Nekromanti Blood Axe, work in progress.

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Blood Axe, work in progress (mycket kvar)... förmodligen kommer det var mer kroppsmålning, så att hon inte är så uppenbart naken. Som Mystique i X-men inte känns naken. Vi får se.


 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Gillar bilden jättemycket!

(Men att...)
Men att ett svenskt spel har ett engelskt namn och engelsk undertitel, speciellt ett "nånting roleplaying" känns verkligen konstigt. Och Mystique har kläder i serietidningen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
2097;n230266 said:
Gillar bilden jättemycket!

(Men att...)
Men att ett svenskt spel har ett engelskt namn och engelsk undertitel, speciellt ett "nånting roleplaying" känns verkligen konstigt. Och Mystique har kläder i serietidningen.
Jag tänker på filmerna, har inte läst x-men som tecknad serie sedan 80-talet. Och vem har sagt att spelet bara kommer på svenska?

Dessutom: Titeln ska kännas METAL!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Om spelet finns på flera språk blir den engelska undertiteln ännu mer förvirrande. Jag tyckte Mutant hade gjort en bra lösning med att dom har både "År Noll" och "Year Zero" versioner av spelet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
"Barbariskt rollspel"

Är det när man faktiskt följer "nya mutants" råd om att kasta tärningar på spelarna för att simmulera en granatattack?

Eller är det när spelarna, efter att SL kastat tärningar på dem, ger SL stryk med baconpaket?
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Hej,

Måste tyvärr säga att jag ogillar bilden jättemycket. Känns inte rätt alls i 2017 års rollspels-Sverige (eller annat land). Varför i hela friden har hon inte kläder på sig?! Stark barbarkvinna = skitcool, naken, stark barbarkvinna = jättetöntigt, gjort förr och 100% garanterat att inte landa väl bland landets rollspelande skara kvinnor (de två jag hade att tillgå totalsågade bilden) och säkert inte heller snäppet mindre pubertala män.

Jag gillar dina produkter kraftigt i övrigt, Arfert, och hoppas att du tänker över denna bild om det är som så att projektet är tänkt att bli verklighet. Släng på henne en björnfäll och riktig ringbrynja så blir hon awesome, men inte som hon är idag.

Sen tycker jag personligen att "Blodyx" låter som ett coolt namn på ett svenskt barbarrollspel, om jag nu ska försöka vara lite positiv också. :)

Allt gott och fortsatt lycka till!
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Jag ser att du fortsätter att vela mellan svenska och engelska. Fantasy! Action! SF! och så Blood Axe. Blood Axe är inte tokigt. Det skulle kunna vara ett heavy metal-band. Och det måste ju vara det som är målet. I klass med Manowar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Herr Grönstedt;n230287 said:
Jag ser att du fortsätter att vela mellan svenska och engelska. Fantasy! Action! SF! och så Blood Axe. Blood Axe är inte tokigt. Det skulle kunna vara ett heavy metal-band. Och det måste ju vara det som är målet. I klass med Manowar.
Både fantasy, action och SF känns ju som väldigt väl etablerade termer på svenska sedan många år tillbaka.

Eller var det din poäng? Det lät som att engelska skulle vara ett återkommande fenomen, snarare än ett enstaka avsteg =)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,082
Location
Göteborg
Det tog mig en stunds grunnande för att inse att den konstiga saken till höger om kvinnan antagligen är hennes yxa. Vinkeln är helt kajko.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Dunderklumpen;n230285 said:
och 100% garanterat att inte landa väl bland landets rollspelande skara kvinnor (de två jag hade att tillgå totalsågade bilden)
Ja jag kan ju inte prata för alla andra rollspelande kvinnor och ffa för alla kvinnor som skulle kunna börja rollspela om det inte vore för att dom tänker att allt är så mot oss.

Hoppas mitt godtycke av bilden inte används som nån sorts "2097 tyckte det var OK så alla måste tycka det är OK"-argument. Jag gillade ju omslaget till F!OSG också och den fick sen en rejäl släng av sleven ur samma perspektiv som du tar upp, Dunderklumpen. Och den kritiken protesterade jag inte emot. Att en person är bekväm med något är inte carte blanche för att alla kommer vara bekväma med den grejen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rymdhamster;n230289 said:
Både fantasy, action och SF känns ju som väldigt väl etablerade termer på svenska sedan många år tillbaka.
Möjligt men när man står på SFbok och letar spel och inte kan engelska är det svårt att hitta rätt om spelen heter fantasy, action och SF.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Utöver vad man kan säga om bilden i övrigt så funderar jag lite över varför hon (om mina ögon inte bedrar mig) har rakade armhålor och en prydligt trimmad buske därnere (om än inte en landing strip). Vafan, barbari borde väl vara att vara hårig som in i helvete? Eller?
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
2097;n230298 said:
Ja jag kan ju inte prata för alla andra rollspelande kvinnor och ffa för alla kvinnor som skulle kunna börja rollspela om det inte vore för att dom tänker att allt är så mot oss.

Hoppas mitt godtycke av bilden inte används som nån sorts "2097 tyckte det var OK så alla måste tycka det är OK"-argument. Jag gillade ju omslaget till F!OSG också och den fick sen en rejäl släng av sleven ur samma perspektiv som du tar upp, Dunderklumpen. Och den kritiken protesterade jag inte emot. Att en person är bekväm med något är inte carte blanche för att alla kommer vara bekväma med den grejen.
Bra syn på saker, 2097, och du har helt rätt! Folks bekvämlighet med saker (som nakenhet) skiljer sig uppenbart väsentligt. :)

Jag försöker ofta se till hobbyns väl och ve när jag kommenterar sådant här och jag tror inte att den typen av omslag som visas varken säljer in rollspelet i sig på ett bra sätt eller marknadsför rollspel på ett bra sätt. Jag vill gärna se att fler (och då framför allt fler kvinnor) börjar spela rollspel eftersom jag älskar hobbyn och jag ser inte att detta är en väg att gå för att komma dit.

