Varulv Bamse och hans vener - R1

Därför vill jag understryka (än en gång) att jag aldrig har föreslagit att det skulle leda till att ge mig argument för att rösta på någon.
Nej, det påstår jag inte att du har föreslagit (det vore ju fruktansvärt pinsamt ulvspel 😘)

Men du har flera gånger försökt uppmana vilka spelare som ska skriva om varandra, och när @Vimes sen skriver ett inlägg som du tycker är tillräckligt för att försöka dreva en av oss så nappar du (med hänvisning till honom). Från min position ser det då såklart ut som att det hela tiden var syftet med de här uppmaningarna.

Jag noterar att jag ligger för huggstocken som läget är nu. Förstår helt varför men känner ingen oro. Oavsett om jag åker eller ej har jag tilltro till byns förmåga att lösa det den här gången. Kommer nog även vara lite trotsig och säga att min spelstil kommer inte ändras bara för att.

Jag sitter på bussen nu, och visst folk får tycka det är ett till nonsens inlägg, men det får då stå för er. Sorry, not sorry, kommer inte ändra vem jag är oavsett hur högt byn eller ulvar ylar om det.

Jag blir orolig när @Octagonal spelar bra, gillade bättre när du drumlade lite igår kväll. Enligt egen utsago spela Octa bättre bybospel som ulv än bybo. Kom ihåg det när ni tycker han skriver bra inlägg!!

Basse och Sidd blir gamla vanliga trötta misstankarna, men fan det är nåt i Basses spel som skaver och Sidd fladdrar runt och hamnar i beef med folk om massa strunt - men det gör ju SlidderSidd även när han är bybo.

Morsan - svårt att se hennes spel som ulvrationellt.

Sysp - Jag behöver läsa igen, på rak arm nåt som skaver men vet inte hur mycket av det som är mitt eget tycke och hur mycket som är Hägerstrands.

Hägern - Lite av en wrecking ball, jag måste ibland djupandas för att inte triggas av de ibland dryga och bestämda påhoppen.
Kan mycket väl se det som ulvspel men sett till hela rundan grön

Impetigo- Känns grön i sitt spel, aktiv både med egna inlägg och tummar hit och dit. Är jag för snäll för att kompensera för mitt ivriga rödande tidigare?

Vimes - Känns stabil, mindre konfliktsökande än vanligt väl?

Anthrox- Känns grön. Hetsar inte som i en del andra spel, inga textväggar, men stabilt bybospel.

Fjodde - Mannen som gjort lågflygandet till en livsstil, behöver kolla vad som egentligen skrivits av F, men minnesbilden är snömos?

Uttern - Skolstart suger musten ur den bäste (titta på mig) men go sits som ulv liksom ett vinnarhål. Här kan vi få ut mer.

Har jag glömt nån är det en mellanmjölkis och/eller ulv

Röst: @Sömniga Isaac

Uttern - Skolstart suger musten ur den bäste (titta på mig) men go sits som ulv liksom ett vinnarhål. Här kan vi få ut mer.
Förstå mig rätt. Jag tycker spelare tänker helt rätt genom att rikta fokus på mig. Jag hade blivit jäkligt besviken om fokus inte lagts mot mitt håll. Inga silkesvantar, slumpen tar liksom inte hänsyn till hur våra liv utanför spel ser ut, och då ska fokus riktas mot den som annars hamnar i skymundan.

Octa – Driver på – försöker skapa aktivitet – vill att folk lägger fokus på spelet och det som sker i spel – Vänder och vrider sina tankar om spelarna – Kommer med flertal skarpa iakttagelser exempelvis misstanke om eventuella ulvar i rösterna som föll mot Impe

Big Mamma – Jag ser inte riktigt vad som grönar eller rödar henne?! BM kör sitt race, kommer in i spel och flummar runt en stund. Kan inte riktigt släppa det hon kastade ur sig om att outa siaren – andra påpekade att det inte är en bra idé redan innan hon presenterar den idéen men sen får hon i princip komma undan med tanken under parollen ”Men det är BM, hon gör så tokiga saker”.

