Behövs bilder i rollspel?

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Rollspel utan bilder tyder på att spelskaparen inte vill investera tid och resurser i sitt spel - varför skulle jag som spelköpare då göra det?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Rollspel utan bilder tyder på att spelskaparen inte vill investera tid och resurser i sitt spel - varför skulle jag som spelköpare då göra det?
I princip håller jag med dig - om spelskaparen lagt ned tid så blir jag mer intresserad - men det går att göra en snygg produkt även utan avancerade bilder och bårdrar. Det går lika bra (dåligt) att gå från andra hållet också, där Riotminds spel var bara bilder och inget innehåll. :)
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Rollspel utan bilder tyder på att spelskaparen inte vill investera tid och resurser i sitt spel - varför skulle jag som spelköpare då göra det?
Jag tycker nästan att det lika gärna kan vara tvärtom. Spelskapare som lägger en massa tid på snygga bilder kanske inte lägger tillräckligt mycket tid på själva spelet. Se tex Eoris Essence.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Rollspel utan bilder tyder på att spelskaparen inte vill investera tid och resurser i sitt spel - varför skulle jag som spelköpare då göra det?
Alternativt att spelskaparen helt enkelt inte har de resurserna.
Alternativt att spelskaparens vision är ett rollspel mer t.ex. mer "bokig" känsla.
Alternativt att spelskaparen lagt sin tid och sina resurser på andra delar av spelmakandet – kanske har de gått till speltest? Eller till att betala en bra författare att skriva texter eller en bra redigerare att redigera texten?

Av någon anledning har det blivit så att just bilder är det enda det liksom är "okej" eller förväntat att lägga pengar på. Jag vill gärna att det blir mer norm att betala även skribenter och redigerare och så vidare. Även om "en riktigt välskriven text" kanske inte säljer ett spel lika effektivt som "en riktigt fin bild".
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Av någon anledning har det blivit så att just bilder är det enda det liksom är "okej" eller förväntat att lägga pengar på. Jag vill gärna att det blir mer norm att betala även skribenter och redigerare och så vidare. Även om "en riktigt välskriven text" kanske inte säljer ett spel lika effektivt som "en riktigt fin bild".
Ser verkligen inte motsatsen i att tycka att man borde betala både för bild och för text samt annat arbete (korrektur, promotion, redigering, layout, etc).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Ser verkligen inte motsatsen i att tycka att man borde betala både för bild och för text samt annat arbete (korrektur, promotion, redigering, layout, etc).
Tja, om du har säg en budget på 10 000 kronor så kan man ju inte spendera 10 000 kronor på bilder samtidigt som man spenderar 10 000 kronor på text. Någonstans gör man en prioritering. Kanske accepterar man färre och/eller fulare bilder för att få riktigt bra text. Och det ser jag nog hellre att man gör än motsatsen (som jag upplever som långt mer vanlig).
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Bilder kan i bästa fall ge en signal om vad det är för slags spel det rör sig om, och vilken den ton det har – men tillför sällan någonting mer än så. Däremot är de påfallande ofta i vägen och stör min upplevelse genom att INTE passa till texten; de är bättre än texten / de är sämre än texten / de ger en felaktig bild av spelet. Och att normen är att ett rollspel MÅSTE ha bilder stör mig rejält. Det placerar rollspel i samma kategori som illustrerade barnböcker, serietidningar etc, och begränsar spelen till något de inte alls behöver vara. Nästan allt annat av mitt läsande är utan bilder, och så vill jag ha det. Jag vill inte att någon annan tvingar på mig sin bild av hur världen eller personerna i den ser ut.

Ett snyggt omslag är nödvändigt för att fånga uppmärksamheten. En snygg layout är såklart ett stort plus (och då vill jag ha en ren layout utan bårder, fejk-post its, blodpslatter etc). Så lägg pengarna på bra papper, bra bindning, snyggt omslag, snygg layout, korrekturläsning och provspelande, INTE på bilder.

EDIT Sedan finns såklart undantag där bilderna gör mycket av spelet. Som Symbaroum eller Mörk Borg. Sådana spel skall det så klart också få finnas; jag är ingen bildförbudsivrare! Men de flesta rollspel jag har hade lika gärna eller ännu hellre kunnat vara utan bilder.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Tja, om du har säg en budget på 10 000 kronor så kan man ju inte spendera 10 000 kronor på bilder samtidigt som man spenderar 10 000 kronor på text. Någonstans gör man en prioritering. Kanske accepterar man färre och/eller fulare bilder för att få riktigt bra text. Och det ser jag nog hellre att man gör än motsatsen (som jag upplever som långt mer vanlig).
I åtminstone Sverige har illustratörer länge värderats högre än övriga medskapare. Åtminstone i krassa ekonomiska termer, alltså vem som får bäst betalt. Förmodligen för att det anses lättare att hitta bra skribenter. Det här har jag hört från flera svenska rollspelsförläggare. Jag tycker att det här borde diskuteras mer, men det är besynnerligt svårt att få folk att bry sig. Ofta är det ju skribenterna och inte illustratörerna som utvecklar innehållet i spelen. Rollspel utan bilder är fullt möjliga medan rollspel utan text är svåra att föreställa sig.

