Nekromanti Björklund och skolpolitiken

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Det har ju ingenting med det du skrev där ovan. Jag vägrar också arbeta gratis.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Har inte heller råkat ut för de hemskheter som beskrivits i tråden.

Jag är utbildad och behörig som högstadie och gymnasielärare och håller inte med om den hemska bild som den svenska skolan fått.

Dock är inte den svenska skolan perfekt och mycket går att förbättra. Min personliga åsikt är att skoluniform inte är något negativt utan skulle förbättra situationen på många sätt.

Jag har varit blygsamt delaktig i den japanska skolvärlden och sett mycket som är både bra och dåligt med den japanska skolan, uniformen tycker jag dock förbättrar skolan på många sätt.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Mukwa said:
!Paxen said:
Ännu en gång så säger du att Björklund är för att man ska slå barn. Jag har redan redogjort för att vad jag tror, och då du inte ändrar uppfattning så kan vi alla lika gärna släppa det.
Jag har inte släppt det för att det inte är en åsikt utan ett konstanterande utifrån Björklunds uttalande.

Grattis. Du gör exakt som vissa SD-företrädare gör när dom inte hittar fakta. Tar något som kan lätt missförstås och gör det till sanning.

Som sagt, det finns mycket som Björklund verkligen har gjort fel. I detta fall så är det inte säkert vad han menar, då han uttallar sig klumpigt (där har du en sak du kan absolut kritisera!).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Totte said:
I vår kommun, 1 av 5, d.v.s 20 % av högstadieskolorna. Arbetade i ett projekt med samarbete skola-näringsliv som bl.a skulle öka elevernas intresse för att göra sin PRAO, där det visade sig att hälften av eleverna från den skolan sket i att gå till PRAO ifall arbetsdagen började före 09.00 eller slutade efter 14.00, och den resten brukade skolka ungefär 30% av sin PRAO.
Så du har ett anekdotiskt exempel från en av fem skolor i din kommun. Har du någon anledning att tro att det ser ut motsvarande i resten av landet? Hur vet du att det t.ex inte är 1 på 10, eller 1 på 20, eller 1 på 1000 om man ser det i större perspektiv.

Det du beskriver är en skola som har problem. Inte att svenska skolan har problem. Jag - och ingen annan heller - har sagt att det inte finns enstaka skolor med problem. Det jag och andra ifrågasätter STARKT är att du försöker framställa det som någon form av norm; att problemen på den här enskilda skolan skulle vara allmängiltiga eller en huvudanledning till skolans problem generellt i landet. Och det har du ärligt talat inte lyckats visa minsta lilla indikation på ännu.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Cassius said:
Jag ser inte heller några klasser med tre resurser. Tvärtom så ser jag som minst resurser på dom skolor med svårast problem.
Samma här, i min erfarenhet som lärare på högstadie och gymnasie.

De som verkar ha det svårast i skolan är eleverna från hem utan studieerfarenhet/läsning i ryggen. Oftast arbetarklass.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Kamrat 9356 said:
De som verkar ha det svårast i skolan är eleverna från hem utan studieerfarenhet/läsning i ryggen. Oftast arbetarklass.
Forskningen håller med dig. Föräldrarnas klasstillhörighet/utbildningsnivå är den enskilt viktigaste påverkansfaktorn för elevers betyg. Och den effekten minskar för närvarande inte...
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Totte said:
Du skulle prova att vara lärare i en skola där lärare attackeras t.ex i matsalen med bestick, huggs i armar och rygg med gafflar.
Jag har sett lärare slå elever. Vid mer än ett tillfälle. Jag har sett elever slå lärare. Vid mer än ett tillfälle. Vad har det här med saken att göra? Känner du någon som bara är förmögen att lösa konflikter med våld, eller vad är det fråga om? Jag och de flesta andra lärare har andra strategier än våld för att lösa konflikter. Moving on?

Polisanmälan görs, men eftersom gärningshen är under 15 år händer ingenting, och eleven kan ej stängas av från skolan på grund av skolplikten.
Eleven kan stängas av från skolan, men eftersom elever har rätt att gå i skolan så ska det finnas ett substitut. En elev kan inte stängas av från skolväsendet och innefattas fortfarande av skolplikten, men en skola kan stänga av en elev.

