Binge watching suger

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
@krank wrote:
Alltså, ni som väntar en vecka… Följer ni många serier?
Nej. Jag är en kulturell troglodyt som bara kan snöa in på en grej åt gången. Min smak är för övrigt pinsamt smal.

Eller bara en i taget?
Jajamensan. Lätt då att ha koll!

Om ni har tid att se, säg, två tv-serieavsnitt en specifik dag, ser ni då två avsnitt av olika serier? Hur gör ni om bara en serie släppt ett avsnitt den dagen?
I en sådan situation tar jag det som känns mest lockande. Den andra serien "glömmer jag bort".

Mer on topic
Jag gillar båda ungefär lika bra (binge/icke-binge). Men ännu bättre var att läsa alla kvasiintellektuella teorier som kom när Westworld gick. Tusan vad kul med alla tänkbara spår och sidospår! Mer sån't!

Helt off-topic, men kan vara bra för att förstå min post:
Min lista på bästa serier:

1. Babylon Berlin
2. The Wire
3. True Detective säsong 1
4. Westworld säsong 1
5. Westworld säsong 2

Sedan kan jag inte mer.

Som jag sa: troglodytkoll på serier.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Bingewatching är praktiskt för konsumenten, episodiska veckosläpp bra för bolagen. Misstänker att det kommer bli standarden för alla streamingtjänster. Det är ju inte som att alla Netflixserier släpps i sin helhet heller.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag binge-kollar serier. Om det är en serie som kommer ut veckovis, och jag absolut vill se den så snart som möjligt, kanske jag väntar tills 4-5 avsnitt kommit ut, ser dem, sedan väntar 4-5 veckor till innan jag fortsätter ser av den. Sedan kan jag ta paus från en serie ett tag. Så även om jag har tillgång till en hel serie, så kanske jag kollar någon säsong, sedan gör ett avbrott medans jag ser något annat (vilket är riskabelt med streaming-tjänster, då serier som inte är deras egna kan försvinna)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Alltså, ni som väntar en vecka… Följer ni många serier? Eller bara en i taget? Om ni har tid att se, säg, två tv-serieavsnitt en specifik dag, ser ni då två avsnitt av olika serier? Hur gör ni om bara en serie släppt ett avsnitt den dagen?
Njae, en handfull kanske beroende på hur bra de är. Absolut inte en i taget, då kan man ju bara kolla på serier en timme i veckan. Jag vet inte om jag tycker att det blir så komplicerat att följa flera serier, det är väl mer att det går en vecka eller så mellan varje avsnitt som gör utmaningen. Jag kollar inte alltid direkt när avsnitten kommer ut, utan det beror på om det passar och vad man är på för humör, så det skulle kunna gå ett par dagar t.ex.

Men veckoföljer inte serier bara, utan det beror mycket på vad som går. Som nu när jag inte följer så många serier veckovis, så "sträckkollar" jag på Vänner samtidigt. (Med sträckkollar så menar jag att kollar ett par avsnitt varje dag om jag har tid, man har ju jobb och familj som ska passa in i planeringen också.)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det jag tycker är trist är att alla kollegor kollar på sina olika serier och det blir aldrig diskussioner av typen "såg du serie X igår, fan vad coolt det var" utan mer "jag plöjde serie X i helgen, har du sett den?" - "nej".
Commita till att se samma serie som en kollega, vettja?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bingewatching är praktiskt för konsumenten, episodiska veckosläpp bra för bolagen. Misstänker att det kommer bli standarden för alla streamingtjänster. Det är ju inte som att alla Netflixserier släpps i sin helhet heller.
Det är onekligen sant, men jag argumenterade ju från ett konsumentperspektiv, att episodiska veckosläpp kan leda till en bättre upplevelse även för oss. Det är åtminstone argumentationen man konstant hör kring WandaVision, "delayed gratification" och så. Jag tror att WandaVision genuint hade varit sämre om den släppts på en gång. Men det kan ju vara jag som bara är känslomässigt manipulerad av mediebolagen, jag skulle inte utesluta det.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är kluven... Därför gillar jag nog något av en kompromiss. Jag gillar när serier släpper tre avsnitt eller något sådant på en gång för att sen släppa ett varje vecka. På så vis så vet jag efter tre avsnitt om serien är tillräckligt bra för att jag skall anstränga mig för att sätta mig in i setting etc. När jag tittar på serier jag gillar så är det ”all in” och jag blir som uppslukad av dem och just därför vill jag inte se ”fel” serier som visar sig vara bajs när man väl sett allt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Jag är av åsikten att allt borde släppas 1avsnitt i veckan.

