Nekromanti Björklund och skolpolitiken

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Nicolas fon Rijn said:
All bedömning är mardröm men i fallet med bonden i Latinamerika så skulle jag säga att den mardrömmen är som hämtad ur en skräckfilm, det finns ju som bekant grader även i helvetet.
Det beror på kontexten frågan ställs i tycker jag. Och framförallt tycker jag som sagt inte att en enskild fråga ska ligga till grund för ett betyg, så den där frågan kan berätta någonting om elevens förmåga, men den kan aldrig ge ett fullvärdigt betyg i sig själv. Men visst kan man göra det svårare eller lättare för sig i bedömningsprocessen.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Mukwa said:
Nicolas fon Rijn said:
All bedömning är mardröm men i fallet med bonden i Latinamerika så skulle jag säga att den mardrömmen är som hämtad ur en skräckfilm, det finns ju som bekant grader även i helvetet.
Det beror på kontexten frågan ställs i tycker jag. Och framförallt tycker jag som sagt inte att en enskild fråga ska ligga till grund för ett betyg, så den där frågan kan berätta någonting om elevens förmåga, men den kan aldrig ge ett fullvärdigt betyg i sig själv. Men visst kan man göra det svårare eller lättare för sig i bedömningsprocessen.
Håller helt med att en fråga inte ska ligga till grund för ett betyg. Sen tycker jag inte att det egentligen handlar om att endast göra det lätt för sig, om jag konstruerar en uppgift som ska bedömas så är det som jag ser det rimligt att den bedöms utifrån kriterierna och inget annat. Därför är det en förutsättning att man har med kriterierna i bakhuvudet redan när man konstruerar uppgiften, jag anser att det blir en mer likvärdig bedömning då. Givetvis meddelar jag även eleverna hur och på vilket sätt deras uppgift kommer att bedömas.
Vill förtydliga att detta gäller enskilda uppgifter.
 
Top