Nekromanti Bästa Star Warrollspelet

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
God45;n211018 said:
Du kan hitta den fanskapade "Second Edition Revised, Expanded, and Updated" versionen av D6 reglerna lagligt och gratis här: http://d6holocron.com/downloads/books/REUP.pdf
"Lagligt" är knappast ett ord som jag förknippar med Star Wars REUP. Även om systemet är öppet så använder de en massa bilder och grejer som LucasFilm skulle invända mot om de kände till. De som gjort detta är anynoyma och har valt att gå under jorden numera, efter att detta fått lite för mycket uppmärksamhet.

Med det sagt, det är den bästa och kanske snyggaste d6-versionen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
wilper;n209905 said:
De nya från Fantasy Flight har jag ingen koll på alls.

Men om du vill spela d20 så skaffa tredje utgåvan, den som kom i en liten kvadratisk bok med tillnamnet "Saga Edition". Den gjordes när man var i full fart med att ta fram D&D 4Ed, och har imo en del av de bättre sakerna därifrån.

Är du en skäggig hipster kan du snegla på Star ORE, jag läste genom det för massa år sen och tyckte att det verkade mysigt, borde finnas som gratis nedladdning om du är bra på att googla.
Dags för lite trådnekromanti. Jag tyckte att Star ORE verkade intressant så jag har letat reda på det, här. Det verkar ju helt klart intressant och lättspelat, men, är det någon som faktiskt spelat det och kan säga något mer än vad man får ut av en läsning?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
solvebring;n244540 said:
Dags för lite trådnekromanti. Jag tyckte att Star ORE verkade intressant så jag har letat reda på det, här. Det verkar ju helt klart intressant och lättspelat, men, är det någon som faktiskt spelat det och kan säga något mer än vad man får ut av en läsning?
Jag har spelat det en gång. Det var ok men fick mig att skriva en mer avskalad version eftersom jag spelade det över Skype och mindre regler hjälper då.

Det finns en Actual Play du kan lyssna på här: http://actualplay.roleplayingpublicradio.com/tag/star-wars/
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
solvebring;n244558 said:
Okej, tackar! Du har inte något nedskrivet av din version?
Hela mitt system finns i andra halvan av start posten i den här tråden: https://www.rollspel.nu/threads/639...hoppa fluffet till just den kampanjen bara :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tycker att dom tre licenserade SW-spelen, FFG, WotC och WEG, är så himla lika varandra. Det är liksom hugget som stucket vilket man tar. Om man nu har råd med FFG SW dvs. T_T.

Att köra nån inofficiell, där finns det hundratalsvarianter och där börjar vi också komma till ordentlig variation. Fate SW blir annorlunda än PbtA SW som blir annorlunda än OSR SW som blir annorlunda än Nerver av Karbonit SW osv osv.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Det finns en tråd på forumet med länkar till att köpa D6 reup versionen på lulu för en billig peng.
Jag vet dock inte hur jag länkar till den tråden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Lightshy;n244667 said:
Jag vet dock inte hur jag länkar till den tråden.
Ser du siffran uppe i högra hörnet på alla inlägg? Klicka på den siffran så får du fram en länk till just det inlägget.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Rymdhamster;n244668 said:
Ser du siffran uppe i högra hörnet på alla inlägg? Klicka på den siffran så får du fram en länk till just det inlägget.
Det ska till en hamster från yttre rymden för att kunna sånt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
sämst - starwars ifrån ff - på grund av att jag avskyr spel som behöver specialtärningar , det är en petpeeve .

näst sämst - starwars saga edition på grund av att ja hrmm be a jedi or go home , jedin gjorde alla andra klasser i spelet helt överflödiga , behövs det en rogue som smyger in på imperiebasen men ni har ingen rogue/scoundrel frukta ej för jedin har nån forcepower som låter hen göra det ... It was all about the jedis
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men Jedi är ju bäst då ska dom ju också vara bäst. Alla BMX bandits kan stå och applådera medan (spoiler för filmversionen av Stjärnornas Krig)
Luke spränger dödsstjärnan
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
2097;n244757 said:
Men Jedi är ju bäst då ska dom ju också vara bäst. Alla BMX bandits kan stå och applådera medan (spoiler för filmversionen av Stjärnornas Krig)
Luke spränger dödsstjärnan
Jag håller med dig om att jedis skall vara mega uber awsome men inte på bekostnad av dom andra klasserna , det är som att ge paladinen i DnD förmågorna ifrån alla andra klasser. Varför skulle man vilja spela nått annat än paladin ?

