Nekromanti Böcker

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Hmm...

Allt jag menade var att det blir mer originellt när man skapar sin egen värld att stjäla direkt från originalkällan, vilket oftast gör det hela roligare för spelarna. Att det är mer bekvämt att sno en hel setting är en annan sak. Det värsta som finns för övrigt är författare som stjäl andras namn. Fy på dem, det ger oftast felaktiga associationer.

Det är sant att de flesta världar dräller av anakronismer och jobbiga stereotyper. Just därför brukar jag inte gilla spelvärldar som baserar sig på bokserier. De helt självständiga brukar vara bäst. (Petiga människor slipper oroa sig för att "ändra på böckernas handling" och annat.) Den enda anledningen till att jag själv ibland SL:ar i Tolkiens värld är att jag kan såpass mycket om den, vilket de flesta spelare brukar uppskatta.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Ett kul litet tips är att läsa Moorcocks lite mer okända kortare noveller. (Alltså inte Elric eller något sånt...) De kan vara mycket underliga och inspirerande. (En av de skummast någonsin är "The stone thing, a tale of strange parts", den slår t.o.m. Pratchett i lustighet.)
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Vikken extremt liten debatt...

...det här blev. :)
Den är faktiskt i klass med debatten om Vampire... *lol*

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 
Top