Nekromanti Bästa svenska rollspelet någonsin?

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
luddwig;n264030 said:
Eller ännu hellre: "Vilka svenska rollspel har du spelat mer än en gång de senaste två åren?" Då skiljer vi agnarna från vetet.
Symbaroum
Sagospelet Äventyr
Tassar & Morrhår

Plus några som vi spelat en gång
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Fjodor Pollett;n264055 said:
Inget underligt alls. Männsikor har kort minne och snävt intresse.
Månaderna före millennieskiftet (*) hade diverse tidningar omröstningar om de senaste tusen årens allra bästa X (musik, böcker, mat, datorer). I topp låg allmänt företeelser som var max fyra-fem år gamla, som Blur. Minns ni Blur? Precis.

*Jo, det där med millennieskiftet. Det nya millenniet började inte förrän första januari 2001 (årets första dag är den1/1, inte 0/0), men det var det ju ingen som brydde sig i slutet av 1999.
Blur var ju högaktuella vid millenieskiftet och hade definierat hela 90-talet. Jag hänger inte med på jämförelsen.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Måns;n264069 said:
Blur var ju högaktuella vid millenieskiftet och hade definierat hela 90-talet. Jag hänger inte med på jämförelsen.
Exakt. De var högaktuella 1999 men kanske inte riktigt håller måttet som allra bästa musiken som gjorts sedan år 999.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Fjodor Pollett;n264072 said:
Exakt. De var högaktuella 1999 men kanske inte riktigt håller måttet som allra bästa musiken som gjorts sedan år 999.
Om vi skulle göra om röstningen för bästa musik mellan 1017 och 2017 så har nog Blur svårt att finnas kvar på top 20.

Jag tycker det känns bra att veta att Kult eller Eon är Sveriges bästa rollspel genom alla tider.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Fjodor Pollett;n264072 said:
Exakt. De var högaktuella 1999 men kanske inte riktigt håller måttet som allra bästa musiken som gjorts sedan år 999.

Men vår omröstning skedde ju nu, 2017. 25 år efter att Kult försvann. Det är ju inte alls samma sak. Sedan tror jag att Blurs betydelse för 90-talsmusiken (och indierock överlag) är betydligt större än vad du tycks mena, men det är en helt annan diskussion :)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Håller med Måns här, KULT är förvisso på gång på sätt och vis men är ju i övrigt inte direkt i ”färskt i minnet och på tapeten idag”-kategorin. Nu menar jag inte att spel som säg, Symbaroum, inte skulle vara värda ett omnämnande men det är väl snarare sådana spel man tänker på om man ska jämföra med ”Blur ansågs mycket viktiga 1999” (och med det sagt är Blur och dess medlemmar nog åtminstone med på listan över viktigaste att nämna på ett antal listor, om än inte nödvändigtvis listplacerare).

Kult tror jag snarare vinner på att det har så sjukt mycket identitet, som få spel även internationellt kan mäta sig med. Och det är kanske den mest svårfångade och magiska egenskapen ett rollspel kan ha.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,214
De senaste två åren:

Symbaroum
Western IV
Trail of Cthulhu (med Kutulu/Svavelvinter-regler)
Upsalasviten (med Kutulu/Svavelvinter-regler)
Eget (med Western II-regler)
 

RedMoon

Veteran
Joined
13 Aug 2017
Messages
144
Passar på att komplettera detta med resultatet av "Vad spelar du nu"-undersökningen som vi gjorde på Bräd- och Rollspelsforum tidigare i år. Jag har tagit bort alla de utrikiska spelen för att ge en bild av vilka svenska spel det är som spelas mest. Då såg det ut så här:

Spelnamn#%
Mutant: År Noll2115%
Symbaroum1410%
Ur Varselklotet1410%
Eon1410%
Coriolis1410%
Drakar och Demoner (Äventyrsspel)128%
Kult: Divinity Lost75%
DoD Trudvang64%
Western64%
Svavelvinter54%
Svärd & Svartkonst43%
Star Wars D643%
Mutant Chronicles32%
Mutant Äspel21%
Kult (Äventyrsspel)21%
Oktoberlandet21%
SAKVAL21%
DoD Retro21%
Mutant: Undergångens Arvtagare11%
Radhack11%
Neotech 211%
Kutulu11%
Äventyr11%
Bortom11%
Noir11%
Hjältarnas Tid11%



En snabb analys på detta är att

1. Fria Ligans spel är inte nödvändigtvis de som anses vara "bäst någonsin", men de spelas mest av alla svenska spel.

2. Både Symbaroum och Eon har lojala spelargrupper som älskar spelen och fortsätter att spela dem.

3. Jag tror att många väntar på att nya KULT: Divinity Lost ska släppas innan de ger sig tillbaka till KULTs värld. Att det, trots bara Quickstart regler finns tillgängliga, ligger så här högt bådar gott för Helmgast - och kärleken för varumärket tycks vara stark.

