Nekromanti Blodiga flöden hos kvinnliga rollpersoner

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Skammens röda blomma

Å andra sidan så är de mensfixerade magitraditionerna inte äldre än mensskydden, så jag skulle säga att min poäng gick fram.
I de stora världsreligionerna, ja. Bland naturfolk så är det betydligt äldre.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Överhuvudtaget intressanta tankar, och jag håller med de flesta.

Den enda gången som jag låtit "mensfaktorn" vara med i rollspel var när jag spelade Mage : the Awekening, och med tanke på mina medspelares reaktioner kommer det inte hända igen. ^_^ Jag skulle spela en livs-magiker, lika passionerad som livsglad och god. (Klyshigt? :gremsmile: ). I början bestämde jag mig för att hon skulle ha ganska kraftiga humörsvängningar, dvs att hon skulle vara ganska flyktig just i några dagar i månaden och de andra mer vanligt mild och försiktig. Jag satte en datum när det brukade ske.

Där gick jag i nit, då vi började spela just på den datumen, spelade i tre dagars in-tid och hade sen en downtime på nästan exakt en månad. Detta ledde till att karaktären de första kanske sex spelmötena befann sig på dåligt humör, vilket förståeligt retade mina kompisar.

Det jag kom fram till (efter att mer eller mindre bara ta bort denna delen av karaktären för spelbalansens skull) var att de flesta ganska grabbiga spelgrupper vill inte ha med karaktärer med humörsvängningar, inte ens i en kampanj som är tydligt vardags-centrerad som våran var. (75% av ett spelmöte gick till att välja kläder i en klädaffär nere i stan. ) Jag antar att det kan ha att göra med att de flesta (pojk-centrerade) spelgrupper inte har så mycket erfarenhet at flickor i allmänhet, då jag fick reaktionen efter ett spelmöte Spelare: "Men måste du spela så störigt?" Jag: "Hurdå menar du!" Spelare: "Så tjejigt!". Men å andra sidan är är 75% av spelgruppen över 30 och har haft max en flickvän... :gremsmile:

Jag håller med ovanstående skrivare om att själva blödningarna är lika intressanta som ett toalettbesök, dvs att det inte används för det mesta om det inte är av direkt betydelse, som för tex magi eller som en karaktärsnackdel. Men å andra sidan har i vissa spel har toalettbesök kommit med i spel, i en werewolfkampanj valde ragabashen i min grupp att stoppa lavemang i min mjöd... det hela beskrevs dock ganska vagt och med mycket humor, så det blev rätt kul. Jag har dock svårt att se hur "Hahaha! Titta så hon kladddar!" blir humoristiskt eller ens smålustigt i ett spelmöte.

Det enda sätt jag kan komma på att spela det är om man gör det bara lite, och utan för stor fokus. Att spelaren säger plötsligt under en lång promenad säger "Ehh.. jag måste gå på tunnan, kommer strax!" Springer ut ur rummet, kommer in tre sekunder senare, utan att faktiskt gå på dass rent off. Sånt kanske får spelare att undra vad man håller på med och starta lite underliga intriger i paranoida spelgrupper. "Vad pysslar hon med när hon springer bort så där på kvällarna nån gång i månaden? Hemliga möten? Skickar spionduvor?". Tänk speciellt i ett spel som EON, där menscyklen ju kommer sammanfalla med månen, tänk de olyckliga kvinnor som har mens varje gång det blir fullmåne. :gremshocked:

Så summa summarum:
* Blod ska komma i kaskader ur öppna halspulsådrar, iallafall i dramatiska syften.
* Emotionella personligheter i rollspel bör nog vara det av dramatika skäl, och inte på grund av en äggklocka.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
[QUOTE="Vavva]
Så, hur gör ni?

[/QUOTE]
Spelas ut då relevant.
Om man är fast i en grotta så blir avskräde relevant.
Likaså om en förbannelse läggs med blod som komponent blir det högst relevant.

Har sett en manlig spelare med kvinnlig karaktär reagera "oh shit"-aktigt då förbannelsen uttalades "vid första blodsdroppen skall er livet fly" (eller nåt liknande, var skitlänge sen jag spelledde det), varpå spelaren frågade om han kunde slå en D30...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Vavva gör en pudel och funderar

Ok, du har en stark poäng. Det är främst de mainstream magitraditionerna i form av wicca och olika versioner av new age som inte är äldre än mensskydden. My bad. *böjer sig ödmjukt*

Poängen med bindor och tamponger var egentligen främst att mensblod är äckligt och knappast lika fräscht som rent blod utan livmoderhinna och slem. Det känns på lukten om inte annat. När man lever nära skiten och mecklar med den sju dagar i månaden så känns den inte speciellt magisk, men det beror antagligen också på vårt moderna perspektiv som inte direkt är magiskt utan tämligen pragmatiskt.

