Behövs bilder i rollspel?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Det beror nog på spelet. Jag kan 100% betala mer för ett spel som är bra layoutat och därmed mer lättläst (för det är den enda typen av "bra layout" jag erkänner). Jag tycker inte om text som bråkar med mig, oavsett om det är för att den är full av stavfel, dåligt satt, dåligt avstavad eller har för kort eller för lång radlängd, eller använder ett fult eller svårläst typsnitt eller har färg- eller bildplatta bakom sig. Jag skulle 100% kunna betala 50-100 spänn extra för en PDF med lager så jag kan stänga av onödiga layoutelement som äter in i textblocken eller, ännu värre, ligger bakom dem.

Men bilder? Som jag var inne på i den andra tråden så lever vissa spel, som Coriolis, mycket på sin säregna visuella stil och estetik. Och då är bilder bra, för de ger min hjärna en palett att måla med när jag ska se upplevelsen för mitt inre öga. Men utan bilder målar ju mitt öga bara med annan palett. Målat blir det oavsett, om det inte är en spelvärld helt proppfylld med saker jag inte vet hur de ser ut.

Så de kan vara bra, men jag vetefan om avsaknaden av dem egentligen behöver vara något dåligt. Första utgåvan av Oktoberlandet var typsatt som en helt vanlig bok, med som jag minns det väldigt få illustrationer. Det tyckte jag funkade bra.

Så för min del skulle rollspelsböcker i princip kunna vara helt utan illustrationer. Det skulle vara för värdet i att kunna hitta i dem då, men det tycker jag ju generellt inte att man ska behöva göra. Det associerar jag nog mest med att slå upp regler, och en regel man behöver slå upp struntar jag hellre i. Men om spelvärlden är sådan att man har anledning att slå upp saker om den så kan ju illustrationer vara till hjälp såklart, framför allt om spelet saknar tydliga kapitelmarkörer och ett bra index i slutet.

Men däremot behöver böckerna absolut vara snygga, eller åtminstone funktionella.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Om man tänker framåt till äventyr tycker jag bilder har ett större berättigande. Bilder på platser, person och miljöer gör en del att snabbt förmedla stämning. Så klart inget du @Genesis bryr dig om, men jag som gillar betydelsebärande handouts ser att de lika väl kan vara bilder som text.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Om man tänker framåt till äventyr tycker jag bilder har ett större berättigande. Bilder på platser, person och miljöer gör en del att snabbt förmedla stämning. Så klart inget du @Genesis bryr dig om, men jag som gillar betydelsebärande handouts ser att de lika väl kan vara bilder som text.
Ja, framför allt SLP-porträtt till äventyr är helt klart en typ av illustrationer jag aldrig ångrar att jag köpt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Om man tänker framåt till äventyr tycker jag bilder har ett större berättigande. Bilder på platser, person och miljöer gör en del att snabbt förmedla stämning. Så klart inget du @Genesis bryr dig om, men jag som gillar betydelsebärande handouts ser att de lika väl kan vara bilder som text.
Det är helt enkelt inte så konstigt att jag är så anti-bilder. Jag har ingen nytta av dem för att ge mig bilder i skallen, för jag ser inte bilder i skallen. Jag har ingen nytta av dem för att illustrera platser, personer och miljöer i äventyr, eftersom jag inte spelar färdigskrivna äventyr. Dessutom spelar jag ju ofta i nutida Sverige, så ingen större poäng med att ha dem för att illustrera koncept. :gremlaugh:

(Dock spelar jag ju en del äventyr med färdiga rollpersoner. Det kan vara en lite kul grej med porträtt på rollpersonerna. Det är inget jag har nytta av eller som gör spelet eller äventyret bättre på något sätt, men kan vara lite skoj.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Man kan också fundera på varför romaner sällan är illustrerade. Även där antar jag att texten mest är till för att skapa bilder i huvudet, som en sorts budget-bio? Inte ens fantasy-böcker är väl illustrerade, förutom framsidan? Borde inte illustrationer där tjäna flera av samma syften som i rollspel? Att hjälpa läsaren förstå stämningen, hur världen ser ut, illustrera koncept, och så vidare. Ändå är det bara text, plus en bild på framsidan, som väl ärligt talat mest tjänar syftet att få folk att plocka upp/köpa boken.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,313
Man kan också fundera på varför romaner sällan är illustrerade. Även där antar jag att texten mest är till för att skapa bilder i huvudet, som en sorts budget-bio? Inte ens fantasy-böcker är väl illustrerade, förutom framsidan? Borde inte illustrationer där tjäna flera av samma syften som i rollspel? Att hjälpa läsaren förstå stämningen, hur världen ser ut, illustrera koncept, och så vidare. Ändå är det bara text, plus en bild på framsidan, som väl ärligt talat mest tjänar syftet att få folk att plocka upp/köpa boken.
Tycker det är en märklig jämförelse då läsande är en solitär aktivitet som får ta sin tid. Gällande prosa håller jag helt med dig om allt du skriver, att bilder förstör mer än vad de hjälper och att formuleringar är viktiga. Jag vill inte att rollspel ska kännas som att läsa och jag vill inte att läsa ska kännas som rollspel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Man kan också fundera på varför romaner sällan är illustrerade. Även där antar jag att texten mest är till för att skapa bilder i huvudet, som en sorts budget-bio? Inte ens fantasy-böcker är väl illustrerade, förutom framsidan? Borde inte illustrationer där tjäna flera av samma syften som i rollspel? Att hjälpa läsaren förstå stämningen, hur världen ser ut, illustrera koncept, och så vidare. Ändå är det bara text, plus en bild på framsidan, som väl ärligt talat mest tjänar syftet att få folk att plocka upp/köpa boken.
Det är för att attityden är att bilder är för barn. Vuxna (till och med Young Adults) ska inte behöva bilder för att kunna ha den bästa upplevelsen med boken. Det brukade till och med vara suspekt att ha kartor i fantasy. Och ärligt talat? De har rätt! Romaner behöver inte bilder av samma anledningar som rollspel inte behöver dem. Det är inte en peka och titta altivitet.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Man kan också fundera på varför romaner sällan är illustrerade. Även där antar jag att texten mest är till för att skapa bilder i huvudet, som en sorts budget-bio? Inte ens fantasy-böcker är väl illustrerade, förutom framsidan? Borde inte illustrationer där tjäna flera av samma syften som i rollspel? Att hjälpa läsaren förstå stämningen, hur världen ser ut, illustrera koncept, och så vidare. Ändå är det bara text, plus en bild på framsidan, som väl ärligt talat mest tjänar syftet att få folk att plocka upp/köpa boken.
En fantasy roman utan karta på insidan? Är det ens en fantasy roman?
Varför inte jämföra med en serietidning? Varför är serietidningar så ofta illustrerade och innehåller så lite text?

En regelbok behöver inte många illustrationer.
Ett äventyr eller kampanjmaterial kan behöva fler illustrationer för just ändamålen du säger.

Spela online är bilder viktigare än spel vid bord. Kroppspråk kan förmedla mycket men när man inte har blir bilder mycket viktigare.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Jo, de behövs väl inte heller. Men det kan vara praktiskt att ha dem där. Men i en fantasivärld kan ju grejorna se ut hur som helst. Det finns inget facit.
Det är ju precis en av anledningarna till att ha bilder - för att ge ett facit för hur grejorna ser ut.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Tycker det är en märklig jämförelse då läsande är en solitär aktivitet som får ta sin tid. Gällande prosa håller jag helt med dig om allt du skriver, att bilder förstör mer än vad de hjälper och att formuleringar är viktiga. Jag vill inte att rollspel ska kännas som att läsa och jag vill inte att läsa ska kännas som rollspel.
Att det är en solitär aktivitet vet jag inte hur det spelar roll. Det är en aktivitet där någon medelst ord förmedlar en berättelse till en mottagare. I rollspel har vi också gester och tonläge, så om något borde ju romanen ha ett ännu större behov av bilder.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,313
Att det är en solitär aktivitet vet jag inte hur det spelar roll. Det är en aktivitet där någon medelst ord förmedlar en berättelse till en mottagare. I rollspel har vi också gester och tonläge, så om något borde ju romanen ha ett ännu större behov av bilder.
Jag upplever rollspel som ett samtal och inte som att "någon medelst ord förmedlar en berättelse till en mottagare".

