Nekromanti Björklund och skolpolitiken

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Arfert said:
B skulle blivit offentligt blivit hängd i alla media i så fall. Världskrigsrubriker. Han skulle omöjligt kunna sitta kvar. Alla moders kvällstidningsdrev. Men nu gör han inte det. Och det blev inget drev.
Givet vad utrikesministern kunnat göra och ändå sitta kvar så är det här ett genomstolligt argument. Att det inte blir stora rubriker eller att någon sitter kvar betyder inte nödvändigtvis att vederbörande inte har vidriga åsikter.

Du letar hårt efter sätt att frikänna Björklund i det här fallet. Alldeles oavsett om han aktivt tar ställning för misshandel så är det HELT tydligt att han tar ställning för en lärare som utfört misshandel mot en elev, istället för att ta ställning för eleven som blivit misshandlad. Det kommer du liksom inte ifrån, oavsett hur supergullepluttiga rosa glasögon du läser texten med.

"Jag kan säga en hel del om din översitterton, men "Tone argument" är ändå helt värdelöst; bara ett sätt att försöka få diskussionen att handla om något annat.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Jag tycker båda har lite rätt. Det är väldigt klumpigt av B. att svara som han gör ovan. Antingen missförstår han händelseförloppet, eller så är det en freudiansk groda. Med tanke på hans disciplinära och auktoritära framtoning så gissar jag på det senare. Men Arfert har ju helt rätt, B. skulle gå aldrig gå ut och faktiskt föreslå, eller associera sig med åsikten, att man skall införa aga i skolan.

Ang. yrkesmördare - att kalla alla yrkesmilitärer så är ju ett ganska tillspetsat reotriskt grepp, som kanske passar bättre i ett pacififtiskt eldtal än i det här sammanhanget. Eftersom svensk försvaret dessutom är just ett försvar så borde han väl rimligtvis vara yrkesnödvärnstillgripare... :gremtongue:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

översitterton?

Ja det var ju trevligt att höra.

Om B verkligen hade vidriga åsikter, om du så subtilt antyder, så skulle han mosas av media och opposition. Men du kan nog bara hitta att han vill ha mer ordning och inte gillade 70-talsskolan (vilket han knappast är ensam om). Det och att han vill höja lärarnas status.

Fast det är kanske vidrigt, vad vet jag.

Fast det är ju ingen hemlighet att han hans blotta existens är ett rött skynke för dig.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Skärpning! Första och sista chansen!

Arfert, Krank och Mukwa ändrar diskussionston omedelbart eller lämnar diskussionen.

Detta är en varning, nästa steg är disciplinär åtgärd!

Tack.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Arfert said:
översitterton?

Ja det var ju trevligt att höra.

Om B verkligen hade vidriga åsikter, om du så subtilt antyder, så skulle han mosas av media och opposition. Men du kan nog bara hitta att han vill ha mer ordning och inte gillade 70-talsskolan (vilket han knappast är ensam om). Det och att han vill höja lärarnas status.

Fast det är kanske vidrigt, vad vet jag.

Fast det är ju ingen hemlighet att han hans blotta existens är ett rött skynke för dig.
Det säger ganska mycket när man har svårt att hitta någonting förutom just den debatten via googling. Det är väl möjligt att han verkligen tycker så, men det min personliga uppfattning är att han inte tycker så egentligen utan bara är klumpig.

Och, bara för att alla ska veta det. Jag gillar inte Björklund. Jag tycker inte att han är bra på sitt jobb och jag tycker att han har väldigt mycket fel. Men, ta för fan det som är fakta istället för personliga uppfattningar som vi inte kan veta om det stämmer eller inte.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

!Paxen said:
Arfert said:
översitterton?

Ja det var ju trevligt att höra.

Om B verkligen hade vidriga åsikter, om du så subtilt antyder, så skulle han mosas av media och opposition. Men du kan nog bara hitta att han vill ha mer ordning och inte gillade 70-talsskolan (vilket han knappast är ensam om). Det och att han vill höja lärarnas status.

Fast det är kanske vidrigt, vad vet jag.

Fast det är ju ingen hemlighet att han hans blotta existens är ett rött skynke för dig.
Det säger ganska mycket när man har svårt att hitta någonting förutom just den debatten via googling. Det är väl möjligt att han verkligen tycker så, men det min personliga uppfattning är att han inte tycker så egentligen utan bara är klumpig.

