Nekromanti Bästa Star Warrollspelet

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jo men det är ju precis det jag menar. Det är som när vi pratade om [url=https://www.rollspel.nu/threads/63930 häromdan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
solvebring;n244785 said:
D6-systemet har ju berömts mycket av olika skäl. Det finns inte separat, som system bara, utan tillhörande spel?
Jo, det finns som bara D6 sci fi också.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
solvebring;n244785 said:
D6-systemet har ju berömts mycket av olika skäl.
Det har bara en bra sak. Men det är en väldigt väldigt bra sak: Nostalgi. Har varit sugen på att försöka få tag i den där gamla Ä-spel–varianten av SW (tänkte det var det givna alternativet för dig med, pga din tatueringsavatar) och komplettera med REUP + hack från andra system. Sitta där som retro-hipster med dom gamla broschyrerna och njuta av sommaren och rymdröjet.

Costikiyan var först (i Ghostbusters, första spelet med systemet) med att nosa på en massa grejer som andra spel gjort så otroligt mycket bättre. Men att vara först gör en till legend, och det är inte heller mer än rätt, han förtjänar det. (På vissa sätt var det han försökte göra en av rötterna till det här incoherenta 90-tals–spelandet jag ältar så mkt om; innan narrativisterna kom in och styrde upp och skapade system för att få story ist för att, som SWd6 i sin SL-guide så mycket gör: förlita sig på fudgande.)

Det finns inte separat, som system bara, utan tillhörande spel?
Jo visst gör det det, i en massa varianter. Mini d6, d6 Space osv osv. Snart kommer det ut en ny version av Talislanta som använder det här d6-systemet från SW (det ska dock även komma i en massa andra regelsystem; jag valde det som är inspirerat av D&D 5e).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
2097;n244791 said:
Det har bara en bra sak. Men det är en väldigt väldigt bra sak: Nostalgi. Har varit sugen på att försöka få tag i den där gamla Ä-spel–varianten av SW (tänkte det var det givna alternativet för dig med, pga din tatueringsavatar) och komplettera med REUP + hack från andra system. Sitta där som retro-hipster med dom gamla broschyrerna och njuta av sommaren och rymdröjet.

Costikiyan var först (i Ghostbusters, första spelet med systemet) med att nosa på en massa grejer som andra spel gjort så otroligt mycket bättre. Men att vara först gör en till legend, och det är inte heller mer än rätt, han förtjänar det. (På vissa sätt var det han försökte göra en av rötterna till det här incoherenta 90-tals–spelandet jag ältar så mkt om; innan narrativisterna kom in och styrde upp och skapade system för att få story ist för att, som SWd6 i sin SL-guide så mycket gör: förlita sig på fudgande.)



Jo visst gör det det, i en massa varianter. Mini d6, d6 Space osv osv. Snart kommer det ut en ny version av Talislanta som använder det här d6-systemet från SW (det ska dock även komma i en massa andra regelsystem; jag valde det som är inspirerat av D&D 5e).
Ja, jag har ju sjävklart ÄS Stjärnornas Krig. Jag kanske borde plocka upp och slimmodda den, det är nog ingen dum idé. Å andra sidan låter ju Mini D6 mycket intressant, för det låter slim. Ska kolla på det får vi se. Jag vill ha något enkelt, dels för att jag är lat, dels för att jag gillar snabba och enkla system och dels för att jag tänkte spela med sonen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
solvebring;n244793 said:
Ja, jag har ju sjävklart ÄS Stjärnornas Krig. Jag kanske borde plocka upp och slimmodda den, det är nog ingen dum idé.
Frågan är om du behöver banta ner det så mycket. Ä-spels Stjärnornas Krig är redan väldigt regellätt.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Dr_Dängrot;n244754 said:
sämst - starwars ifrån ff - på grund av att jag avskyr spel som behöver specialtärningar , det är en petpeeve .

näst sämst - starwars saga edition på grund av att ja hrmm be a jedi or go home , jedin gjorde alla andra klasser i spelet helt överflödiga , behövs det en rogue som smyger in på imperiebasen men ni har ingen rogue/scoundrel frukta ej för jedin har nån forcepower som låter hen göra det ... It was all about the jedis
To each their own, men det är intressant att det system du avskyr mest (FFG) är det som allra snyggast löser balansen mellan kraftanvändare och mugglare. Livet är hårt. :wink:

EDIT: menade det inte så spydigt som det visst såg ut i skrift, mer som ett exempel på hur svårt det är att få sina önskningar uppfyllda.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
luddwig;n244797 said:
Frågan är om du behöver banta ner det så mycket. Ä-spels Stjärnornas Krig är redan väldigt regellätt.
Okej, längesedan jag läste det nu. Med andra ord minns jag inte hur det var det, så jag tar dig på ditt ord och ska titta på det i afton. Låter bra! =)
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
2097;n244791 said:
Det har bara en bra sak. Men det är en väldigt väldigt bra sak: Nostalgi.
Vi spelade otroligt mycket SWD6 i mitten och slutet av 90-talet, och vi upplevde att spelet och reglerna var värdens bästa. Men, vi var unga och dumma...

Nu i våras plockade jag fram reglerna igen, eller rättare sagt REUP, och det var inte längre det bästa någonsin. Reglerna, som förr kändes roliga och inspirerande, hade nu blivit tråkiga och hindrande. Minnet av systemet hade troligtvis förhöjts av nostalgin, och jag kan banne mig fortfarande inte få bort känslan av att det är ett av de bästa systemen, trots bevis om motsatsen :)

Vi bytte sedan system till SWW Rebel Ops, konverterade rollpersonerna, och upplevde full Star Wars-känsla utan regler som kändes hindrade för oss.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
solvebring;n244799 said:
...så jag tar dig på ditt ord och ska titta på det i afton.
Du får rätta mig om jag har fel. Jag har inte heller läst Stjärnornas Krig på evigheter men jag minns det som klart regellätt (med mina dåvarande preferenser till och med för lätt).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
SWW står alltså för Star Wars World, ett AW-hack.
Ja, här tror jag vi har biljetten. Skulle vilja göra ett oheligt mischmasch.
1. På RP-sidan ett (möjlugen något nerstrippat) SWd6. Alltså bort med stridssystemet men behåll hur RP skapas. Enda anledning: Nostalgin.
2. På SL-sidan. Tolka RPs handlingar som "moves" och sno dessa moves från SW world. (7-9 blir 13-16 på en typisk startpool).
3. Krydda allt med randomtabeller a la Måns/OSR/SWN

Min erfarenhet med PbtA-system är att strider tar väldigt lång tid. Men, man kan ju tänka sig ett lite mer intentbaserat och larger-than-life tolkande av situationerna. Metacharacters-tänket. Fienden är inte stormtruppstjejen framför dig utan hela basen. Osv
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Och för mer fokuserade upplevelser finns saker som Jedi in the Vineyard osv
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Som slumpgenerator betraktat, alltså slå en bunt tärningar och få ett resultat, så tycker jag inte att swd6 är så illa. Däremot så lider det av samma brister som de flesta spela av den här skolan (som 2097 varit inne på), men jag tycker att det slår BRP på fingarna och Wild Die gör att jag kan spela lite Story Nowigt.

Så jag vet inte, jag är ganska kräsen när det gäller regelsystem (även om det inte är som förr... ;) ) men jag tycker att själva systemet uppfyller de grundläggande krav jag har, men kanske inte så mycket mer än så.
 
Top