Behövs verkligen nya versioner?

Det där är nog en "sanning" från förr som inte stämmer längre. FLs äventyr och settingmoduler säljer som smör!

Kan säkert stämma i andra fall dock. Men någon hård sanning är det inte längre.
För att återkomma till anekdoter så har jag har aldrig stött på en spelare som köpt ett äventyr. Men när det Settingsmoduler kan nog de mest engagerade köpa ett ex, men det är rätt ovanligt. Regelböcker och tärningar har dock flera skaffat trots att undertecknad är den ständiga spelledaren.

Ligan kickstartar ju dock mest grundböcker eller nya settings. Förut kickstartade de även äventyr, men nu verkar det inte alls vara lika vanligt. Jag skulle gissa att detta hänger ihop med att färre personer köper dessa jämfört med grundbox/nyheter setting. (Sen kanske äventyren säljer hyggligt ändå, men det hänger nog mer ihop med Ligans allmänna starka rykte och kvalite).

För att återkomma till anekdoter så har jag har aldrig stött på en spelare som köpt ett äventyr. Men när det Settingsmoduler kan nog de mest engagerade köpa ett ex, men det är rätt ovanligt. Regelböcker och tärningar har dock flera skaffat trots att undertecknad är den ständiga spelledaren.

Ligan kickstartar ju dock mest grundböcker eller nya settings. Förut kickstartade de även äventyr, men nu verkar det inte alls vara lika vanligt. Jag skulle gissa att detta hänger ihop med att färre personer köper dessa jämfört med grundbox/nyheter setting. (Sen kanske äventyren säljer hyggligt ändå, men det hänger nog mer ihop med Ligans allmänna starka rykte och kvalite).
Är ju bara att titta på deras KS-sida. Gott om böcker som inte är regelböcker som går riktigt jäkla bra!

Vi släpte själva en äventyrs- och settingmodul och den slår sig in i toppen bland mest framgånsrika Kickstarter-kampanjer på svenska.

Min sammanfattning, sett till tråden och "internet/fb" diskussioner,,,,
Det finns två skolor... Ja till nya versioner och Nej/hat mot nya versioner (finns ökända exemplar som överallt de kan spyr galla över att DoD23 inte var en exakt nyutgivning av Expert till exempel)

Det jag inte förstår är väl varför det anses vara ett problem ATT nya versioner ges ut? Hör man till skolan som ogillar det, ge fan i att köpa dem då? Än mindre spela dem? Det känns som att mycket i sådant tjafs egentligen bara grundar sig i "Det är inte som JAG vill ha det, så då ska ingen annan vilja ha det så heller. Då är det fel på dem".

Det jag inte förstår är väl varför det anses vara ett problem ATT nya versioner ges ut? Hör man till skolan som ogillar det, ge fan i att köpa dem då?

Generellt är det ju så, särskilt om det är en självdöd produktlinje. Men ibland kommer det nya versioner av spel när det inte var allt för längre sedan senaste produkten gavs ut till gamla versionen. Då kan man räkna med att den gamla versionen är dödad och det kan man ju bli irriterad över (om man inte gillar den nya).

Är ju bara att titta på deras KS-sida. Gott om böcker som inte är regelböcker som går riktigt jäkla bra!

Vi släpte själva en äventyrs- och settingmodul och den slår sig in i toppen bland mest framgånsrika Kickstarter-kampanjer på svenska.
Absolut, men när det gäller kampanjer eller scenarion så är det ju 2st av deras 42 kickstarters som är rena äventyr. Dels första delen i Ikonernas nåd och del 4 i Törnekronan till Symbarum. Sen finns det 2-3 kombokickstarters där man släpper en setting/expansion + en kampanj.

Det är ju en väldigt flytande skala när det gäller settingsböcker och grundspel. Framtida Trudvang kommer ju kräva att man har grundsboken för Drakar och Demoner men utspelar sig i en helt annan värld, ha egna regler för rollpersoner, eget bestiarium osv. Men jag skulle ändå säga att rena äventyr inte verkar vara något Ligan kickstartar.

Det jag inte förstår är väl varför det anses vara ett problem ATT nya versioner ges ut?
I D&D och i vissa andra starkt säljande spel som WoD förr i tiden, är det uppenbart att det är ett sätt att göra en money grab på genom att starta om produktcykeln. Och eftersom det innebär att de kommer att sluta stöda den förra versionen, är missnöjet begripligt.

Back