Nekromanti Björklund och skolpolitiken

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Men det tror han ju inte. Håll tig till fakta, tack.

Det HÄR är vad han tycker. Mer lärarledd undervisning ja, men inget du påstår.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Arfert said:
Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Men det tror han ju inte. Håll tig till fakta, tack.
Jo, det tror han visst. Jag håller mig till fakta. Björklund är en yrkesofficer som propagerat för disciplin i svensk skola sedan han kom in på den nationella politiska arenan.

Björklund införde att lärare får rätt att beslagta elevers egendom - en rätt endast polis haft tidigare.
Han har även propagerat för skoluniform och menar att vuxna måste ges redskap för att ta tillbaka makten i skolan.

Björklund har också sagt att han inte tycker att det är fel att slå en elev med minst 6 knytnävsslag i ansiktet. Hittar inte klippet nu, men jag ska återkomma med den eftersom du uppenbarligen tvivlar.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Din länk visar för övrigt på ett kunskapsförakt hos Björklund och den visar just den poäng jag gjorde av att Björklund inte har läst en enda forskningsrapport. Att vara för katederundervisning är som att påstå att jorden är platt, nämligen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Mukwa said:
Din länk visar för övrigt på ett kunskapsförakt hos Björklund och den visar just den poäng jag gjorde av att Björklund inte har läst en enda forskningsrapport. Att vara för katederundervisning är som att påstå att jorden är platt, nämligen.
Björklund är verkligen en sån där "sunt förnuft trumfar forskning"-idiot...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Jag har läst flera böcker om det, och att de som förlorat på att katederundervisningen minskat är de killar som har svårt med andra former.

Jag tycker Björklund-hetsen är rätt enkelspårig.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Arfert said:
Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Men det tror han ju inte. Håll tig till fakta, tack.

Det HÄR är vad han tycker. Mer lärarledd undervisning ja, men inget du påstår.
Hittade inte debatten av SVT, men jag hittade det här och det sammanfattar debatten:

http://www.youtube.com/watch?v=FqV5V26PCbo

3-4 knytnävsslag - "Jag har svårt att se hur läraren har gjort fel"... Att tolka det som något annat än att Björklund är för barnaga är helt omöjligt.


Fakta

Vi har en yrkesmördare som hyser kunskapsförakt och som dessutom är för barnmisshandel i svensk skola.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Feltolkat av dig, det B sa var att det inte var fel att läraren bröt snöbollskriget, inte nåt annat.

Men vill man läsa Bibeln som fan, javisst. Du vill ju att B ska vara "ond".

Yrkesmördare? Det ordvalet säger allt. Har man en sån grundinställning är fortsatt diskussion meningslös.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Arfert said:
Feltolkat av dig, det B sa var att det inte var fel att läraren bröt snöbollskriget, inte nåt annat.
...och "hamnade i slagsmål". Här behövs faktiskt ingen fanstolkning alls; däremot behöver man bortse från sammanhanget fullständigt för att kunna försvara Björklunds uttalande.

Arfert said:
Yrkesmördare? Det ordvalet säger allt. Har man en sån grundinställning är fortsatt diskussion meningslös.
Så bekvämt för dig. "De som inte gillar militären behöver jag inte ens bemöta"?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Det finns två möjliga tolkningar:

1. B tyckte det var ok att bryta snöbollskriget.

2. B tycker det är OK med misshandel.

Vilket är det mest troliga han menade?
Om du tror B, fråga dig varför du tyckte det var mest sannolikt. Svaret är nog "för att jag vill det".

Och att kalla B yrkesmördare säger nog mest om avsändaren.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Mukwa said:
Arfert said:
Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Men det tror han ju inte. Håll tig till fakta, tack.
Jo, det tror han visst. Jag håller mig till fakta. Björklund är en yrkesofficer som propagerat för disciplin i svensk skola sedan han kom in på den nationella politiska arenan.