Det handlar om tempo för mig, och där ser jag att bilder snabbare förmedlar hur något ser ut än vad prosa gör. När jag sitter själv och läser däremot får prosan gärna ta tid och jag kan njuta av att långsamt översätta prosan till egna bilder i min 3d-bio.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Att det är en solitär aktivitet vet jag inte hur det spelar roll. Det är en aktivitet där någon medelst ord förmedlar en berättelse till en mottagare. I rollspel har vi också gester och tonläge, så om något borde ju romanen ha ett ännu större behov av bilder.
Varken rollspel eller romaner har ju något behov i strikt mening av bilder, men i bägge fallen kan bilder förhöja upplevelsen.

Att romaner så sällan har några illustrationer skulle jag tro är av två huvudsakliga skäl:

Det första är rent praktiskt/ekonomiskt. Skall du ha illustrationer så behöver du hitta någon som kan skapa passande illustrationer, och du behöver vänta tills de är färdiga, och du behöver antagligen betala för dessa. Sedan så går tryckkostnaderna upp något när du lägger till bilder.
Så för att spara tid och pengar så skippar man illustrationer.

Det andra är gammal vana. Romaner har oftast inte illustrationer, så därför är det ingen som saknar dem när de inte finns.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Det är helt enkelt inte så konstigt att jag är så anti-bilder. Jag har ingen nytta av dem för att ge mig bilder i skallen, för jag ser inte bilder i skallen.
Har en kompis som har precis samma egenskap. Han kan inte mentalisera visuellt av någon anledning, utan jobbar mer med ljud. Han är också den enda person jag känner aktivt valt att sluta med rollspel för att det inte funkade för honom, vilket kan bero på att vi spelat väldigt visuella rollspel (DoD6/Trudvang och Lex Occultum).

Själv har jag väldigt mycket fokus på den visuella mentalisering i mitt rollspelande, varför bilder blir väldigt viktigt. Skulle säga att skälet till att jag blir intresserad av ett rollspel är ofta avhängt på den visuella stilen. En rollspelsprodukt som är längre än 2-3 sidor utan illustrationer eller tematisk layout blir nästan alltid för steril och livlös för att hålla mig intresserad. Sen finns det väl alltid undantag som bekräftar regeln.

Så kontentan är väl att jag tror det handlar om hur man är funtad i huvudet, utan att lägga någon värdering i rätt och fel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag upplever rollspel som ett samtal och inte som att "någon medelst ord förmedlar en berättelse till en mottagare".

Det handlar om tempo för mig, och där ser jag att bilder snabbare förmedlar hur något ser ut än vad prosa gör. När jag sitter själv och läser däremot får prosan gärna ta tid och jag kan njuta av att långsamt översätta prosan till egna bilder i min 3d-bio.
Mm, förstår. För mig är det ett samtal som i ”vi pratar med varandra och bollar idéer”, men det vi säger till varandra ska gärna vara lite omsorgsfullt formulerat, och att låta det ta tid är helt klart värt det. En del av det är kanske också att i min föredragna spelstil går det ju ändå ganska fort. Min uppfattning är att det som i traddigare spelstilar tar tre sessioner att ta sig igenom spelar vi på en timme eller två. Så då kan man ta sig tid till långa beskrivningar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Det andra är gammal vana. Romaner har oftast inte illustrationer, så därför är det ingen som saknar dem när de inte finns.
Men gamla romaner hade väl i högre utsträckning bilder? När jag läst Sherlock Holmes, till exempel, har de ofta varit illustrerade. Likaså Jules Verne. Men man verkar ha slutat med det någon gång under 1900-talet.

Lite OT, dock. Men intressant.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Nu tycker jag att diskussionen hamnat konstigt - det är bara skönlitteratur där vi inte hittar bilder. Men facklitteratur, reseguider, manualer - de saker som rollspel nog mer liknar - har definitivt ofta bilder!
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Nu tycker jag att diskussionen hamnat konstigt - det är bara skönlitteratur där vi inte hittar bilder. Men facklitteratur, reseguider, manualer - de saker som rollspel nog mer liknar - har definitivt ofta bilder!
Gillar verkligen att tänka på rollspel som en reseguide till andra världar, fruktansvärt mysigt koncept! 😃
 
Top