Och, bara för att alla ska veta det. Jag gillar inte Björklund. Jag tycker inte att han är bra på sitt jobb och jag tycker att han har väldigt mycket fel. Men, ta för fan det som är fakta istället för personliga uppfattningar som vi inte kan veta om det stämmer eller inte.
Tack, det var en utmärkt sammanfattning.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

krank said:
Givet vad utrikesministern kunnat göra och ändå sitta kvar så är det här ett genomstolligt argument. Att det inte blir stora rubriker eller att någon sitter kvar betyder inte nödvändigtvis att vederbörande inte har vidriga åsikter.
Vad har Hr Björklund för åsikter egentligen...?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Mukwa said:
Nej. Det finns inte två möjliga tolkningar. Björklund tycker att den misshandlade eleven får stå sitt kast och att läraren som misshandlade agerade helt enligt boken. 3-4 knytnävsslag är alltså helt okej om en elev inte lyder en lärare. Det här är vad Björklund de facto har sagt att han själv tycker. 3-4 knytnävsslag i ansiktet för att inte lyda lärarna är vad som krävs för att kuva elever.
Jag fattar inte varför det i skolan accepteras saker som skulle gått direkt till polisen och bedömts som misshandel om det hade varit randomdude på gatan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Etepete said:
Ang. yrkesmördare - att kalla alla yrkesmilitärer så är ju ett ganska tillspetsat reotriskt grepp, som kanske passar bättre i ett pacififtiskt eldtal än i det här sammanhanget. Eftersom svensk försvaret dessutom är just ett försvar så borde han väl rimligtvis vara yrkesnödvärnstillgripare... :gremtongue:
Nja, svenska försvaret agerar väldigt mycket utomlands i situationer som definitivt inte innebär ett distinkt hot mot Sverige. Det är tex svårt att förklara närvaron i Afghanistan med att Sverige är hotat...

Man kan kanske komma med humanitära argument och sånt, men knappast att det handlar om försvar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Troberg said:
Nja, svenska försvaret agerar väldigt mycket utomlands i situationer som definitivt inte innebär ett distinkt hot mot Sverige. Det är tex svårt att förklara närvaron i Afghanistan med att Sverige är hotat...

Man kan kanske komma med humanitära argument och sånt, men knappast att det handlar om försvar.
Notera smileyn :gremsmile: Jag är själv gansak oroad (trots min EU-vänlighet) av svenska försvarets roll som internationell insatsstyrka.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Troberg said:
Mukwa said:
Nej. Det finns inte två möjliga tolkningar. Björklund tycker att den misshandlade eleven får stå sitt kast och att läraren som misshandlade agerade helt enligt boken. 3-4 knytnävsslag är alltså helt okej om en elev inte lyder en lärare. Det här är vad Björklund de facto har sagt att han själv tycker. 3-4 knytnävsslag i ansiktet för att inte lyda lärarna är vad som krävs för att kuva elever.
Jag fattar inte varför det i skolan accepteras saker som skulle gått direkt till polisen och bedömts som misshandel om det hade varit randomdude på gatan.
Därför att folk inte anmäler. Lärare anmäler inte när de egentligen enligt lag är tvungna, elever anmäler inte av olika skäl och rektor anmäler givetvis inte eftersom det svärtar ned verksamheten. Svensk lag råder i svensk skola, det är egentligen inget snack om den saken. Men tillämpningen är mildrare när det kommer till barn, och framförallt när det kommer till barn i en utsatt miljö. Ännu mildare blir bedömningen förstås när barnen i den utsatta miljön redan befinner sig i underläge gentemot lärarna. Att ett barn örfilar sin lärare är förstås fel, men det är fortfarande ett barns handling. När sedan en lärare slår tillbaks med knuten hand - tre till fyra gånger! - så är det varken nödvärn eller på annat sätt befogat. Det är misshandel. Björklund har ju de facto sagt att läraren agerade korrekt. Björklund har liksom konstanterat att knytnävsslagen mot eleven var befogat för att eleven inte lydde. Björklund tar inte ens upp den där örfilen eleven gav i början, utan det handlade om att eleven inte lydde läraren när läraren bad eleven att sluta kasta snöboll. Det GÅR inte att bortförklara den delen.