Killen hånflinar åt dig och kallar dig H*ra eller hotar att skära dig när du går hem för dagen.
Då skulle jag som pedagog ställa mig dessa frågor:
Vad är det som gör att eleven kallar mig det?
Vad kan jag göra för att vår relation ska bli bättre?
Vad har jag gjort för fel som gör att eleven är arg på mig?
Hur får jag det här beteendet att upphöra?
Hur skapar jag en meningsfull vardag för eleven i skolan?

Problemet är att när många lärare ställs inför ett sådant problem och de känner att de inte kan lösa det så skuldbelägger de eleven istället. Det är eleven som inte fattar och det är inte fel på lärarens undervisningsmetod, det är eleven som är hormonstinn och inte jag som har retat upp eleven... osv. Det här är pedagogisk idioti. Som lärare gäller det att vara självkritisk. I alla lägen.

Varför? Enkelt, därför att det går att göra så utan att få straff.
Det finns otroligt många orsaker till varför en elev kallar sin lärare hora och kastar bestick i matsalen...

Som det ser ut på vissa skolor med 2-3 extraresurser per klass på bekostnad av de skolor med skötsamma elever
Så här ser inte verkligheten ut. De skolor där eleverna får bra avgångsbetyg får mer pengar och de skolor som har problem får mindre. Det borde förstås vara precis tvärtom, men så är inte fallet.

Jag vet att rektorerna varnade för detta för tio år sedan, att politikerna trodde att bara man flyttar mer resurser till problemskolorna så löser allt sig, så fungerar det inte.
Det vet du inte. Det vet ingen. För det har ännu aldrig prövats. Där problemen är finns inte resurserna att ta itu med dem. Så ser det ut.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Btw, starka påståenden kräver starka bevis. Exempel:

1. Björklund är för barnaga i skolan.
2. SD är ett rasistiskt parti.
3. Vänsterpartiet är kommunister.
4. Piratpartiet är populistiskt

Fråga ett kan snabbt lösas, bara genom att fråga Björklund. Men jag tror vi alla vet att han kommer säga nej, och aldrig försöka införa ett sådant lagförslag. Och det är ju det som är viktigt, vilka propositioner de lägger fram i riksdagen.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Stenhöna said:
Fråga ett kan snabbt lösas, bara genom att fråga Björklund. Men jag tror vi alla vet att han kommer säga nej, och aldrig försöka införa ett sådant lagförslag. Och det är ju det som är viktigt, vilka propositioner de lägger fram i riksdagen.
Det är inte bara vilka förslag han lägger fram i riksdagen som är viktigt. Hans retorik föder samtidigt ett klimat och en kultur där lärare, elever och föräldrar börjar anamma och rättfärdiga Björklunds värderingar och uttalanden. När Björklund säger att det borde vara förbjudet med burka och niqab i skolan så får muslimhatarna legitimitet att förtrycka muslimer i sann liberal anda (?!). De har ju skolministern bakom sig! "Skolministern tycker att du borde lämna slöjan hemma!" är svårt att argumentera emot, för det är inte sakfrågan slöjbäraren måste argumentera emot utan skolministerns ställning. På PRECIS samma sätt som Arfert försökte tvinga mig att argumentera mot presskårens beslut och kunskap tidigare i tråden. På samma sätt signalerar Björklund i det klippet jag länkade att det är helt okej att spöa skiten ur ett barn för att barnet säger emot dig. Eleverna kommer förstås inte polisanmäla eftersom läraren tycks ha legitimitet att slå sönder barns ansikten om de säger emot läraren. Och vips! så börjar vi få ett klassrumsklimat som liknar 1930-talet i Sverige. Kamratuppfostran pga för få lärare, för att skolan inte får fler resurser, utan lärarna ska få högre status istället. Jag skiter väl i status. Det är mer pengar lärarna behöver. Vill man höja lärarnas löner är det bara att ge dem mer pengar. Det är inte så svårt liksom. "Jag är hungrig" säger någon och den här regeringen svarar "Du kan få köpa en skattefinansierad kakelrenovering i badrummet"... Den går inte att äta - hur skattefinansierad den än är liksom...