Jag tycker inte att nakenhet är ett problem i sig (gillade också F!OSG första omslag och tycker definitivt att det har sin plats i barbar-fantasy) men kanske inte i formen av en översexualiserad kvinna på omslaget. Spara det till inlagan om det är en väsentlig del i spelet.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Dunderklumpen;n230285 said:
Känns inte rätt alls i 2017 års rollspels-Sverige
Har tänkt lite mer och så här skulle jag nog vilja säga: i ett vacuum hade bilden varit cool (och det var så jag först bedömde den & gillade den). I en jämlik värld hade bilden varit cool. Men i ett värld med dom strukturer som vi idag har, så är den vansklig. Att som ung tjej (dvs inget som jag, den medelålders tanten 2097, behöver oroa mig för) bli inbjuden till en rollspelsgrupp som främst består av killar och dom tar fram det här spelet så skulle jag tänka "eh… är det detta dom vill att jag ska vara? Nån dom kan glo på?"

När jag gick på gymnasiet så ville jag komma igång med att spela rollspel och dom som nappade på det dom var killar. Vi hade, eftersom jag var hade läst om spelet i The Duelist som den Magic-nörd jag var, Everway som är i sig ett feministiskt och antirasistiskt rollspel. Och vi körde introäventyret (introäventyret suger btw). Och dom kom till en kvinnlig SLP som dom räddade från monster (som sagt, introäventyret suger) och då ville dom sen att den SLP:n skulle bada dom och smeka dom osv osv. Och jag blev obekväm som fan och då skällde dom ut mig "En bra SL gör som spelarna vill!"

Det är liksom i den här kulturen som vi finns trots att det var 1997 och det nu har blivit 2017. Det är typ såna saker som kan hända med en sån här bild. Jag tycker om bilden för jag önskar vi levde in en värld där det bara var awesome att ta av sig kläderna och börja yxa alla runt om kring sig. Men jag håller 100% med om Dunderklumpens farhågor. Eftersom vi lever i en värld där då jag spelade Netrunner på Dragon's Lair vecka in och vecka ut hörde våldtäktsskämt från ett av rollspelsborden in till, och dit jag slutade gå efter att ha blivit överfallen av att en tafsande gubbe försökt strypa mig. Eftersom vi lever i en värld där Anders Fager skämtar om "felknullade" kvinnor.

Arfert, jag önskar jag kunde ha mer olivgrenar mellan dig och mig. Du är så kreativ och driven och jag är bara en armchair critic som aldrig lyfter ett finger. Men... ja jag vet inte vad jag ska säga! Det är så här jag ser det.

Velar nu som fan huruvida jag ska trycka send eller inte.

Jag har tidigare skrivit om hur trött jag är på den "call-out culture" som finns i den intersektionella vänstern. Och hur jag skäms för att jag är en sån del av den. Men jag vet inte alternativet heller. Hålla käft kanske.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
zonk;n230310 said:
...barbari
Jag läst "barbarbie" och tänkte att det där var ett lustigt ordbygge. I övrigt ja, barbarer - kvinnor och män - borde inte vara välansade och den där yxan har verkligen en mycket skum vinkel.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Äh, tack för att du postade bilden, Arfert! Vet hur det är att posta en ofärdig bild och bara få negativ återkoppling :/
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Älskar bilden! (men ja, yxan ser ut att vara i en konstig vinkel)

Nakenheten associerar jag till dödsföraktande krigarkulter (ni vet sånna som klär av sig nakna och kedjar ihop sig med sina bärsärkakompisar).
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag tycker om bilden och jag brukar inte gilla dina nakenbilder, Arfert, ;) Det finns dock ett men. Jag tycker mycket om bilden från fötterna till midjan och från huvudsvål till axelparti. Men brösten... Alltså... silikon? En barbar med silikon? Eller det kanske är koksalt? Och om brösten med ilägg ser ut sådär har de dessutom förmodligen lossnat från muskelfästet och gör asont. Varför, VARFÖR, kan inte kvinnor avbildas med bröst som inte ser ut som plockade ur en porrfilm? Det är ascoolt att hon är naken, inga mer kläder! Posen är inte sexualiserad för fem öre och hon har styrka. Men, och det är min enda fråga, varför kan hon inte få ha riktiga bröst? Varför måste hon ha implantat som har lossnat från fästet och står rätt ut?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag tror mycket det är den uppenbara nakenheten som stör just nu. Med mera film-mystique-stuk på den med kroppsmålningar tror jag kommer plocka bort alla pupertetsvibbar.

För hon är ju med sina breda höfter och fladdrande bröst egentligen jäkligt långt borta från 70- och 80-talets krigarkvinnor i bikinibrynja.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker att bilden är ett bra första utkast - och det har kommit många bra förslag hur bilden kan förbättras så jag tänker inte upprepa dem.
Det påminner lite svagt om serietidningen Slaine (ni som inte känner till får bildgoogla).
För er som inte tycker om bilden kan jag säga att de första kelterna slogs nakna. Det var inte förrän kelterna började strida med romarna som de började bära rustning.
 
Top