Varulv Bamse och hans vener - R1

Jag vill först och främst rösta ut de som ser ut att vara ulvar. Men det är fint att se dig ta ställning här.
Snyggt cherrypickande. Men ja, så länge man läser hela mitt inlägg står jag för det ställningstagandet.

Och det ställningstagandet gäller för övriga lågflygare också, som @Vimes och @BiobunkerVII som du håller för röda (Fast jag är rätt trygg i att Vimes kommer komma tillbaka och delta aktivt innan rundan är över). Men det är ju intressant att du håller dem som röda på grund av lågflygeri men så aktivt försvarar @Big Mama trots att hon har noll inlägg i speltråden.

Redigt vanilj-upplägg: blir väl svårt att hitta nåt som ulvarna kan ”göra fel”?

Vi får vara lite försiktiga med att inte rösta bort Siaren som ska få ngr rundor på sig👍

Vad tänker du att vi ska göra för att inte rösta bort siaren? Alltså rent konkret? På vilket sätt ska vi spela för att inte riskera rösta ut powerroller?

Det är jättefint med tårta och gratulationer :D Det är också väldigt brusigt.

Det är jättefint med tårta och gratulationer :D Det är också väldigt brusigt.
Nä, det är väldigt lätt att scrolla förbi och om man letar efter något med bäring på spelet är det tydligt att man inte behöver läsa grattisposterna. Att det blir en diskussion OM grattisposterna är däremot brustigt, och att jag fortsätter den diskussionen här är precis lika illa.

Läst igenom.

Har tyvärr inga riktigt skarpa observationer av vad som hänt. Det känns som en ganska typisk trevande R1 när det inte finns så mycket mekanik att reda ut och fundera över.

Jag såg att det fanns en diskussion om rollsiaren. Jag tycker spontant att rollsiaren verkar nästan meningslös i byn, men kan hålla med om att 3 ulvar varav en kan sniffa powerroller verkar potentiellt lite för starkt. Men jag tror inte vi ska dra några växlar på det alls. Dels är det svårt att helt räkna ut balans i en sådan specifik roll (casen där den är nyttig för ulvarna är få, och de där den är nyttig för byn ännu färre). Tills vidare tänker jag att vi helt enkelt ser rollsiaren som fraktionsagnostisk - outar någon rollsiare tänker inte jag låta det påverka huruvida det är någon jag vill rösta ut eller inte.

Vidare tror jag inte att diskussionen om rollsiaren säger något om folks rödhet/grönhet. Jag såg att Basse tyckte det var grönande att Anth antar att alla roller är byboroller. Jag tror dock inte vi kan få någon utväxling på den typen av analyser alls. Dels är rollsiarens betydelse perifer och dels är typ alla för rutinerade som ulvar för att säga något dumt eller inte kunna skådespela bybor i en sådan här ytlig diskussion.

Så hur ska vi hitta ulvar då?

Jag tror, som Octa är inne på, att vi ska pressa, bygga drev, tvinga folk ta ställning till skarpa alternativ. Vi kommer rösta ut bybor på vägen, men med tillräckligt mycket drevinformation borde vi kunna triangulera ulvlaget. För mig är det essensen i VJVS (enligt "Bybohandboken").

Jag gör såhär nu:

Röst: @Big Mama

Kom in i spel. Berätta vad du tänker om det som hänt och hur du vill stt vi ska spela spelet.

Medhåll, nu släpper vi födelsedagen. (Grattis Vimes. <3) Då kan vi väl återvända till powerrollerna i alla fall, de är ju möjliga att diskutera.

För tydlighetens skull föreslår jag:
* Siare - Outa inte förrän du fått rödträff eller är på väg att bli utröstad.
* Väktare - Outa aldrig.
* Rollsiare - Outa gärna för du är antagligen ulv :D Om du är bybo mot förmodan så är det nog bara att ligga lågt, fattar inte riktigt hur vi skulle kunna nyttja det i så fall, du kan ju inte gärna outa när du hittat en powerroll för det är ju som att forcera outning på en av våra andra power.

@Hägerstrand ! Du har skrivit flera inlägg (eller iaf två) där du skiljer på diksussionen om fenoment och själva fenoment i sig (som här ovan). Jag gillar det. Det är en viktig distinktion!

dels är typ alla för rutinerade som ulvar för att säga något dumt eller inte kunna skådespela bybor i en sådan här ytlig diskussion.
...men kan ni sluta vara rutinerade?! Kan vi inte ha ett enkelt varulvsspel där vi hittar ulvar på duma mistag?

Skämt åsido, om det är något jag tycker att Anthrox som spelare sällan gör oavsett fraktionstillhörighet, så är det att "skådespela korkad". Det finns inte med i moderkoden så att säga. Andra sluga tricks, javisst, men inte att tro att alla powerroller hör till byn och därefter skriva det explicit i tråden. Så, jag är hyggligt säker på min analys.

Bra att du är med Vimes ändå! Vad tycker du om min idé att låta profilstarka spelare syna varandra? Vad tycker du om Hägerstrand? Sysp?

Bra att du är med Vimes ändå! Vad tycker du om min idé att låta profilstarka spelare syna varandra? Vad tycker du om Hägerstrand? Sysp?

Häger verkar på hugget (oavsett fraktion), Sysp har jag inte fått grepp om ännu.

Jag är kanske inte riktigt den spelaren som gillar att man kollektivt "bestämmer" att X kollar på Y och Y på Z och sådär. I ett mekanik-tunnt spel som detta behöver vi producera interpersonella information i form av vilka personer vi väljer att interagera med och så vidare. När vi hänger första ulven vill vi kunna gå tillbaka och kolla på vilka hem valt att interagera med och hur interaktionen har varit. Det tänker jag vi missar lite med en sådan strategi.

Vi behöver drev i R1.

Två kandidater mot varandra. Nu när ni inte tycks vilja rösta på samma som mig så då får helt enkelt jag ändra mig.

Röst: @Vimes

Försvinner för övrigt iväg nu på eftermiddag/kväll och jobbar hela helgen men ska delta i den mån jag kan.

Sen: jag fyller alltså (42) år idag, om någon missat att gratta mig det. Jag har också suttit hela dagen i elevsamtal med nya elever och deras vårdnadshavare i en skollokal där man valt att spara pengar genom att inte dra igång ventilationen; min hjärna är alltså sirap. När jag kommer hem tänker jag låta mig bjudas på bubbel och annat dyl. Så, sporadisk närvaro framöver helt enkelt.

Back