Behövs verkligen nya versioner?

Det där är nog en "sanning" från förr som inte stämmer längre. FLs äventyr och settingmoduler säljer som smör!

Kan säkert stämma i andra fall dock. Men någon hård sanning är det inte längre.
För att återkomma till anekdoter så har jag har aldrig stött på en spelare som köpt ett äventyr. Men när det Settingsmoduler kan nog de mest engagerade köpa ett ex, men det är rätt ovanligt. Regelböcker och tärningar har dock flera skaffat trots att undertecknad är den ständiga spelledaren.

Ligan kickstartar ju dock mest grundböcker eller nya settings. Förut kickstartade de även äventyr, men nu verkar det inte alls vara lika vanligt. Jag skulle gissa att detta hänger ihop med att färre personer köper dessa jämfört med grundbox/nyheter setting. (Sen kanske äventyren säljer hyggligt ändå, men det hänger nog mer ihop med Ligans allmänna starka rykte och kvalite).

För att återkomma till anekdoter så har jag har aldrig stött på en spelare som köpt ett äventyr. Men när det Settingsmoduler kan nog de mest engagerade köpa ett ex, men det är rätt ovanligt. Regelböcker och tärningar har dock flera skaffat trots att undertecknad är den ständiga spelledaren.

Ligan kickstartar ju dock mest grundböcker eller nya settings. Förut kickstartade de även äventyr, men nu verkar det inte alls vara lika vanligt. Jag skulle gissa att detta hänger ihop med att färre personer köper dessa jämfört med grundbox/nyheter setting. (Sen kanske äventyren säljer hyggligt ändå, men det hänger nog mer ihop med Ligans allmänna starka rykte och kvalite).
Är ju bara att titta på deras KS-sida. Gott om böcker som inte är regelböcker som går riktigt jäkla bra!

Vi släpte själva en äventyrs- och settingmodul och den slår sig in i toppen bland mest framgånsrika Kickstarter-kampanjer på svenska.

Min sammanfattning, sett till tråden och "internet/fb" diskussioner,,,,
Det finns två skolor... Ja till nya versioner och Nej/hat mot nya versioner (finns ökända exemplar som överallt de kan spyr galla över att DoD23 inte var en exakt nyutgivning av Expert till exempel)

Det jag inte förstår är väl varför det anses vara ett problem ATT nya versioner ges ut? Hör man till skolan som ogillar det, ge fan i att köpa dem då? Än mindre spela dem? Det känns som att mycket i sådant tjafs egentligen bara grundar sig i "Det är inte som JAG vill ha det, så då ska ingen annan vilja ha det så heller. Då är det fel på dem".

Det jag inte förstår är väl varför det anses vara ett problem ATT nya versioner ges ut? Hör man till skolan som ogillar det, ge fan i att köpa dem då?

Generellt är det ju så, särskilt om det är en självdöd produktlinje. Men ibland kommer det nya versioner av spel när det inte var allt för längre sedan senaste produkten gavs ut till gamla versionen. Då kan man räkna med att den gamla versionen är dödad och det kan man ju bli irriterad över (om man inte gillar den nya).

Är ju bara att titta på deras KS-sida. Gott om böcker som inte är regelböcker som går riktigt jäkla bra!

Vi släpte själva en äventyrs- och settingmodul och den slår sig in i toppen bland mest framgånsrika Kickstarter-kampanjer på svenska.
Absolut, men när det gäller kampanjer eller scenarion så är det ju 2st av deras 42 kickstarters som är rena äventyr. Dels första delen i Ikonernas nåd och del 4 i Törnekronan till Symbarum. Sen finns det 2-3 kombokickstarters där man släpper en setting/expansion + en kampanj.

Det är ju en väldigt flytande skala när det gäller settingsböcker och grundspel. Framtida Trudvang kommer ju kräva att man har grundsboken för Drakar och Demoner men utspelar sig i en helt annan värld, ha egna regler för rollpersoner, eget bestiarium osv. Men jag skulle ändå säga att rena äventyr inte verkar vara något Ligan kickstartar.

