Blå/Röd

Blå eller röd?

• Blå

• Röd

Results are only viewable after voting.
Dags för moderator att rapportera rebellisk verksamhet!
Glöm inte att Datorn är din vän!
Hur många cloner har vi blåtryckare kvar?
”Report”-länken är ju blå, förmodligen av en anledning? Just saying.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

För jag har väldigt rollspels relevanta tankar om det hela.
MODERERING

Jag hoppas verkligen att det finns rollspelsrelevanta tankar om detta, för just nu är detta ett tuff tuff-tåg på väg mot OT-hamn.

Så det är dags att plocka fram rollspelsrelevanta tankar rätt snart.

MVH

/Magnus

Efter ännu mer moget övervägande har jag kommit fram till att röd nog är rätta valet. Well, ser ut som att blå leder oavsett, så det gör inte så mycket.

Efter riktigt moget övervägande har jag ändrat mig igen, och väljer nu blått.

Jag redovisar mitt arbete i den bifogade pdf:en, om nån är intresserad. Säg till om jag gjort några missar (vilket är extremt sannolikt).

Attachments

Jag vill inte påverka röstandet.. Men om alla bara trycker på den röda knappen överlever alla! Noll risk.
Ingen i det här tankeexperimentet riskerar att dö annat än om de frivilligt anmäler sig till det. Det är bokstavligen ”vill du riskera att dö utan anledning eller inte?”

Spoiler nu, men rätt svar är att slå sig igenom.väggpanelerna och kasta ut den psykopat som organiserat den här sadistiska avarten av fångarnas dilemma.genom rymdslussen.
Det spännande här är att det inte är fångarnas dilemma, utan ett koordinationsproblem. Fångarnas dilemma är lurig för att rationellt beteende leder till dåliga resultat. Men här leder rationellt beteende till bra utfall.

Det spännande här är att det inte är fångarnas dilemma, utan ett koordinationsproblem. Fångarnas dilemma är lurig för att rationellt beteende leder till dåliga resultat. Men här leder rationellt beteende till bra utfall.

Vad fångarnas dilemma visar är att socialt förtroende trumfar det rationella självintresset. Det visar även det här problemet.

Min analys är att en stor anledning till att folk tycker olika att man inte riktigt klarar av att hålla litet olika koncept i huvudet.

* Blått är det bättre utfallet. Ingen dör.

* Men du är inte en i en situation där du bestämmer utfallet, du är i en situation där du lägger din röst. Och då är Rött det korrekta att rösta på, trots att Blått är det bättre utfallet.

På det här viset liknar det fångarnas dilemma, även om skillnaderna överväger - bara för att det finns ett bästa utfall, behöver det inte finnas en rationell väg dit. Rött har fördelen att det är ett spelteoretiskt stabilt val - försöker du få folk att rösta blått har de absolut alla anledningar att rösta rött, men om du övertygar folk att rött kommer att vinna, kommer de att rösta rött, och så behöver nästan ingen dö.

Back