Nekromanti Band of Brothers

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Låter intressant. Vad är adressen till project Gutenburg?

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Edit: Tog bort inlägget då jag hade svarat som om björn svarat på ett inlägg jag hade gjort tidigare! :gremsmile:

/Balderk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Oki, vad handlar boken om då?
Bra fråga. Mina gissningar är ondska, civilisationens natur, vad som gör oss mänskliga och hur civilisationen motarbetar det. Den är dock inte lättanalyserad.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Bara sök på "Project Gutenberg" så hittar du massor av speglar. Det är ett stort ideellt internationellt projekt för att överföra böcker som inte längre omfattas av copyright till digital form (egentligen till "nuvarande teknologisk standard"). Finns mycket annat kul där också.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Oj! Det lät trevligt. Måste undersökas dock inte idag...
Så det är mestadels gammla böcker?

Har du läst en bok på dator eller brukar du skrivaut dem?

/Herr Balderk, har inte läst en bok på datorn
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Håller inte det här på att bli ett filmforum?

Jo övervägande possitiva var de väl... Och du har rätt, vem vet vad som hade hänt om tyskarna inte lidit detta nederlag i ryssland? Världen skulle kunna se mycket anorlunda ut idag... Vem vet, USA kanske inte ens hade gått in i kriget?

/Herr Balderk, filosoferar ett tag på alla olika möjligheter
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Åker huvudpersonerna i den boken också upp för en flod i sökande på en galen man?
På sätt och vis, det beror på om man definierar Kurtz som galen eller bara civilisationens logiska slutpunkt. Men visst, floden är där.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Har du läst en bok på dator eller brukar du skrivaut dem?
Jag brukar läsa dem på datorn medan jag gör långa körningar/nedladdningar/whatever. Har dock funderat på att skaffa en haddator för mer portabelt bruk, men har haft annat som varit mer prioriterat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Håller inte det här på att bli ett filmforum?

Och du har rätt, vem vet vad som hade hänt om tyskarna inte lidit detta nederlag i ryssland? Världen skulle kunna se mycket anorlunda ut idag... Vem vet, USA kanske inte ens hade gått in i kriget?
Jag tror att följande skulle hänt (kalla det för en alternativ världskampanj så får vi lite rollspelsanknytning):

Stalingrad faller leder till att Sovjet faller. Hitler får tillgång till olja och frigör trupper och kan trappa upp attackerna mot England. England tappar snart nordafrika och så småningom faller även England.

Utan Sovjet och England som pressar dem i sydostasien kan Japanerna bygga upp en störra maktbas och attackera USA mycket starkare.

I slutänden skulle världen ha tre supermakter. USA har kvar amerikanska fastlandet, Tyskland har europa, nordafrika, mellanöstern och en bit in i asien, Japan har söderhavet, australien och återstående delar av asien.

Resten av afrika och sydamerika lyder antingen med någon av supermakterna eller har allierat sig med någon av dem.

Ett helt rimligt scenario som folk borde tänka på innan de kritiserar Stalin för hans sätt att sköta kriget. Man kan kritisera honom för annat, men han vann kriget.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Alternativa verkligheter

Jo, jag tror också att något liknande skulle hände. Möjligtvis så skulle Tyskarna och jappsarna fullfölja den plan dom hade från början. Att landsätta trupper vid sydamerikas sydspets, ta hela sydamerika, gå upp genom mexico och anfalla USA samtidigt som Jappsarna skulle invadera västkusten. Men det skulle nog ta ett tag eftersom tyskarna hade så lite transport båtar.

På tal om alternativa verkligheter så finns det en annan som är rätt cool som jag har läst om. Den är inte speciellt verklig, men den skulle kunna passa bra i rollspel. Det från en bokserie av Harry turtledove som handlar om ett alternativt andra världskrig där jorden blir invaderad av utomjordingar mitt under kriget och de är såklart så högteknologiska att mänskligheten kommer att få pisk om de inte samarbetar (och hur lätt är det att få två parter som hatar varandra extremt mycket att samareta mitt under ett krig med varandra?)

Förresten. har någon av er spelar Axis & Allies någongång? Där är det typ omöjligt att spela utan att det blir någonslags alternativ verklighet. :gremgrin:

Gillar förövrigt alternativa verkligheter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Vilka är det som åker i båten om det nu inte utspelar sig under vietnam kriget?
Marlowe, en man som skickats ut för att hitta Kurtz, precis som i Apocalypse Now. Man har följt grundtanken i boken väldigt bra, speciellt i AN Redux.

Läs den, den är ganska kort (100-150 sidor). Iofs är den svår att läsa snabbt på ett vettigt sätt. Den är läsvärd.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Alternativa verkligheter

Jo, jag tror också att något liknande skulle hände. Möjligtvis så skulle Tyskarna och jappsarna fullfölja den plan dom hade från början. Att landsätta trupper vid sydamerikas sydspets, ta hela sydamerika, gå upp genom mexico och anfalla USA samtidigt som Jappsarna skulle invadera västkusten. Men det skulle nog ta ett tag eftersom tyskarna hade så lite transport båtar.
Tror inte det skulle fungera. Logistikmässigt är det en mardröm att ta sig an en hel kontinent. Dessutom, tänk på vilka problem USA hade i Vietnam, och skala sedan upp den sortens krigföring till amazonas...

Förresten. har någon av er spelar Axis & Allies någongång? Där är det typ omöjligt att spela utan att det blir någonslags alternativ verklighet.
Ibland. Problemet i det spelet är att det avgörs i de första två rundorna på fronten mellan Tyskland och Sovjet. Den sida som vinner där vinner, vilket stämmer rätt bra med mina teorier tidigare i tråden. Dock ska jag säga att om den fronten går som i verkligheten så brukar spelet följa historien så bra som man kan begära av ett spel.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: Alternativa verkligheter

"Tror inte det skulle fungera. Logistikmässigt är det en mardröm att ta sig an en hel kontinent. Dessutom, tänk på vilka problem USA hade i Vietnam, och skala sedan upp den sortens krigföring till amazonas..."

Nja... jag tror snarare att det är mer troligt att dom skulle försöka att undvika regnskogen så mycket som möjligt. Dom hade ju inte precis något strategiskt värde, så det är väl bara att försöka gå runt dom (vilket i och för sig är svårt nog p.g.a. regnskogen är så gigantisk. Men att göra på det viset som jag berättade var faktiskt deras orginal plan.

"Problemet i det spelet är att det avgörs i de första två rundorna på fronten mellan Tyskland och Sovjet."

Jo, det är ju en av spelets nackdelar. Det och att spelet kan bli lite väl upprepande ibland. Man hittar en taktik som fungerar väldigt bra och sedan så kör man alltid med den.Har du testat någon av de andra versionerna av spelet (Europe eller Pacific?)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Alternativa verkligheter

Har du testat någon av de andra versionerna av spelet (Europe eller Pacific?)
Nej, tyvärr. Mitt nästa projekt i WW2-miljö blir nog ett parti World in Flames eftersom jag nu har plats att låta det stå uppe i ett halvår.
 
Top