Det finns ganska många människor som stark uppskattar att diskutera serier medans de går. att efter varje avsnitt dela med sig av vart man tror serien är på väg och läsa andras teorier. När man släpper allt på en gång tar man ifrån dem möjligheterna att kunna göra det, för då skapar man situationen där de flesta människor inte är på samma ställe och enda punkten att prata med folk om serien är mellan säsongerna vilket inte riktig är samma sak,
Samtidigt tar man inte ifrån människor Chansen att binga serien om man släpper ett avsnitt i veckan. För de som vill binga kan vänta tills hela säsongen släppts och binga den då.
Så jag ser inget skäl till att inte göra all nöjda här.


Jag själv bingar en del saker och ser andra ett avsnitt i veckan och allt däremellan. Beror på serien
Hur bättre serie desto mer troligt att jag drar ut på det.
Sedan är lättsamma humor serier mer troliga att jag bingar än drama.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag är av åsikten att allt borde släppas 1avsnitt i veckan.

Det finns ganska många människor som stark uppskattar att diskutera serier medans de går. att efter varje avsnitt dela med sig av vart man tror serien är på väg och läsa andras teorier. När man släpper allt på en gång tar man ifrån dem möjligheterna att kunna göra det, för då skapar man situationen där de flesta människor inte är på samma ställe och enda punkten att prata med folk om serien är mellan säsongerna vilket inte riktig är samma sak,
Samtidigt tar man inte ifrån människor Chansen att binga serien om man släpper ett avsnitt i veckan. För de som vill binga kan vänta tills hela säsongen släppts och binga den då.
Så jag ser inget skäl till att inte göra all nöjda här.
Det enda jag kan föra emot detta är att alldeles för många människor tycker att det är alldeles för jobbigt att kolla om folk omkring dem sett avsnitt/säsonger innan de börjar prata om dem, vilket gör det svårt att undvika spoilers. Så även om jag vill vänta tills hela säsongen är ute (vilket jag gör) så betyder det också att jag blir väldigt beroende av att folk jag träffar inte pratar om avsnitten i min närhet.

När en hel säsong släpps i ett svep minskar den risken.

Men å andra sidan är risken egentligen rätt liten eftersom jag typ bara ser sånt som inga normala svenssons (eller mina kollegor) ser på. Så det är ju precis sådär jag gör; samlar på mig hela säsonger liksom. Det gör mig ingen jätteskillnad egentligen om de släpps i klump eller ej; jag ser dem i klump oavsett.

Och får mer långsiktig anticipation i väntan på nästa säsong istället =)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Serier är ju bättre om de ses samtidigt (obs inte tillsammans, för det suger) som andra så man kan diskutera dem. Förutsatt att man kan göra det är bingea alltid sämre, annars kan det kvitta. 80% av behållningen av star trek picard var ju att snacka om det med mina star trek-nördiga vänner och hade vi alla bingeat den hade det ju bara blivit en mycket kortare sumering av serien som helhet istället för det längre pågående samtalet om varje enskild detalj, vilket ju vore supertrist.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Gissar att jag tycker att ett avsnitt i veckan är det bästa men så slukar mycket sällan serier numera även om jag kan, men det handlar nog å andra sidan mest om tid - i ett normalläge följer jag kanske 2-3 serier i taget (som alltså är i säsong eller där allt redan finns tillgängligt) och ett avsnitt av något varannan dag brukar vara en lagom takt för mig.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag skippar och missar mycket mindre när jag ser på serier som kommer en gång i veckan än på serier som kommer i en stor klump. Föredrar definitivt veckoformatet. Då känns det inte alls som samma åtagande att börja titta för att man inte kommer att vilja plöja hela vägen till slutet på några dagar. Jag tittar på så många serier som jag gillar som går på TV samtidigt. I år har jag hittills sett igenom hella Miss Scarlett and the Duke säsong 1, hela Wandavision, Säsong 3 av Cobra Kai. Jag tittar på två wrestlingprogram varje vecka. Jag tittar på Magnum PI. Började just titta på den helt sjukt bra Superman & Lois, tittar på Penn & Tellers Fool us. Tittar på några Youtubevideos om dagen, lyssnar ganska ofta på Rogan eller någon annan podcast när gästen verkar vara intressant, tittar på en MMA-gala lite då och då eller kollar folk som reagerar på musik eller något annat om jag är uttråkad. Jag spelar också oftast flera sessioner rollspel varje vecka (men just denna verkar alla mina spelare vara sjuka eller trasiga i ryggen eller upptagna med skolan framtidigt). Om jag inte har något bättre för mig spelar jag en bunt timmar med dataspel också.