Jag tror på fullaste allvar att Björklund skulle tycka att det vore bra om eleverna tvingades ha skoluniform (han har uttalat sig positivt till det förr), att han är för ett återinförande av skamvrån, katederundervisning där eleverna passivt tvingas lyssna och inte ifrågasätta eller säga emot läraren. Jag tror dessutom att Björklund tycker att det är ok att slå barn som inte lyder vuxna.

Men just nu är det oväsentligt vad jag tror om hans åsikter - för jag VET att han åtminstone tyckte att den här eleven förtjänade tre till fyra ordentliga käftsmällar från sin lärare för att eleven vägrade lyda läraren (och eventuellt för att eleven örfilade sin lärare). Varför jag VET det här är för att Björklund helt självmant uttryckt sig EXAKT på det viset i EXAKT den kontexten. Läraren har inte gjort något fel, eleven lydde inte. Eleven har förtjänat minst 3-4 knytnävsslag.

Vad media fiskar upp och inte är en ickefråga i det här. Det är ett ickeargument för Björklunds hantering av ärendet. Det säger inte ett smack. Och det säger inte ett smack om vad jag tycker eller någonting. Det är bara tråkig retorik som skapar ett dåligt diskussionsklimat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

OT om skoluniform: Efter Harry Potter, Manga och Anime med flera kulturyttringar har tanken på skoluniform blivit mer populär. Har hört ungar (10-13 år) uttala sig om dem som coola och nåt man vill ha, speciellt tjejer.

Men hur stor andel i procent vet jag naturligtvis inte. Intressant i alla fall med tanke på att absolut ingen ville ha det på min tid. Mode och ideal ändras som bekant.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Mukwa said:
Jag tror på fullaste allvar att Björklund skulle tycka att det vore bra om eleverna tvingades ha skoluniform (han har uttalat sig positivt till det förr), att han är för ett återinförande av skamvrån, katederundervisning där eleverna passivt tvingas lyssna och inte ifrågasätta eller säga emot läraren. Jag tror dessutom att Björklund tycker att det är ok att slå barn som inte lyder vuxna.

Men just nu är det oväsentligt vad jag tror om hans åsikter - för jag VET att han åtminstone tyckte att den här eleven förtjänade tre till fyra ordentliga käftsmällar från sin lärare för att eleven vägrade lyda läraren (och eventuellt för att eleven örfilade sin lärare). Varför jag VET det här är för att Björklund helt självmant uttryckt sig EXAKT på det viset i EXAKT den kontexten. Läraren har inte gjort något fel, eleven lydde inte. Eleven har förtjänat minst 3-4 knytnävsslag.

Vad media fiskar upp och inte är en ickefråga i det här. Det är ett ickeargument för Björklunds hantering av ärendet. Det säger inte ett smack. Och det säger inte ett smack om vad jag tycker eller någonting. Det är bara tråkig retorik som skapar ett dåligt diskussionsklimat.
Skoluniform är en ganska knepig fråga. Det finns både för och nackdelar med det, men den här tråden behöver inte gå mer OT.

Ännu en gång så säger du att Björklund är för att man ska slå barn. Jag har redan redogjort för att vad jag tror, och då du inte ändrar uppfattning så kan vi alla lika gärna släppa det.

On Topic så kan jag säga det att PP är mindre populistiska idag än vad dom var när partiet bildades.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Mukwa said:
Jag tror dessutom att Björklund tycker att det är ok att slå barn som inte lyder vuxna.
Du skulle prova att vara lärare i en skola där lärare attackeras t.ex i matsalen med bestick, huggs i armar och rygg med gafflar. Polisanmälan görs, men eftersom gärningshen är under 15 år händer ingenting, och eleven kan ej stängas av från skolan på grund av skolplikten. Killen hånflinar åt dig och kallar dig H*ra eller hotar att skära dig när du går hem för dagen.

Varför? Enkelt, därför att det går att göra så utan att få straff.

Föräldrarna anser att det är skolas sak att uppfostra barnen, skolan anser att det är föräldrarnas ansvar att uppfostra barnen eftersom det inte finns i uppdraget från staten. Uppdraget innehåller värdegrundande arbete, men vad hjälper det?