Vad har hänt under den här koalitionsregeringens tid?

- Lärare får beslagta människors egendom (det är endast polis och lärare som får göra det i Sverige)
- Fler (och tidigare) nationella prov som eleverna får prestationsångest inför. Det är nu inte längre löpande bedömning, utan det gäller att prestera på topp vid ett givet tillfälle (trots Skolverkets rekommendation om formativ bedömning)
- Friskolor har byggts och gett upphov till dålig arbetsmiljö för elever, större segregation i samhället samt fler otrygga elever.
- Förstaläraren återinförs efter 30-40 år under isen. Nu kan lärare få en titel som visar hur mycket bättre en lärare är än alla andra lärare. De gör samma sak som de andra lärarna men tjänar mer. Allt för att skapa osämja i lärarkåren.
- Lärarlegitimation. Ingen förstår vad det ska vara bra för eller hur det här kan användas men det ska vara JÄTTEBRA för att öka STATUSEN på lärare... Behöriga lärare har liksom en examen, det borde räcka kan man tycka, men näej! Här ska det minsann införas för att det låter och ser bra ut, även om det är 100% helt verkningslöst. LR tycker dessutom att den här reformen är helfräsig (men sen är LR också ett elitistiskt skitfack som vägrar företräda ickebehöriga lärare och vill begränsa förstadie-, låg- och mellanstadielärares behörighet till vidareutbildning och forskning, trots att de lärarna pluggar lika mycket pedagogik som alla andra lärare)

Åren med alliansen har satt sina spår. Vi är nu på väg att få en skola där eleverna inte får ifrågasätta läraren och där förstaläraren släpar med sig olydiga elever ut i korridoren för att mottaga disciplinära åtgärder i form av fysisk och psykisk misshandel. Vill du ha en sådan här skola så föreslår jag att du röstar på fp i nästa val. Kryssa gärna Jan Björklund så att du är säker på att han behåller sin plats i riksdagen. Om du inte vill det så finns det andra alternativ... just saying.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ok. Två korta saker. Asiatisk och östeuropeisk skola hade historiskt sett jätteklasser men fick ändå bättre resultat i matte och en bunt andra ämnen. Alltså är det pedagogik och inte klasstorlek som är problemet. En av de viktigaste faktorerna då undersökningen gjordes antogs vara att ingen tilläts svara att den inte visste svaret. Istället tvingades eleven leta fram svaret, med hjälp från läraren. Eftersom alla frågades efter klasslistan kom ingen heller bort.

Två. Tonåringar är skitjobbiga. De tänker som en bunt rövhattar och eftersom deras hjärna byggs om så lider de av både brist på empati och konsekvensanalys. De ljuger ofta och dåligt, många av dem slåss gärna trotts att de före och efter denna period är vettiga människor. Som lärare för tonåringar bör man ha det i åtanke. Man får således för i helvete inte slå dem, om de inte som i min skola hotar andra elever med kniv. Däremot ska man inte heller anpassa sig efter dem så till den milda grad att man börjar fundera på vad man gjort fel för att en unge kallat en för hora. Det är nämligen också ett jävligt ängsligt beteende.

Slutligen. Angående att beslagta egendom så får. Mig veterligen pendeltågsvärdar, fångvaktare, tulltjänstemän, kronofogdar, säkerhetsvakter med flera också göra detta. Samtliga dessa med betydligt kortare utbildning än lärare vad jag förstår. Så så jävla spektakulärt är det inte.