Basse – Tanken om att låta framträdande spelare ska pressas. Bakar senare från tanken och menar att det inte var så han menade (jag skumläser, så kan missförstått). Tycker själv det låter helt irrationellt – men det kan lika gärna handla om olika syn på spelet där jag mer är på linjen att slumpen inte bryr sig om vem du är eller varit i tidigare spel. När Basse backar från planen så är det mer i form ”Jag ser att ni inte håller med mina utvalda namn så säg vilka namn ni vill se i stället” vilket är vettigare och går i linje med att ställa spelare mot varandra. Men samtidigt gör det ju att Basse kan peka och hävda missförstånd även om han var oerhört tydlig med vilka han ville skulle snacka om varandra. Sen så är det som alltid med Basse, skriver en hel del och som jag ser det försöker han hjälpa byn utifrån sitt perspektiv. Han pushar även spelare att komma in i spel och presentera sina tankar. (Jag gick djupare på Basse då han är en av dem som ligger med en röst på mig, något i mig säger att en ulv förmodligen finns med bland folket som röstar ut en bybo). Är även en av spelarna som hamnar i att diskutera metakunskaper om SL och händelser bortom vår kontroll, vilket jag kan tänka är ett ganska skönt samtalsämne. Samtidigt så har ju Basse inte skyggat undan för att diskutera och peta på andra spelare.

Anth – Vänder sig mot Basses tanke om att somliga spelare ska ställas mot väggen. Hävdar i stället att alla spelare ska sättas under lupp! Något jag instämmer i och ser som sunt perspektiv på spelet. Ställer även kritiska frågor om röstläge, till exempel drevet mot Vimes tidigare i rundan, för att tvinga andra spelare att förklara sig. Vädjar även till klarsynthet snarare än att bygga luftslott och förstora saker som har lite bäring, bland annat Sidds grej om urklippet med emojin.

Sidd – Fattar inte upplägget – kommer med vaga anklagelser utifrån något om ett urklipp – skramlar runt på sin hörda så som Sidd gör och jag har extremt svårt att läsa av Sidd – vilket även stämmer för tidigare spelomgångar. Så en röst på Sidd handlar lika mycket om att ta bort brus ur kanalen som en vag misstanke mot Sidd i sig själv. Så i runda 1 kan jag med enkelhet tänka mig rösta ut spelare utifrån deras tendens att skapa brus då vi har väldigt lite att gå på. Sorry Sidd.

Jag kommer med mer, läser en spelare i taget därför det tar tid. Hur jag tänker står bakom varje spelare.

Röst: @Sidd

Basse – Tanken om att låta framträdande spelare ska pressas. Bakar senare från tanken och menar att det inte var så han menade (jag skumläser, så kan missförstått). Tycker själv det låter helt irrationellt – men det kan lika gärna handla om olika syn på spelet där jag mer är på linjen att slumpen inte bryr sig om vem du är eller varit i tidigare spel. När Basse backar från planen så är det mer i form ”Jag ser att ni inte håller med mina utvalda namn så säg vilka namn ni vill se i stället” vilket är vettigare och går i linje med att ställa spelare mot varandra. Men samtidigt gör det ju att Basse kan peka och hävda missförstånd även om han var oerhört tydlig med vilka han ville skulle snacka om varandra. Sen så är det som alltid med Basse, skriver en hel del och som jag ser det försöker han hjälpa byn utifrån sitt perspektiv. Han pushar även spelare att komma in i spel och presentera sina tankar. (Jag gick djupare på Basse då han är en av dem som ligger med en röst på mig, något i mig säger att en ulv förmodligen finns med bland folket som röstar ut en bybo). Är även en av spelarna som hamnar i att diskutera metakunskaper om SL och händelser bortom vår kontroll, vilket jag kan tänka är ett ganska skönt samtalsämne. Samtidigt så har ju Basse inte skyggat undan för att diskutera och peta på andra spelare.
Basse står som grön här, men jag ska vara ärlig och säga att jag velar. Har en viss misstanke mot honom som saknar bättre grund än att jag tror en ulv förmodligen med i gänget som just nu försöker rösta ut en bybo.