Det jag inte förstår är väl varför det anses vara ett problem ATT nya versioner ges ut?
I D&D och i vissa andra starkt säljande spel som WoD förr i tiden, är det uppenbart att det är ett sätt att göra en money grab på genom att starta om produktcykeln. Och eftersom det innebär att de kommer att sluta stöda den förra versionen, är missnöjet begripligt.

Absolut, men när det gäller kampanjer eller scenarion så är det ju 2st av deras 42 kickstarters som är rena äventyr. Dels första delen i Ikonernas nåd och del 4 i Törnekronan till Symbarum. Sen finns det 2-3 kombokickstarters där man släpper en setting/expansion + en kampanj.

Det är ju en väldigt flytande skala när det gäller settingsböcker och grundspel. Framtida Trudvang kommer ju kräva att man har grundsboken för Drakar och Demoner men utspelar sig i en helt annan värld, ha egna regler för rollpersoner, eget bestiarium osv. Men jag skulle ändå säga att rena äventyr inte verkar vara något Ligan kickstartar.
Jag pratar inte om renodlade äventyr. Jag pratar om samtliga produkter som inte är nya regelböcker :)

Så här tänkte jag igår. Hur många spel behöver egentligen nya versioner dessa dagar? Etablerade spel som Call of Cthulhu har hittat sin slutgiltiga form. Att lägga in ännu mer material verkar orimligt, när regelböckerna redan är massiva.

Och de senaste versionerna av D&D har väl inte gjort spelet bättre, utan mer varit som olika tolkningar av grundkonceptet. Inget fel i det, men det känns som remakes, inte editions.

Vad tror ni, fyller återkommande uppdateringar fortfarande en funktion?

Min åsikt är att nya versioner är en bra idé men där de vinner på att ta bort och skala av, istället för att lägga till. Call of Cthulhu skulle t ex må väldigt bra av att strömlinjeformas och bantas ner.

Det jag inte förstår är väl varför det anses vara ett problem ATT nya versioner ges ut?
Gillar man ett spel är det ju frusterande att de släpper "samma sak" om och om igen istället för att ge ut nya saker.

Men är det dessutom rätt liten skillnad på dem hamnar man i situationen att i min version går färdighet A på grundegenskap B, men i din version går färdighet A på grundegenskap C och grundegenskap B finns inte ens. Eller den här klassen kan köpa färdighet D i ena versionen men inte i andra. Det skapar missmatch och förvirring inom spelgruppen, eller så måste man köpa exakt samma regelbok man redan köpt, bara med ett par pytteändringar.

Är det åtminstone rejäl skillnad (Som typ från DnD 4th ed till 5th ed där 5th ed på många sätt är ett helt nytt spel) så finns det ju i alla fall en poäng att köpa nya regler (om man nu gillar dem).

Och har vi då en pågående kampanj där alla har de gamla regelböckerna, men tar in en ny spelare som inte längre kan få tag på den versionen så får de alltså klara sig utan regelbok. Eller låna andras hela tiden, varpå nån annan blir utan. Eller så ska då alltså hela gruppen kassera sina karaktärer och göra ny för att den nya spelaren ska vara med? Tråkigt.

Det här är ett mindre problem om speltillverkare hade den goda smaken att se till att hålla tidigare versioner av sina spel tillgängliga för allmänheten (i PDF-form om inte i fysisk form. Jag kan förstå problemen med fysiska böcker). Men det är det ju inte alla som har än, och även då finns det ännu många som inte gillar PDF:er utan ska ha fysiska böcker.

Och det är fullt möjligt att inget av det här är problem för DIG. Men så har du väl inte heller problem med nya versioner =)

Alla dessa är/har varit problem i spelgrupper jag varit med i.

Sen ogillar jag generellt förändring. Det är ju mer ett "jag-problem", snarare än ett faktiskt problem, men det är likväl en orsak till att jag anser att det är ett problem.

Min åsikt är att nya versioner är en bra idé men där de vinner på att ta bort och skala av, istället för att lägga till. Call of Cthulhu skulle t ex må väldigt bra av att strömlinjeformas och bantas ner.
Ja, exakt! En ny version som är mer slimmad skulle vara trevligt. Som Antoine de Saint-Exupéry, författaren till Le Petit Prince, sa: ”Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.” Finns det några bra exempel på spel som har krympt efterhand?

