Varulv Bamse och hans vener - R1

View attachment 25168
Bamse och hans vener städar på Farmors vind och hitar en kista. I kistan hitar dem masa gamla grejer. Och ett paper som dem inte föstår vad det äfunnåt.
-Kanske Skalman vet vad det äfunnåt. Säger Smocke.
-Ja vi går ditt. Säger OlaGrävlig. Skalman vet vad alt äfunnåt.

View attachment 25169
-Det här äfunnåt en vanlig skatkata, säjer Skalman.
-Excellentissimo, säjer Bamse. Vart fins skaten?
-På havets botän, säjer Skalman.
-Då får vi byga en båt, säjer Bamse. Jag hämtar plangkor.
-Jag gör en ritnig, sa Skalman.
-Men vem ska ta hand om kartan, säger Lileskut. Tänk om Varjen får tag i den va.
-Vi röstar fram en som INTE får ta hand om kartan, säjer NaleMaja.

--------------------------------------------------------------------------------------

Denna runda slutar 15/8 kl 20

-------------------------------------------------------------------------------------

Deltagare:

@Sömniga Isaac - Skalman
@StradhLestat - Farmor
@Sysp - Lille Skutt
@Vimes - Bamse
@Anthrox - Billy boy
@Hägerstrand - Konstapel Kask
@Basenanji - Katten Jansson
@Sidd - Ola Grävling
@fjodorsenuba - Pellefant
@BiobunkerVII - Smocke
@Octagonal - Vakttroll
@Big Mama - Nalle-Maja

----------------------------------------------------------------------------------

Länk till Martin3s röstverktyg:
https://werewolf.florin.nu/85879

Länk till Damogns analysverktyg:
https://damianoognissanti.github.io/varulv-rostraknare/?thread=bamse-och-hans-vener-r1.85879

-----------------------------------------------------------------------------------

Regler:
§0: Spelet består av två fraktioner: Vener (bybor) och Fiedner (ulvar).
§0a: Venerna vinner när inga Fiedner finns kvar i spel.
§0b: Fiednerna vinner när de är lika många som Venerna.

§1: Vener får inte prata om spelet med varandra utanför speltråden.
§1a: Fiednerna får prata med varandra i den till ändamålet vigda PM-tråden.
§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.
§1c: Håll inte på och diskutera eller screenshotta era PM.

§2: En spelare kommer röstas ut varje runda.
§2a: Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.
§2b: Rösterna måste kunna fångas av Martin3:s rösträkningsverktyg för att räknas. Använd formatering med @-tagg, såsom:
Röst: @Brynolf

§3: Varje runda har en sluttid som meddelas i rundans startinlägg.
§3a: När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden.
§3b: Den som vid rundans slut fått flest röster på sig försvinner ur spel.
§3c: Om det är oavgjort mellan två eller flera spelare är äldsta röst utslagsgivande.
§3d: Alla utslagna spelares fraktion avslöjas i uppstarten av nästa runda. Veners namn markeras med grönt och Fiedners med rött.

Spelordning nattfas:
  1. Utröstning
  2. Väkt
  3. Mord
  4. Sierier

Roll-PM/Förmågor:
Rubriken ser ut såhär: (Din roll) är (FRAKTION), utom för powerrollerna där det står (Din roll) är (POWERROLL). Sen ser PMet ut såhär:

Du är en av Bamses VENER (bybo alltså).

Du är en av Bamses FIEDNER (ulv alltså). Ni får gemensamt välja en spelare att nattmörda varje runda. Dina kumpaner är X och X.

...

Tre spelare har även en förmåga, som står i paragrafen efter fraktionstillhörigheten:

Förmåga: Väktare. Varje runda kan du välja en spelare (inkl dig själv) som skyddas mot nästa nattmord. Du får inte väkta samma spelare två rundor i rad.

Förmåga: Siare. Varje runda kan du välja en spelare och få veta huruvida den spelaren är en av Bamses vener eller ej.

Förmåga: Rollsiare. Varje runda kan du välja en spelare och få veta huruvida den spelaren har en förmåga eller ej (men inte vilken förmåga)
Visst kan bara bybor ha förmåga? Det blir få kvar som bara är vanlisar.