Jag är inte normal. Jag är förtidspensionär av en anledning.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Bingewatching är praktiskt för konsumenten, episodiska veckosläpp bra för bolagen.
Jag är inte alls säker på att det här stämmer. Serier jag ser med veckosläpp ser jag fram emot en gång per avsnitt. Binge-serier ger inget utrymme att bygga upp förväntan eller prata med andra på samma sätt om innehållet. När avsnitt kommer samma tid var vecka blir tittandet mer av en social angelägenhet. Binge gör man själv, oberoemde av när andra tittar. Därtill vet jag inte om veckovis är bättre för bolagen, de måste ju lägga en massa resurser på att hålla igång intresset med PR osv. Att släppa allt på en gång möjliggör också att ganska snabbt få recensioner på hela säsongen, lite som en sammanhängande film, snarare än att dömas enbart efter säsongens första episod, som kanske bygger upp för grejer som inte är uppenbara för tittaren.

En bra fråga är dock varför tex Netflix väljer att släppa vissa veckovis och andra inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag är inte alls säker på att det här stämmer. Serier jag ser med veckosläpp ser jag fram emot en gång per avsnitt. Binge-serier ger inget utrymme att bygga upp förväntan eller prata med andra på samma sätt om innehållet. När avsnitt kommer samma tid var vecka blir tittandet mer av en social angelägenhet.
Well, det kanske beror lite på vad man menar med "praktiskt". För mig är det ju praktiskt eftersom jag, när jag sett ett avsnitt, inte behöver vänta en vecka på nästa. Jag slipper behöva hålla uppe intresset, jag slipper försöka hålla plotten och karaktärerna i huvudet en vecka – en vecka som dessutom garanterat är fylld av en massa andra distraktioner och sannolikt också några andra serier och böcker och filmer och grejer. Har jag hela säsongen tillgänglig kan jag ju styra själv över när jag hinner och vill titta. Det är ju därför jag väntar även med serier som släpps veckovis – för att det är praktiskt.

Men jag tänker att det beror på ifall man ser det sociala kring serier som en viktig del eller… Well, överhuvudtaget önskvärt. Vill man att det ska vara en "social angelägenhet" blir det såklart mindre praktiskt.

Jag vet såklart inte hur procenten ser ut, men jag tror att vi är tillräckligt många som inte tycker att det sociala är så viktigt utan mest bara vill se våra serier för att man åtminstone inte ska kunna betrakta det sociala som något universellt positivt…
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag är inte alls säker på att det här stämmer. Serier jag ser med veckosläpp ser jag fram emot en gång per avsnitt. Binge-serier ger inget utrymme att bygga upp förväntan eller prata med andra på samma sätt om innehållet. När avsnitt kommer samma tid var vecka blir tittandet mer av en social angelägenhet. Binge gör man själv, oberoemde av när andra tittar. Därtill vet jag inte om veckovis är bättre för bolagen, de måste ju lägga en massa resurser på att hålla igång intresset med PR osv. Att släppa allt på en gång möjliggör också att ganska snabbt få recensioner på hela säsongen, lite som en sammanhängande film, snarare än att dömas enbart efter säsongens första episod, som kanske bygger upp för grejer som inte är uppenbara för tittaren.

En bra fråga är dock varför tex Netflix väljer att släppa vissa veckovis och andra inte.
Om nåt är en social angelägenhet eller inte känns som det är varken eller för en konsument. Utbudet av program idag är så stort att även om alla program gick veckovis så skulle inte alla följa samma program. Visst finns det populärare serier, eller serier som en viss grupp följer, eller en serie man kan märka många ser som man kan göra till sin egen angelägenhet att följa. Sen är frågan hur mycket av en social angelägenhet man väljer att göra saker. Det finns de som ser på ett program själva, andra som ett par tittar på tillsammans, andra som en vängrupp tittar på. Hur ens sociala liv ser ut överhuvudtaget påverkar också.

De stora serierna behöver ingen reklam, där är tittarna den stora reklampelaren som drar in nytt folk och håller entusiasm och spekulation uppe. Bolagen följer ju sånt genom tittarsiffror, och genom mätande av sociala media som omnämnanden på twitter. Det innebär att programmen trendar över en lång tid och kan fånga upp nya tittare över en lång period, medans de serier som släpper allt på en gång får en kick när de släpps som snabbt dör av.

Jag kan också bidra med min helt personliga del av det. Jag ser fram mot serier, och när det händer något spännande så vill jag se fortsättningen direkt. Jag deltar inte i några diskussioner kring avsnitt annat än dem jag ser det med. Jag ser vissa serier själv, andra med mig och en kompis, andra med mig och en annan kompis, några med bägge de kompisarna och nu har en tredje slutits sig till det. Vi diskuterar oftast lite före och efter och enstaka kommentarer medan. Det som är bingebart bingear vi, andra blir det ett avsnitt i veckan. Vi begränsar antalet och som mest är det kanske fyra serier parallellt. Jag föredrar att kunna bingea för då kan jag lättare hinna med en serie innan internet överflödas av spoilers, och att behöva vänta en tid på ett nytt avsnitt, nåt som var norm när jag växte upp finner jag numer stressande.

