Binge watching suger

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Game of Thrones, The Mandalorian och i synnerhet WandaVision har fått mig att undra om inte fenomenet att binge-släppa tv-serier har varit negativt för kulturen. Om jag har rätt är det kanske lite beklagligt, eftersom det ännu en gång betyder att megaonda Disney fattat bättre än andra mediobolag hur man skapar buzz och trycker pengar, men låt mig förklara...

Game of Thrones, The Mandalorian och The WandaVision skapade mycket buzz. Folk älskade att prata om dem, att bygga upp hype inför nästa avsnitt, och det märktes verkligen i mediaavtrycket dessa serier gjorde; varje vecka kom recensioner av specifika avsnitt, reaction-videos, etc.

Jämför med tex The Witcher, som passerade jämförelsevis obemärkt förbi, och där avsnitten flyter samman till lite av en gröt. Entusiasmen för The Witcher var en kort grej som bara varade några dar tills alla hunnit bingea den, medan entusiasmen för ovan nämnda serier var utdragen över flera månader. Avsnitten fick också mycket mer distinkt karaktär i folks medvetande. Ni kan även jämföra med reaktionerna på andra binge-serier tex Orange is the New Black, Stranger Things, Casa de Papel, etc.

Visst, nu gäller det kanske inte universiellt - en serie som Euphoria får jag själv erkänna att jag blev frustrerad över att det inte gick att bingea, och min instinkt är givetvis att jag vill binga allt, allt, allt - men jag undrar nu om det verkligen är en bra instinkt. Jag undrar om inte GoT, Mando och WV blivit mycket större fenomen på grund av diskussionen och buzzen som kunnat uppstå runt dem, och all den uppmärksamheten var nästan helt beroende på att de släppte nya avsnitt en gång i veckan.

Jag tror att Netflix gör ett misstag när de fortsätter att släppa serier i binge-format, men att de själva tyvärr låst sig till det på grund av konsumenternas förväntningar, och nu är fångade i en olycklig fälla på grund av det. Disney och HBO, som jämförelse, har fattat att det är kommersiellt smartare att släppa avsnitt en gång i veckan, och jag ser ingen anledning att de inte kommer hålla fast vid det i framtiden - de verkar, to my mind, ha gjort samma kalkyl som jag, att det är ett mycket bättre sätt att få uppmärksamhet, oavsett hur frustrerade vissa konsumenter blir. Jag såg många på svenska facebook som verkligen blev skitsura över att The Mandalorian bara släpptes en gång i veckan - men jag tror det var ett klokt beslut av Disney likafullt. Jag har sett många reaction videos på WandaVision, och i åtskilliga av dem har folk kommenterat att de insett att de tycker det är positivt att WandaVision inte kom som binge-release.

Vad tror ni? Är binge watching verkligen framtiden, eller visar Disneys och HBOs exempel att binge watching-releaser var ett misstag, och kanske lever på lånad tid?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Alltså, det är nog bra reklam att släppa saker som en tv-serie och får mig att prata mer om saker jag ser som gör så men jag vill bingea det! Så chansen att jag ser något alls om man inte släpper allting på en gång sjunker kraftigt. Då ska det vara något som redan har säsonger ute så att jag kan börja med en bingea (MCU filmerna är mer eller mindre världens dyraste tv-serie för mig). Så jag började inte se Mandalorian eller GoT från början men när jag bingeat ifatt följde jag det vecka till vecka.

Det enda som behöver släppas som event tv för att göra mig gladare är På spåret. För då vill jag sitta och live tävla mot folk.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Det är nog svårt att jämföra genomulsa The Witcher med en Star Wars-spinoff (även om inte heller var en höjdare).

Men jag har sagt samma sak länge. Jag uppskattar 1 avsnitt/vecka betydlig mer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Det enda jag har sett av ovanstående är två säsonger av Game of Thrones och en säsong av La casa de papel, men det verkar vettigt. Det jag mest irriterar mig på är långa avbrott mellan säsonger. Jag såg säsong ett av Dark och rådiggade den, men det finns ingen chans att jag kan se säsong två. Jag såg något avsnitt och fattade noll. Jag skulle behöva sträckkolla hela första säsongen igen, och det tänker jag knappast göra.

La casa de papel, för övrigt, är enorm i Brasilien. Utan tvekan den största av de du nämnde, såvitt jag kan avgöra. Lätt större än Game of Thrones, och någon Mandalorean har jag inte hört talas om i brasilianska medier. Men La casa de papel ser jag fortfarande memer om.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag gillar när dom släpper serier så att jag kan binge watcha dom men det tror jag iofs har att göra med adhd sidan av min NPF (neuropsykologiska funktionsnedsättning) Jag blir oerhört otålig och allt ska ske nu nu nu nu så jag vill inte sitta och vänta en vecka på att få se hur storyn utvecklas eller hur cliffhangers avslutas i serier jag följer . Jag kan bingea en säsong av en serie på en helg när jag är ledig .
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Det jag mest irriterar mig på är långa avbrott mellan säsonger.
Håller med om detta. Det är mellan säsonger med långa avbrott som jag sluter titta på serier, inte för att avsnitten kommer med en veckas mellanrum.