Och till er som har lite tid eller helt enkelt ett liv att ratta: även om du inte hinner med så skriv åtminstone det. Det lär inte ge jättemånga grönpoäng, men du hjälper byn genom att åtminstone synas. Det äg hopplöst svårt att ta ställning till spelare som bara inte är med.

Se det som att vara hygglig mot spelbordet: msn visar förståelse och respekt för dem som vill spela och ha kul!

😃
Ja, respect (på amerikanska) till er som har mer tid än jag. På T-banan på väg till gamla mamma på äldreboendet. Ska hämta råd från gamla visa gubbar å gummor.

Om vi kommer till konsensus om vem vi tycker är grönast, är det inte bara öppet mål för ulvarna att mörda den då?
OM det skulle vara jag som anses grönast, så kommer uövarna sitta lugnt i båten. De vet att jag helt plötsligt säger ngt som får ett konstlat drev på mig...som jag fäktar vilt mot i 1-3 omgångar innan jag röstad ut.... Vi har sett det förr :)

Jag måste nog säga att dreva ut vimes kan vi göra senare. Vi lär inte få mer ur honom nu ikväll. Jag hoppar på BigMama tåget.

Röst: @Big Mama

Vill se lite mer kontext i dina inlägg denna gång. Annars placerar jag dig i Sidd-lådan som det enklaste alternativet att rösta på när "lågflygarna" är utrustade.

Ok! @Sidd @Octagonal och @Big Mama — hur vinner vi det här? Hur ser vi till att byn tar hem spelet med gammalt hederligt varulvspel tycker ni?
Först när det varit en natt får vi något att gå på. Därför är jag emot tvådagarsrundor.

I början av runda 2 bör siaren outa sog direkt så vi vet vem som är vår ledare och vad hen ser. Väktaren vaktar därefter siaren varje gång men avslöjar inte sin förmåga. Väktarens roll är den svåraste (believe me).

Iom att jag nu sagt det kommer det dyka upp minst en ulv som hävdar sig vara siare. Här blir det byns dilemma att välja vem vi ska ty oss till.

Först när det varit en natt får vi något att gå på. Därför är jag emot tvådagarsrundor.

I början av runda 2 bör siaren outa sog direkt så vi vet vem som är vår ledare och vad hen ser. Väktaren vaktar därefter siaren varje gång men avslöjar inte sin förmåga. Väktarens roll är den svåraste (believe me).

Iom att jag nu sagt det kommer det dyka upp minst en ulv som hävdar sig vara siare. Här blir det byns dilemma att välja vem vi ska ty oss till.
How about no

Pingar alla:

@Sömniga Isaac - Skalman
@StradhLestat - Farmor
@Sysp - Lille Skutt
@Vimes - Bamse
@Anthrox - Billy boy
@Hägerstrand - Konstapel Kask
@Basenanji - Katten Jansson
@Sidd - Ola Grävling
@fjodorsenuba - Pellefant
@BiobunkerVII - Smocke
@Octagonal - Vakttroll
@Big Mama - Nalle-Maja

Se till att rösta och ta ställning. Så fort som möjligt i mitt tycke!
Galet mycket på jobbet så jag kan inte spela dagtid. Förskte spela kl 8-8.30 men SL hade tagit sovmorgon på sin största dag på året.

De vet att jag helt plötsligt säger ngt som får ett konstlat drev på mig...som jag fäktar vilt mot i 1-3 omgångar innan jag röstad ut.... Vi har sett det förr :)

Dreven mot dig har ju historiskt kommit från och fått fäste hos bybor, så jag tycker tolkningen att de skulle vara "konstlade" är intressant. Istället för att tänka att något du skrivit får bybor som försöker vinna spelet att misstänka att du är ulv så väljer du tolkningen att dreven är fabricerade?

Liksom, det är bara du som kontrollerar vad som står i dina inlägg. Du uppmärksammar själv att innehållet i dina inlägg gör att du blir drevad.

När man skriver saker som inte stämmer eller helt enkelt skiter i att närvara ett helt spel så hjälper man ulvarna. Det här är i linje med det jag skrev tidigare om att man ska förväntas aktivt hjälpa byn eftersom man åker ut annars. Om alla gör det så blir det svårare för ulvarna att vinna.