Det finns också forskning (hittar inte länken just nu) som visar att många associerar ”förbättring” med att addera nya funktioner, inte att tajta till och förenkla. Det leder så klart till bloat efterhand.

Det som verkligen skulle behövas i Call of Cthulhu - förutom att stryka en massa fluff - är bättre stöd för hur man skapar egna ledtrådar, scenarion och kampanjer. Gärna i kombination med verktyg för hur man använder sig av kulter och mythos. Det är mycket i spelet som på ett märkligt sätt är underförstått (exempelvis att kulter ofta är viktiga). De delarna skulle istället behöva bli explicita och få egna kapitel.

Last edited:
Ja, exakt! En ny version som är mer slimmad skulle vara trevligt. Som Antoine de Saint-Exupéry, författaren till Le Petit Prince, sa: ”Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.” Finns det några bra exempel på spel som har krympt efterhand?

Det finns också forskning (hittar inte länken just nu) som visar att många associerar ”förbättring” med att addera nya funktioner, inte att tajta till och förenkla. Det leder så klart till bloat efterhand.
Chaosium hade behövt en Kelsey Dionne. Känns som att Shadowdark bygger på Saint-Exupérys citat.

Många långtgående spelserier (tex D&D) har ju blivit mindre crunch i med åren, mycket efter modet med simulationism börjat mattas av, men upplever sällan att dom blivit mindre, alltså mindre textmängd och mer sparsmakade regeltexter. Tänker att det ändå finns en känsla av att man får mycket för pengarna när man får stora böcker, oavsett om det mest är värdelöst fluff.
Det som verkligen skulle behövas i Call of Cthulhu - förutom att stryka en massa fluff - är bättre stöd för hur man skapar egna ledtrådar, scenarion och kampanjer. Gärna i kombination med verktyg för hur man använder sig av kulter och mythos. Det är mycket i spelet som på ett märkligt sätt är underförstått (exempelvis att kulter ofta är viktiga). De delarna skulle istället behöva bli explicita och få egna kapitel.
Då har de att jobba med i din mening! Det skall både bli mindre och mer, men jag förstår precis vad du menar. Att säga att 7de utgåvan är slutgiltig känns långt bort, läst den men använder den inte då jag anser den orimligt omständig och som du säger, inte så hjälpsam.
Chaosium hade behövt en Kelsey Dionne. Känns som att Shadowdark bygger på Saint-Exupérys citat.
Verkligen, det finns några sådana förkämpar som börjar krypa närmare det equilibirium där man känner att man får vad man behöver för att lösa situationen samt få fantasi att flöda med absolut minimal textmängd, men balansen är såklart subjektivt. Tycker Gavin Norman (OSE) och Joseph Lewis (Dungeonage) lyckas bra med detta med, fast att jag skulle vilja ha något mer än vad alla dessa tre levererar, en smaksak.

Jag är inte så insatt i själva Cthulhu som Franschise, men finns inte detta redan fast inte utgivet av Chaosium? Tänker att mycket av lovecrafts grejer måste vara "fria/öppna"-licenser vid det här laget och någon annan tatt tag i saken med att göra ett slimmat skräckrollspel på Mythosen?

...och någon annan tatt tag i saken med att göra ett slimmat skräckrollspel på Mythosen?
Cthulhu Dark (pdf). Slå 1T6, en extra om det är relevant för ditt yrke och ytterligare en om du vill lyckas med risk för din mentala hälsa.

Kutulu. Populärt i Japan, baserat på Gumshoe-systemet.

Okult. Samberättarspel - har inte läst det.

Dom två sista är gjorda av forumiter.

Jag brukar ändå göra en grej av att höra av mig till äventyrsförfattare när jag spelat deras äventyr, i synnerhet om det är svenska skapare och i synnerhetligare om det är forumiter. Hade själv tyckt det var fint att höra om någon mot förmodan hade spelat något man skrivit.

Den enda spelrapport jag fått var från mitt Dread-hack Bread (tror det var @Anthrox med familj som spelade?)

