Nekromanti Björklund och skolpolitiken

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Totte said:
Bra att du skrev just detta eftersom den allmänna meningen här är att det aldrig hänt och aldrig händer i Sverige.
Vem har skrivit det? Det är ju bara en halmdocka. Det vi skrivit är att det inte är normen eller någon central del av vad som är skolans problem om man lyfter blicken lite.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Totte said:
Anarchclown said:
om de inte som i min skola hotar andra elever med kniv.
Bra att du skrev just detta eftersom den allmänna meningen här är att det aldrig hänt och aldrig händer i Sverige. Det är bara Björklund som vill tillåta NKVD liknande misshandel där man ställer eleverna på rad och räknar ett,två,tre,fyra, fem *Smack*... osv.
Men kom igen. Nu ljuger du ju.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
krank said:
Cissi said:
2) Jag har också, från media framförallt men också från div kortare rapporter jag snubblat över, fått till mig att mycket utav det som händer i skolan i dag kan man "skylla" föräldrarna för. Inte att de uppfostrar sina barn fel utan att deras inställning till utbildning smittar barnen. Om föräldrarna inte prioriterar utbildning och tycker att det är viktigt, varför ska då barnen bry sig? Någon sa tidigare att barn från hem med studievana har det lättare i skolan, på samma sätt tänker jag att barn från hem där de vuxna inte tycker att utbildning är viktigt påverkar barnen att inte tycka att utbildning är nått att lägga ner tid på.

Tror ni att man kan komma åt problemen genom att öka föräldrarnas studiemotivation? Att de ska bli mer stöttande och framförallt intresserade av sina barns utbildning och se att det är viktigt, är det viktigt?
Jag upplever att det väldigt, väldigt lätt blir så att media och tyckare söker syndabockar i form av grupper eller individer, trots att problemen i ganska hög grad är strukturella.

Barn till föräldrar som saknar studievana klarar sig sämre i skolan; det är ett faktum. Som är helt förståeligt: Arbetarklassföräldrar har ofta vuxit upp i ett samhälle där det var lätt för att få jobb trots att man saknade utbildning, det finns en stark antiintellektuell ådra inom arbetarklassen. Dessutom saknar man de mentala verktygen - strategierna för att kämpa när det är svårt, lära sig saker som är tråkiga, lägga upp en plan, sätta av tid till studier, och överhuvudtaget att ta tag i sitt lärande.

Skolan kan här försöka motverka detta genom att täcka upp det föräldrarna inte kan ge, men det finns gränser. Och när vi gör det beskylls vi för att fokusera för mycket på de "dåliga" eleverna och inte ge de "bra" tillräckligt med utmaningar.

I mina ögon vore det självklara att arbeta för att minska klasskillnader och uppvärdera kunskap, men det är en svårare samhällsfråga. En bra början kanske kunde vara en skolminister som inte aktivt nedvärderar pedagogisk forskning, till exempel. Och som inte tycker att ungdomar ska fortsätta sorteras utifrån yrke (i Gy11 får yrkesprogrammen såpass lite historia att de omöjligt kan förstå det moderna samhället, än mindre delta i samhällsdebatten).

Cissi said:
Påverkar det barnens energi? Orkar de koncentrera sig i skolan? Kan de prioritera själva?
Det här är huvudanledningen till varför jag inte tror att gårdagens lösningar fungerar för dagens problem. Samhället har förändrats radikalt vad gäller tillgängliga aktiviteter och liknande. För att inte tala om facebook, twitter, mobilspel, och så vidare.

Många elever har problem här. Föräldrarna saknar ofta egentlig förståelse för det nya kulturella landskapet (återigen; inte deras fel) och kan inte ge dem de verktyg de behöver för att kunna prioritera.

Cissi said:
Sammanfattning: Vilka förutsättningar har våra barn att tillgodogöra sig pedagogernas arbete i skolan? Har de fått med sig inställning, attityd, stöd, prioriteringar, tid och förutsättningar hemifrån? Och spelar hemmet egentligen någon roll?
Enligt pedagogisk forskning är föräldrarnas studievana och utbildningsnivå den enskilt starkaste predikatorn för betyg. Den forskare som är mest i ropet just nu, John Hattie, säger så men han är definitivt inte den förste eller den ende.