Jag tror att vi egentligen diskuterar lite olika saker. Jag förnekar inte att mensen haft en magisk symbolik historiskt, jag raljerade mest över det och ville påpeka skillnaden mellan en romantiserad och mystifierad syn på mensen (som jag mest kommit i kontakt med via newage och wicca) och den mer jordnära och praktiska som rätt ofta kommer av att ha den som en naturlig del av sin egen kropp och vara tvungen att väga in den i sin vardag.

Jag undrar om kvinnor blödde mindre i andra historiska epoker? Det kan ju verka rimligt om inga mensskydd fanns. Visst har de flesta en mens som lugnt kan rinna nedför benen och torka, men det är ändå en handfull av oss som kan blöda som grisar. Jag minns en incident när jag var 13 när provtagningarna på sjukhuset efteråt visade att jag antagligen förlorat nästan en halvliter blod. Det är en satans massa blod. Det är så satans massa att det är svårt att förklara för någon som inte har sett det exakt hur mycket slakthus det såg ut som efteråt...

Å andra sidan levde de flesta ett aktivare liv. De rörde på sig, vilket enligt nuvarande medicin är ett bra sätt att lindra mensen, och hade antagligen ett starkare läkekött än vi förvekligade akademiker på 2000-talet. Dessutom (som du också påpekat) så var graviditeter vanliga och många kvinnor får enklare menstruationer efter första barnet. Det är alltså ganska rimligt att anta att betydligt färre kvinnor hade svåra menstruationsproblem.

*avslutar sina funderingar och bugar sig djupt för Herr Nils*
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Det enda sätt jag kan komma på att spela det är om man gör det bara lite, och utan för stor fokus. Att spelaren säger plötsligt under en lång promenad säger "Ehh.. jag måste gå på tunnan, kommer strax!" Springer ut ur rummet, kommer in tre sekunder senare, utan att faktiskt gå på dass rent off. Sånt kanske får spelare att undra vad man håller på med och starta lite underliga intriger i paranoida spelgrupper. "Vad pysslar hon med när hon springer bort så där på kvällarna nån gång i månaden? Hemliga möten? Skickar spionduvor?"
En rolig speltwist som vi fick till på grund av mensen var av riktigt romantiskt slag. Min karaktär (werewolf) hade varit stenkär i en manlig SLP (högättad kinfolk) ett bra tag och verkligen lidit i tysthet under sina försök att vinna hans intresse. Hon fick mens dagen innan Beltanefesten och kände att det var lika bra eftersom hon bara var intresserad av honom och han ändå verkade lika otillgänglig som månen... Under festen börjar han dock stöta som faen på henne och vara helt underbart förförisk som bara en romantiskt lagd SL kan fixa. Och gud vad jag flydde och led! Den stackaren fattade aldrig alls att det bara var på grund av att hon inte ville ha sex med honom när hon hade mens som hon undvek och vred sig och inte alls var mottaglig.

Det hela utvecklades, mest på grund av den där förbannade mensen, till ett romantiskt drama som kryddade flera spelmöten efteråt.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Varken jag eller mina spelare brukar spela kvinnliga karaktärer... så nej vi brukar inte ta upp det. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att ta med det överhuvudtaget :gremblush: Men det känns inte så viktigt att ta med ialla fall, ungefär på samma sätt det inte är särskilt intressant att ta med när karaktärerna går på toaletten och liknande.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Dao och Tao [OT]

ändrat: det är skilnad på Tao och Dao
Nej, det är det inte, annat än när det kommer till transkribering. Uttalet är det samma, likaså betydelsen. [kinesiska tecken forumsystemet uppenbarligen inte klarar av] = Tao på wade-giles, och Dao på pinyin. Pinyin är det allmänt vedertagna transkriptionssystemet numera, så folk som säger 'tao' gör det bara för att vara motvalls, typ.