Jag tycker också själv att jag minns serier som jag binge:at sämre än sådana som jag tvingas vänta en vecka mellan avsnitten. Det är som att man går och bearbetar dem medan man väntar in nästa avsnitt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Det skulle vara intressant att veta hur många som bingear serier även om de släpper avsnitt med en veckas mellanrum. Dvs att man väntar tills hela finns tillgänglig och sträcktittar då. Jag personligen gör ofta det.
Jag gör det med i princip allt. Enda undantaget är om det är en serie där jag vet att jag absolut vill slippa spoilers och där det typ regnar spoilers.

Eller ja, jag sitter inte så ofta och sträckkollar hela serien, men jag tycker om att kunna se typ ett eller några avsnitt per dag.


Om jag skulle bli tvungen att jonglera flera serier samtidigt, och vänta en vecka mellan avsnitten, finns det ingen chans alls att jag skulle kunna hålla reda på plotlines och karaktärer. Jag föredrar definitivt att kolla på en serie i taget.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
244
Om det är en serie som man verkligen är intresserad av så kittlar det nördnerven att kunna diskutera i en vecka mellan avsnitt. Kan man binga så gör man det men koncentrationen brukar inte vara den bästa.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Ambitionen är att vänta in och bingea, men suget blir stundom för starkt.
Jag gillar när de släpper allt i bulk. Dessutom tycker jag Witcher var asbra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Jag brukar kolla ett avsnitt om dagen (eller varannan dag eller så, beroende på hur långa avsnitten är) så jag ser helst att serien är avslutad när jag börjar kolla så att jag inte 8 avsnitt in plötsligt måste börja vänta en vecka på nästa avsnitt.

Det här med att se mängder av avsnitt i en följd har jag nog aldrig gjort, så jag light-binge'ar. :)

Det jag tycker är trist är att alla kollegor kollar på sina olika serier och det blir aldrig diskussioner av typen "såg du serie X igår, fan vad coolt det var" utan mer "jag plöjde serie X i helgen, har du sett den?" - "nej".
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Det skulle vara intressant att veta hur många som bingear serier även om de släpper avsnitt med en veckas mellanrum. Dvs att man väntar tills hela finns tillgänglig och sträcktittar då. Jag personligen gör ofta det.
Jag väntar nästan alltid tills allt finns tillgängligt. Sen blir min binge-takt oftast enbart 2-5 avsnitt på en vecka, ser sällan mer än ett avsnitt per kväll men tycker inte om att behöva vänta i veckor på nästa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Alltså, ni som väntar en vecka… Följer ni många serier? Eller bara en i taget? Om ni har tid att se, säg, två tv-serieavsnitt en specifik dag, ser ni då två avsnitt av olika serier? Hur gör ni om bara en serie släppt ett avsnitt den dagen?

Och om ni följer många serier; hur i hela friden håller ni reda på alla plot lines och karaktärer? Jag menar, jag har svårt nog om jag haft uppehåll med en serie i några dagar; skulle jag försöka parallell-kolla på en 5–10 serier eller så, så skulle jag nog bli knäpp.


Just nu har jag, enligt mitt google sheets-blad, 39 serier som jag "följer". Det vill säga, det är serier jag börjat kolla på, som jag inte blivit klar med (som i, serien är avslutad och jag har sett sista avsnittet) eller givit upp på. Och som jag har ambitionen att en dag plocka upp igen. Hur många av dessa är det rimligt att känna veckovis "anticipation" för? Hur skulle man ens orka med det?


Det känns som att den här längtan tillbaka efter ett ("mer genuint?") schemalagt avsnittstittande mest bygger på att det bara skulle finnas ett fåtal serier att följa. När Twin Peaks eller X-files gick, hur många serier behövde man hålla reda på? Hur många konkurrenter hade Lost, inom liknande genre och publik?

När det gäller "diskussioner i fikarummet" har jag ingen egentlig längtan efter dem. Mina kollegor har alla helt annan smak vad gäller fiktion än mig. Vi kan diskutera annat.


Men å andra sidan är jag en ödleman från Epsilon Eridani, som avskyr allt vad hype-kultur heter och inte är speciellt intresserad av "tillsammans-hypande" av serier eller filmer eller annat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,447
Location
Helsingborg
Jag väntar nästan alltid tills allt finns tillgängligt. Sen blir min binge-takt oftast enbart 2-5 avsnitt på en vecka, ser sällan mer än ett avsnitt per kväll men tycker inte om att behöva vänta i veckor på nästa.
Samma här. Jag har faktiskt tappat intresset för tv-serier som jag måste vänta på, som Star Trek: Discovery som jag älskar. Nu finns det så mycket annat som jag kan sträckkolla (eng. binge) på att jag hela tiden har något att titta på. Har även börjat bryta ned filmer i tv-serie-format där jag kan kolla igenom en film på 2-3 tittar.