Som det ser ut på vissa skolor med 2-3 extraresurser per klass på bekostnad av de skolor med skötsamma elever som tvingas spara så mycket att de får en blyertspenna per år, är det redan snedfördelat. Jag vet att rektorerna varnade för detta för tio år sedan, att politikerna trodde att bara man flyttar mer resurser till problemskolorna så löser allt sig, så fungerar det inte.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Hur fungerar det då? Jag arbetar också i skolan och vi verkar inte direkt dela bild av hur det ser ut i dagens skolor(jag arbetar på en av Malmös värsta skolor). Sen är det sedan två år sedan predikat på att arbetsmiljölagen står ovan skolplikten.

Jag ser inte heller några klasser med tre resurser. Tvärtom så ser jag som minst resurser på dom skolor med svårast problem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Totte said:
Du skulle prova att vara lärare i en skola där lärare attackeras t.ex i matsalen med bestick, huggs i armar och rygg med gafflar. Polisanmälan görs, men eftersom gärningshen är under 15 år händer ingenting, och eleven kan ej stängas av från skolan på grund av skolplikten. Killen hånflinar åt dig och kallar dig H*ra eller hotar att skära dig när du går hem för dagen.
Har du någon källa på hur vanligt sådant är? Är det en norm eller undantag, tänker du? På ungefär hur många procent av svenska skolor är det här vardag?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Cassius said:
Jag ser inte heller några klasser med tre resurser. Tvärtom så ser jag som minst resurser på dom skolor med svårast problem.
Pretty much this.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

!Paxen said:
Ännu en gång så säger du att Björklund är för att man ska slå barn. Jag har redan redogjort för att vad jag tror, och då du inte ändrar uppfattning så kan vi alla lika gärna släppa det.
Jag har inte släppt det för att det inte är en åsikt utan ett konstanterande utifrån Björklunds uttalande.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Totte said:
Mukwa said:
Jag tror dessutom att Björklund tycker att det är ok att slå barn som inte lyder vuxna.
Du skulle prova att vara lärare i en skola där lärare attackeras t.ex i matsalen med bestick, huggs i armar och rygg med gafflar. Polisanmälan görs, men eftersom gärningshen är under 15 år händer ingenting, och eleven kan ej stängas av från skolan på grund av skolplikten. Killen hånflinar åt dig och kallar dig H*ra eller hotar att skära dig när du går hem för dagen.

Varför? Enkelt, därför att det går att göra så utan att få straff.

Föräldrarna anser att det är skolas sak att uppfostra barnen, skolan anser att det är föräldrarnas ansvar att uppfostra barnen eftersom det inte finns i uppdraget från staten. Uppdraget innehåller värdegrundande arbete, men vad hjälper det?

Som det ser ut på vissa skolor med 2-3 extraresurser per klass på bekostnad av de skolor med skötsamma elever som tvingas spara så mycket att de får en blyertspenna per år, är det redan snedfördelat. Jag vet att rektorerna varnade för detta för tio år sedan, att politikerna trodde att bara man flyttar mer resurser till problemskolorna så löser allt sig, så fungerar det inte.
Du får hemskt gärna besvara alla frågor som krank har ställt till dig. För tills du gjort det är det här bara tomma ord från en ansiktslös internetanvändare utan pedagogisk kompetens.

/Mukwa, utbildad Högstadie- och gymnasielärare
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

krank said:
Totte said:
Du skulle prova att vara lärare i en skola där lärare attackeras t.ex i matsalen med bestick, huggs i armar och rygg med gafflar. Polisanmälan görs, men eftersom gärningshen är under 15 år händer ingenting, och eleven kan ej stängas av från skolan på grund av skolplikten. Killen hånflinar åt dig och kallar dig H*ra eller hotar att skära dig när du går hem för dagen.
Har du någon källa på hur vanligt sådant är? Är det en norm eller undantag, tänker du? På ungefär hur många procent av svenska skolor är det här vardag?
I vår kommun, 1 av 5, d.v.s 20 % av högstadieskolorna. Arbetade i ett projekt med samarbete skola-näringsliv som bl.a skulle öka elevernas intresse för att göra sin PRAO, där det visade sig att hälften av eleverna från den skolan sket i att gå till PRAO ifall arbetsdagen började före 09.00 eller slutade efter 14.00, och den resten brukade skolka ungefär 30% av sin PRAO.
 
Top