvinnokraft" och därför inte ville ha en för manlig kropp. Tydligen ska man vara manlig för att få vara aktiv. Annars är man mjukporr. Min personliga teori.)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Arfert, vill du ha feedback på bilden? För du kan få ett ton av mig, i varje fall rent teknisk sådan...
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Ja jag undrar lite samma sak: vill du ha feedback på bilden isolerat? Utan att veta mer om spelet inuti är det svårt att avgöra om framsidan "passar" eller inte.

Utan att gå in på det urgamla temat naken/tjej/passiv/aktiv så tänker jag så här: ska en krigare slänga sig in naken i strid måste nästan reglerna vara lite "over the top" eller "high" eller kalla det vad du vill. Om reglerna är mer åt realistisk medeltid skulle jag bara tänka "ja det där ser ju dumt ut, hon kommer att dö av blodförgiftning inom max en månad".

Rent estetiskt tänker jag att man skulle kunna ta originalbilden och gå ännu mer mot 2000AD. Jag tänker Nemesis the Warlock eller kanske Spawn. Men som sagt, det beror på hur du tänkt innehållet i övrigt. 2000AD känns i alla fall hyggligt Metal!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
MattiasLejbrink;n231326 said:
Ja jag undrar lite samma sak: vill du ha feedback på bilden isolerat? Utan att veta mer om spelet inuti är det svårt att avgöra om framsidan "passar" eller inte.

Utan att gå in på det urgamla temat naken/tjej/passiv/aktiv så tänker jag så här: ska en krigare slänga sig in naken i strid måste nästan reglerna vara lite "over the top" eller "high" eller kalla det vad du vill. Om reglerna är mer åt realistisk medeltid skulle jag bara tänka "ja det där ser ju dumt ut, hon kommer att dö av blodförgiftning inom max en månad".

Rent estetiskt tänker jag att man skulle kunna ta originalbilden och gå ännu mer mot 2000AD. Jag tänker Nemesis the Warlock eller kanske Spawn. Men som sagt, det beror på hur du tänkt innehållet i övrigt. 2000AD känns i alla fall hyggligt Metal!

Det är verkligen over the top. (Fast å andra sidan, om man inte vill ha blodförgiftning, slåss naken. Tygfiber i sår är döden.). Man får plus om man är barbar och inte har rustning. Och naturligtvis plus på hur farligt du eller ditt vapen ser ut att vara. ;)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
gorillotaur;n231328 said:
Synd med så politiskt omslag.
Alla omslag är politiska. Jag har dock fått tummen upp från feminister när det gäller en senare version, som vi jobbar på nu.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag tolkar det som att du inte vill ha teknisk feedback på bilden Arfert, för att vara tydlig ;)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
Arfert;n231352 said:
Tygfiber i sår är döden)
Blev nyfiken, var kommer detta ifrån? Aldrig hört det nämnas sådär explicit förut. Kläder under rustningen verkar man ju haft så länge man slagits i rustning, så såpass illa kan det väl inte vara?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jarl;n231631 said:
Blev nyfiken, var kommer detta ifrån? Aldrig hört det nämnas sådär explicit förut. Kläder under rustningen verkar man ju haft så länge man slagits i rustning, så såpass illa kan det väl inte vara?
Allt som kan föra med bakterier och smuts med in i ett sår, ger betydligt större risk för inflammation. Sår bör alltid allra minst sköljas ordentligt under rinnande (rent) vatten.

Typiska "sticka i fingret"-sår blir nästan alltid inflammerade, även om stickan i sig inte ens kommer från någon typiskt smutsig källa.

Infektioner var lika mycket eller mer dödliga än direkta sårskador i krig under hela mänsklighetens historia tills penicilin blev vanligt, så det är uppenbart att metoder för att minska risken skulle vara nyttiga - och hade något sådant som att hoppa över kläder faktiskt haft den effekten hade det säkerligen varit vanligt. Nu har det marginell verkan eftersom det finns så många andra källor i stridsmiljön (och att hoppa över kläder ökar risken att smuts från tex marken fastnar på huden, så det är därför det kvittar...).

Men som Arfert betonade tidigare, verkligheten är en helt annan sak än det som gör ett coolt spel. :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jarl;n231631 said:
Blev nyfiken, var kommer detta ifrån? Aldrig hört det nämnas sådär explicit förut. Kläder under rustningen verkar man ju haft så länge man slagits i rustning, så såpass illa kan det väl inte vara?
Det var en läkare som berättade det på TV för tusen år sedan. Men en sådan sak glömmer man inte.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Snart för jag en färdig version. Men har redan sett en uppdaterad. Och en känd feministisk kvinnlig serietecknare har gett den tummen upp. Så nu kör jag bara. Våra åsikter är de korrekta, och om någon gnäller när den är klar betyder det bara att de är puritaner eller fanatiker, och de skiter vi i. ;)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,099
Location
Göteborg
Jarl;n231631 said:
Blev nyfiken, var kommer detta ifrån? Aldrig hört det nämnas sådär explicit förut. Kläder under rustningen verkar man ju haft så länge man slagits i rustning, så såpass illa kan det väl inte vara?
Tygstoppning under metallrustning är till för att sprida ut, och därmed mildra effekterna av, kinetisk energi. Tanken är att rustningen inte skall bli penetrerad till att börja med. Även tygrustning använd för sig själv är tänkt att hindra vapen från att komma fram till huden alls.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Arfert;n231693 said:
Det var en läkare som berättade det på TV för tusen år sedan. Men en sådan sak glömmer man inte.
Nu är det min tur att rätta historiekunskaperna. TV uppfanns på 1920-talet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
2097;n231697 said:
Nu är det min tur att rätta historiekunskaperna. TV uppfanns på 1920-talet.
Du har fel. TV har alltid funnits. Hur skulle man annars filma Jesus korsfästelse eller dinosaurier? Duh.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Arfert;n231780 said:
Du har fel. TV har alltid funnits. Hur skulle man annars filma Jesus korsfästelse eller dinosaurier? Duh.
Nu pratade vi inte om att filma, utan att spela upp filmerna på TV, vilket inte var möjligt på Jesu Kristi tid. Alltså kan barbarerna omöjligt fått tipset om att undvika tygfibrer från TV-doktorn.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Fan här hör man att det är stor kalabalik på wrnu på senaste Signaler Från Zonen och så finns det inget att se längre. Kul med nya spel, och kul att det diskuteras saker, förutom vad som är historiskt korrekt för det känns så herrans orelevant för ett fantasyspel.
 
Top