Anarchclown: Som inte heller gillar Björklund, så folkpartist han nu varit.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Mukwa said:
Stenhöna said:
Fråga ett kan snabbt lösas, bara genom att fråga Björklund. Men jag tror vi alla vet att han kommer säga nej, och aldrig försöka införa ett sådant lagförslag. Och det är ju det som är viktigt, vilka propositioner de lägger fram i riksdagen.
Det är inte bara vilka förslag han lägger fram i riksdagen som är viktigt. Hans retorik föder samtidigt ett klimat och en kultur där lärare, elever och föräldrar börjar anamma och rättfärdiga Björklunds värderingar och uttalanden. När Björklund säger att det borde vara förbjudet med burka och niqab i skolan så får muslimhatarna legitimitet att förtrycka muslimer i sann liberal anda (?!). De har ju skolministern bakom sig! "Skolministern tycker att du borde lämna slöjan hemma!" är svårt att argumentera emot, för det är inte sakfrågan slöjbäraren måste argumentera emot utan skolministerns ställning. På PRECIS samma sätt som Arfert försökte tvinga mig att argumentera mot presskårens beslut och kunskap tidigare i tråden. På samma sätt signalerar Björklund i det klippet jag länkade att det är helt okej att spöa skiten ur ett barn för att barnet säger emot dig. Eleverna kommer förstås inte polisanmäla eftersom läraren tycks ha legitimitet att slå sönder barns ansikten om de säger emot läraren. Och vips! så börjar vi få ett klassrumsklimat som liknar 1930-talet i Sverige. Kamratuppfostran pga för få lärare, för att skolan inte får fler resurser, utan lärarna ska få högre status istället. Jag skiter väl i status. Det är mer pengar lärarna behöver. Vill man höja lärarnas löner är det bara att ge dem mer pengar. Det är inte så svårt liksom. "Jag är hungrig" säger någon och den här regeringen svarar "Du kan få köpa en skattefinansierad kakelrenovering i badrummet"... Den går inte att äta - hur skattefinansierad den än är liksom...

Vad har hänt under den här koalitionsregeringens tid?

- Lärare får beslagta människors egendom (det är endast polis och lärare som får göra det i Sverige)
- Fler (och tidigare) nationella prov som eleverna får prestationsångest inför. Det är nu inte längre löpande bedömning, utan det gäller att prestera på topp vid ett givet tillfälle (trots Skolverkets rekommendation om formativ bedömning)
- Friskolor har byggts och gett upphov till dålig arbetsmiljö för elever, större segregation i samhället samt fler otrygga elever.
- Förstaläraren återinförs efter 30-40 år under isen. Nu kan lärare få en titel som visar hur mycket bättre en lärare är än alla andra lärare. De gör samma sak som de andra lärarna men tjänar mer. Allt för att skapa osämja i lärarkåren.
- Lärarlegitimation. Ingen förstår vad det ska vara bra för eller hur det här kan användas men det ska vara JÄTTEBRA för att öka STATUSEN på lärare... Behöriga lärare har liksom en examen, det borde räcka kan man tycka, men näej! Här ska det minsann införas för att det låter och ser bra ut, även om det är 100% helt verkningslöst. LR tycker dessutom att den här reformen är helfräsig (men sen är LR också ett elitistiskt skitfack som vägrar företräda ickebehöriga lärare och vill begränsa förstadie-, låg- och mellanstadielärares behörighet till vidareutbildning och forskning, trots att de lärarna pluggar lika mycket pedagogik som alla andra lärare)

Åren med alliansen har satt sina spår. Vi är nu på väg att få en skola där eleverna inte får ifrågasätta läraren och där förstaläraren släpar med sig olydiga elever ut i korridoren för att mottaga disciplinära åtgärder i form av fysisk och psykisk misshandel. Vill du ha en sådan här skola så föreslår jag att du röstar på fp i nästa val. Kryssa gärna Jan Björklund så att du är säker på att han behåller sin plats i riksdagen. Om du inte vill det så finns det andra alternativ... just saying.
Din slutkläm och beskrivning här är så alarmistiskt överdriven att den får mig att vilja rösta på fp igen trotts att jag vet att jag borde rösta vänster. Jösses.

P.S.: Nej då. Jag ska fortfarande rösta vänster.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Givet är den överdriven, men ett visst mått av sanning finns det i den. Mest är det en rage mot att det finns de som faktiskt låter som att de verkligen vill ha tillbaks den gamla skolan som jag skildrar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Det fascinerande här är att jag tycker Arfert har rätt, jag får intrycket att ni konsekvent väljer att tolka allt Björklund säger i absolut värsta möjliga dagar, vilket inte känns särskilt rättvist.

