Behövs bilder i rollspel?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,689
Location
Göteborg
(Varför vill du ha illustrationslösa rollspel?)
Jag är inte God45, men jag gillar illustrationslösa rollspel för att rollspel är ett medium som består av människor som pratar med varandra. Illustrationer adderar ingenting till den processen, om man nu inte visar upp dem under spel, vilket jag generellt inte gör. Jag läser igenom rollspelet en gång för att lära mig reglerna. Det tar kanske en eller ett par timmar. Sedan ligger spelet på hyllan medan jag spelar spelet, vilket kan vara hundratals timmar. Så illustrationerna gör en perifer aktivitet (läsa reglerna) marginellt trevligare, utan att förbättra huvudaktiviteten (att spela).

Jag är nog inte anti illustrationer, men jag skulle inte vara beredd att betala femtio spänn extra för ett spel med snygg layout och proffsiga illustrationer. Om AI gör spelen billigare för att man slipper betala illustratörer så är jag för.

(Men jag inser såklart att jag är en minoritet här, och att många gillar snygga illustrationer. Talar bara i egen sak, och jag köper ju så gott som aldrig rollspel, så min åsikt har ingen kommersiell betydelse.)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,283
Jag är inte God45, men jag gillar illustrationslösa rollspel för att rollspel är ett medium som består av människor som pratar med varandra. Illustrationer adderar ingenting till den processen, om man nu inte visar upp dem under spel, vilket jag generellt inte gör. Jag läser igenom rollspelet en gång för att lära mig reglerna. Det tar kanske en eller ett par timmar. Sedan ligger spelet på hyllan medan jag spelar spelet, vilket kan vara hundratals timmar. Så illustrationerna gör en perifer aktivitet (läsa reglerna) marginellt trevligare, utan att förbättra huvudaktiviteten (att spela).
Bilder och formgivning hjälper mig som SL på många olika sätt. Några exempel:
  • Hjälper mig förstå vilken tonalitet spelskaparen vill ha för spelet (mörka realistiska bilder säger något helt annat än ljusa serietidnings-bilder)
  • Jag kan se hur saker ser ut. Blir lättare att ta till mig platsbeskrivningar med tillhörande bild, exempelvis.
  • Jag kan beskriva hur en SLP ser ut, utan att läsa innantill.
  • Bilderna kan vara inspirerande
  • Som @DanielSchenström skrev hjälper dom till att navigera i boken
  • Eftersom en bild "säger mer än 1000 ord" kan mängden text reduceras
Allt detta (och mer som jag inte kommer på just nu) är till stor hjälp för mig som SL - även om jag inte visar spelarna en enda bild. Vilket jag i och för sig ofta och gärna gör.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Bilder och formgivning hjälper mig som SL på många olika sätt. Några exempel:
  • Hjälper mig förstå vilken tonalitet spelskaparen vill ha för spelet (mörka realistiska bilder säger något helt annat än ljusa serietidnings-bilder)
  • Jag kan se hur saker ser ut. Blir lättare att ta till mig platsbeskrivningar med tillhörande bild, exempelvis.
  • Jag kan beskriva hur en SLP ser ut, utan att läsa innantill.
  • Bilderna kan vara inspirerande
  • Som @DanielSchenström skrev hjälper dom till att navigera i boken
  • Eftersom en bild "säger mer än 1000 ord" kan mängden text reduceras
Allt detta (och mer som jag inte kommer på just nu) är till stor hjälp för mig som SL - även om jag inte visar spelarna en enda bild. Vilket jag i och för sig ofta och gärna gör.
Precis. Ännu enklare uttryckt så kan man säga att illustrationer är både världsbyggande och världsbeskrivande. Det jag då tycker att AI kan tillföra just rollspel är att ta bort det mesta av den kostnadsbarriär, som anlitande av illustratörer ofta innebär. Och då tänker jag särskilt på små aktörer, ofta en enskild person, som på egen hand och ofta utan eller nästan utan vinstintresse skapar spel. Om exempelvis Chaosium börjar köra med AI-bilder, så är det en annan sak. Då handlar det förmodligen mest om att öka vinsten.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag är inte God45, men jag gillar illustrationslösa rollspel för att rollspel är ett medium som består av människor som pratar med varandra. Illustrationer adderar ingenting till den processen, om man nu inte visar upp dem under spel, vilket jag generellt inte gör. Jag läser igenom rollspelet en gång för att lära mig reglerna. Det tar kanske en eller ett par timmar. Sedan ligger spelet på hyllan medan jag spelar spelet, vilket kan vara hundratals timmar. Så illustrationerna gör en perifer aktivitet (läsa reglerna) marginellt trevligare, utan att förbättra huvudaktiviteten (att spela).