Björklund införde att lärare får rätt att beslagta elevers egendom - en rätt endast polis haft tidigare.
Han har även propagerat för skoluniform och menar att vuxna måste ges redskap för att ta tillbaka makten i skolan.

Björklund har också sagt att han inte tycker att det är fel att slå en elev med minst 6 knytnävsslag i ansiktet. Hittar inte klippet nu, men jag ska återkomma med den eftersom du uppenbarligen tvivlar.
Den största anledningen till Svenska elevers dåliga skolresultat är att vi devalverat lärarnas auktoritet till noll. Ta och titta på de länder som har bra skolresultat, och se sedan på vilka länder som har en stark i samhället befäst auktoritet hos läraryrket, så ser du att det råkar matcha.

Klart en lärare skall få konfiskera mobiltelefoner, fickknivar och knogjärn från elever utan att behöva tillkalla polis. Problemet i skolan är att en lärare får inte fysiskt avvisa en elev från klassrummet. Ifall en elev (11 år gammal) ställer sig på bänken och skriker dj-l h*ra till sin lärare och spelar musik på sin mobil så högt att det stör undervisningen så får man i dagsläget inte avvisa den eleven annat än muntligt, dvs säga "snälla Pelle, sluta nu". Hur har du tänkt att de andra 25 eleverna skall lära sig nått när det är så?

Ge mer auktoritet och makt till lärarkåren så eleverna får lär sig nått. Det finns redan fall där en lärare tagit tag i en elev som misshandlat en annan elev och själva blivit dömda för ringa misshandel då eleven fick blåmärken på armen då den avlägsnades från den elev den höll på att misshandla. En lärare som döms får sedan aldrig mer ett lärarjobb på grund av krav på tomt belastningsregisterutdrag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Totte said:
Ge mer auktoritet och makt till lärarkåren så eleverna får lär sig nått.
Nej tack.

//Krank, gymnasielärare.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

krank said:
Totte said:
Ge mer auktoritet och makt till lärarkåren så eleverna får lär sig nått.
Nej tack.

//Krank, gymnasielärare.
OK, så du tycker att det är OK med 11 åringar som hoppas på bänkerna och skriver fula ord, spelar musik med sina mobiler och stör undervisningen, konstig inställning för att vara en lärare.

Anledningen till att så många barn nu diagnosticeras med och blir taggade som så kallade "bokstavsbarn" är att den nya fria pedagogiken inte alls passar dessa barn. Dessa barn behöver strikta regler, ordning och diciplin, tydliga instruktioner. Dagens "googleskola" fungerar för de självgående eleverna men inte alls för dessa barn. Och eftersom vi har psykologer som har bestämt att dessa barn inte skall gå i specialklasser utan att de mår bäst av att gå i vanliga klasser, måste ju undervisningen anpassas så att dessa barn inte får förstöra för de andra.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Totte said:
Den största anledningen till Svenska elevers dåliga skolresultat är att vi devalverat lärarnas auktoritet till noll. Ta och titta på de länder som har bra skolresultat, och se sedan på vilka länder som har en stark i samhället befäst auktoritet hos läraryrket, så ser du att det råkar matcha. [...]

Ge mer auktoritet och makt till lärarkåren så eleverna får lär sig nått. Det finns redan fall där en lärare tagit tag i en elev som misshandlat en annan elev och själva blivit dömda för ringa misshandel då eleven fick blåmärken på armen då den avlägsnades från den elev den höll på att misshandla. En lärare som döms får sedan aldrig mer ett lärarjobb på grund av krav på tomt belastningsregisterutdrag.
Först lite kritik mot begrepp. Läraren i svensk skola har inte förlorat sin auktoritet, däremot har läraren förhoppningsvis blivit mindre auktoritär vilket är en god utveckling i mina ögon. Samtliga av de ting som jag såg förespråkas i ditt inlägg är sådant jag skulle vilja lägga hos den auktoritära läraren. En lärare med auktoritet ska i grunden inte behöva dessa metoder då eleverna självmant i förtroende till läraren valt denne som legitim ledare, därav skillnaden mellan den auktoritära läraren och läraren med auktoritet.