notera alltså att detta kommer från mig, som tycker att Björklund är för skolpolitiken vad Pol Pot var för folkrätten, ungefär. Det vill säga, jag menar att det finns tillräckligt med skäl att hävda att Björklunds skolpolitik är socialdarwinistisk jubelidioti, -utan- att påstå att han gillar barnaga och är en yrkesmördare.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Ok. Två korta saker. Asiatisk och östeuropeisk skola hade historiskt sett jätteklasser men fick ändå bättre resultat i matte och en bunt andra ämnen. Alltså är det pedagogik och inte klasstorlek som är problemet.
Hur bedömningen av ämnena ser ut är dock inte direkt internationella och betyg säger egentligen inte ett skvatt om tillgodogjord kunskap. Kunskap går nämligen inte att mäta. Faktakunskap går att mäta, men det finns mycket annat som ryms inom begreppet kunskap som inte går att mäta. Detta till trots har vi ett betygssystem som folk tror både är motivation att lära sig saker, ett sätt att uppmärksamma problem och ett sätt att skatta elevers förmåga i specifika ämnen.

Betyg är egentligen bara ett sållningsverktyg.

Vill du lära dig att rabbla upp fakta så kanske klasstorleken inte är lika väsentlig, men om du vill lära dig att debattera, diskutera, resonera och utveckla teorier och idéer så är klasstorleken ett jätteproblem. Svensk skola jobbar mycket med just den här delen - att lära sig att granska, ifrågasätta och utveckla resonemang och idéer är A och O i svensk utbildning.

Tonåringar är skitjobbiga. De tänker som en bunt rövhattar och eftersom deras hjärna byggs om så lider de av både brist på empati och konsekvensanalys.
Well, barn och ungdomar har inte direkt en hög status i vår del av världen. Jag tror att det är extremt mycket viktigare att se dem som människor och inte som rövhattar.

Man får således för i helvete inte slå dem, om de inte som i min skola hotar andra elever med kniv.
Även lärare har rätt till nödvärn. Och därför är det trams att lärare skulle bli fällda för misshandel för att ha orsakat blåmärken på någons arm när läraren har stoppat ett slagsmål. Nödvärn har alltid fått brukas i skolan och får fortfarande göra det. Men otillbörligt våld är otillbörligt och vissa människor tycks blanda ihop domslut (och alla domslut är förstås inte ultimata, vissa är riktigt kajko även med lagboken som måttstock).

Däremot ska man inte heller anpassa sig efter dem så till den milda grad att man börjar fundera på vad man gjort fel för att en unge kallat en för hora.
Jo det måste man. Som lärare både måste man och bör man anpassa sig till eleverna. Och man bör ställa sig frågan om vad man har gjort fel när en unge kallar en för hora. Ibland har man inte gjort något fel, utan någon annan ligger bakom beteendet. Det här ska inte förväxlas med att ta åt sig. Reflektion är typ det viktigaste en lärare kan ägna sig åt. Och det är det på tok för få lärare och skolledningar som har förstått. Det är förstås inte okej att kalla någon hora. Men det viktiga är varför den här eleven kallar läraren för hora. Hur kan beteendet upphöra? Vad signalerar eleven? Människor i affekt uttrycker sig sällan med sitt fulla vokabulär så att säga. Självkritisk reflektion är nyckeln till att kunna förändra och strömlinjeforma undervisningen så att t ex elever trivs med varandra och lär sig någonting. Att konfrontera en elev som kallar dig hora med "SÅ FÅR MAN FÖR FAN INTE SÄGA UNGJÄVEL!!!!" hjälper föga.

Slutligen. Angående att beslagta egendom så får. Mig veterligen pendeltågsvärdar, fångvaktare, tulltjänstemän, kronofogdar, säkerhetsvakter med flera också göra detta. Samtliga dessa med betydligt kortare utbildning än lärare vad jag förstår. Så så jävla spektakulärt är det inte.
Okej. Det kanske är fler. Min poäng är att läraryrket redan är ett myndighetsutövande och det är inte önskvärt att det blir värre än vad det redan är.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Intressant diskussion och något förvånad inser jag att jag tillhör en tämligen stor grupp lärare på forumet.