Jag är nog inte anti illustrationer, men jag skulle inte vara beredd att betala femtio spänn extra för ett spel med snygg layout och proffsiga illustrationer. Om AI gör spelen billigare för att man slipper betala illustratörer så är jag för.

(Men jag inser såklart att jag är en minoritet här, och att många gillar snygga illustrationer. Talar bara i egen sak, och jag köper ju så gott som aldrig rollspel, så min åsikt har ingen kommersiell betydelse.)
Jag tycker samma saker.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Jag behöver bara bilder om spelet innehåller något som annars inte är uppenbart att visualisera. Hur ser en mykensk bronsåldersrustning, en Greater White, eller en svensk soldats utrustning av år 1982 ut?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
En sak man inte ska underskatta är att småbilder som ren layout hjälper en att hitta i en bok. Man har ofta en mental bild av hur sidan man letar efter ser ut. Sedan går det för all del att åstadkomma med bara layoutelement också.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,640
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Behövs bilder? Nej, inte i absoluta termer. Jag har spelat flera rollspel som inte har några illustrationer alls och det gick alldeles utmärkt.

Kan bilder tillföra något till ett rollspel? Ja, det kan de. Det har getts exempel på hur i tidigare poster i tråden.

Vad föredrar jag? Tja, jag har inget mot bilder. Om de är fina / fyller en funktion så tycker jag nog att det är roligt att ha dem där. Men de är inte ett absolut krav för att jag ska köpa eller spela ett rollspel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Mja, behövs gör det kanske sällan. Men det är ganska trevligt. Jag är ju rätt mycket för att rollspel åtminstone inte ska vara trista att läsa, och helst lite roligare än så, och där har bar bilder sin roll.

Sen kan det göra mycket för att förmedla settingen, speciellt om den inte är helt självklar.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Jag ser rollspel som en konstform. Bilder är inte ett måste och jag förstår och sympatiserar med dem som inte har råd att köpa bilder till sina spel. Men som köpare och spelare föredrar jag illustrationer, kartor och diverse grafiska element. Även om det innebär att spelet blir någon hundring dyrare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,443
Location
Helsingborg
Men som köpare och spelare föredrar jag illustrationer, kartor och diverse grafiska element. Även om det innebär att spelet blir någon hundring dyrare.
Håller med dig. Tyvärr är bilder en större kostnad i rollspel för amatörer, eftersom exemplaren kanske bara är max hundra stycken. Att punga ut 5000 spänn för en billig framsida gör att priset för varje ex höjs med 50 spänn.

Edit: att däremot spendera 50k på bilder för Drakar och demoner som just nu är uppe i 8500 backare gör att alla bilder bara kostar 6 kr/exemplar.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Håller med dig. Tyvärr är bilder en större kostnad i rollspel för amatörer, eftersom exemplaren kanske bara är max hundra stycken. Att punga ut 5000 spänn för en billig framsida gör att priset för varje ex höjs med 50 spänn.
Och det är ju därför AI-bilder blir ett lockande alternativ. Men det diskuterade vi möjligen i en annan tråd...

