Binge watching suger

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Om det behövs eller inte är väl en sak - det görs jättemycket reklam för de mest populära serierna oavsett. Om nu reklamen inte behövs - varför skulle bolagen va intresserade av att skapa buzz?

Fundering: Vissa vill ha hela säsonger, andra vill ha veckovos. Alla tycker att bolagen gör fel. Den släpptakt som man själv inte gillar ser man därför som en konsekvens av bolagens cynism eller inkompetens.
Okej. Jag ska vara tydligare. Reklam behövs inte. Behövs inte som i att det finns ett behov som måste fyllas. Reklamen drar in extra tittare, men de behövs inte när en serie redan är populär/stor, de är en bonus. Det viss säga, att du som bolag vill ha in så många som möjligt till din serie, och baserat på marknadsanalyser och statistik så väljer man hur mycket och var man vill ha sin reklam. De visar alltså att reklamen är värd det för det mesta.
Populär här menat som att produkten motsvarar eller överskrider bolagets mål.
Beroende på en series längd och hur mycket reklam man brukar använda för samma produkt så har man valt en viss mängd reklam, frekvens, kanaler osv i samband med att serien tillverkas. Det är inte från vecka till vecka som sådant bestämt heller, så det är inte så att de ser att en serie är populär efter 3 veckor och då kan bara stänga av kommande reklamtillfällen. Det är redan betalt och beställt och avtalat sedan många månader tidigare.
Reklam är inte heller till bara för att upplysa de som inte börjat titta på en serie att den finns, den påminner också de som redan är på att serien fortfarande finns. Reklam i sig gör att en konsument kollar in det som det finns reklam för framför det som det inte görs reklam för.


Angående din fundering: Jag personligen tycker inte att företag gör fel eller rätt. De gör vad deras marknadsföringsavdelningar anser vara rätt sätt. Men som konsument föredrar jag ett sätt före ett annat. Ingen inkompetens eller cynicism involverad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Fundering: Vissa vill ha hela säsonger, andra vill ha veckovos. Alla tycker att bolagen gör fel. Den släpptakt som man själv inte gillar ser man därför som en konsekvens av bolagens cynism eller inkompetens.
Jag ser även den släpptakt jag föredrar som en konsekvens av bolagens cynism…

Jag tycker inte nödvändigtvis att företagen "gör fel". Som påpekats i tråden finns ju inget som hindrar mig från att bara samla på mig en hel säsong och binge:a som jag vill. Det är inte som i den grå urtiden då man var tvungen att se avsnitten då de sändes, liksom.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Osäker på om det finns mer avsikt bakom det än att HBO är amerikansk kabel-TV först och främst och streamingtjänst i andra hand. Och Disney följer mer den standarden än de följer Netflix exempel. GoT lyckades ju också tvärdöda sin egna hype till slut och känns som det försvunnit helt och hållet från mainstreamradarn.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Osäker på om det finns mer avsikt bakom det än att HBO är amerikansk kabel-TV först och främst och streamingtjänst i andra hand. Och Disney följer mer den standarden än de följer Netflix exempel. GoT lyckades ju också tvärdöda sin egna hype till slut och känns som det försvunnit helt och hållet från mainstreamradarn.
Netflix släpper ju tex Snowpiercer veckovis.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag gillar serien, filmen och tv-serien. Men jag är ju också begåvad med exceptionellt god smak.
Ja, både film och tv-serie är åtminstone riktigt trevliga. Borde kanske kolla in originalet…
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Som brev på e-post kom detta idag. Hur 167 tillfrågade personer vill se serier:
Allt på en gång, hela säsongen släpps på premiären: 56 %

Kombo, 2-3 avsnitt vid premiären och sedan veckovis: 37 %

Veckovis, endast ett avsnitt varje vecka från premiären: 7 %
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har funderat lite på det här, och det har slagit mig det inte är binge watching som är problemet. Det är författandet.

Vad har streaming för fördelar? Några av dem:
  • Du kan se en serie i din egen takt
  • Du kan enkelt se tidigare avsnitt om det är något du glömt*
På grund av det så finns det möjlighet att göra mer komplexa berättelser med gott om karaktärer som kan fördjupas i egna avsnitt. Det här är inte något som är omöjligt utan streaming - science fiction-serier har p g a lojal fanbas kunnat köra med sånt här åtminstone sedan Star Trek TNGs dagar (Babylon 5, DS9 och nya Battlestar Galactica är några stora) men det har inte varit så enkelt för mainstreamserier - episodiska avsnitt med återkoppling till saker som etablerats tidigare (ex X-files will-they-won't-they mellan Mulder och Scully). Det är dock inte vad de flesta fiktionella streamingserier gör.

Vad gör de? Finhackar ett par avsnitts handlingsinnehåll över en halv säsong. Det blir lätt att följa, men det är ganska tråkigt och det är respektlöst mot ens tid. Vet inte om Disney försök att fulhacka den känslan dåliga serier ger genom att minska utgivningstakten är en bra idé eller inte, men jag såg Mandalorian i nästan ett svep och tycker den är underhållande men inte bra... Så det kanske ligger något i det.

*Sedan finns sammanfattning på internet, men det är lite överkurs.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag börjar inte titta på en serie förrän den är avslutad, och sedan tittar jag genom den rakt av. Jag tror knappast att det är ett beteende jag skulle vilja ändra.

Jag gör visssa undantag för evighetsserier som tex Simpsons.
 
Top