Jag tänker att vi kanske kommer längre med skolan om man inkorporerar den mer med hemmet, ökar föräldrarnas deltagande. Jag tillhör nämligen de som faktiskt tror på att barn inte ska tvingas att fatta beslut och ta ansvar för sitt liv och sin framtid som de inte är redo för.

Jag tror på styrning (inte tvång), stöd (inte krav), inflytande (inte bestämmande), dialog (inte diskussion) mellan lärare, föräldrar och barn. Alla måste samarbeta.

Jag håller med vår kamrat, jag tycker också att skolan ska återförstatligas.

Anekdot: Min syster jobbar som mellanstadielärare i en skola i Kalmarområdet. De hade problem med de romska barnen i skolan, de kom inte, störde lektionerna och lärde sig aldrig någonting (verkade det som). Lärarna var less och orkade inte engegera sig. Om barnen inte kom ringde lärarna inte hem för att kolla vad som hänt (alla vet ju att romer inte bryr sig om skolan). Om barnen störde blev de utkastade. Om de inte hade gjort läxorna var det ingen som brydde sig.

Sedan bestämdes plötsligt att nu jäklar! Man började peta i varför barnen inte kom till skolan, varför inget funkade. Lärara började ringa hem till de romska föräldrarna och fråga efter barnen om de inte kom. Föräldrarna bjöds in till skolan och fick träffa de vuxna som träffade deras barn varje dag, man satsade tid och engegemang i de här föräldrarna. Det visade sig att föräldrarna varit rädda att skicka sina barn till skolan då de inte kände de vuxna som jobbade där, de saknade också studievana själva och kunde inte stötta sina barn i deras stuider. En del var analfabeter.
När problemen kom fram och föräldrarna började få förtroende för lärarna och skolan kunde börja stötta barnen på rätt sätt och stärka deras sjävkänsla och motivation så ökade både barnens närvaro och studieresultat och störningarna på lektionstid minskade. Slut anekdot.

Jag tror att en av nycklarna i det här kallas föräldradelaktighet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Mukwa said:
[Oj. Jaha. Vad kallar man folk som tränas att skjuta ihjäl folk så effektivt som möjligt och samtidigt få lön för det då? Jag kallar det yrkesmördare. Och yrkesmördare är inte några jag vill släpa in i skolans värld, för den är väsensskild från att mörda disciplinerat utan hämningar.
Äh, jag är ju gammal "yrkesmördare" (om du så vill) och brukade vicka på samma högstadieskola som Dantes fru jobbade på. Ungarna älskade mig, och jag mördade inte en enda unge (inte ens på ett disciplinerat, hämningslöst sätt).

Men jag måste nog erkänna att jag aldrig under mina år som officer sett mig själv som en yrkesmördare, och jag kan inte påstå att det var skitkul att läsa när du skrev så.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Mukwa said:
Lärare jobbar med historieundervisningen som om ingenting hade hänt i det didaktiska forskningsfältet på 40 år. Det kommer ett skriftligt prov med frågor som "Vem gjorde vad och vad hände när", när didaktisk forskning slagit fast gång efter annan att det är förståelsen och resonemangen som är det viktiga, och inte faktakunskapen i sig självt.
Viktigt för vad? Jag tycker absolut att didaktisk forskning bör vara vägledande, men har samtidigt en kunskapsattityd där en viss bredd i personlig faktakunskap (allmänbildning, helt enkelt) bör ses som ett mål i sig -- inte för att kunna "rabblas upp", utan för att faktiskt förstås. Ur detta perspektiv blir faktainlärning så klart viktig, även om den bör ske på ett reflekterande vis som inte bygger på rena katalogkunskaper (även om man inte kommer någon vart utan en viss gemensam kunskapsgrund).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Genesis said:
Det här låter jätteintressant. Finns de här avhandlingarna att läsa för lekmän, eller måste man vara akademiker för att få tillgång till dem?
Referens:

Almgren, Ellen (2006): Att fostra demokrater: om skolan i demokratin och demokratin i
skolan
. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis (AUU).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Arfert said:
Du menar att det är bättre med äldre föräldrar?
Sämre. Om modern är över 30 när hon får barn påverkar det barnets studieresultat, ökar risken för allehanda komplikationer och minskar barnets förväntade livslängd. Det påverkar mer än om föräldrarna är kusiner, har jag för mig (men citera mig inte där).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Cissi said:
1) Jag har fått till mig från media och andra att läxor är positiva för barn och deras inlärning,
Det här och det här:
Cissi said:
Om föräldrarna inte prioriterar utbildning och tycker att det är viktigt, varför ska då barnen bry sig? Någon sa tidigare att barn från hem med studievana har det lättare i skolan, på samma sätt tänker jag att barn från hem där de vuxna inte tycker att utbildning är viktigt påverkar barnen att inte tycka att utbildning är nått att lägga ner tid på.
De här grejerna går in i varandra. Läxor kan förstås vara bra, alla lär sig olika. Men har man haft otur att födas in i en arbetarfamilj där båda föräldrarna bara gått ut gymnasiet så kommer läxhjälpen och stödet hemifrån vara mycket sämre, rent statistiskt. Läxor gynnar med andra ord i princip bara högstatusfamiljer.

Men det finns andra orsaker till att vara emot läxor också och det är att eleverna behöver ha fritid för att må bra. Är man i skolan pluggar man, är man hemma så får man rekreera sig. Precis som på jobbet. Det är få som vill ta med jobbet hem om det går att undvika.

Sammanfattning: Vilka förutsättningar har våra barn att tillgodogöra sig pedagogernas arbete i skolan? Har de fått med sig inställning, attityd, stöd, prioriteringar, tid och förutsättningar hemifrån? Och spelar hemmet egentligen någon roll?
Stödet hemifrån avgör betyget i dagsläget. Så det är nog det som har störst betydelse, statistiskt. Och jag kan personligen tycka att barn (eller vuxna) kanske inte ska behöva ha ett fullspäckat schema. Men jag har aldrig varit i den sitsen. Jag har inga egna barn så jag vet inte. Jag vet att min syrra har velat ge sina två söner så många valmöjligheter när det kommer till aktiviteter som möjligt. Hon har tvingat iväg dem på både det ena och det andra, de måste minst pröva det i alla fall, för de kan gilla det. Och sedan har de liksom fått hitta sin grej (fotboll och innebandy som alla andra). Jag har inte upplevt att mina systersöner är stressade eller har för mycket, men jag vet att de har snackat om att det i perioder har blivit jäkligt mycket körande fram och tillbaka och så.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Vitulv said:
Mukwa said:
[Oj. Jaha. Vad kallar man folk som tränas att skjuta ihjäl folk så effektivt som möjligt och samtidigt få lön för det då? Jag kallar det yrkesmördare. Och yrkesmördare är inte några jag vill släpa in i skolans värld, för den är väsensskild från att mörda disciplinerat utan hämningar.
Äh, jag är ju gammal "yrkesmördare" (om du så vill) och brukade vicka på samma högstadieskola som Dantes fru jobbade på. Ungarna älskade mig, och jag mördade inte en enda unge (inte ens på ett disciplinerat, hämningslöst sätt).

Men jag måste nog erkänna att jag aldrig under mina år som officer sett mig själv som en yrkesmördare, och jag kan inte påstå att det var skitkul att läsa när du skrev så.
Jag har känt flera lärare och pedagoger som har tjänstgjort som FN-soldater. gemensamt för alla dom är att, dom ger respekt och får respekt tillbaka, dom är inte "tråkiga" besserwizzar, dom lyssnar bättre till andra och dom kan konsten att få en själv att lyssna.

Jag själv blir jävligt irriterad över att få höra att dom kan bli kallade för "yrkesmördare" när allt dom har gjort är att finnas till för skydd av civilister, bevakning av resurser eller byggnader etc. Att flera tycker att det är ett helt okej ordval gör så att jag nästan tycker att dom själva bör sättas ut i en FN-tjänstgörning.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

!Paxen said:
Vitulv said:
Mukwa said:
[Oj. Jaha. Vad kallar man folk som tränas att skjuta ihjäl folk så effektivt som möjligt och samtidigt få lön för det då? Jag kallar det yrkesmördare. Och yrkesmördare är inte några jag vill släpa in i skolans värld, för den är väsensskild från att mörda disciplinerat utan hämningar.
Äh, jag är ju gammal "yrkesmördare" (om du så vill) och brukade vicka på samma högstadieskola som Dantes fru jobbade på. Ungarna älskade mig, och jag mördade inte en enda unge (inte ens på ett disciplinerat, hämningslöst sätt).