- Ymir, påpekar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dao och Tao [OT]

Pinyin är det allmänt vedertagna transkriptionssystemet numera, så folk som säger 'tao' gör det bara för att vara motvalls, typ.
Eller för att "tao" hann bli ett begrepp i väst innan pinyin började användas. Möjligen är de motvalls i sinofila besserwissrars ögon, men egentligen är det bara så att det alltid har hetat "tao" och de sinofila nördar som säger att det heter annorlunda är bara jobbiga petimetrar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Dao och Tao [OT]

Eller för att "tao" hann bli ett begrepp i väst innan pinyin började användas. Möjligen är de motvalls i sinofila besserwissrars ögon, men egentligen är det bara så att det alltid har hetat "tao" och de sinofila nördar som säger att det heter annorlunda är bara jobbiga petimetrar.
Förmodligen. Men vi kommer att vinna. You'll see. Om trettio år kommer ingen längre att använda 'tao', för akademikerna som skriver böckerna om'et använder 'dao' sedan femtio år.

...hoppas jag. :gremtongue:

- Ymir, låtom oss klippa denna utsvävning
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
För att leda oss tillbaka till topic en aning, vi pratar ju trotts allt om blod mens och annat äckel, inte kinesiska.

Men det jag frågar mig, vad finns det fler för "vardargliga" problem som vi INTE spelar på i normalt rollspel, antingen för att det är ointressant eller för att det är äckligt eller tabu? Jag har faktiskt svårt att komma på fler exempel. Finns det tex några typiska "killgrejer" som inte spelas på samma sätt. Jag menar kanske inte rent fysiskt (då vi i normala fall inte ska blöda en gång i månaden), men det måste ju finnas sociala situationer som inte spelas på.

Saker vi (ofta) inte spelar på:
* Mens
* Sex
* Kärlek
* Känslor

Man kan väl säga att många kanske spelar rollspel just för att undvika vardagen, och mens och liknande hör till vardagen. Häftiga hjältar hindras inte av drakeld, så varför skulle mens vara ett problem?

En rolig speltwist som vi fick till på grund av mensen var av riktigt romantiskt slag. Min karaktär (werewolf) hade varit stenkär i en manlig SLP (högättad kinfolk) ett bra tag och verkligen lidit i tysthet under sina försök att vinna hans intresse. Hon fick mens dagen innan Beltanefesten och kände att det var lika bra eftersom hon bara var intresserad av honom och han ändå verkade lika otillgänglig som månen... Under festen börjar han dock stöta som faen på henne och vara helt underbart förförisk som bara en romantiskt lagd SL kan fixa. Och gud vad jag flydde och led! Den stackaren fattade aldrig alls att det bara var på grund av att hon inte ville ha sex med honom när hon hade mens som hon undvek och vred sig och inte alls var mottaglig.
Jag kan väl bara säga grattis till kul spel. Själv hade jag det kul i mage också, den karaktären som hade mens där blev senare tillsammans med en annan spelares karaktär, han som var dödsmagiker. (Hmm? Motsatser attraherar?) Sen om det beror på det mensiga beteendet kan jag inte svara på, men man vet ju aldrig. Föresten vill jag inte möta en varulv med mens. Kvinnor är illa nog. :gremwink:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Plodpalt my arse

Ibland när vi spelar fantasyrollspel så brukar vissa av "grabbarna" spela kvinnliga karaktärer, men de tänker sällan på det här med att byta kläder. /.../ hennes kläder i de nedre regionerna är som blodpalt.
Eller så är spelarna så ärkenormala att de hanterar byte av underkläder på samma sätt som toalettbesök. Jag har i alla fall aldrig känt mig manad att precisera hur många extra trosor min rollperson har med sig och hur ofta hon byter respektive tvättar dem. Jag skulle inte uppskatta om en spelledare förväntade sig den detaljnivån heller.

(Ja, jag förstår att du skämtade. Men tanken är tillräckligt genomsugig för att vara aggraverande ändå.)
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Plodpalt my arse

"(Ja, jag förstår att du skämtade. Men tanken är tillräckligt genomsugig för att vara aggraverande ändå.) "

I vårt fall är inte tanken helt genomsugig. Faktum är att deras rollpersoner oftast spenderar alla sina resurser på ballare vapen, rustningar, slavar, nekrologisk utrustning och dyl. Men inte EN enda gång har de skaffat ett extra par kläder, förutom när det handlar om någon sorts förklädnad för att kunna smita in någonstans.