Björklunds skolpolitik ger jag inte mycket för, som jag ser det baseras den på myten om den svenska flumskolan. Beskrivningen av den svenska skolan som sprids stämmer inte in på mina snart 10 år som yrkesverksam lärare på gymnasiet - den delas för övrigt inte av andra lärare jag känner som arbetar på andra skolor.
Med detta sagt så finns det problem med den svenska skolan och ett problem är ordning och disciplin (hatar visserligen det ordet i skolsammanhang men i brist på annat så använder jag det i alla fall) Min åsikt är dock att detta är ett samhällsproblem som inte går att lösa med att läraren blir Stalin. För mig är den viktigaste frågan varför en så stor del av eleverna inte ser lektioner som något värdefullt. Om eleverna väljer att hänga på Facebook under lektionerna måste ju något vara fel.
Skolan kan och bör ha ordningsregler exemplen med elever som hoppar på bänkar och spelare 90+ db musik under lektionerna är ju givetvis ingen bra skolmiljö - ska man därför få slå eleverna? Givetvis inte, jag har under mina år bara två gånger råkat ut för något som överhuvudtaget är värt att nämna. En gång bad jag eleven i fråga lämna klassrummet vilket han gjorde och en gång avbröt jag lektionen gick till rektor och klassens mentorer. Lektionen efter var problemet borta och kan nog avskrivas till att jag som (då) ganska ung lärare testades av en klass som på skolan var ökänd.

Vart vill jag komma med detta alltför långa inlägg?
Jo skolans problem är kraftigt överdriven det är inte gängkrig i skolan det mesta går att lösa utan kraftåtgärder. De av mina kollegor som hamnar i mest problem är de som bråkar om kepsar och tuggummi, visa mig den forskning som visar att elevernas förmåga att inhämta kunskaper, färdigheter m.m påverkas av en keps.
Skoluniform är en ickefråga i min värld
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Nicolas fon Rijn said:
Intressant diskussion och något förvånad inser jag att jag tillhör en tämligen stor grupp lärare på forumet.

Björklunds skolpolitik ger jag inte mycket för, som jag ser det baseras den på myten om den svenska flumskolan. Beskrivningen av den svenska skolan som sprids stämmer inte in på mina snart 10 år som yrkesverksam lärare på gymnasiet - den delas för övrigt inte av andra lärare jag känner som arbetar på andra skolor.
Med detta sagt så finns det problem med den svenska skolan och ett problem är ordning och disciplin (hatar visserligen det ordet i skolsammanhang men i brist på annat så använder jag det i alla fall) Min åsikt är dock att detta är ett samhällsproblem som inte går att lösa med att läraren blir Stalin. För mig är den viktigaste frågan varför en så stor del av eleverna inte ser lektioner som något värdefullt. Om eleverna väljer att hänga på Facebook under lektionerna måste ju något vara fel.
Skolan kan och bör ha ordningsregler exemplen med elever som hoppar på bänkar och spelare 90+ db musik under lektionerna är ju givetvis ingen bra skolmiljö - ska man därför få slå eleverna? Givetvis inte, jag har under mina år bara två gånger råkat ut för något som överhuvudtaget är värt att nämna. En gång bad jag eleven i fråga lämna klassrummet vilket han gjorde och en gång avbröt jag lektionen gick till rektor och klassens mentorer. Lektionen efter var problemet borta och kan nog avskrivas till att jag som (då) ganska ung lärare testades av en klass som på skolan var ökänd.

Vart vill jag komma med detta alltför långa inlägg?
Jo skolans problem är kraftigt överdriven det är inte gängkrig i skolan det mesta går att lösa utan kraftåtgärder. De av mina kollegor som hamnar i mest problem är de som bråkar om kepsar och tuggummi, visa mig den forskning som visar att elevernas förmåga att inhämta kunskaper, färdigheter m.m påverkas av en keps.
Skoluniform är en ickefråga i min värld
Bokstavligt talat: Jag ställde mig upp och gjorde en spontan applåd!

Bra talat!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Ymir said:
Det fascinerande här är att jag tycker Arfert har rätt, jag får intrycket att ni konsekvent väljer att tolka allt Björklund säger i absolut värsta möjliga dagar, vilket inte känns särskilt rättvist.

notera alltså att detta kommer från mig, som tycker att Björklund är för skolpolitiken vad Pol Pot var för folkrätten, ungefär. Det vill säga, jag menar att det finns tillräckligt med skäl att hävda att Björklunds skolpolitik är socialdarwinistisk jubelidioti, -utan- att påstå att han gillar barnaga och är en yrkesmördare.
Medhåll, även om jag tycker Pol Pot-liknelsen är överdriven. Det finns nog med dåliga saker som är ovedersägliga utan att man ska behöva tolka allt i sämsta möjliga dager.