View attachment 26678
Okej, nu måste jag ju testa att spela Dread med staplade baguetter istället för jengatorn någon gång...

En gammal maxim vad gäller rollspel vs. äventyrsutgivning är att man tjänar pengar på rollspel men inte på äventyr, men att anledningen till att man ändå ger ut de sistnämnda är att många tillgängliga äventyr gör ett spel mer populärt och på så vis ökar försäljningen av spelet. Det ska alltså fungera på samma vis som det förr gjorde i musikbranschen, att singlar var dragplåster för albumet. Ett "karuseller och gungor"-tänk liksom.

Min undran är, i vilken utsträckning stämmer det egentligen? Är det en myt? Jag vet att det i alla fall stämmer på mig. Jag köper mycket hellre ett spel som det finns många äventyr till än ett utan. Men hur fungerar ni andra? Jag är konsument. Men vad säger ni med faktisk erfarenhet av rollspelsutgivning? Påverkar mängden tillgängliga äventyr försäljningen av rollspelet de tillhör?
Alltså sett till mig själv så består min rollspelshylla av kanske 30% regelsystem och resten äventyr och supplement. Så utgår man från mig så stämmer ju inte den sägningen, men det behöver ju inte betyda särskilt mycket.

Nu har jag gått och tänkt på detta några dagar.

Å ena sidan så vill jag ha "bakåtkompatibla" nya versioner. Jag vill inte ha nya spel med samma namn, som innebär att allt liknar det gamla men det är annorlunda, så att man måste läsa alla detaljerna för att förstå skillnaderna.

Med det sagt är behovet av nytryck or reviderade upplagor uppenbart.

Men, om man tittar på något annat (mjukvara) så är det tämligen etablerat att hög kvalitet får man inte till med ett lyckat skott, utan genom att iterera och iterera. Hur gör man det med ett rollspel utan att släppa nya versioner som skiljer sig litet från de gamla, och där man tagit hänsyn till den samlade återkopplingen från spelarna? Genom att ha jätte-jätte-lång testperiod? Låter orimligt.

Så jag tror på något vis att när man släpper varje version så måste man vara medveten om att det inte är den slutgiltiga.
Och man måste samtidigt när man släpper en ny version visa respekt för tidigare versioner av dess spelare.
Om det ska bli bra.

Och jag förstår att det inte är så lätt, tvärtom jättesvårt.

Många långtgående spelserier (tex D&D) har ju blivit mindre crunch i med åren, mycket efter modet med simulationism börjat mattas av, men upplever sällan att dom blivit mindre, alltså mindre textmängd och mer sparsmakade regeltexter. Tänker att det ändå finns en känsla av att man får mycket för pengarna när man får stora böcker, oavsett om det mest är värdelöst fluff.

Då har de att jobba med i din mening! Det skall både bli mindre och mer, men jag förstår precis vad du menar. Att säga att 7de utgåvan är slutgiltig känns långt bort, läst den men använder den inte då jag anser den orimligt omständig och som du säger, inte så hjälpsam.

Verkligen, det finns några sådana förkämpar som börjar krypa närmare det equilibirium där man känner att man får vad man behöver för att lösa situationen samt få fantasi att flöda med absolut minimal textmängd, men balansen är såklart subjektivt. Tycker Gavin Norman (OSE) och Joseph Lewis (Dungeonage) lyckas bra med detta med, fast att jag skulle vilja ha något mer än vad alla dessa tre levererar, en smaksak.

Helt riktigt, jag tycker verkligen att Call of Cthulhu behöver bli både mindre och mer. Eller kanske snarare: avgränsat på ett sätt som gör att kärnan - att lösa mysterier kopplade till Lovecrafts mythos - lyfts fram bättre. I mina ögon bör det inte vara ett mer allmänt spel om 1920-talet.

Trail of Cthulhu är ett välskrivet alternativ med bättre fokus på ledtrådar, men där är regelmekaniken kanske inte helt klockren. Gillar dock flera av supplementen! Om jag inte minns fel kommer det snart en reviderad version av ToC. Eller har förlaget lagt ner det projektet? Ser sällan spelet på butikshyllorna numera.

Back