Istället för att bli arg på att små aktörer inte köper dyra illustrationer tycker jag att det är rimligare att glädja sig åt att fler små kan höras sig gällande med hjälp av AI-bilder. Det kan ju också leda till att de längre fram får möjlighet att skala upp verksamheten och köpa mänskligt gjorda bilder...
 
Last edited:

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
För mig är det så att ett rollspel skrivet i notepad blir inte läst oavsett hur bra det är. Men ett med bilder som förmedlar en stämning blir mer sannolikt spelat än det utan.

För min del betalar jag 50:- extra för ett spel som jag läser igenom än laddar ner gratis en textmassa som jag inte tänker kolla på. Sen frågan om alla amatörer behöver illustrationer för dyra pengar är en annan fråga. Svartvita skisser kan ge lika mycket till rollspelet som fullfärgspoträtt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,900
Location
Ludvika
Ja!

Men också nej!

Om du har ett rollspel som ryms på 1 A4-sida, men snygg och luftig layout, och en bild skulle sabba det och göra det till två sidor, då tycker jag det vore en direkt dålig sak att lägga in en bild. Så där behövs den definitivt inte! Överskådligheten av att ha allt på en sida överväger. Och det finns inte samma behov av att bryta upp texten eller ge referenspunkter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,689
Location
Göteborg
Jag behöver bara bilder om spelet innehåller något som annars inte är uppenbart att visualisera. Hur ser en mykensk bronsåldersrustning, en Greater White, eller en svensk soldats utrustning av år 1982 ut?
Detta är något jag kan se en poäng med. Illustrationer som är till för att informera. Framförallt i en historisk miljö. I en fantasy- eller scifi-värld har jag mindre behov, för jag bryr mig mindre om hur grejerna ser ut. Det är ju ändå bara hittepå.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Detta är något jag kan se en poäng med. Illustrationer som är till för att informera. Framförallt i en historisk miljö. I en fantasy- eller scifi-värld har jag mindre behov, för jag bryr mig mindre om hur grejerna ser ut. Det är ju ändå bara hittepå.
Ökar inte det behovet ytterligare? Det historiska kan jag ju slå upp eller använda riktiga referensbilder till.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag tycker bilderna stjäl också. Förmedlar man något med texten är det oändligt. Det formas av spelarna. Det är något levande. Med en bild? Oh, den är kanske cool eller vacker men det är DEN DÄR SAKEN. Den är begränsad. Rosen är röd för bilden är där. Den har tre taggar i specifika vinklar. Vad var rosen innan bilden?

Det är också lite begränsande. Varför begränsa oss till saker som går att rita?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,689
Location
Göteborg
Ökar inte det behovet ytterligare? Det historiska kan jag ju slå upp eller använda riktiga referensbilder till.
Jo, de behövs väl inte heller. Men det kan vara praktiskt att ha dem där. Men i en fantasivärld kan ju grejorna se ut hur som helst. Det finns inget facit. Så då behöver ingen runt bordet veta hur de ser ut, för om någon säger "Jag drar min zegba hårdare omkring mig" så har vi etablerat att en zegba är något man kan dra hårdare omkring sig. Gott så. Om någon tycker att det är viktigt hur deras zegba ser ut så kan de beskriva den. Men då kan de hitta på fritt.

Men visst, det kan nog kanske finnas en poäng att illustrera något som spelaren själv inte hade hittat på. Jag skulle nog hellre ha det i ord, så man får hjälp med att förmedla det i spel, men en illustration kan nog vara till hjälp. Egentligen finns det nog en del intressanta grejer man kan göra med bilder i rollspel. Jag måste lära mig att vara mindre kategorisk. Men att bara ha en snygg bild där i på sidan, utan att det är tydligt vad den är till för eller vad jag ska göra med den, det ger mig inte så mycket.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Om jag ska ge ett undantag till min extrema anti-bilder position så finns det ett spel som fungerar great med en massa bilder. Supergänget! Det är en serietidning som genren man försöker emulera! Briljant!
 
Top