Nekromanti Blodiga flöden hos kvinnliga rollpersoner

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Vildsint off topic

Och nu snackar vi om tre kvinnor som drar land och rike runt och är i närheten av varandra dag och natt!

Tänk er, va... Likt fjärilar gör de två kämpande utfall mot varandra, och stirrar fientligt på varandra när en naturlig paus uppstår. En röd fläck sprider sig över den enes kläder, som bistert biter ihop!

Sen kan man använda PMS:et för att lyfta fram de tre rollpersonernas karaktär: Den hårda biter ihop, den hetlevrerade blir förbannad, och den inåtvända sluter sig i smärta. Vilket drama! Vilken symbolik!

Tyvärr så får teorin också hård kritik, därav min disclaimer i slutet. :gremfrown:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
likväl som att man inte brukar skriva om det i böcker.
Beror väl på vilka böcker man läser?

//Krank, som gärna har med allt från toabesök till sex till mens, eftersom han är ute efter inlevelsen och då kan småsakerna vara himskans viktiga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Re: Bindor...[antot]

Sådana där uttalanden får mig att vilja skanna in en blodig binda och visa för alla som tror på magiska kroppsvätskor....
...och likförbannat har mensblod inom många magiska och ockulta traditioner ansetts ha en speciell "kraft". Eftersträvar man då en "trovärdig" ockultism i sitt spel så tillhör sex med mensande kvinnor liksom vardagsmaten... =)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Bindor...[antot]

...Vilket till större delen gjorde intåg som ett viktigt element först på 1900talet i den västerlänska ockultismen dåfrämst i vågen under och efter andra värdskriget (dvs samtida med crowley och gardener m.m.) Man kan i och för sig argumetera att den kristna synen på att menstuationcyskeln var andligt oren osv funnits hur länge som helst men det är inte detsamma som att det sett som relevant i ockultistiska sammahang. (Liksom hur relevant var det tex inom goetismen?)

Ser man på andra traditioner i världen så ses mensurationcykeln inte som magisk alls i många av dem, så det är knappast så att kopplingen menscykelns kopplad till ockultism självklar eller "realistisk"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Re: Bindor...[antot]

...Vilket till större delen gjorde intåg som ett viktigt element först på 1900talet i den västerlänska ockultismen dåfrämst i vågen under och efter andra värdskriget (dvs samtida med crowley och gardener m.m.) Man kan i och för sig argumetera att den kristna synen på att menstuationcyskeln var andligt oren osv funnits hur länge som helst men det är inte detsamma som att det sett som relevant i ockultistiska sammahang. (Liksom hur relevant var det tex inom goetismen?)

Ser man på andra traditioner i världen så ses mensurationcykeln inte som magisk alls i många av dem, så det är knappast så att kopplingen menscykelns kopplad till ockultism självklar eller "realistisk"
"många" inte "alla", och jag är skeptisk till att lägga någon högre tyngd vid något bara för att det är äldre.

Jag borde däremot ha förtydligat mig - om man i ett nutidspel med influenser från de nutida västerländska ockultistiska strömningarna (två element jag själv i stort sett alltid har med, det är lite mitt "defaultläge) så bör man ha med menstruationen.

Med andra ord - inte självklar eller "realistisk" i samtliga sammanhang, men åtminstone i det enligt mig mest intressanta =)


EDIT: För övrigt vill jag minnas att jag någonstans läste att bl.a en del alkemister pratade mens, men jag minns inte vart jag kan ha läst det, och det lär dessutom (på alkemisters vis) ha varit skrivet om i kod...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Bindor...[antot]

"...och att kroppsvätskorna kunde innehålla magisk kraft."

Sådana där uttalanden får mig att vilja skanna in en blodig binda och visa för alla som tror på magiska kroppsvätskor....
Eller en dygnsgammal tampong. Mmmm. Magiskt vidrigt.

Jag hade faktiskt en kompis som brukade bränna sina tygbindor som offer tillbaka till jorden. I sina föräldrars kakelugn. De var verkligen förtjusta (inte).

Nej, mens är nog bara magiskt om man slipper allt det klibbiga böket runt det. Jag kan teoretiskt sett köpa logiken i ett resonemang som säger att kvinnan är magisk eftersom hon är så välsynkad med månens cykler, men själva klegget... Mest äckligt faktiskt. :gremwink:

//Alva - numera glad agnostiker och därmed utan någon särskild tro
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag har som sagt i annan tråd bara spelat kvinna en gång men jag tror att de desto fler kvinnliga spelare med kvinnliga roller jag haft i mina grupper inte lagt så stor vikt vid till exempel humör kopplat till cykeln. däremot kan det få praktiska betydelser om en roll vill eller inte vill bli gravid eller under primitiva förhållanden (varivd även till exempel toalettbesök kan bli relevanta eftersom de inte längre är just toalettbesök utan primitivare).