4. Drakar och Demoner av Äventyrsspel har ett gäng spelare men är nog till största del ett spel man valt för att det var ens ingång till hobbyn och något man spelat väldigt mycket under sin uppväxt. Kanske känner man sig klar med det eller så har man helt enkelt kört slut på allt material. Det kan också vara en hel del icke-aktiva rollspelare som röstade i "bäst någonsin" och inte spelat något annat än DoD.

5. Mutant: Undergångens Arvtagare tycks vara ett spel där den skrivna kampanjen, som nog de flesta som vill har spelat klart vid det här laget, är det som drar. Folk älskar det spelet men tycks vara klara med det och har sannolikt fortsatt inom Mutant-franchisen, vidare till År Noll.

Vad tror ni? Något som står ut som extra intressant när ni jämför resultaten?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,192
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
RedMoon;n263997 said:
Något ni är förvånade över?
förvånad och förvånad, men jag tycker det är jävligt tragiskt att folk är så perspektivlösa att de tycker att 30 år gamla spel övertrumfar allt som görs idag, decennier av utveckling inom rollspelsteori och världsbyggande senare. Jag skrev en lång rant om det i facebooktråden, men insåg att det skulle bli ett flamewar av det, så jag lade ned.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Ymir;n264111 said:
förvånad och förvånad, men jag tycker det är jävligt tragiskt att folk är så perspektivlösa...
(Sa han som svarar "EON!!111!!!" på alla frågor... ;) )

Obs. Skämt :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,214
Sammanfattningsvis:
Folk spelar främst de spel som supportas aktivt kommersiellt. Ur den synvinkeln är det ovanligt många som faktiskt spelar DoD. I övrigt innefattar det ju också Eon och Symbaroum (som alltså inte "fortsätter spelas" på samma vis som DoD).

Din p. 5 är nog helt korrekt, utmärkt analys. Kult gör mig osäker, i likhet med Måns tycker jag inte mig märka av något särskilt intresse, kanske ändras det när det kompletta spelet kommer?

Till sist får vi inte glömma bort att utländska spel har en stark ställning numera i Sverige. Antagligen är det ett antal av de röstande som helt enkelt har en begränsad erfarenhet av svenska spel och röstar på vad de känner till.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
luddwig;n264030 said:
Eller ännu hellre: "Vilka svenska rollspel har du spelat mer än en gång de senaste två åren?" Då skiljer vi agnarna från vetet.
Mer än ett spelmöte, menar du?

Då blir det bara:

Hjältarnas tid
Mutant år noll: Genlab Alfa

Jag körde en del Morwayle när det kom, men det var väl mer än 2 år sedan?
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Bifur;n264115 said:
Kult gör mig osäker, i likhet med Måns tycker jag inte mig märka av något särskilt intresse, kanske ändras det när det kompletta spelet kommer?
Jag levde i villfarelsen att nya Kult var ute och att Kult ligger högt på listan både pga gamla meriter men också för wow-nytt-och-häftigt-faktorn. Nu föll hela min liknelse med 1999 platt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Bolongo;n264120 said:
Mer än ett spelmöte, menar du?
Ja, jag tänkte att det vore intressant att se vad som spelats i lite större omfattning, inte enstaka speltest och konventsspel.

För min del blir svaret Fantasy! OSG, Svärd och Svartkonst, Rad-Hack samt mitt eget Solfläckar.

Om jag ska lägga till engångsspel så hamnar även Utpost, Mutant År 0, nya Coriolis, Leviathan och senaste Western på listan.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,214
Fjodor Pollett;n264123 said:
Jag levde i villfarelsen att nya Kult var ute och att Kult ligger högt på listan både pga gamla meriter men också för wow-nytt-och-häftigt-faktorn.
Det går ju, på tvärs med RedMoons p. 3, att fundera som så att Kult var på topp under första halvan av 90-talet och att det därför är många röstandes senaste rollspelserfarenhet... Men egentligen tror jag inte det. Snarare handlar det om förväntan inför kommande spel.