När det kommer till skolans uppdrag verkar du främst koncentrera dig på skolan som grundare av kunskaper och lydnad men helt glömma skolan som verksam för medborgerliga dygder, för att använda ett utdaterat begrepp. Här blir det således en fråga om vad vi ser som syfte med skolan. Är skolans huvudsakliga uppdrag att fostra till lydnad och kunskap eller att fostra till aktiva kritiska medborgare med goda förutsättning att i framtiden omvärdera och gå vidare i sitt lärande? För mig personligen är den sist nämnda skolan att preferera men det handlar om vad vi som samhälle bör värdera som gott.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Sven-Göran said:
Totte said:
Den största anledningen till Svenska elevers dåliga skolresultat är att vi devalverat lärarnas auktoritet till noll. Ta och titta på de länder som har bra skolresultat, och se sedan på vilka länder som har en stark i samhället befäst auktoritet hos läraryrket, så ser du att det råkar matcha. [...]

Ge mer auktoritet och makt till lärarkåren så eleverna får lär sig nått. Det finns redan fall där en lärare tagit tag i en elev som misshandlat en annan elev och själva blivit dömda för ringa misshandel då eleven fick blåmärken på armen då den avlägsnades från den elev den höll på att misshandla. En lärare som döms får sedan aldrig mer ett lärarjobb på grund av krav på tomt belastningsregisterutdrag.
Först lite kritik mot begrepp. Läraren i svensk skola har inte förlorat sin auktoritet, däremot har läraren förhoppningsvis blivit mindre auktoritär vilket är en god utveckling i mina ögon.
Det är ju det de har. När föräldrar som kallas till skolan för att deras barn stör undervisningen direkt ringer de till ansvariga politiker och lokaltidningen för att försvara sitt barn och beskylla läraren för att "mobba deras barn" istället för att komma till klassrummet och ta reda på vad som verkligen hänt. Ja exempel ur verklighetens skola.

Sven-Göran said:
Samtliga av de ting som jag såg förespråkas i ditt inlägg är sådant jag skulle vilja lägga hos den auktoritära läraren. En lärare med auktoritet ska i grunden inte behöva dessa metoder då eleverna självmant i förtroende till läraren valt denne som legitim ledare, därav skillnaden mellan den auktoritära läraren och läraren med auktoritet.

När det kommer till skolans uppdrag verkar du främst koncentrera dig på skolan som grundare av kunskaper och lydnad men helt glömma skolan som verksam för medborgerliga dygder, för att använda ett utdaterat begrepp. Här blir det således en fråga om vad vi ser som syfte med skolan. Är skolans huvudsakliga uppdrag att fostra till lydnad och kunskap eller att fostra till aktiva kritiska medborgare med goda förutsättning att i framtiden omvärdera och gå vidare i sitt lärande? För mig personligen är den sist nämnda skolan att preferera men det handlar om vad vi som samhälle bör värdera som gott.
Skolan handlar väl även om att de elever som vill lära sig skall få den möjligheten och inte behöva utstå konstant 90+ db vrål, skrik och musik så de inte kan uppfatta vad läraren säger. Hur bra är det när halva skoldagen, varje dag går åt att försöka få så pass mycket ordning i klassen att undervisning kan bedrivas? Jag pratar inte om enbart katederundervisning, men försök ha grupparbetet eller självstudier men en vandringsorkester i klassrummet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Totte said:
OK, så du tycker att det är OK med 11-åringar som hoppas på bänkerna och skriver fula ord, spelar musik med sina mobiler och stör undervisningen, konstig inställning för att vara en lärare.
Lägg inte ord i min mun, är du snäll.

Jag anser att:
1) Det beskrivna beteendet inte är speciellt utbrett; media och folk som sprider anekdoter är hemskt bra på att få det enskilda att verka universellt.
2) Problemet du beskriver är betydligt större än "lärares auktoritet" och har att göra med saker som klasstorlekar, minskat stöd och ökade klassklyftor.
3) Svensk skolas problem vad gäller resultat är mångfacetterat och komplext, och låter sig inte reduceras till att bara handla om lärares auktoritet.

