Nekromanti Balans, system och lösningar

Thanuir

Veteran
Joined
9 Jun 2019
Messages
37
Jag körer en sandlåda, så balans er ikke et stort problem.

1. Sandlådan innehölder eventyrplassene av ulika vanskeligheter, fra trivielt til veldig dödeligt. Spillerne leter etter information och går til et plass de tror är interessant til dom. Often går det bra. Med nye spillere kan det ske att hel gruppen dör, hvis spillere ikke tror mig när jag beskrivar spelmåten. Etter en eller to ganger spiller de med större ferdighet. Spillerne er ansvarlige for att finne utmaningar som er interessante och har det riktiga vanskelighetsnivået til dom.

2. Hvis gruppen blir jättestärk (omkring det femte nivået med Pathfinder eller D&D 5, man avhengig av systemet), så kan de ha en större påvirkning på verdenen. Det er helt fint. Hvis de ikke klarer det, eller hvis vi spiller et OSR system, så er spellet anderledes. Helt fint också.

3. Hvis alle spillar krigere, kanske kan de slå mot stärka fiender. Hvis alle karakterer är dårlige med slåssing, kanske bör de inte lösa situationar med å slå. Begge er helt fint.

4. Hvis en spiller har en mye mäktigare karakter än de andra, så må spillerne valge vad de vill göra. De kan spille en gruppe tilhengere til en superhelt, de kan ta spillet mot retningar hvor superhelten dominerar inte spellet, eller de kan beslutte att superhelten blir en birolle och spilleren lagar en ny karakter. Kanske kan superhelten bli med gruppen igen, etter de andre har blivit stärkare. Eller kanske blir superhelten en gud til verden. Eller vad som helst. Det finns mange måter å ta en karakter ut av aktivt spel.

5. Hvis alle dverger uten rustning blir superhelter, så kan gruppen velge å spille i en sådan spelverden, eller de kan velge å skifte reglene. De kan vara interessant å se, vad slags verden kommer til å bli med nakne superheltdverger här och där.
 
Top