Bisarrt internet-problem

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,576
som sagt, datorns internet funkar om jag kör in kabeln direkt i Telenors nätuttag, snarare än routern, som normalt sett är kopplad till det.
Kan en dator som funkar se en dator som inte funkar? Tanken är att eliminera potentiella felkällor.

Dessutom, har du provar att smäda Bill Gates könsdelar, det brukar funka?

Spontant så känns det dock som om det är routern som är redo för den stora datorhallen i himlen. Har du någon annan du kan testa med (allmänt tips: routers och ADSL-modem kan köpas för en spottstyver på loppmarknader, och även om de är gamla så är de bra att ha som reserv (till exempel när min fru ådragit oss Tors vrede genom att äga en blommig hammare, och blixten tagit dem (jag är så glad att jag har fiber nu och slipper den skiten)) och test)?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu kommer vi ju få en ny router, så det är kanske inte så relevant att nämna det, men det kan kanske vara intressant för någon ändå, för att det är så bisarrt...

nu började min mobil plötsligt kunna ansluta till kollektivets wifi igen, helt på random.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,576
Kan vara att ni helt enkelt har en överbelastad/överhettad router.
Jag hade det problemet en gång med ADSL-modem. Det räckte att lägga ett par pennor under så att det fick lite luft...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
För överbelastning kan man göra lite olika saker:
  • Stänga av funktioner i routern och ha andra maskiner som gör dem (ex DHCP, brandvägg, NAT, WiFi) - är dock lite mer jobb att konfigurera och felsöka och kan kostar en del pengar.
  • Sätta en switch innan routern och ha allt trådat i den (inklusive eventuella accesspunkter) - icke-managerad switch är ganska billig
  • Som sades tidigare, skaffa en biffigare router, släck typ allt utom modem-delen
För överhettning så är luftflöde och avsaknad av värme som gäller - damma ur med komprimerad luft, se till att routern står på en plats där den inte utsätts för solljus eller annan värme. De flesta routers nuförtiden är fläktlösa, så hur varma de blir beror helt på omgivningen. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Historien fortsätter. Vi fick en helt ny router, kopplade i den, döpte om nätverket och lösenordet, allt funkade som det skulle... Tills nya problem, identiska med de gamla, uppstod. Nu är både min mobil och min dator internetlösa igen (laptopen funkar varken med kabel eller wifi), liksom vår Apple TV.

WHAT THE FLYING FUCK?!?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Får dom ip addresser? Ip konflikter kan ge mysko problem
Får? Hur menar du? IP:et på min primära telefon, där wifiet nu återigen inte funkar, är 10.3.114.98.

På min sekundära telefon, där wifiet verkar funka av och till, är IP:et fe:80::faa9:d0ff:fe3d:774e
192.168.10.201

Andra devices får jag kolla när jag vaknat.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
När jag ledsen primära telefonen försöker gå in på ett av våra två wifinätverk (vanligt och 5G) så står där snart vid nätverket "Logga in på nätverket", och det kommer upp en prompt som ber mig göra det, och skickar mig till en 404-error-sida. Men klickar jag på de tre punkterna uppe i högre hörnet på den sidan finns en option som är "använd nätverket som det är", och klickar jag på den verkar wifiet fungera i cirka 30 sekunder.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Matchar WiFi-SSID för routern det ni ansluter till? Om ja så pröva döp om det i routern och ansluta till det nya SSID:t, ta bort det gamla wifi-nätet från enheterna.

Edit: och om ni inte redan gjort det, sätt ett wifi- lösenord. (Jag förmodar att ni har)
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Får? Hur menar du? IP:et på min primära telefon, där wifiet nu återigen inte funkar, är 10.3.114.98.

På min sekundära telefon, där wifiet verkar funka av och till, är IP:et fe:80::faa9:d0ff:fe3d:774e
192.168.10.201

Andra devices får jag kolla när jag vaknat.
Din primära telefon är på nått annat nätverk. Gå in och plocka bort alla sparade nätverk på telefonen. Du är förmodligen på nått nätverk i närheten med skitdålig mottagning.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Matchar WiFi-SSID för routern det ni ansluter till? Om ja så pröva döp om det i routern och ansluta till det nya SSID:t, ta bort det gamla wifi-nätet från enheterna.

Edit: och om ni inte redan gjort det, sätt ett wifi- lösenord. (Jag förmodar att ni har)
Svar ja. Vi har testat "glöm nätverk" sååå många gånger.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Min gamla laptop, som har internet, har IP-adress 192.168.10.119, min nya laptop, som inte har internet varken på kabel eller wifi via routern, har IP 192.168.10.242. Min nya mobil har samma bisarra IP som innan, men laptopens IP förefaller normalt, trots att den inte funkar, precis som mobilen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Har inte lusläst hela tråden så ignorera detta om det är något du redan testat.

Jag blir nyfiken på om din mobil/dator har lätt att ansluta till andra wi-fi nätverk? Om problemet är hos dina devices snarare än hos själva routern.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Har du testa att stänga av routern och låta den vara av i säg en timme? Det kan ta typ en halvtimme innan regler uppe i nätet timar ut. Sedan... Är det vanligt att både 10. och 192.168-adresser bor i samma nätverk...? Jag trodde de flesta valde ett av de privata rymderna.

Sedan som sagt, kan du kolla i routern vilka av dina devices som syns däri eller funkar inte det?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,576
Sedan... Är det vanligt att både 10. och 192.168-adresser bor i samma nätverk...? Jag trodde de flesta valde ett av de privata rymderna.
Nej, det är i princip aldrig så, så problemet finns antagligen där.
 
Top