Appropå äckelheter som nämnts tidigare så kan det väl vara relevant att sklja på vad som är troligt ur en historisk aspekt där man kan ha haft väldigt annorlunda värderingar och vad vi tycker är äckligt nu. Däremot kan så klart på basis av vad vi tycker är äckligt nu låta bli att ta upp vissa saker som inte ansågs äckliga i den historiska miljö man spelar i.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag brukar alltid rollgestalta kvinnor, men har bara brytt mig om mensen i två-tre särskilda fall, tror jag; då det rörde sig om kvinnor som hade särskilt svår mensvärk. Och då hade jag fått inspiration från boken Blonde av Joyce Carol Oates, samt en del historier berättade av tjejkompisar.

Jag skulle gärna inkorporera det mer om jag hade mer inkännande i det, då det är precis just sånt som jag ofta kan tycka är intressant. Men; precis som med islam, lumpen, matlagning och anständighet, så undviker jag att gestalta mens eftersom det är mig främmande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Bindor...[antot]

Ser man på andra traditioner i världen så ses mensurationcykeln inte som magisk alls i många av dem, så det är knappast så att kopplingen menscykelns kopplad till ockultism självklar eller "realistisk"
Nja, för många naturfolk så har den en mystisk innebörd, inte bara medan den pågår utan den påbörjar också vuxenlivet och avslutar barnskaffandedelen av livet, så det blir för dem en viktig indikator på var man står i sitt liv.

Det var dessa egenskaper som gjorde att jag föreslog menscykeln som ett alternativ för den cykliska återhämtningen av magi för kvinnliga shamaner i Generica. Man får så många dramatiska bitar på köpet, tex att krafterna kommer med puberteten (som om den inte kan vara rörig nog ändå...) och försvinner med klimakteriet, att shamanens magi försvagas under graviditet osv. Är krafterna ärftliga så finns balansen mellan behovet att få en dotter som för dem vidare och den extra risk det innebär att vara utan dem, speciellt om rästen av stammen är beroende av dem. Att bli utan krafterna under graviditet innebär också att shamaner antagligen är väldigt kinkiga med att verkligen hitta "rätt" man, och kanske har ritualer och test för att testa kandidater. Man har liksom lyft det från kroppsvätskan till "en lagom lång cykel med spelmässigt dramatiska egenskaper". Tanken är inte att man ska spela de praktiska bestyren runt det, utan att det ska ge upphov till spännande situationer i spelet, och jag tror att det är en viktig distinktion. Rent praktiskt så kan man helt glatt bara anta att det är "en stabil fyraveckorscykel som börjar vid puberteten, slutar vid klimakteriet och tar en paus under graviditet", djupare än så behöver man inte gå in på praktikaliteterna mellan benen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Re: Bindor...[antot]

Men det där gäller ju i stort sett samtliga kroppsvätskor. Det hindrade inte alkemister och liknande från att peta runt i urin, sperma, flegma och mensblod, med flera mindre angenäma ämnen. Saker och ting från kroppen har i mysticismens logik ofta någon form av kraft, likaså saker associerade med fortplantningen (vilken i sig utgör grunden för flertalet alkemiska processer). Lägg dessutom till en koppling till månen för en komplett, blodkletig soppa av ockultism. Att någonting är jävligt är snarare en fördel när det kommer till en viss form av mystiker.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Bindor...[antot]

Att någonting är jävligt är snarare en fördel när det kommer till en viss form av mystiker.
Precis - de stereotypa ingredienserna i (folk)magi är grejer som torkade mumier, levande paddor, avföring från en get, etc.

Erik
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Rituell orenhet

Artesia är det enda rollspel jag känner till som faktiskt har regler för att göra menstruerande kvinnor rituellt orena. Vid kontakt med mänskligt blod (inklusive mensblod) får man +2 Pollution, vilket innebär att de måste renas av präster för att kunna ägna sig åt religiös verksamhet. Nu drabbar detta inte bara kvinnor, utan även sådant som att arbeta i jorden, ha sexuell kontakt med någon och äta kött som inte är helgat ger Pollution. Go culture gaming!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Varför?