Men jag måste nog erkänna att jag aldrig under mina år som officer sett mig själv som en yrkesmördare, och jag kan inte påstå att det var skitkul att läsa när du skrev så.
Jag har känt flera lärare och pedagoger som har tjänstgjort som FN-soldater. gemensamt för alla dom är att, dom ger respekt och får respekt tillbaka, dom är inte "tråkiga" besserwizzar, dom lyssnar bättre till andra och dom kan konsten att få en själv att lyssna.

Jag själv blir jävligt irriterad över att få höra att dom kan bli kallade för "yrkesmördare" när allt dom har gjort är att finnas till för skydd av civilister, bevakning av resurser eller byggnader etc. Att flera tycker att det är ett helt okej ordval gör så att jag nästan tycker att dom själva bör sättas ut i en FN-tjänstgörning.
Jag tjänstgjorde ju själv på Balkan, och mördade inte en enda person där.

För protokollet, alltså.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Mukwa, gör dina poänger utan att nedvärdera hela yrkesgrupper. Att beteckna militärer som "yrkesmördare" eller att hävda att majoriteten av alla lärare är sopor är inget som bidrar till ett positivt diskussionsklimat.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Mukwa said:
OBD said:
Utan att ha läst tråden:

Sett utifrån så verkar den enda konkreta idén i debatten om hur man ska få ordning på "flumskolan" vara "hårdare tag". Finns det några andra konkreta idéer?
För det första är det liksom bara okunnigt folk som slänger sig med uttryck som "flumskolan". De förstår liksom inte hur skolan sköts. De tycker att det är slappt för att elever sitter lite här och där och pluggar lite då och då. Men det finns en pedagogik bakom den "slappa" skolan, och den är inte alls slapp utan kräver snarare mer av eleverna än vad en "rak i ryggen, hårdare tag"-skola gör, men en icke insatt ser inte nödvändigtvis de bakomliggande orsakerna till lärares och skolans strategier. "VADDÅ INGA LÄXOR?!!!!! SÅ JÄVLA SLAPPT!!!! VI VAR MINSANN TVUNGNA ATT PLUGGA VARJE DAG EFTER SKOLAN!!!!" - Ja, men nu är det så att läxor inte ökar elevers kunskap, utan sänker den. Så då avskaffar man läxor. Dessutom ska inte elever behöva jobba mer än en vuxen.

Det finns många andra förslag på hur skolan kan bli bättre och svensk forskning inom pedagogik är väldigt stor. Dessvärre är den inte särskilt inflytelserik. Det råder ett kunskapsförakt bland beslutsfattarna när det gäller skolan.
Har du nån källa på det där med läxor? Jag tycker man hör motsatsen hela tiden. Om hur oerhört viktigt det är och vilken fördel det blir för de som har råd med läxhjälp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Mukwa said:
Men det finns andra orsaker till att vara emot läxor också och det är att eleverna behöver ha fritid för att må bra. Är man i skolan pluggar man, är man hemma så får man rekreera sig. Precis som på jobbet. Det är få som vill ta med jobbet hem om det går att undvika.
Det är möjligt att lärares åsikt om detta alltså påverkas av det faktum att hemmajobb är mer regel än undantag. Man kanske vill ta ut det man upplever själv på sina elever, vad vet jag? =)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Vitulv said:
Mukwa said:
[Oj. Jaha. Vad kallar man folk som tränas att skjuta ihjäl folk så effektivt som möjligt och samtidigt få lön för det då? Jag kallar det yrkesmördare. Och yrkesmördare är inte några jag vill släpa in i skolans värld, för den är väsensskild från att mörda disciplinerat utan hämningar.
Äh, jag är ju gammal "yrkesmördare" (om du så vill) och brukade vicka på samma högstadieskola som Dantes fru jobbade på. Ungarna älskade mig, och jag mördade inte en enda unge (inte ens på ett disciplinerat, hämningslöst sätt).

Men jag måste nog erkänna att jag aldrig under mina år som officer sett mig själv som en yrkesmördare, och jag kan inte påstå att det var skitkul att läsa när du skrev så.
Fair enough. Det är förstås militärens metodik jag inte vill ha i svensk skola. Jag är inget fan av militär eller utlandstjänst, men det är ju egentligen inte människan bakom dessa erfarenheter jag har något emot. Så en illa formulerad mening på flera sätt (mörda disciplinerat och hämningslöst liksom). Så klart är det retoriskt för att visa mitt förakt mot sådana institutioner, och jag förstår att det kan uppröra. Det är det ju tänkt att göra liksom. Men det är institutionen och det militäriska tänket jag är emot, inte individen egentligen. Så ja, en kass formulering och förmodligen onödig retorik också.