Förstå mig rätt. Jag tycker spelare tänker helt rätt genom att rikta fokus på mig. Jag hade blivit jäkligt besviken om fokus inte lagts mot mitt håll. Inga silkesvantar, slumpen tar liksom inte hänsyn till hur våra liv utanför spel ser ut, och då ska fokus riktas mot den som annars hamnar i skymundan.

Hej Isaac!

Jag tycker du är en vettig och sund spelare. Du har skrivit flera inlägg (tror jag!) som likar det här nu på slutet. Tankarna och den teoretiska förståelsen av varulvsspel som de bygger på gillar jag! Som bybor har vi inget att frukta, vi spelar som lag och det är ju bättre för byn (och för mig som bybo, följaktligen) när byn är på hugget, även om det innebär att jag misstänks och till och med röstas ut. Gott så.

Samtidigt är att påpeka detta när man blir drevad ett sätt att kommunicera med spelet. Att påpeka att "det gör inget om jag röstas ut" eller "jag förstår att ni misstänker mig, och tycker det är ett sundhetstecken" att implicit säga att "jag är på samma lag som ni". Om man är, som jag uppfattar dig, en spelare som "naturligt" är mild och sansad är det förstås det rimliga manuset att följa som ulv i en situation där man blir drevad. Och antalet ulvar som sagt "det är okej att ni röstar ut mig" under galgen är otaliga.

Det vill säga: inget fel på det du skriver, men det grönar dig inte. Jag vet att du nu tänker svara något i stil med att du förstår att det inte grönar dig. Men istället tänker jag såhär: är du bybo vet du att det är bättre att vi röstar ut någon annan. För, det enda du vet med säkerhet är att du är bybo, så istället för 0 % chans att vi röstar ut en ulv blir chansen ca 27 %. Klart bättre odds, tycker jag.

Så, istället för att vara okej med att vara misstänkt och kanske bli utröstad: vem misstänker du? Och vem vill du verka för ska bli utröstad? Just nu sitter du och jag ensamma i BM-drevet, behöver vi hitta andra alternativ? Vem kan det i så fall vara?

Så, istället för att vara okej med att vara misstänkt och kanske bli utröstad: vem misstänker du? Och vem vill du verka för ska bli utröstad? Just nu sitter du och jag ensamma i BM-drevet, behöver vi hitta andra alternativ? Vem kan det i så fall vara?

Såg att du bytt till Sidd nu!

1000008946.jpg

Alternativen är alltså Sidd, Basse och Isaac.

Min spontana känsla är att Sidd är grön, men det är verkligen bara magkänsla.

Tills vidare:

Röst: @Basenanji

Såg att du bytt till Sidd nu!
Ja, jag ville inte byta när jag satt på bussen och absolut inte hade någon möjlighet att förklara varför jag röstade på honom.

Jag tänkte lägga in en röst tidigare, men vet att då hade extremt mycket tid istället hamnat på att någon/några fastnat i "Men du säger inte varför?!" och så hade det blivit flera varv runt det när motivationen väl kommer och med mer "så säger du bara för att vi ställer krav" istället för att läsa vad som står.

Och antalet ulvar som sagt "det är okej att ni röstar ut mig" under galgen är otaliga.
Jag tror du missförstår. Jag är inte OK med att bli utrustad - mer att oavsett så tror jag byn kommer göra ett bra jobb. Utröstad bör ju inte vara ett mål för någon tänker jag. Men jag går ju inte och blir sur om jag skulle bli utröstad. Så fungerar jag inte :)

Fan vad velig jag känner mig, har inte mycket på Isaac och är nog mer benägen att ge honom en runda till. Gillar ditt resonemang om BM, tror att jag skrev nåt liknande i Hövdingspelet. Och det går ju så klart att vinbäga till förbannelse tills det mest optimala ulvspelet är att spela suboptimalt.

Av Basse och Sidd är jag nog mest benägen att rösta ut Sidd, har inte mycket att gå på och Sidd har en tendens att fastna i knasiga diskussioner med andra spelare så jag vetetusan om jag tycker hans tjafsande med Fjodde och Anthrox är så rödande egentligen.