Roade mig som jämförelse med att titta på antalet svenska Kickstarter-backers för senare års spel (grundregler). Ger en helt annan bild…

SpelBackers
Drakar och Demoner 20161318
Ur varselklotet1040
Ärans väg (Forbidden lands)798
Mutant: Maskinarium687
Kult: Divinity Lost534
Coriolis430
Trudvang Chronicles330
Symbaroum Monster Codex315
Oktoberlandet235
Damarien235
Lex Occultum112


Vissa viktiga spel (Eon IV, Mutant År noll, Symbaroum) har ju inte haft sina grundböcker ute på Kickstarter så där har jag plockat den mesta populära modulen (inte helt rättvisande så klart då i alla fall både Monster Codex och Damarien är typiska SL-produkter).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Fjodor Pollett;n264123 said:
Jag levde i villfarelsen att nya Kult var ute och att Kult ligger högt på listan både pga gamla meriter men också för wow-nytt-och-häftigt-faktorn. Nu föll hela min liknelse med 1999 platt.

Haha, ah! Då förstår jag. Var lite förvirrad ett tag där :)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Ymir;n264111 said:
förvånad och förvånad, men jag tycker det är jävligt tragiskt att folk är så perspektivlösa att de tycker att 30 år gamla spel övertrumfar allt som görs idag, decennier av utveckling inom rollspelsteori och världsbyggande senare. Jag skrev en lång rant om det i facebooktråden, men insåg att det skulle bli ett flamewar av det, så jag lade ned.
Måns sa precis det jag tänkte! :)

Skämt åsido är väl frågan här vad man ska jämföra med. Om man jämför med typ datorer i en produktionskontext kan man ju hålla med dig. Det vore som att komma till ett möte med en ABC 80 eller Kompis idag, istället för en modern laptop (vilken syn — här kommer jag med min skottkärra!!!). Men jämför man med kulturyttringar som konst, litteratur eller musik blir din invändning jätteknepig. Man är ju inte perspektivlös för att man gillar Andy Warhol, 70-talets Conan-serier eller punk. Det finns massor av människor som kör Volvo 245 (miljöbovar!), skriver på skrivmaskin, gör palt och använder ute-dass, trots att de åkt nya bilar, använt paddor, testat senaste molekylärgastronomin och skitit på senaste mulltoan :). Några av dem kanske också föredrar Expert framför Eon IV! Jag tänker helt enkelt att den estetiska upplevelsen av att spela rollspel är väldigt viktig och kanske inte låter sig fångas så lätt i en terminologi lånad från industriell produktion (design, varumärke, out-sourcing, pipelines etc. etc.). Vill man ha just perspektiv och inte bara tänka att det senaste är det bästa, då bör man möjligen närma sig de äldre spelen och deras fans med lite större nyfikenhet!

Föreslår

Christian
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
RedMoon;n264108 said:
Vad tror ni? Något som står ut som extra intressant när ni jämför resultaten?
Jag kan delvis förstå att Äventyrsspels produkter hamnar högt på "Bästa spelet någonsin", men är något förvånad att ca 10-12% fortfarande spelar dem. Jag försökte spela Expert Drakar och Demoner när jag kom tillbaka från en mer än två decennier lång paus, men det gick inte. Mycket av det som jag tyckte var kul då, avskyr jag idag. Det är en av anledningarna till att jag skriver "delvis förstå". Även om jag har haft kul flest timmar med EDD har utvecklingen gått framåt de senaste 30 åren och de spel som finns ute nu är i mina ögon mycket, mycket bättre.

Kult har jag ingen relation till alls, eftersom det kom strax innan min paus. Jag backade KDL på PDF-nivå men känner spontant att det nog inte är något som jag kommer att vilja spela, kanske just för att jag inte har någon relation till det.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
slanfan;n264075 said:
Om vi skulle göra om röstningen för bästa musik mellan 1017 och 2017 så har nog Blur svårt att finnas kvar på top 20.

Jag tycker det känns bra att veta att Kult eller Eon är Sveriges bästa rollspel genom alla tider.
Nja. Att Många röstar på dessa spel är nog att många spelat dem. Både Eon och Kult har många spelare - av olika anledningar. Detta gör att de hamnar långt uppe på listan. Att rösta fram Sveriges bästa rollspel på detta sättet är ju mest på skoj. Eller?
 
Top