Totte said:
Anledningen till att så många barn nu diagnosticeras med och blir taggade som så kallade "bokstavsbarn" är att den nya fria pedagogiken inte alls passar dessa barn.
Det finns många anledningar till att många barn får diagnos idag.

En är att vi blivit bättre på att upptäcka saker som ADHD och annat. Det blir alltså färre barn som går genom skola och senare vuxenliv med känslor av värdelöshet för att de inte passar in och inte funkar och inte vet varför.

En annan är att i och med de hårdare ekonomiska tyglar kommunerna har på rektorerna krävs ofta en diagnos för att det ska kunna skramlas fram pengar för det extra stöd alla elever som har det svårt egentligen har rätt till.

Totte said:
Dessa barn behöver strikta regler, ordning och diciplin, tydliga instruktioner.
En del av dem, ja. Och på de flesta ställen funkar det, eftersom de flesta lärare är kapabla nog att variera sitt sätt att arbeta och anpassa arbetssätt och struktur efter sin klass.

Givetvis finns undantagsklasser där det inte fungerar, men lösningen på dessa undantagsklasser är inte att flytta hela skolsystemet tillbaks till Caligula.

Totte said:
Dagens "googleskola" fungerar för de självgående eleverna men inte alls för dessa barn.
"Googleskola"? Jag tror du överskattar graden av homogenitet och föränderlighet bland lärare och i skolan i stort. De flesta lärare jobbar mer eller mindre som de alltid gjort; och varierar grupparbeten där eleverna själva söker information med andra typer av undervisning.


Du får hemskt gärna visa på konkreta, gärna vetenskapliga, källor som säger emot mig. Det finns gott om forskning på vad som har störst resp. minst effekt på elevers resultat i klassrummet. Väldigt lite av den (åtminstone av det jag läst) stämmer med vad du skriver.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Sven-Göran said:
När det kommer till skolans uppdrag verkar du främst koncentrera dig på skolan som grundare av kunskaper och lydnad men helt glömma skolan som verksam för medborgerliga dygder, för att använda ett utdaterat begrepp. Här blir det således en fråga om vad vi ser som syfte med skolan. Är skolans huvudsakliga uppdrag att fostra till lydnad och kunskap eller att fostra till aktiva kritiska medborgare med goda förutsättning att i framtiden omvärdera och gå vidare i sitt lärande? För mig personligen är den sist nämnda skolan att preferera men det handlar om vad vi som samhälle bör värdera som gott.
+1

Ebba Grön och Blå Tåget sjöng att "skolans uppgift är som sig bör att skola arbetskraften". Jag ser det som min främsta uppgift att fostra samhällsmedborgare som klarar av att delta i samhällsdebatt och kan värdera den störtflod av information de stöter på. Idag är förmåga att värdera och sortera information absolut livsnödvändig på ett helt annat sätt än för 10 eller 20 år sedan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Totte said:
Det är ju det de har. När föräldrar som kallas till skolan för att deras barn stör undervisningen direkt ringer de till ansvariga politiker och lokaltidningen för att försvara sitt barn och beskylla läraren för att "mobba deras barn" istället för att komma till klassrummet och ta reda på vad som verkligen hänt. Ja exempel ur verklighetens skola.
Enskilda anekdoter är inte data. Det är naturligtvis helt stolligt att grunda åsikter om svenskt skolväsende enbart på ett fåtal anekdoter och några kv'llstidningsrubriker.

