Billiga spelledare trick

37. Säg till alla, i hemlighet, att det finns en förrädare i gruppen, även om det inte finns någon.

(I ett scenario lät jag alla rollpersonerna, förutom en, ha i bakgrunden att dem mördat en (och samma) person [en gengångare] men dom visste inte om att dom andra också mördat personen. Den som inte hade mördat personen fick i bakgrunden att den ville ta reda på vem som gjorde det.)

40. Låt en SLP "råka" avslöja att det finns en förrädare bland rollpersonerna (trotts att det inte gör det).

Funkar speciellt bra om det redan finns lite "onödig" hemlighetsmakeri i gruppen. En bra metod om man som SL irriterar sig på någon spelare som envisas med att skicka lappar för att vara hemlig och därmed sinkar ner spelet.

41. När spelarna sagt vad de ska göra så slår du en T100 öppet så att alla ser resultatet. Sedan ignorerar du resultatet och spelar vidare utan att förklara något. Gör detta upprepade gånger och spelarna kommer att börja skapa teorier om varför du slår tärningarna och hur du tolkar dem.

Var inte rädd för att något du preppar ska vara "förutsägbart". För det första är det troligtvis bara i ditt huvud det är förutsägbart; spelarnas förväntningar och genrekännedom är annorlunda än din! För det andra så är det inget fel med att något är förutsägbart. Den som i efterhand säger "aha, jag visste hela tiden att uppdragsgivaren var skurken!" får känna sig duktig!

Tillägg: Ha alltid en nödutgångsledtråd. När spelarna totalt missar allt coolt du planerat för att de inte uppfattat ledtrådarna du bombarderar dem med, ha en ledtråd med en blinkande neonskylt över. Typ, en eskalerande ledtrådstrappa, där sista steget är "hand of god" som knuffar dem åt rätt håll.

Tillägg: Ha alltid en nödutgångsledtråd. När spelarna totalt missar allt coolt du planerat för att de inte uppfattat ledtrådarna du bombarderar dem med, ha en ledtråd med en blinkande neonskylt över. Typ, en eskalerande ledtrådstrappa, där sista steget är "hand of god" som knuffar dem åt rätt håll.
Jag gillar The Three Clue Rule, alltså att det ska finnas (minst) tre ledtrådar som pekar åt samma håll. Som spelare kan man få tunnelseende och missa texten i eldskrift på väggen när man försöker se mönster i råttspåren på golvet.

Jag gillar The Three Clue Rule, alltså att det ska finnas (minst) tre ledtrådar som pekar åt samma håll. Som spelare kan man få tunnelseende och missa texten i eldskrift på väggen när man försöker se mönster i råttspåren på golvet.
Så 2/3 av förberedelserna används inte? (Jag har aldrig gillat Three Clue Rule eftersom jag följer denna princip)

13. Ha en lista med väldigt specifika och unika namn, spelarna kommer tro att varenda NPC är viktig - varför skulle något rando annars heta Lord Derringer of the Thousand, Thousand Spears?
Det här är mitt favoritknep. Ha namn, beskrivning och grundläggande beteende för så många karaktärer som möjligt.

Så 2/3 av förberedelserna används inte? (Jag har aldrig gillat Three Clue Rule eftersom jag följer denna princip)
Så har jag inte uppfattat det; visst, om de hittar första ledtråden kasseras de två andra, men om de inte skulle hitta en ledtråd har man två andra att ta till. Din princip är också bra såklart! Det handlar väl bara om hur man själv föredrar det (obs att jag vet att det inte gör det -- det finns självklart ett enda rätt sätt att spela rollspel på, och Gud nåde den som bryter mot det sättet!!!!!!!)

Ett alternativ till Three Clue är
Lazy DMs "secrets and clues". Där han har en lista på hemligheter men inte definerar var de finns eller vem som känner till dem. Så kan de dyka upp lite närhelst det verkar passa.

Så har jag inte uppfattat det; visst, om de hittar första ledtråden kasseras de två andra, men om de inte skulle hitta en ledtråd har man två andra att ta till. Din princip är också bra såklart! Det handlar väl bara om hur man själv föredrar det (obs att jag vet att det inte gör det -- det finns självklart ett enda rätt sätt att spela rollspel på, och Gud nåde den som bryter mot det sättet!!!!!!!)

Jag har alltid tolkat det som att det finns tre ledtrådar som pekar åt samma håll, för redundans (om rollpersonerna inte hittar alla) och för att förstärka spåret om de hittar mer än en.

Exempelvis:
Det står i dagboken att Kalle sagt att han skall mörda Ulla.
Kalles fingeravtryck finns på kniven.
Kalle har skrivit på ett forum att Ulla måste dö.

Rollpersonerna kan hitta en, två eller tre av dessa ledtrådar. Men alla pekar mot att det är Kalle som är mördaren.

Back