Röst: @Sidd

Kul detalj:
Normalt i R1 brukar vi få två ganska solida drev som slutar med att vi röstar ut en bybo med ganska klar majoritet. Ergo, ulvarna lägger sig i bekväma bybodrev.
Eftersom vi nu inte har ett sånt läge och det istället ser ut att kunna gå hur som helst med tre olika personer tolkar iaf jag det som att ulvarna inte vet vem de ska rösta på riktigt. Och det betyder att minst en av de nuvarande drevande de facto är en ulv.

För framtida analys är det viktigt att tänka på (därför är det himla skönt att @Vimes är smart och tänker på att posta screenshots på röstläget, så vi har koll på hur saker såg ut innan de potentiellt förändras). Så ju mer färg vi får på de tre, desto enklare kommer vi få att analysera ulvarna i ett senare skede (skriver sånt här braigt att tänka på framåt R3-4 (make a mental note everyone!) för att jag inte räknar med att få spela så länge).

Som exempel: Ponera att det är Sidd som är ulven i trion. Då ligger inga ulvar på Sidd just nu (de vill inte förstärka ett drev som leder till att en ulv åker), utan ligger antingen på alternativa, eller utanför (vilket SI gjorde fram tills nyss och BM fortfarande gör).
Exempel 2: Ponera att både Sidd och SI är ulvisar. Då har ulvarna extremt svårt för vad de kan göra, för det blir övertydligt om de lägger sig i samlad trupp i drevet på den tredje spelaren och det vill de undvika. Helst ligga med död röst (Läs SI och BM). Sidd fastnade givetvis i Basse-drevet innan, för det fanns utrymme för att göra det. Tredje ulven sannolikt likaså, fast la sig där tidigare, när det började synas i diskussionen varthän det barkade (BB7 exv la sig på Basse runt där ett tag, men bytte sen till SI). Och sen fanns det ingen plats för SI att lägga sig där, så när han började bli pressad behövde han lägga sig på andra ulven (Sidd) (men först efter att BB7 flyttat till SI, för att en ulv-BB7 ska kunna köpa sig grönpoäng i en trängd situation där det är rösta på varandra eller skicka för tydliga signaler).

Så kom ihåg den här posten till nästa runda, efter att jag blivit nattmördad. Och gör det gärna även om jag inte blir nattmördad. för jag har glömt bort att jag skrivit den innan R2 börjar säkert.

Eftersom vi nu inte har ett sånt läge och det istället ser ut att kunna gå hur som helst med tre olika personer tolkar iaf jag det som att ulvarna inte vet vem de ska rösta på riktigt. Och det betyder att minst en av de nuvarande drevande de facto är en ulv.

Jag skulle inte våga säga att minst en av dem de facto är ulv. Alternativet att vi aldrig varit nära ulvarna och att de därför kan sitta stilla i båten och inte bry sig finns ju också. Men jag håller med! Att det är jämnt nu kommer vi kunna få utväxling på under senare rundor.

Härlig och aktiv stämning! Jag ändrar mig igen, men @Anthrox har verkligen spelat upp sig! #376 är jättebra och jag håller med: rörigheten den här rundan är bra och tyder på att ulvarna (även om de kanske inte sitter superdåligt) är med och lägger sig i.

Så Anthrox är betydligt grönare för mig just nu. Sysp är väl också ganska bra, men jag hugger där till följd av det svala coola spelet. Jag blir lugn av gissningar, vilda hypoteser och galna tankar. Sån't därna förståndigt tal gör mig nervös.

Jag skulle inte våga säga att minst en av dem de facto är ulv. Alternativet att vi aldrig varit nära ulvarna och att de därför kan sitta stilla i båten och inte bry sig finns ju också. Men jag håller med! Att det är jämnt nu kommer vi kunna få utväxling på under senare rundor.
Ja, jag kom på den möjligheten också efter att jag postat, men det känns osannolikt att vi inte skulle varit i närheten av att sniffa fram någon ulv under hela rundan. Och då går det ju också att se analysen över vilka som fick röster på sig innan nuvarande trion började kristalliseras, och vilka som jobbade för att de dreven skulle ta fart.

Back