Totte said:
Skolan handlar väl även om att de elever som vill lära sig skall få den möjligheten och inte behöva utstå konstant 90+ db vrål, skrik och musik så de inte kan uppfatta vad läraren säger. Hur bra är det när halva skoldagen, varje dag går åt att försöka få så pass mycket ordning i klassen att undervisning kan bedrivas? Jag pratar inte om enbart katederundervisning, men försök ha grupparbetet eller självstudier men en vandringsorkester i klassrummet.
Visa mig gärna statistik på hur vanligt det är med den nivån av störningsmoment.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Arfert said:
Feltolkat av dig, det B sa var att det inte var fel att läraren bröt snöbollskriget, inte nåt annat.
Nä du. Så är det dessvärre inte. Det är ett väldigt skevt försvar. Jag ska gräva lite till så får du se debatten i dess helhet. Panelen (inklusive Björklund) får se inslaget där det konstateras att läraren har slagit eleven med 3-4 knytnävsslag i ansiktet. När Björklund får frågan vad hans kommentarer på det är eller dylikt så säger han helt ordagrant (det är ju för bövelen med i länken jag postade):

Vår kära utbildningsminister said:
"När läraren säger till 'Avbryt snöbollskriget' eller vad det nu var, och eleverna bara struntar i det, liksom fortsätter och lyder inte vad lärarna säger överhuvudtaget, och till sist går han in och försöker bryta och hamnar i slagsmål. Jag har svårt att se att läraren har gjort fel."
Det är alltså inte bara att stoppa snöbollkriget som läraren har gjort rätt i, det är även de 3-4 knytnävsslagen i pojkens ansikte. Alltså - 3-4 knytnävsslag. För att det ens ska vara möjligt att ge någon 3-4 knytnävsslag som en rättsläkare kan identifiera så är det en jäkla kraft. När första landar måste eleven ha tagit något steg bakåt eller ramlat. Och då går Björklunds kompis in och nitar eleven två eller tre gånger till med lika stor kraft. Det här tycker vår utbildningsminister är okej att göra eftersom eleven "lyder inte vad lärarna säger". Hans tidigare yrke har helt klart färgat hans sätt att se på skola, elever, kunskap och barnaga. Inte ens de som är för barnaga skulle vara för det här. Det här är regelrätt misshandel. Jag tycker inte att det är okej att vi har en ubildningsminister som tar parti för förövarna och skuldbelägger offren i sådana här situationer. Jag tycker att det är illa att ens försöka bortförklara Björklunds agerande.

Arfert said:
Men vill man läsa Bibeln som fan, javisst. Du vill ju att B ska vara "ond".
Nej. Jag vill att "B" ska sluta figurera i svensk politik och att hans efterträdare ska vara god, fatta goda beslut, törsta för kunskap, se till offret och inte förövaren i sådana här diskussioner och framförallt inte vara så lumpenskadad att hen inte ser skillnad på svensk skola och svensk militär. Elever är inte i skolan för att lyda. Elever ska inte stå raka i ryggen vid någon morgoninspektion. Elever ska ifrågasätta och tänka själv. Det får man inte lära sig i det militära, men det finns en plats där man får lära sig det här - och det är i skolan.

Det finns två möjliga tolkningar:

1. B tyckte det var ok att bryta snöbollskriget.

2. B tycker det är OK med misshandel.
Nej. Det finns inte två möjliga tolkningar. Björklund tycker att den misshandlade eleven får stå sitt kast och att läraren som misshandlade agerade helt enligt boken. 3-4 knytnävsslag är alltså helt okej om en elev inte lyder en lärare. Det här är vad Björklund de facto har sagt att han själv tycker. 3-4 knytnävsslag i ansiktet för att inte lyda lärarna är vad som krävs för att kuva elever. Du har för fan fått länken.