En för vissa provocerande lösning är förstås AI-bilder. Med hjälp sådana kan skribenterna få en större och mer rimlig del av kakan. Men det är, som jag redan har skrivit i andra trådar, inte helt oproblematiskt eftersom det kan bli på bekostnad av de mänskliga illustratörerna.
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
En för vissa provocerande lösning är förstås AI-bilder. Med hjälp sådana kan skribenterna få en större och mer rimlig del av kakan. Men det är, som jag redan har skrivit i andra trådar, inte helt oproblematiskt eftersom det kan bli på bekostnad av de mänskliga illustratörerna.
Äh, AI kan generera text också så de mänskliga illustratörerna kan låta AI:n sköta skrivandet så det går på ett ut.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Rollspel utan bilder tyder på att spelskaparen inte vill investera tid och resurser i sitt spel - varför skulle jag som spelköpare då göra det?
Jag håller inte med. Jag vill ha bilder och snygga sådana, men jag tar för givet att om ett rollspel har inga eller få bilder att inte resurserna fanns för den delen.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det placerar rollspel i samma kategori som illustrerade barnböcker, serietidningar etc, och begränsar spelen till något de inte alls behöver vara.
Samma kategori? Om kategorierna är text ackompanjerad av bild eller inte visst. Men den kategori rollspelsböcker hör hemma i är en slags läroböcker och många sådana har illustrationer som stöd till texten. Rollspel i min erfarenhet är väldigt obegränsade i sina uttryck på alla plan och ingen har påstått att de måste ha illustrationer och det finns ju några som specifikt har bildlösa versioner.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Äh, AI kan generera text också så de mänskliga illustratörerna kan låta AI:n sköta skrivandet så det går på ett ut.
Att AI redan kan skriva känner jag till, men att skriva rollspel som är så bra att de blir kommersiellt gångbara - inte än på ett tag. Vettiga AI-bilder är dock redan en realitet. Jag ser dem i mina flöden dagligen. Kvaliteten förbättras exponentiellt. Förändringen syns varje vecka. Om ett år kommer vi, tror jag, att tala om en aldrig tidigare skådad konst- och bildexplosion. Och den lär inte avta. Varken i kvalitet eller i kvantitet...

Naturligtvis kan man också inom några år föreställa sig en helt automatiserad process där AI sköter hela paketet - skriver, illustrerar, layoutar, demospelar på Youtube och säljer på Kickstarter. Men vill folk ha det? Kunderna lär fortsätta vara människor ett bra tag till, antar jag...
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Samma kategori? Om kategorierna är text ackompanjerad av bild eller inte visst. Men den kategori rollspelsböcker hör hemma i är en slags läroböcker och många sådana har illustrationer som stöd till texten. Rollspel i min erfarenhet är väldigt obegränsade i sina uttryck på alla plan och ingen har påstått att de måste ha illustrationer och det finns ju några som specifikt har bildlösa versioner.
Nja, det är tyvärr ganska få rollspel där bilderna har samma funktion som i läromedel - att belysa och stödja texten på ett pedagogiskt sätt. De finns, ja, men det är inte normen. Likaså finns rollspel utan bilder, men inte heller det är normen. Nej, rollspel är illustrerad litteratur och en kan då fråga sig varför. Och då gissar jag alltså att släktskapet är med barnböcker (de första svenska rollspelen såldes också i leksaksaffärer) eller med serier. Klart jag kan ha fel, men så tänker jag just nu i alla fall.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Och då gissar jag alltså att släktskapet är med barnböcker (de första svenska rollspelen såldes också i leksaksaffärer) eller med serier. Klart jag kan ha fel, men så tänker jag just nu i alla fall.
Jag tror detta är fel då rollspelen redan etablerat sitt innehåll i USA där de inte såldes i leksaksaffärer utan spelaffärer, och åtminstone de tidiga svenska spelen bör ha sin förlaga där. Rollspelen hade i sin början folk i högskoleålder som största spelargrupp. Vi hade bara några väldigt enstaka spel/esoterikaaffärer som sålde rollspel så att det blev leksaksaffärer var nog ett måste för spridningen, och kan ha att gära med att Prince August redan hade det som etablerat försäljningsnät.
 
Top