Konstigt nog på blod som är varmt och fuktigt?
Humoralpatologin skiljde på blod och blod. Det röda som rinner i våra ådror var enligt denna lära en blandning av alla fyra vätskorna. Därför var åderlåtning alltid en bra kur mot alla sjukdomar; oavsett vilken vätska man hade överskott av, skulle den försvinna i större andel än de andra tre, och kroppens balans skulle kunna återställas.

/Kalle
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Jag förstår att PMS kan vara jäkligt jobbigt för många tjejer. Men i rollspel ser jag inte mycket nytta av detta. Det skulle vara om man spelar en karaktär där någon form av magiskt kraft eller liknande är att hämta från detta eller om man rör sig i områden med traditionell häxkonst där jag har för mig att menstruation kan vara av viss vikt.

I övrigt är det lika ointressant som om en manlig RP har illa fotsvett eller en kvinnlig RP har olika storlek på sina bröst eller något annat som är ganska oviktigt för spelet som spelas. :gremsmile:

C.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det nämnde jag ju också - är det dock relevant ja då är det väl det, men det är ju så sällsynt - speciellt i rollspelandet.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Schhh! Tyst! Få inte folk att tänka på det!

Jag har ju suttit och jobbat på en ondskefull spelledarploj. Ibland när vi spelar fantasyrollspel så brukar vissa av "grabbarna" spela kvinnliga karaktärer, men de tänker sällan på det här med att byta kläder. De ränner runt i samma paltor år ut och år in, och jag tänkte skicka någon vildsint best efter det glada äventyrargänget, som har vädligt bra luktsinne efter blod. Givetvis så kommer den att hitta kvinnan oavsett hur "sneaky" hon är och äta upp henne, för hennes kläder i de nedre regionerna är som blodpalt. Det är så roligt att lära spelarna saker den HÅRDA vägen.

Men nu har den här tråden förstört allt, och spelarna kommer givetvis att tänka på att tvätta sig EXTRA noga om de spelar kvinnor. Crappers! :gremgrin:

Men för att vara tråkig och seriös nu: PMS symptom lider rollpersonerna av oavsett om de är män eller kvinnor, så det rollspelas gott vilket som (från min sida alltså). Jag brukar ju som bekant inte gestalta kvinnliga rollpersoner (tog upp det i en annan tråd). Så blodiga underkläder brukar inte vara ett problem för mina rollpersoner. Blodiga händer däremot (och då pratar vi sånt som läcker ur halspulsådern på offret och inte könsorganet), är en helt annan femma.

P:S När vi ändå pratar om de kulturella synpunkterna på det hela: Alla har väl sett Mr. Garrison's syn på det hela i "South Park: Bigger, Longer and Uncut"? D:S
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Skammens röda blomma

Å andra sidan så är de mensfixerade magitraditionerna inte äldre än mensskydden, så jag skulle säga att min poäng gick fram.

För övrigt finns det arkeologiska tecken på att det existerat menslindor i antik tid, så mensskydd är knappast någon helt modern upptäckt. Fast det är klart, vi levde ju i ett civilisationens mörker däremellan...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Varför?

...och sedan fanns ju förståss den fantastiska teorin (som var allmänt ansedd som ren fakta) att bröstmjölk var mensblod som ombildats till mjölk i brösten. Iofs logiskt kan man anta. Mensen försvann och brösten började fyllas med mjölk. Klassisk aristotelisk logik att de alltså måste vara samma sak i olika form...

Men historiskt sett har ofta kvinnornas värld och männens skilt sig påtaglgit från varandra. De stora teorierna om mensblodet och dess natur och betydelse kan man nog se som rent manliga domäner. De kvinnor som hade mens, var barnmorskor och mödrar till nyligen pubertala flickor hade med största sannolikhet ne mer prosaisk syn på det hela, så som det ofta blir när man lever mitt i det. Men deras historia får vi aldrig ta del av eftersom den aldrig ansågs viktig nog att skriva ner...

Nej, dett sitter inte alls en bitter genushistoriker här borta. :gremwink:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Rent enkätsvar

De flesta åsikter har redan tagits upp så betrakta detta som ett inlägg av mest statistiskt intresse... :gremtongue:

Jag ansluter mig till skolan "ointressant rutinmässig kroppsfunktion". Jag kan inte påminna mig att jag någonsin har tagit upp mens i aktivt spel vare sig som SL eller som spelare. Ingen jag spelat med har oavsett kön heller tagit upp det.
Kiss och bajs har förekommit i spel enstaka gånger, vanligen i samband med jobbiga fiender.

När det gäller speltekniska könsskillnader kör jag bara med dem i månad 8-9 av graviditeter (lite små minusar och bonusar på ditt och datt samt lite grövre minus under själva förlossningen).
 
Top