Vilket är det mest troliga han menade?
Om du tror B, fråga dig varför du tyckte det var mest sannolikt. Svaret är nog "för att jag vill det".
Ja, för du har "läst böcker" och jag har bara ogrundade åsikter om förstahandskällan i ämnet... Du använder en retorik just nu som gör att jag tvingas välja mellan DINA två uppspaltade alternativ, och om jag väljer det som du tror att jag ska välja så är det för att jag vill att det ska vara så. Du visar tydligt att du inte tar till dig fakta överhuvudtaget, Arfert. Länken finns där. Debatten går att få tag på, och när jag har fått tag på den ska jag skicka den till dig, för just nu är du helt oemottaglig inför andras åsikter och tvingas använda usla grejer som det här:
Arfert said:
Yrkesmördare? Det ordvalet säger allt. Har man en sån grundinställning är fortsatt diskussion meningslös.
...
Och att kalla B yrkesmördare säger nog mest om avsändaren.
Oj. Jaha. Vad kallar man folk som tränas att skjuta ihjäl folk så effektivt som möjligt och samtidigt få lön för det då? Jag kallar det yrkesmördare. Och yrkesmördare är inte några jag vill släpa in i skolans värld, för den är väsensskild från att mörda disciplinerat utan hämningar.

Jag är nämligen av den uppfattningen att elever klarar sig bättre om de inte misshandlas eller är rädda för att misshandlas av sina lärare. Jag vet att det är en känslig fråga och att det finns några som inte håller med mig i det påståendet. Kalla mig radikal i min pedagogik, det har ändå bara gått 56 år sedan aga förbjöds som undervisningsmetod, så mina idéer kan kännas nymodiga. Men jag står ändå för att jag helst ser att Sveriges utbildningsminister försöker motverka lärarnas misshandel av eleverna snarare än att hetsa till barnaga.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Om du tror att man som utbildingsminister på allvar förespråkar aga i skolan så tror jag nog du är ute och cyklar.

Rejält.

B skulle blivit offentligt blivit hängd i alla media i så fall. Världskrigsrubriker. Han skulle omöjligt kunna sitta kvar. Alla moders kvällstidningsdrev. Men nu gör han inte det. Och det blev inget drev.

Det brukar hävdas här på forumet att man inte automatiskt ska tolka saker på absolut värsta sätt. Men det gör nog du i det här fallet.

Jag har sett filmen. Och inslaget. Men jag sitter inte som du och försöker hetsa upp mig, utan försöker tänka efter vad han menar. Sen kan du anklaga mig för att inte ta till mig fakta hur mycket du vill.

Och angående yrkesmördare... det var inte jag som kallade honom för det, vill jag minnas. Men tyck du att det var uselt om det känns bra.

För övrigt har du en otrevlig ton.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Mukwa said:
Arfert said:
Yrkesmördare? Det ordvalet säger allt. Har man en sån grundinställning är fortsatt diskussion meningslös.
...
Och att kalla B yrkesmördare säger nog mest om avsändaren.
Oj. Jaha. Vad kallar man folk som tränas att skjuta ihjäl folk så effektivt som möjligt och samtidigt få lön för det då? Jag kallar det yrkesmördare. Och yrkesmördare är inte några jag vill släpa in i skolans värld, för den är väsensskild från att mörda disciplinerat utan hämningar.

Jag är nämligen av den uppfattningen att elever klarar sig bättre om de inte misshandlas eller är rädda för att misshandlas av sina lärare. Jag vet att det är en känslig fråga och att det finns några som inte håller med mig i det påståendet. Kalla mig radikal i min pedagogik, det har ändå bara gått 56 år sedan aga förbjöds som undervisningsmetod, så mina idéer kan kännas nymodiga. Men jag står ändå för att jag helst ser att Sveriges utbildningsminister försöker motverka lärarnas misshandel av eleverna snarare än att hetsa till barnaga.
Vad anser du är "utbildas att skjuta ihjäl folk på effektivt sätt"? Anser du att endast soldater får lära sig detta, eller innefattar det även poliser och hobbyskytte? Om det endast gäller det soldater, hur mycket krävs det att man utbildas innan man kan kallas för "yrkesmördare"? Räcker det med prickskytte, eller måste dom lära sig att effektivt skjuta mot t.ex. huvud, bröstkorg, mage? Räknas FN-soldater, som tas ur tjänst om dom använder sitt vapen, in som "yrkesmördare"?
 
Top