Bisarrt internet-problem

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,185
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Lite kommandotips (antar Windows):

ipconfig /all: talar om vad du har för ipadress och nätverksinställningar. Alla ska ha olika IP-adress, men samma subnet mask, default gatway och DHCP server.

ipconfig /renew all: släpper den adress den har och ber om en ny från din DHCP-server (normalt sett routern, en komponent som fördelar ut adresser och andra inställningar till klienterna).

ping <ip-adress>: ser om en dator kan nå en annan.

tracert <ip-adress>: som ping, men de ser varje steg på vägen, och kan få en skaplig gissning om var stoppet finns.
På den laptop som funkar ger ipconfig /all förväntade resultat, default gateway, subnet mask och DHCP är alla 192.168.10.1

på den laptop där internet -inte- funkar, emellertid, är default gateway 192.168.10.1, men subnetmask är 255.255.255.0 och DHCP server är 255.255.255.255.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,185
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den icke-fungerande laptopen lyckas pinga den icke-fungerande telefonen, det tar minimum 7 ms och maximum 1003 ms.

Den lyckas även pinga den fungerande telefonen, med minimum 66 ms och maximum 156 ms.

Den lyckas däremot -inte- pinga den fungerande laptopen. "Request time out".
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
På den laptop som funkar ger ipconfig /all förväntade resultat, default gateway, subnet mask och DHCP är alla 192.168.10.1

på den laptop där internet -inte- funkar, emellertid, är default gateway 192.168.10.1, men subnetmask är 255.255.255.0 och DHCP server är 255.255.255.255.
Låter skumt. Du borde Inte ha samma adress på både subnät och gateway. Och de borde definitivt inte ha samma som enhetens ip-nummer..

Kan du sätta manuella värden? På en dator ligger det under nätverksinställningar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
på den laptop där internet -inte- funkar, emellertid, är default gateway 192.168.10.1, men subnetmask är 255.255.255.0 och DHCP server är 255.255.255.255.
Spontant så sägger DHCP-server på 255.255.255.255 mig att något är väldigt galet, troligen i form av en extra DHCP-server som buggat ur.

Den subnätmasken innebär också att allt som inte börjar på 192.168.10 ligger på ett annat logiskt nät, och de näten pratar inte med varandra.

Så, jag tror att du har routern som DHCP-server som delar ut adresser på ett subnät (oftast 192.168.0.* med nätmask 255.255.255.0) och sedan en skum DHCP-server som delar ut på 192.168.10.*.

Det jag skulle göra i det här läget är att prova att bara ha routern och en enhet åt gången igång. Funkar det, så prova att koppla in enheterna en åt gången, och starta sedan en annan enhet och se om det slutar funka, för att se vilken enhet som agerar DHCP. När den är identifierad så kan man låta bli att koppla in den tills den felsökt och fixad.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Det här är forumets bästa tråd just nu. Jag har ingen hjälp att erbjuda, men jag följer med spänning.

 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Det jag skulle göra i det här läget är att prova att bara ha routern och en enhet åt gången igång. Funkar det, så prova att koppla in enheterna en åt gången, och starta sedan en annan enhet och se om det slutar funka, för att se vilken enhet som agerar DHCP. När den är identifierad så kan man låta bli att koppla in den tills den felsökt och fixad.
Och låta det ta lite tid mellan varje ny enhet som kopplas in. Så att dhcp-delen hinner kicka in.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,185
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
När jag nu kör ipconfig /all på den icke-fungerande laptopen har gatewayen blivit samma värde som DHCP (192.168.10.1) men subnet mask är fortfarande 255.255.255.0

Faktum är, den icke-fungerande laptopen och den fungerande har nu plötsligt precis samma värde i DHCP; subnetmask och gateway. Men den icke-fungerande funkar icke desto mindre inte.

Det som hänt emellan är att jag bytte SSID på nätverket.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,185
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag KAN ha löst det! Jag vågar inte ropa hej än, givet hur mysko det här varit, men jag tog en titt till på den skumma 404-not-found-sajt dit wifi-anslutningen på datorn försöker skicka mig hela tiden, och noterade dess url....

dlsdevice.lan/parental-block.lp

Nu blir jag misstänksam, så jag googlar detta...wtf. Jag går till gatewayen och kollar i parental controls, och under dess "time of day access controls" hittar jag, skumt nog, fyra devices. Jag deletar dessa, och wifiet på både laptopen och mobilen börjar omedelbart fungera(!!!).

Nu återstår att se om Apple TV funkar, och om det här håller i sig.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Det kan låta galet... Men du kan installera wireshark och filtrera på dhcp på den fungerade datorn. På så sätt borde du kunna se om det finns fler än en dhcp server igång.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Jag KAN ha löst det! Jag vågar inte ropa hej än, givet hur mysko det här varit, men jag tog en titt till på den skumma 404-not-found-sajt dit wifi-anslutningen på datorn försöker skicka mig hela tiden, och noterade dess url....

dlsdevice.lan/parental-block.lp

Nu blir jag misstänksam, så jag googlar detta...wtf. Jag går till gatewayen och kollar i parental controls, och under dess "time of day access controls" hittar jag, skumt nog, fyra devices. Jag deletar dessa, och wifiet på både laptopen och mobilen börjar omedelbart fungera(!!!).

Nu återstår att se om Apple TV funkar, och om det här håller i sig.
Då återstår bara frågan vem som slog på time of day access controls :p
 
Top