Nekromanti Båge och sköld?

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
tjena jag undrar varför man inte kan ha? för det går ju faktiskt om man rak sköld som rund sköld eller nån sån där halvmåns sköld som jag inte mins namnet på. Jag har testat det blir ju svårare men det funkar! HA DET BRA!!!
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Antingen kan man ha en sk. bågskyttesköld som i princip är en portabel vägg eller så kan man ha en lätt sköld som tex Vicoshiran.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Varför i herrans namn behöver du båda två?

tjena jag undrar varför man inte kan ha? för det går ju faktiskt om man rak sköld som rund sköld eller nån sån där halvmåns sköld som jag inte mins namnet på. Jag har testat det blir ju svårare men det funkar!
En pilbåge är ett avståndsvapen och en sköld är oftast ett närstridsvapen (förvisso kan du blockera pilar med den på din framfart mot fienden men utan ett vapen i händerna finns det liksom ingen större mening med att nå fram). Så vad skall du med bägge två till? Häng hellre skölden på ryggen när du skjuter båge och bågen på ryggen när du nyttjar skölden. Det hela blir säkerligen mer effektivit då varför det borde vara vad du önskar i längden!

Ljusetsriddare - som vill minnas att det är rätt viktigt för en bågskytt att träffa vilket brukar vara ack så mycket lätare om man siktar vilket i sin tur knappast blir enklare med en klumpig sköld på armen
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Re: Varför i herrans namn behöver du båda två?

I de flsta rollspelsfall sker striderna(även avstånsstriderna) på nära håll, att vissa då vill ha både en pilbåge och sköld är väll ganska naturlig.
Observera att jag inte på något vis försöker vara historisk korrekt utan bara konstaterar vad som går att göra utifrån reglerna.
 

Zishan

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
58
Location
El Stockholmo
Inget är är ju omöjligt, visst tycker jag att man kan ha sköld o pilbåge.

Sen e frågan vad är syftet av mitt vapen val. Vad är anledningen till att jag skulle ha en viss kombination.
Har man löst det så har man svarat större delen av din fråga.

Så anpassning efter behov.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det låter ju ganska otympligt att att både ha en båge & en sklöd... Känns ju som den skulle hindra en att använda bågen fullt ut ju.
Kansek kan man ha den vid sidan om, utifall det skulle bli lite närstrid..
 

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
att ha en bucklare eller en rundsköld av lite mindre format fastsränd på underarmen? skulle det kunna funka kanske, de ser jag som mer möjligt och realisitiskt i sådana fall kanske.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Båge + Sköld = Ingen god kombination!

I de flsta rollspelsfall sker striderna(även avstånsstriderna) på nära håll, att vissa då vill ha både en pilbåge och sköld är väll ganska naturlig.
Jo, jag är mycket väl medveten om att det kan vara så i rollspelssammanhang och förmodligen också i exempel hämtade från vår egen värld. Närstridsvapen är ju exempelvis i dagens läge MYCKET sparsamt använda i stridssammanhang även på kort distans.
Varför man i närstrid skulle vilja ha en båge är dock för mig lite underligt. Må så vara att man kanske har högst färdighetsvärde i Båge (eller motsvarande stridskonst) och föredrar sig att använda sig av denna. Eventuella fiender lär dock (om de har överhuvudtaget något taktiskt sinne) försöka se till att de står så att bågskyttens medhjälpare täcker dem från bågskyttens skotvinkel. Om detta inte är möjligt så lär de skicka fram någon att ta ut honom så fort som möjligt, vilket lär ta max en runda om det nu var frågan om kort avstånd.
Att sedan som en bågskytt försvara sig mot en fiende med närstridsvapen, med sköld förvisso men med en båge i andra handen, är väl knappast särskilt lyckat.
Inte heller att försöka blockera eventuella avståndsattacker, om man redan håller bågen med båda händerna, kan väl vara särskilt smart - ett solklart "+ObT6 i svårighet" fall enligt mig. Eller så får man helt enkelt släppa bågen med ena handen för att få den manöverfrihet som skölden kräver.
Nä, ju mer jag tänker på saken så förefaller mig kombinationen båge + sköld i närstrid inte vara någon höjdarkombination.

Observera att jag inte på något vis försöker vara historisk korrekt utan bara konstaterar vad som går att göra utifrån reglerna.
Visst är det möjligt enligt reglerna men för den spelledare som nyttjar motståndarnas taktiska tänkande något så lär det snarare bli till rollpersonernas nackdel. Reglerna är ju tänkta att försöka simulera verkligheten och det finns liksom en anledning till att bågskyttar inte brukade använda sig av sköldar i verkligheten...


Ljusetsriddare - vars enda rollperson till Eon är en bågskytt som antingen ser till att skapa avstånd till motståndarna, eller drar sitt svärd, om det vanskas närstrid med fienden
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Båge + Sköld = Ingen god kombination!

Som jag tolkar det så har Liljans Garde, som åtminståne jag har fåt för mig att dom använder vicorish lyfali och serine båge, en taktik som går ut på att stå på håll och skuta med svärden lätt åtkomliga varefter när fienden är lagom nära släppa bågarna och ta upp svärden på det sättet slipper dom ta tid för att spänna på sig skölden inför närstriden och kan ändå skada motståndarna medans dom kommer rusande.

Lijat - som gillar vicorisha.
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Re: Båge + Sköld = Ingen god kombination!

Som jag tolkar det så har Liljans Garde, som åtminståne jag har fåt för mig att dom använder vicorish lyfali och serine båge, en taktik som går ut på att stå på håll och skuta med svärden lätt åtkomliga varefter när fienden är lagom nära släppa bågarna och ta upp svärden på det sättet slipper dom ta tid för att spänna på sig skölden inför närstriden och kan ändå skada motståndarna medans dom kommer rusande.
Det var någonting liknande jag hade tänkt mig, alternativt kan man ha lite polare med närstridsvapen.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
varför ska man ha en sköld då? jo för motståndarna har ju också pillbågar och armborst då kan det vara kul att kuna försvara sig! dessutom har man ju ett svärd eller nåt annat närstrids vapen på sig!
 
Top