Bisarrt internet-problem

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,190
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Har inte lusläst hela tråden så ignorera detta om det är något du redan testat.

Jag blir nyfiken på om din mobil/dator har lätt att ansluta till andra wi-fi nätverk? Om problemet är hos dina devices snarare än hos själva routern.
Det är verkligen inte problemet, andra devices i nätverket funkar inte heller.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Några möjligheter, baserat på vad du nämnt:
  • Rogue DHCP-server. D v s ni har en andra router eller dator inpluggad som delar ut nätverks-IP-adresser till 10-nätet ni ser. Det kan vara någon som slagit ingång det på sin dator eller har en testserver som har DHCP aktivt och de har inte tänkt på det. Lösningsförslag: Kör ARP på nätet utan internet, se vilka enheter som finns där (och vilken som är listad som gateway), ta fram MAC-adress, kör det genom https://macvendors.com/ för att få tillverkare, googla tillverkaren för att få ett hum om vad ni letar efter (nätverkskort, router, etc) leta reda på enheten IRL, dra ut/stäng av.
  • Annat WiFi-nät som delar SSID (och lösenord?) med ert. Byt SSID och lösenord. Om ni får samma problem efter att ha bytt SSID och lösenord så är det förmodligen en rogue DHCP-server.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Tillägg: För att testa om det är rogue DHCP så kan du sätta statisk IP på enheter som inte har internet. Internetnätet har förmodligen 192.168.10.0/24 som nät. Funkar internet efter att ni bytt till 192.168.10.x-adress med nätmask 255.255.255.0 (alt /24) så har ni en DHCP-server till på ert nät.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,190
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tillägg: För att testa om det är rogue DHCP så kan du sätta statisk IP på enheter som inte har internet. Internetnätet har förmodligen 192.168.10.0/24 som nät. Funkar internet efter att ni bytt till 192.168.10.x-adress med nätmask 255.255.255.0 (alt /24) så har ni en DHCP-server till på ert nät.
Jag har hittat hur man ändrar inställningarna på nätverket för att byta IP, men vet inte vad jag ska skriva in var. Där finns följande fält:

IP-adress

Gateway

Nätverksprefixets längd

DNS1


DNS2
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har hittat hur man ändrar inställningarna på nätverket för att byta IP, men vet inte vad jag ska skriva in var. Där finns följande fält:
IP-adress: Något som inte används. Du kan använda ping <IP-adress> och sedan arp -a för att bekräfta att en adress inte används, men borde vara säkert att använda 101 och uppåt, t ex 192.168.10.101

Gateway 90% säkert att det är 192.168.10.1, men du kan kolla på en dator/telefon som fungerar och sno därifrån

Nätverksprefixets längd: 24 (dubbelkolla gärna på dator med fungerande internet)

DNS1: 8.8.8.8 (googles)

DNS2: 8.8.4.4 (Googles, behövs egentligen inte)

Hoppas det hjälper! :)

Edit: Åh, och stäng av IPv6 om du hittar det. Det hjälper troligen inte alls. (Om det slutar fungera efter IPv6 stängs av så är det antagligen IPv4 som inte funkar, men det visste vi ju iofs)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Försökte exakt samma sak igen: stänga av routern i 30 sekunder. Den här gången funkade det -inte-.
Nu tror jag inte det kommer lösa problemen då det verkar komma tillbaka, men 30-60 minuter med routern av kan krävas för att regler skall time:a ut. Det beror på cache-inställningar i olika L2 och L3 utrustningar längre upp.

En annan grej att testa kan vara att stänga av Band steering.
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Max Raven har redan sagt det mesta jag tänkte föreslå.

Jag skulle dock testa att slå av routern, starta om datorerna/enheterna, låta routern förbli avslagen och se om någon av datorerna/enheterna får en IP-adress i 10.*.*.* eller 192.168.*.*. Får de det, då har du något annat på nätet som agerar DHCP-server, och det ska du inte ha.

Lite kommandotips (antar Windows):

ipconfig /all: talar om vad du har för ipadress och nätverksinställningar. Alla ska ha olika IP-adress, men samma subnet mask, default gatway och DHCP server.

ipconfig /renew all: släpper den adress den har och ber om en ny från din DHCP-server (normalt sett routern, en komponent som fördelar ut adresser och andra inställningar till klienterna).

ping <ip-adress>: ser om en dator kan nå en annan.

tracert <ip-adress>: som ping, men de ser varje steg på vägen, och kan få en skaplig gissning om var stoppet finns.

Ibland kan det också hjälpa att med kraftig stämma uttala gravt nedsättande tillmälen om Bill Gates könsorgan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Eventuell lösning eftersom ingen i huset har lyckats lösa det och ingen här har lyckats lösa det.
Steg1 ni samlar ihop era gemensamma ekonomiska resurser.
Steg2 ni ringer en tekniker
Steg3 teknikern kommer och förhoppningsvis löser problemet .
Steg4 ni kan surfa på webben igen och allt är frid och fröjd .
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,190
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eventuell lösning eftersom ingen i huset har lyckats lösa det och ingen här har lyckats lösa det.
Steg1 ni samlar ihop era gemensamma ekonomiska resurser.
Steg2 ni ringer en tekniker
Steg3 teknikern kommer och förhoppningsvis löser problemet .
Steg4 ni kan surfa på webben igen och allt är frid och fröjd .
Jag är tyvärr utblottad, så det känns skeptiskt...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,182
Location
Borås, Sverige
Har för mig att både 10.x.x.x och 192.168.x.x-adresserna är default-spannen för olika typer av nätverkskort, och mappar mot privata interna nät. Så det är där du ska ligga om inte en DHCP-sever ger dem ett annat.


Dessa ranges är privata:
* 10.0. 0.0 - 10.255. 255.255 (10.0. 0.0/8 prefix)
* 172.16. 0.0 - 172.31. 255.255 (172.16. 0.0/12 prefix)
* 192.168. 0.0 - 192.168. 255.255 (192.168. 0.0/16 prefix)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,190
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Testade att stänga av routern i en timme, stänga av alla devices, och sedan starta dem. Resultatet blev att de som alltid funkat (min gamla laptop och mobil) plockade upp wifiet, medan de som krånglat (ny dator och mobil) fortfarande inte gör det, trots att exakt samma grej funkade på dem tillfälligt igår.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,190
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu tror jag inte det kommer lösa problemen då det verkar komma tillbaka, men 30-60 minuter med routern av kan krävas för att regler skall time:a ut. Det beror på cache-inställningar i olika L2 och L3 utrustningar längre upp.

En annan grej att testa kan vara att stänga av Band steering.
Band steering var redan avstängt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,190
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den av mina laptops som har wifi lyckas framgångsrikt pinga både den fungerande mobilen, och den icke-fungerande.

När jag kör /tracert får den fungerande mobilen följande:

1 - 109 ms - 5 ms - 3 ms

den icke-fungerande får:

1 - 62 ms - 68 ms - 209 ms
 
Top