Så skämtet fungerar ändå. :gremgrin:
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag kan inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja spela ut menstuationscykeln i rollspel. Visst jag är en kille så jag vet inte hur det facktiskt känns, men jag vill inte heller bry mig om hur blodförlusten från ett skärsår påverkar mig utöver att det kanske ger en negativ modifikation (dvs regelmässigt).

Så om du inte vill klassa mensen som en skada där du förlorar hp (eller vad ditt rollspel nu använder) så ser jag inte poängen.

Kungar går inte på toan, hjältinnor får inte mens.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Kungar går inte på toan, hjältinnor får inte mens.
Beror väl kanske på huruvida man spelar den sortens rollspel där man är "hjältar" eller inte. Så särdeles "hjältiga" är man inte i en kampanj CoC eller Kult, om inte SL gör något hemskt knepigt =)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Jag kan inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja spela ut menstuationscykeln i rollspel.
Se mitt inlägg om menstruationscykeln som magisk cykel, så ser du hur man kan använda den utan att det blir snaskigt.

På det hela taget så har fortplantningsrelaterade ämnen alltid varit populära i folktron. Titta bara på hur svenskarna dansar runt en fallossymbol som reses för att symboliskt befrukta jorden, i hopp om att få goda skördar.

Det handlar alltså inte så mycket om den rent medicinska företeelsen menstruation, utan den mystiska. Det är viktigt, för man kan hantera den mystiska utan att beröra den medicinska (åtminstone inte på ett sätt så att det blir personligt).

Kungar går inte på toan, hjältinnor får inte mens.
Kanske inte, men kvinnliga schamaner kan ha sin magi kopplad till vad som sker i deras kropp.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Ah, men en hjälte behöver inte alltid vara en vandrande stereotyp med stora muskler och tvåhandssvärd, ibland kan en hjälte vara person som offrar sin mentala hälsa för att (åtminstone tillfälligt) stoppa en stor ondska.

Men det är en diskusion för en annan tråd.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Det må ha framkallat förunderliga traditioner i det förflutna, men vad jag klagar på så är det att hålla koll på menstruationen hos en karaktär bara för sakens skull, för att se när man skall spela gnällig. För mycket bokförande för något som bara kommer irritera alla i slutänden.

Alla har vi dagar när vi är trötta och griniga, råkar du rollspela på en sådan dag och har en kvinnlig rollperson så för alla del säg att det är under din mens, annars tycker jag väll inte att varken du eller din spelledare skall behöva räkna dagarna.

Och tro mig, jag kommer aldrig spela ett rollspel där kvinnliga shamaner kastar magi med hjälp av sin menstruation.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Jepp, plus att mens dessutom kan lägga sociala hinder. Ibland. Om man vill.
Jodå, utopia är inget ställe för äventyr. En typisk fantasyvärld innehåller slaveri, gladiatorspel, prostitution, mord, svält och annat elände. Den är inte upplyst, rättvis och jämlik, för då hade inte hjältarna haft något att åtgärda. Att lägga in tabun kopplade till mens är inte otänkbart (det förekommer i verkliga religioner/kulturer också), för rätt spelgrupp.

Många fantasyvärldar klantar bort sig i sin iver att vara rättvisa och fördomsfria, när det som spelmässigheten egentligen behöver är konflikt. Slaveri är tex naturligtvis en mycket dålig sak, men i en spelvärld så tillför det konflikter och därmed äventyr. En bra spelvärld ska vara pissig att bo i, eller som den kinesiska förbannelsen (som antagligen inte är kinesisk...) "may you live in interesting times".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Och tro mig, jag kommer aldrig spela ett rollspel där kvinnliga shamaner kastar magi med hjälp av sin menstruation.
Du läste inte inlägget så noga, va? Som du skriver så låter det som om det skvätts mensblod på motståndarna, vilket inte är vad det handlar om.

Det handlar om att hon har en magisk potential som återladdas varje cykel. Att använda menscykeln som cykel är bara en praktisk grej som passar till traditionella motsvarigheter, och som dessutom har intressanta bieffekter i att den börjar/slutar/pausar vid viktiga ändringar i livet. Det behövs ingen detaljbokföring, kör en 28-dagarscykel rakt av, ingen förväntas spela praktiska detaljer kring det, ingen förväntas spela personlighetsförändringar (något jag i vilket fall tycker är totalt överdrivet, i praktiken är det i min erfarenhet ingen märkbar skillnad). Det är bara en 28-dagarscykel som man har en textrad på pappret som kallar för menstruationscykel, inget mer.
 
Top