Kenzui
Warrior
tjena jag undrar varför man inte kan ha? för det går ju faktiskt om man rak sköld som rund sköld eller nån sån där halvmåns sköld som jag inte mins namnet på. Jag har testat det blir ju svårare men det funkar! HA DET BRA!!!
En pilbåge är ett avståndsvapen och en sköld är oftast ett närstridsvapen (förvisso kan du blockera pilar med den på din framfart mot fienden men utan ett vapen i händerna finns det liksom ingen större mening med att nå fram). Så vad skall du med bägge två till? Häng hellre skölden på ryggen när du skjuter båge och bågen på ryggen när du nyttjar skölden. Det hela blir säkerligen mer effektivit då varför det borde vara vad du önskar i längden!tjena jag undrar varför man inte kan ha? för det går ju faktiskt om man rak sköld som rund sköld eller nån sån där halvmåns sköld som jag inte mins namnet på. Jag har testat det blir ju svårare men det funkar!
Jo, jag är mycket väl medveten om att det kan vara så i rollspelssammanhang och förmodligen också i exempel hämtade från vår egen värld. Närstridsvapen är ju exempelvis i dagens läge MYCKET sparsamt använda i stridssammanhang även på kort distans.I de flsta rollspelsfall sker striderna(även avstånsstriderna) på nära håll, att vissa då vill ha både en pilbåge och sköld är väll ganska naturlig.
Visst är det möjligt enligt reglerna men för den spelledare som nyttjar motståndarnas taktiska tänkande något så lär det snarare bli till rollpersonernas nackdel. Reglerna är ju tänkta att försöka simulera verkligheten och det finns liksom en anledning till att bågskyttar inte brukade använda sig av sköldar i verkligheten...Observera att jag inte på något vis försöker vara historisk korrekt utan bara konstaterar vad som går att göra utifrån reglerna.
Det var någonting liknande jag hade tänkt mig, alternativt kan man ha lite polare med närstridsvapen.Som jag tolkar det så har Liljans Garde, som åtminståne jag har fåt för mig att dom använder vicorish lyfali och serine båge, en taktik som går ut på att stå på håll och skuta med svärden lätt åtkomliga varefter när fienden är lagom nära släppa bågarna och ta upp svärden på det sättet slipper dom ta tid för att spänna på sig skölden inför närstriden och kan ändå skada motståndarna medans dom kommer rusande.