/Mukwa, vars gymnasieklassföreståndare var gammal kapten och ruskigt bra lärare
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Mukwa said:
Vitulv said:
Mukwa said:
[Oj. Jaha. Vad kallar man folk som tränas att skjuta ihjäl folk så effektivt som möjligt och samtidigt få lön för det då? Jag kallar det yrkesmördare. Och yrkesmördare är inte några jag vill släpa in i skolans värld, för den är väsensskild från att mörda disciplinerat utan hämningar.
Äh, jag är ju gammal "yrkesmördare" (om du så vill) och brukade vicka på samma högstadieskola som Dantes fru jobbade på. Ungarna älskade mig, och jag mördade inte en enda unge (inte ens på ett disciplinerat, hämningslöst sätt).

Men jag måste nog erkänna att jag aldrig under mina år som officer sett mig själv som en yrkesmördare, och jag kan inte påstå att det var skitkul att läsa när du skrev så.
Fair enough. Det är förstås militärens metodik jag inte vill ha i svensk skola. Jag är inget fan av militär eller utlandstjänst, men det är ju egentligen inte människan bakom dessa erfarenheter jag har något emot. Så en illa formulerad mening på flera sätt (mörda disciplinerat och hämningslöst liksom). Så klart är det retoriskt för att visa mitt förakt mot sådana institutioner, och jag förstår att det kan uppröra. Det är det ju tänkt att göra liksom. Men det är institutionen och det militäriska tänket jag är emot, inte individen egentligen. Så ja, en kass formulering och förmodligen onödig retorik också.

/Mukwa, vars gymnasieklassföreståndare var gammal kapten och ruskigt bra lärare
Jag vet inte vad du har för erfarenhet av militärens metodik, men min uppfattning är att Försvarsmakten ligger mycket långt fram i synen på pedagogik, och mycket långt från den man ser i filmer om amerikanska marinkåren.

Försvarsmakten tillämpade t.ex. mycket tidigt teorierna om helhetsbaserat lärande (HBL) och utvecklande ledarskap (UL), och ligger rätt långt före övriga samhället inom just dessa områden.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Viktigt för vad? Jag tycker absolut att didaktisk forskning bör vara vägledande, men har samtidigt en kunskapsattityd där en viss bredd i personlig faktakunskap (allmänbildning, helt enkelt) bör ses som ett mål i sig -- inte för att kunna "rabblas upp", utan för att faktiskt förstås. Ur detta perspektiv blir faktainlärning så klart viktig, även om den bör ske på ett reflekterande vis som inte bygger på rena katalogkunskaper (även om man inte kommer någon vart utan en viss gemensam kunskapsgrund).
"Som är det viktiga", eller viktigt för förståelsen eftersom det är förståelsen man är ute efter. Jag skrev också att faktakunskaper just är nödvändiga, men de är inte nödvändiga i sig självt och det är inte det man ska "tentera" (och egentligen ska man ju inte tentera heller, eftersom formativ bedömning är det önskvärda).
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Mukwa said:
Lärare jobbar med historieundervisningen som om ingenting hade hänt i det didaktiska forskningsfältet på 40 år. Det kommer ett skriftligt prov med frågor som "Vem gjorde vad och vad hände när", när didaktisk forskning slagit fast gång efter annan att det är förståelsen och resonemangen som är det viktiga, och inte faktakunskapen i sig självt.
Du menar som när min grabb som kan det mesta inom historia, inte bara årtal utan skeenden, förlopp, orsaker till det mesta på grund av ett gediget intresse inte fick mer än VG i historia eftersom han svarade för dåligt på frågan:
"Vad funderade en bonde på tusentalet i det vi nu kallar Sydamerika på, vad fyllde hans tankar?"

Det enda logiska svaret är: Att få mat för dagen och för vintern.
Lärarinnan villa dock ha en lång filosofisk utläggning om vad en bonde på den tiden skulle kunna fundera på. Är det den sortens utbildning du förespråkar?
 
Top