”Report”-länken är ju blå, förmodligen av en anledning? Just saying.Dags för moderator att rapportera rebellisk verksamhet!
Glöm inte att Datorn är din vän!
Hur många cloner har vi blåtryckare kvar?

//EvilSpook
”Report”-länken är ju blå, förmodligen av en anledning? Just saying.Dags för moderator att rapportera rebellisk verksamhet!
Glöm inte att Datorn är din vän!
Hur många cloner har vi blåtryckare kvar?

MODERERINGFör jag har väldigt rollspels relevanta tankar om det hela.
Efter ännu mer moget övervägande har jag kommit fram till att röd nog är rätta valet. Well, ser ut som att blå leder oavsett, så det gör inte så mycket.
Ingen i det här tankeexperimentet riskerar att dö annat än om de frivilligt anmäler sig till det. Det är bokstavligen ”vill du riskera att dö utan anledning eller inte?”Jag vill inte påverka röstandet.. Men om alla bara trycker på den röda knappen överlever alla! Noll risk.
Det spännande här är att det inte är fångarnas dilemma, utan ett koordinationsproblem. Fångarnas dilemma är lurig för att rationellt beteende leder till dåliga resultat. Men här leder rationellt beteende till bra utfall.Spoiler nu, men rätt svar är att slå sig igenom.väggpanelerna och kasta ut den psykopat som organiserat den här sadistiska avarten av fångarnas dilemma.genom rymdslussen.
Det spännande här är att det inte är fångarnas dilemma, utan ett koordinationsproblem. Fångarnas dilemma är lurig för att rationellt beteende leder till dåliga resultat. Men här leder rationellt beteende till bra utfall.
Du har missuppfattat fångarnas dilemma.Vad fångarnas dilemma visar är att socialt förtroende trumfar det rationella självintresset.
OkDu har missuppfattat fångarnas dilemma.
Det spännande här är att det inte är fångarnas dilemma, utan ett koordinationsproblem. Fångarnas dilemma är lurig för att rationellt beteende leder till dåliga resultat. Men här leder rationellt beteende till bra utfall.
Kanske lite OT, men jag håller med Leon här.Du har missuppfattat fångarnas dilemma.
Med tillägget att bra utfall vid itererat bara riktigt funkar om vi inte vet hur många rundor vi spelar stämmer det (vet vi att en runda är den sista ska man förstås tjalla då, men det vet ju bägge, och då borde man tjalla även rundan innan det…).Kanske lite OT, men jag håller med Leon här.
Åtminstone i versionen jag oftast sett, och lär ut, är dilemmat konstruerat för att göra flera poänger.
* Om du antar att motspelaren är en svart låda som agerar helt slumpmässigt, är det statistiskt bäst för dig att tjalla. Åtminstone på kort sikt.
* Om du har anledning att lita på motspelaren, är det fortfarande bra att tjalla om du är en egoist, men inte om du bryr dig om helheten.
* Om spelet fortsätter flera rundor är det utan tvekan bäst att vara schysst. Det enda sättet att vinna en egoistisk fördel genom tjallande är att ha väldigt mycket tur.
Men det visar ju inte att socialt förtroende trumfar egenintresset, tvärtom. Om det var så att det bästa utfallet var att samarbeta, skulle det kunna vara så (det förvandlar spelet till en gissning kring tillit), men nu är ju inte problemet konstruerat på det viset.
Fast du har faktuellt fel, det är därför jag säger att du missuppfattat det. Det är alltid bättre att tjalla, oberoende av vad den andre gör. Att bägge håller tyst är bara det näst bästa utfallet. Det bästa är att du tjallar och den andre håller tyst.Men... det bästa utfallet i fångarnas dilemma ÄR att samarbeta. Om båda håller tyst får de det lägsta straffet.
Fångarnas dilemma visar EXAKT att social tillit leder till bättre resultat än rationellt egeninstresse.

Bara om man enbart bryr sig om konsekvenserna för en själv. Den totala mängden straff är som lägst om båda håller tyst; 2 vs 3. Så eftersom det är ens kompis så är det bästa utfallet att båda håller tyst. Det bästa för fångarna som grupp är om båda håller tyst.Det är alltid bättre att tjalla, oberoende av vad den andre gör.
Fast du har faktuellt fel, det är därför jag säger att du missuppfattat det. Det är alltid bättre att tjalla, oberoende av vad den andre gör. Att bägge håller tyst är bara det näst bästa utfallet. Det bästa är att du tjallar och den andre håller tyst.
Wikipedia:
:View attachment 30143
Ja, det är lite det här som är poängen. Det som är bäst utifrån den enskilda fångens egenintresse leder inte till det bästa utfallet.Bara om man enbart bryr sig om konsekvenserna för en själv. Den totala mängden straff är som lägst om båda håller tyst; 2 vs 3. Så eftersom det är ens kompis så är det bästa utfallet att båda håller tyst. Det bästa för fångarna som grupp är om båda håller tyst.
Detta är dock att förväxla den lilla berättelse som används för att illustrera dilemmat med dilemmats spelteoretiska essens.Bara om man enbart bryr sig om konsekvenserna för en själv. Den totala mängden straff är som lägst om båda håller tyst; 2 vs 3. Så eftersom det är ens kompis så är det bästa utfallet att båda håller tyst. Det bästa för fångarna som grupp är om båda håller tyst.
Detta är dock att förväxla den lilla berättelse som används för att illustrera dilemmat med dilemmats spelteoretiska essens.
Om spelteoretiska resonemang ska vara meningsfulla, så måste man anta att utfallen är rankade i den valuta som agenten värderar. Om fångarna i berättelsen värderar den andres väl och ve, så befinner de sig ipso facto inte i ett "fångarnas dilemma", i spelteoretisk mening.