Basenanji
Dragspel på magen och munspel i mun
Det började med att någon här på forumet pratade om nostalgi och Drakar och Demoner Expert (DoDE) vilket fick mig att sentimentalt blicka tillbaka till 1980-talets rollspelande med livsmål, sociala stånd, svärdshänder magiböcker, alternativa stridssystem och allt vad det var med ett saligt leende. Sedan gick jag och funderade vidare på hur det skulle bli att använda DoDE till ett gammalt omöjligt favoritprojekt: att lyckas blanda G.R.R Martins brutala socialrealism och politiska intriger med ett traditionellt fantasyrollspel. Det jag skulle vilja åstadkomma är att få uppleva och bli en del av det där politiska dramat, men också i en värld av grottor, monster, magi och märkliga folkslag. Martins fantastik innehåller ju både magi och monster, men egentligen inte så mycket väl? Och fantastiken i Martins böcker får i mitt tycke inte heller något riktigt genomslag, om vi blundar för drakar och jättearméer med odöda. Jag kan blunda ganska bra om ni undrar. Kanske skulle just DoDE göra projektet möjligt där andra regler inte riktigt fungerar? Jag menar, Dungeons and Dragons hade ju aldrig gått och inte heller Järn eller Svärdets sång*.
Så jag började fundera en massa på vad DoDE egentligen var för sorts spel. Att det var ålderdomligt och hade otillräckliga regler för det mesta hade varit ett närmast religiöst mantra sedan 1990-talet. Med utgivningen av Drakar och Demoner 1991 pensionerades Expert i flera bemärkelser och i min bekantskapskrets blev det mest ihågkommet som ett omoget spel med dåliga regler. Men nu var jag nyfiken och såg till att köpa ett ex av @Organ som förvånat undrade vad jag skulle med det där gamla spelet till? I samma veva lyckades jag få mina vänner H och P att hänga med och dricka öl och diskutera Expert. De garvade åt min idé men ställde bussigt upp och rätt som det var satt vi på Soldaten Svejk och drack öl i sejdlar, åt wienerschnitzel och gjorde ett DoDE-quiz.
H vann, han hade sjukt bra koll på reglerna, t ex: "Vilket STY-krav har vapnet morgonstjärna om du ska använda det i en hand?"
. H menade också med emfas att reglerna inte alls var dumma, t ex var socialt stånd och livsmål ganska kul, men som helhet krävde spelet en ordentlig omstöpning, vilket bevisades med hjälp av det ena övertygande exemplet efter det andra. Vi skrattade gott åt de gamla reglerna och hur omöjliga de var att spela med.
Men på vägen hem försvann inte suget. Det blev värre.
* Det här kan vi ha skilda åsikter om. Men jag hade inte fått det att funka i alla fall.
Så jag började fundera en massa på vad DoDE egentligen var för sorts spel. Att det var ålderdomligt och hade otillräckliga regler för det mesta hade varit ett närmast religiöst mantra sedan 1990-talet. Med utgivningen av Drakar och Demoner 1991 pensionerades Expert i flera bemärkelser och i min bekantskapskrets blev det mest ihågkommet som ett omoget spel med dåliga regler. Men nu var jag nyfiken och såg till att köpa ett ex av @Organ som förvånat undrade vad jag skulle med det där gamla spelet till? I samma veva lyckades jag få mina vänner H och P att hänga med och dricka öl och diskutera Expert. De garvade åt min idé men ställde bussigt upp och rätt som det var satt vi på Soldaten Svejk och drack öl i sejdlar, åt wienerschnitzel och gjorde ett DoDE-quiz.
H vann, han hade sjukt bra koll på reglerna, t ex: "Vilket STY-krav har vapnet morgonstjärna om du ska använda det i en hand?"
21 eller bättre!
Men på vägen hem försvann inte suget. Det blev värre.
* Det här kan vi ha skilda åsikter om. Men jag hade inte fått det att funka i alla fall.