Jag kan dock hålla med om att släppa allt på en gång är sämre för mouth-to-mouth. Fast ... The Queen's Gambit verkar varit populärt ett bra tag, men det kanske bara är algoritmerna som spelar mig ett spratt. Å andra sidan kanske den fått ännu större spridning om man sänt den i vecko-format.

Det jag ogillar med med veckoformatet är just att det kommer en viss dag. Jag slutade följa tv-tablåer 2007 när jag fick en dator där jag kunde spela in allt på hårddisken och sätta saker på inspelning i förväg. Har aldrig mer behövt anpassa mig till tider eller dagar för mitt tittande.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Det jag tycker är trist är att alla kollegor kollar på sina olika serier och det blir aldrig diskussioner av typen "såg du serie X igår, fan vad coolt det var" utan mer "jag plöjde serie X i helgen, har du sett den?" - "nej".
Det här är mitt liv sedan länge.

”Simon, har du sett Game of Breaking Baby Yoda?”
”Nä.”
”Har du några bra tips på serier? Jag letar efter något att titta på.”
”Öh, jag älskar Der Tatortreiniger. Men den finns nog inte med undertexter.”
”… Okej. Så, Jens, har du sett …”
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Alltså, ni som väntar en vecka… Följer ni många serier? Eller bara en i taget?
Just nu följer jag 2. Det är mycket för mig. Internet har förstört min koncentrationsförmåga så jag orkar inte titta på en sak i mer än en timme. Därför blir det också relativt litet film nu för tiden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Alltså, ni som väntar en vecka… Följer ni många serier? Eller bara en i taget? Om ni har tid att se, säg, två tv-serieavsnitt en specifik dag, ser ni då två avsnitt av olika serier? Hur gör ni om bara en serie släppt ett avsnitt den dagen?

Och om ni följer många serier; hur i hela friden håller ni reda på alla plot lines och karaktärer? Jag menar, jag har svårt nog om jag haft uppehåll med en serie i några dagar; skulle jag försöka parallell-kolla på en 5–10 serier eller så, så skulle jag nog bli knäpp.


Just nu har jag, enligt mitt google sheets-blad, 39 serier som jag "följer". Det vill säga, det är serier jag börjat kolla på, som jag inte blivit klar med (som i, serien är avslutad och jag har sett sista avsnittet) eller givit upp på. Och som jag har ambitionen att en dag plocka upp igen. Hur många av dessa är det rimligt att känna veckovis "anticipation" för? Hur skulle man ens orka med det?


Det känns som att den här längtan tillbaka efter ett ("mer genuint?") schemalagt avsnittstittande mest bygger på att det bara skulle finnas ett fåtal serier att följa. När Twin Peaks eller X-files gick, hur många serier behövde man hålla reda på? Hur många konkurrenter hade Lost, inom liknande genre och publik?

När det gäller "diskussioner i fikarummet" har jag ingen egentlig längtan efter dem. Mina kollegor har alla helt annan smak vad gäller fiktion än mig. Vi kan diskutera annat.


Men å andra sidan är jag en ödleman från Epsilon Eridani, som avskyr allt vad hype-kultur heter och inte är speciellt intresserad av "tillsammans-hypande" av serier eller filmer eller annat.
Jag läser ett par böcker, följer ett par serietidningar och ser en massa tv-serier och bara mins grejerna. Men jag är ganska ok på sådant. Rollspelskampanjer är värre att minnas för mig för då måste jag minnas min karaktärs känslor/synpunkter också utöver mina egna.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Min bild av det är nog att binge-watching föredras av "moderna" tittare, som lämnat linjär-TV bakom sig sedan länge. Vi vill ha kontroll över vår tid och vårt engagemang.

Men jag tror att det gör det svårare för större produktioner att skapa hype och förväntningar, vilket veckovis utgivning ger möjlighet till om serien är tillräckligt framgångsrik eller blir till ett fenomen. Och det behövs den typen av produkter också, för att konkurrera och utveckla kvalitén på TV-serier som fenomen. Det sjukt vad mycket som har hänt de senaste 20 åren när det kommer till budgetar, intresse och content.

--

Jag föredrar själv kortare säsonger med 6-8 avsnitt, kanske max 10. Om man skulle släppa 2-3 avsnitt första veckan, och sen ge ut de sista över den kommande månaden hade det fungerat fint för mig.

Jag tittar på andra serier med fler avsnitt per säsong också, men då hade jag inte pallat att vänta vecka in och vecka ut. Oftast är de serierna inte heller lika minnesvärda. 16 säsonger av Grey's Anatomy liksom, eller 10 av walking dead... efter ett tag kollar man bara för att det är rutin, typ.
 
Top