1755189292148.png

(Och innan du kör martyr-slagpåse-schticken: det var alltså du som tyckte att vi skulle diskutera det här även i denna speltråd. Du tog upp ämnet)

Det känns som att du läser situationen fel nu. Jag ifrågasatte inte Basse för att jag inte vill bli pressad, tvärtom tycker jag, som alltid, att alla behövs ställas mot väggen och drevas mig själv inkluderad. Jag ifrågasatte Basse för att han direkt pekar ut tre spelare som av outgrundlig anledning behöver mer press än vad ni andra skulle behöva. Det mejkar ju liksom ingen sense alls, för vi är alla lika sannolika att vara ulvar. Och det är dessutom R1, så det finns liksom inget i spelet att gå på än, inga signaler att tyda. Det är jättebra om ni drevar mig, för det ger troligtvis span på minst en ulv ifall jag röstas ut.
Ni som är vana spelledare, lottas alltid alla roller? Eller kan SL ibland välja att välja? Om det senare så är det @Brynolf som ska analyseras. Megasvårt så det var bara en flyktig tanke.

Ni som är vana spelledare, lottas alltid alla roller? Eller kan SL ibland välja att välja? Om det senare så är det @Brynolf som ska analyseras. Megasvårt så det var bara en flyktig tanke.
Nu blir det väldigt meta, men det här har väl vridits och vänta där konsensus var ge fan i att inte slumpa! Vi ska läsa av varandra inte SL.

Vi får vara lite försiktiga med att inte rösta bort Siaren som ska få ngr rundor på sig👍
Vi måste väl också veta vem som är siaren för att vilja lyssna på hen?

Behöver ju inte va direkt (som jag lite för spontant föreslog) utan först när det blir viktigt om byn håller på att göra ett dåligt val.

OM det skulle vara jag som anses grönast, så kommer uövarna sitta lugnt i båten. De vet att jag helt plötsligt säger ngt som får ett konstlat drev på mig...som jag fäktar vilt mot i 1-3 omgångar innan jag röstad ut.... Vi har sett det förr :)
om det här var planerat för att trigga mig så well played, jag blir trött på riktigt på den här arrogansen. Du vet att du aktivt vägrar sluta spela på ett sätt som får bybor att tro att du är ulv eftersom det inte hjälper byn. Du har flera gånger sagt att du vägrar ändra på det.

Ändå kör du vidare på narrativet att alla misstankar mot dig är konstlade och kommer från ulvar.

Du har inte ens haft några seriösa misstankar mot dig det här spelet, och ändå vill du pusha in den här martyrgrejen.

Jag håller inte med. Precis som du tror jag att det lär finnas en ulv bland lågflygarna, men att övriga lågflygare då borde vara bybor. Om vi drevar en aktiv spelare och en lågflygare så ökar risken att vi drevar två bybor (sen påverkas ju det av att vi väljer på misstankar, men statistiskt får vi tänka slumpfördelat). Om vi drevar två bybor får vi mindre spelbar information ur omröstningen. Det är alltså bättre att dreva två låglflygare än en lågflygare och en aktiv spelare.

Jag vill bara flika in (igen och inte personligt riktat mot Häger) att det här är en rätt menlös diskussion. Jag är övertygad om att det är bättre för informationsproduktionen att var och en av oss tar ställning till de spelare som är i spel oavsett om de är lågflygare, storsnackare, storfräsare, födelsedagsbarn, rackabajsare eller kofösare. Det kan vara så att 1 lågflygare är ulv, eller ingen, eller så är alla tre ulvar lågflygare.

Det enda strategiska vi behöver ha med oss är att vi vill se till att bygga flera parallella drev och ha utröstningar där det faktiskt finns reella alternativ att ta ställning till. Resten får vi lösa med analys a posteriori.

Jag tycker att @Big Mama s klampande i den stängda anmälningstråden igår är nånting också. Plötsligt är det tydligen väldigt viktigt för henne att ändra så hon inte är en skurkkaraktär i fluffet.

Och jag vet att BM kör hårt på en inte-läsa-så-noga-gameplan oavsett om hon är ulv eller bybo, men jag tycker också att det är något som ska leda till att man åker på röster, så

Röst: @Big Mama
Berätta, vilken tid stängde anmälningstråden?

Det var den enda tråd som fanns att skriva i och det stod väl inte STOPP.

Back