Varför inte ist göra ett spel som uteslutande handlar om jedis isf ?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
För att ibland är det coolt med denna typ av orättvisa om spelet är gjort på ett bra sätt och ger mycket spotlight till scoobygänget. Kan tänka mig ett MLWM-hack… "My Life with Luke"

Eller som Enantiodromias gamla inofficiella Buffy-story-spel. Att slåss mot vampyrer klarades av relativt lätt av slayern. Spelet handlade sen om att scoobygänget skulle försöka lindra slayerns ångest
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
All Jedi or No Jedi är ju den klassiska regeln: https://m.youtube.com/watch?v=pzWoFIRxINA

Som det stora Karen Traviss fan jag är måste jag dock säga: "An elegant weapon for a more civilized time, eh? Well guess what? Times have changed!"

I Fantasy Flight Star Wars mördade vi rymdtrollkarlar med koordinerad sniper fire och automateld på löpande band till vår spelledares chock och frustration.... Hehe.

Du kan bygga Jedi killers i Saga edition som inte är att leka med. Men det tar typ 10 levlar. Innan det kommer Jedi (eller ännu bättre Sith) stampa på dig.

I D6 Star Wars är du fucked i dock... Om du inte använder alla splat böckerna och skjuter folk med elektriska nät, använder minor (de känns inte i kraften motherfuckers!) och sedan skjuter dem med stun eller exploderande vapen. Då är du bara i ett stort underläge mot Jedi.

I mitt Star Wars regelsystem har du meta-poäng så du kan ändra handlingen och lite specialförmågor du kan köpa specifikt för att skydda dig mot Jedi. Med det är för att jag ville att man skulle kunna spela Cad Bane eller General Grevious.

Idealt bör det vara balanserat på så sätt att andra spelarkaraktärer i en grupp med en Jedi är typ Mandalorians, combat cyborgs eller liknande. Eller så kan man ha en shitty nybörjar Jedi som Luke i första filmen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag pratar ofta om hur jag gillar sån här obalans men man måste göra det bra. Om det bara handlar om att questa och klara encounters ja visst då kommer det vara segt att vara Han och stå och ha en boring conversation anyway på telefon eller vara Artoo och spela rymdschack med en rymdyeti medan Luke jediräddar politiska fångar och Obi-Wan möter sitt jediöde.
När rollspelet handlar om klara av vad Laws kallar "procedurella scener" då blir det BMX Bandit och Angel Summoner–orättvisan.

Men om spelet handlar om något annat? Dramat i gruppen? Hur en general blir kär i en smugglare? Osv. Stjärnornas Krig är också en mänsklig historia med stort hjärta. Eller politiken? Det lilla diplomatskeppet som blir kapat av Rymdimperiet? Osv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Problemet med att ta Star Wars från pulpäventyrs rötterna är att du får... Episode 1 till 3 :p

Men man kan köra politiska och sociala spel i Star Wars. Jag har kört ett spel i resterna av kejsardömet. Då hade vi en Mon Calamari militär advokat baserad på Mackenzie från JAG som knappt kunde hålla i en pistol men försökte bevisa att Lord Vader begått krigsbrott. En klon av kejsaren som tjänade som senator av Naboo och försökte hålla Moffarna från att bli krigsherrar, han force chokade folk på sidan men kunde inte hålla ett vapen ens. En dark side ronin som jobbade för senatorn, hon var officiellt en executive assistant, med att mörda Wookies och annat avskum. Hon hade bara combat och force skills. Sista gruppmedlemmen var en robot aktivist som försökte befria sina droid bröder... Och var en combat/hacking droid och en pacifist.

Det var en kul kampanj och eftersom det mest var The West Wing i rymden med korts inslag av våld behövde inte alla vars balanserade i en fight. Bästa färdigheterna i den kampanjen var att kunna ljuga, charma folk och hacka datorer.

Men hade vi äventyrar runt som en grupp hade det inte fungerart.
 
Top