Jag tycker också att det finns en viss problematik i att alla, oavsett vilken sida de står på i diskussionen, verkar utgå från att stökiga skolor handlar om lärar-elev-konflikter. Jag må enbart vara en obehörig lärarvikarie, men de konflikter jag framför allt ser i klassrummet handlar inte om elever som "utmanar min auktoritet", utan om elever som ger sig på och stör andra elever. Om jag vill kunna huta åt elever och få dem att sluta göra något handlar det inte om att jag vill bibehålla någon personlig status för min del, utan att jag vill se till att enstaka bråkiga elever inte förhindrar andras skolarbete (sedan är mitt perspektiv tämligen kortsiktigt, eftersom jag sällan har möjlighet att följa upp elever under en längre tid).

Att utmåla "disciplinproblem" (och jag ogillar också termen i skolsammanhang) som något som framför allt rör lärare mot elever leder in debatten på fel spår, eftersom det automatiskt gör det till en fråga om hur hierarkisk man vill vara. De som förespråkar stränga lärare får det att handla om att eleverna ska underkasta sig lärarens auktoritet, de som förespråkar mjukare och mer självkritiska lärare får det att låta som att det enda skälet att en lärare skulle vilja ha mer auktoritet är att kontrollera eleverna så att de inte sätter sig upp mot en. För min del handlar det om att lösa ett problem som slår mot de andra eleverna, inte mot mig som lärare.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ok. Nu var det IOFS ett bra tag sedan den undersökningen men det handlade inte om betyg utan om att de hade gjort samma test och asiater och östeuropeer hade klarat sig bättre. Det rörde sig alltså om matte och några andra naturvetenskapliga ämnen här och inte om saker som blir svårmätta när de översätts. Till exempel är en del av att finnarna är skitbra på att stava sitt språk att finska i princip alltid stavas som det låter.

Det jag säger är att det är klart att hög klasstorlek inte är bra, men det är inte lika avgörande som andra faktorer.

Jag tror att fakta är ganska vettiga att ta upp när man försöker avgöra vad som är vettiga tillvägagångsätt.

Barn har en fantastiskt hög status i vår del av världen. Barn har aldrig haft så hög status förut som de har nu i vår del av världen. Jag försökte mest påpeka att de är vettiga människor före och efter tonåren men att man under tonåren neurologiskt byggs om och således blir rätt jobbig under en period. Jag följde dessutom upp med att säga att de inte riktigt kan hjälpa att det här är en jobbig period med att säga att man inte får slå dem.

Att du väljer att ta fasta på att man får ta till nödvärn som vi uppenbarligen är helt överens om är behjärtansvärt. Det jag försökte få sagt, vilket alltså inte var något som motsade dig, var att man inte får slå tonåringar för att de är jobbiga, utan att det krävs något extremt som knivhot för att man ska få göra det.

Ok. Med din längre utläggning om vad du menar så håller jag med dig. Självklart ska man inte utgå ifrån att det inte finns någonting man kan göra utan man ska så klart fundera på om man kan hjälpa eleven så gott det går. Det är mest att man inte ska ta åt sig och vika ner sig som sådant, som jag tyckte implicerades, som jag var emot.