Jag vet inte varför Netflix gör som de gör med alla serier, men vissa är nog test, andra är samtida med serier som går på andra kanaler i olika territorier och därför inte får dem i förtid.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
I slutänden är det ju så att den som vill sträckkolla kan vänta tills säsongen är klar och den som vill kolla ett avsnitt i veckan kan … kolla ett avsnitt i veckan. Och vill man kolla ett avsnitt i veckan tillsammans med kollegan kan man komma överens med kollegan. Det är ju bara att göra.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Det finns ju också poddar som går igenom avsnitt-för-avsnitt utan spoilers. Antingen producerat/betalat av samma bolag som gjorde serien (jag vill minnas att det fungerade så för "Chernobyl" och "Watchmen"), eller av glada fans (det finns en riktigt bra "Twin Peaks Re-watch, S1-3"). Det kan vara ett sätt att få ta del av ytterligare samtal runt serien.

Eller skriva något om det på wrnu, det har jag, och även andra, gjort vid några tillfällen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
I slutänden är det ju så att den som vill sträckkolla kan vänta tills säsongen är klar och den som vill kolla ett avsnitt i veckan kan … kolla ett avsnitt i veckan. Och vill man kolla ett avsnitt i veckan tillsammans med kollegan kan man komma överens med kollegan. Det är ju bara att göra.
Ja, oavsett om hela säsongen släpps direkt eller ett avsnitt i veckan.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Fördelen jag känner är att det går att snacka om serien när allting inte släpps på en gång, om man tycker om att hänga på forum och diskutera serier. Ett utmärkt exempel på detta är typ Reddits alla forum för olika TV-serier. Serier som the mandalorian fylls till bredden av folk med teorier, tankar och känslor som de fått från serien, medan serier där allting släpps i ett ös är ju något man undviker för man vill inte bli spoilad.

När serien väl är över finns det väl egentligen inte så mycket att diskutera, mer än "Här är en detalj i en secen du kanske missade" eller "här har jag ritat in min egen OC i the Mandalorian som faktiskt är bättre än mando på att slåss och han har ett ljussvärd och är kompis med Sepiroth".

Om man riktigt vill nörda ner sig i en serie, diskutera varje avsnitt och sitta spänd av förväntan: då är release modulen en episod i veckan superior.

Om man bara vill glo på tv är att allting kommer på en gång klart överlägset.

Exempel på detta är Harley Quinn serien, där jag bara ville se allting. Jag kommer inte gå och diskutera fan-teorier med folk på sweddit om en (visserligen väldigt rolig) animerad komedi-serie liksom. Men när det gäller Westworld, där alla ville dela med sig av sina teorier om olika tidlinjer och vem mannen i svart egentligen var? Då blev det jätteintressant ju.

Så om jag ska vara sådär typiskt svensk skulle jag säga att båda svaren är rätt, bara för olika tillfällen.

Personligen tror jag det blir mycket mer buzz för företagen när avslippen släpps per episod. En poster om det nya avsnittet kan uppdateras en gång i veckan, medan en poster om den där TV-serien som släpptes för två månader sedan har redan gått och blivit seg.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag vet såklart inte hur procenten ser ut, men jag tror att vi är tillräckligt många som inte tycker att det sociala är så viktigt utan mest bara vill se våra serier för att man åtminstone inte ska kunna betrakta det sociala som något universellt positivt…
Det har ju ingen heller påstått. Jag påstod bara att det inte var universellt sant med motsatsen. Det finns ju uppenbarligen folk i båda lägren, men om konsumtion av tv-serier funkar som i princip all annan konsumtion är den bästa prediktorn för en individs konsumtion vad dennes umgänge konsumerar. Folk verkar oftast gilla, eller i alla fall konsumera, samma mat, medier, kläder, osv som sina vänner och familj enl den forskning jag känner till. Därför är också den effektivaste marknadsföringen den som sker informellt via vänner och familj.

Jag tror att det sociala är väldigt viktigt för väldigt många, men såklart inte för alla. Om mina kompisar kollar på en serie är jag mer intresserad av att kolla på den, eftersom jag som konsument vill ha medier som jag kan prata med mina vänner osv om. Kan jag inte det minskar värdet. Att prata med främlingar på internet är inte samma sak.

De stora serierna behöver ingen reklam, där är tittarna den stora reklampelaren som drar in nytt folk och håller entusiasm och spekulation uppe.
Om det behövs eller inte är väl en sak - det görs jättemycket reklam för de mest populära serierna oavsett. Om nu reklamen inte behövs - varför skulle bolagen va intresserade av att skapa buzz?

Fundering: Vissa vill ha hela säsonger, andra vill ha veckovos. Alla tycker att bolagen gör fel. Den släpptakt som man själv inte gillar ser man därför som en konsekvens av bolagens cynism eller inkompetens.
 
Top