Nekromanti Band of Brothers

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Ja [ANT]

Misstolka inte min kommentar om att tanka hem som att jag inte stöttar bra produktioner
Absolut inte... Jag tankade också hem den, men nu jäklar skall jag både se den på TV4 (och så får vi hoppas att reklampengarna faktiskt får mig att köpa mer, så hela den tanken med reklamfinansierad TV faktiskt ger pengar tillbaka till programproducenten :gremgrin:´), och köpa den på skiva... Eventuell köper jag den på skiva ett flertal gånger och ger bort, men det beror på hur mycket glöggen går mig åt huvudet och på hur mycket pengar jag råkar ha till hands...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Saving Private Rayan? Full Metal Jacket? Plutonen?

Har iofs bara sett delar av de två senare filmerna. Apokalyps Now är kanske också en film som kan räknas dit, även om jag avskyr den filmen (iaf redux, den enda version jag sett).

/Herr Balderk
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Örnnästet, Hjältarna från telemarken(?), Tora! Tora! Tora!, Das Boot

Eller varför inte (vietnamkriget): Deer Hunter

Själv gillade jag Apocalypse Now!, men har inte sett Redux. Möjligen var den något lång, men vad gör man inte för att få se Brando. :gremsmirk:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Stalingrad kanske också borde räknas dit?

/Herr Balderk, gillar egentligen bara väldigt få krigsfilmer, Saving Private Rayan är en av dem.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Apokalyps Now är kanske också en film som kan räknas dit, även om jag avskyr den filmen (iaf redux, den enda version jag sett).
Den filmen är ju underbar, nästan i klass med Mörkrets Hjärta som den är baserad på. Redux gjorde den bara bättre, den följde boken bättre och trådar som tidigare blivit hängande lösa avslutades nu ordentligt.

Fast det är klart, man ska inte se den som en krigsfilm.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Enemy at the gates är också bra. Kul med en hollywoodfilm som faktiskt framställer Stalin i ett bra ljus.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Håller inte det här på att bli ett filmforum?

Nja.. personligen tycker jag att den är så där. Det är lite för mycket kärlek i den filmen, plus att jag tycker att deras version av själva striden inte är speciellt verklighetstrogen. Jag tycker att när man gör en film om striderna i Stalingrad så ska man göra det så att det blir ett "hell on earth" och då menar jag ett svinkallt sådant. Jag menar, den där familjen (mamman och ungen) som flickan bor hos har det ju relativt bra! Dom har ju ström (eller ialla fall någon slags ljuskälla) och värme. Jag betvivlar att det var speciellt många civila som hade det så bra under striderna. Sedan har vi ju det med att Tyskarna pratar engelska och ryssarna lika så.

Nä, om man vill se hur det "verkligen" var så ska man se på Stalingrad... En film där karaktärerna verkligen kan prata sitt hemspråk...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Jag tyckte helt enkelt att den var för lång och tråkig, ett riktigt sömnpiller. Jag var inte trött när jag började se den, men efter en halvtimma somnade jag. Sedan vaknade jag efter tjugo minuter eller nått och så fortsatte det, detsamma gällde två av mina vänner som såg den också. Speciellt den långa dialogen mellan brando och sheen var väldigt tråkig, under den var bara en av oss vaken.

Men det förståss om jag skulle se den igen utan att somna skulle jag kanske få bättre bild av själva filmen. Men för mig är det ett väldigt dåligt betyg på en film om jag soomnar av att se den.

/Herr Balderk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Men för mig är det ett väldigt dåligt betyg på en film om jag soomnar av att se den
Som jag sade tidigare, se den inte som en krigsfilm. Läs gärna boken också.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Speciellt Apocalypse now räknas som en klassisker inom krigsfilm kretsar.
Jag skulle nog inte räknat den dit av den enkla anledningen att boken den baserar sig på inte handlar om krig, man har bara flyttat handlingen till Vietnam.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Håller inte det här på att bli ett filmforum?

Det här har iofs inget med krigsfilmer att göra, men dock om stalingrad... Och intresserad av litteratur som jag är kunde jag inte hjälpa att lägga märka till att det kopmmit ut en bok med namn just 'stalingrad' det verkar vara någonsorts blandning av en roman och en faktabok... Har du läst den? Eller lagt märke till den?

Tror det handlar om en fiktiv familj men författaren har änvänt sig av tonvis med fakta om stalingrad, till och med har han haft tillgång till hittills för allmänheten stängda arkiv i ryssland där han fått massa uppgifter från. Han var nog ryss också...

Verkar det intressant?
Edit: här finns mer info...

/Herr Balderk, gillade Enemy at the Gates
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Håller inte det här på att bli ett filmforum?

Nja.. personligen tycker jag att den är så där.
Den har många brister, men den känns rätt. Ungefär som The Crow, vilken egentligen är rätt kass men trots det så funkar den. Sen känns det skönt att se hollywood göra hjälte av Stalin för en gångs skull.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Böcker gillar jag ju! Kankse borde läsa den... heter den också 'Apokalyps Now' eller?

/Herr Balderk, får kanske ta och se om den nångång
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Håller inte det här på att bli ett filmforum?

Men de låter sig inte måla upp hans hjälteroll allt för mycket. De lade ju in en dialog där de berättade någon grym historia om stalin... Kommer dock inte ihåg hur den gick...

/Herr Balderk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Är den värd att köpa?[NT]

Böcker gillar jag ju! Kankse borde läsa den... heter den också 'Apokalyps Now' eller?
Den heter Heart of Darkness av Joseph Conrad. Minns jag rätt kan du tanka hem den gratis från Projekt Gutenberg.

Rekommenderas. Det finns också mycket inspiration som kan användas i rollspel, till exempel hur en resa kan användas för att göra karaktärerna redo eller hur man kan göra en intressant skurk.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Håller inte det här på att bli ett filmforum?

De lade ju in en dialog där de berättade någon grym historia om stalin... Kommer dock inte ihåg hur den gick...
Jo, men de var trots allt övervägande positiva. Kanske är dags att ge lite credit till de som vann över tyskarna...

Jag kommer dock inte ihåg så noga, det är ett par år sedan jag såg filmen.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: Håller inte det här på att bli ett filmforum?

Jorå den funkar ju! Men jag säger bara att om man vill se en film som handlar om Stalingrad så ska bör man se filmen med samma namn eftersom den verkar mera "verklighetstrogen" Men Enemy at the gates är fortfarande en sevärd film.
 
Top