Jag har att detta med att beslagta mobiler faktiskt var något som lärare i stor mängd bad om redan innan Björklund tillträdde. Alltså var det inget som FP hittade på ur det blå. Det som kommit efter det däremot... "Lärarna ville ha lite mer rätt att säga åt elever, det måste innebära att hela skolan behöver lite mer penalism"... nej. Ingen lysande era för skolpolitiken.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Det jag säger är att det är klart att hög klasstorlek inte är bra, men det är inte lika avgörande som andra faktorer.
På universitetet hade vi aula-föreläsningar med 500 åhörare. Där får man inte lära sig något annat än föreläsarens synsätt. Det går liksom inte att göra på något annat sätt. Nu hade vi förstås komplement till den delen av undervisning, men om man har stora klasser så är det här det enda man kan göra som lärare, och det begränsar något fruktansvärt. Dessutom ska varje elev ha rätt till individanpassad pedagogik för att på bästa sätt kunna lära sig - Det går inte heller i stora grupper. Allt blir enkelriktat och passar helt plötsligt bara ett fåtal. Så, nej. Jag håller inte med om att det inte skulle vara lika avgörande som andra faktorer (utan att ens ha specificerat vad andra faktorer är). Det här är ett JÄTTEPROBLEM i skolan. Efter regeringen kanske t o m det enskilt största.
Barn har en fantastiskt hög status i vår del av världen.
Den lilla del av barnforskning som jag tagit till mig håller inte med. Jag läste en strökurs i barndomshistoria för många herrans år sedan. Det handlar om barns ställning i olika historiska samhällen och även i modern tid. Vissa grejer har förändrats, andra inte. Vi lyssnar fortfarande inte på barn och barn ges inte möjlighet att uttrycka sig i media eller på offentliga arenor. De är försatta med munkavle av vår etablerade vuxxenvärld. Dessutom är synen på barn lite den som du gav förut om hormonstinna rövhattar i en förändringsprocess. Du har förstås rätt i sak - tonåringars kroppar förändras och hormonerna är i obalans under puberteten, vilket medför vissa komplikationer även i humör och tankeverksamhet.

Men när jag som lärare bemöter elever så känns det dumt att utgå från mig själv eller andra vuxna. Jag utgår förstås så mycket jag kan från de elever jag undervisar. Då är de inte mer hormonstinna, mer pubertala, och de har inte lägre tankeverksamhet eller svängigare humör. Det borde vara de här ungdomarna som är normen liksom. Men vårt samhälle ser det inte alls så. Vårt samhälle är på många sätt barnfientligt och vi förtrycker barn på mer än ett sätt.

Det är mest att man inte ska ta åt sig och vika ner sig som sådant, som jag tyckte implicerades, som jag var emot.
Mm. Lärare kan också vara offer i vissa situationer och man har rätt som lärare att ta åt sig, bli ledsen, arg och förbannad. Och att kalla någon för hora är som sagt inte okej, inte ens om det är din riktigt dumma lärare som inte har fattat någonting. MEN - lärare är också vuxna och har ett ansvar för att elever ska trivas.

Dessutom tycker jag att lärare viker ned sig på tok för sällan. Är det inte faktafel så är det ytterst ovanligt att lärare ber om ursäkt, det är min erfarenhet i alla fall.

Jag har att detta med att beslagta mobiler faktiskt var något som lärare i stor mängd bad om redan innan Björklund tillträdde.
Jupp, men det är för att merparten av lärarna är sopor, och de som inte är det bakbinds av sopiga skolledningar. Mobiler är ett problem i klassrummet, men när elevernas uppmärksamhet vinns av mobilen så är det för att de inte är tillräckligt delaktiga eller intresserade av vad läraren tycker är viktigt och intressant. Eller för att det redan från början är en jobbig miljö för eleverna. Och grejen är att det går att säga till elever att de får sluta använda sina mobiler för att de ska hänga med. Att beslagta andras egendom är liksom inte nödvändigt.

Skolan skulle må bra av att göras om från grunden tror jag. Släng ut åldersgrupper, klasser och framförallt raster. Skolan ska vara en utbildningshub som eleverna går till för att lära sig grejer, inte för att sitta och snacka skit och umgås med sina polare. Skoldagarna blir inte särskilt långa, eleverna blir inte lika trötta och miljön blir inte lika utsatt. Ett par-tre intensiva timmar per dag skulle räcka (med någon 5-minuters bensträckare at maximum). Social tillvaro ska erbjudas av fritidsgårdar (med stort mått av pedagogisk verksamhet), både innan och efter eleven går till utbildningshuben. För just nu står inte kunskapen och ämneslärandet i centrum när eleverna går till skolan - och jag har full förståelse för att den inte gör det som det ser ut idag, men det är inte bra och det är framförallt inte effektivt.


/Mukwa, som faktiskt är ganska skol- och lärarfientlig.
 
Top