Nekromanti Bästa Star Warrollspelet

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Ja, ämnesraden säger väl egentligen allt. Jag skulle vilja lockas tillbaka till hobbyn och jag vill göra det via Star Wars. Det finns dock som jag känner till tre olika varianter (med undervarianter) och jag vill få lite tankar och reflektioner från andra. För väldigt länge sedan provade jag den svenska T6-baserade versionen. En gång, minns knappt något mer än att jag faktiskt provat det. Jag har en del erfarenhet av D20-systemet som skulle kunna tala för att försöka hitta någon av de varianter med den spelmotorn. Eller är de nyaste spelen att föredra (tillgänglighet är ett plus förstås).

Är någon version bättre än någon annan? Vad säger ni som har bra koll?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
För mig är det i följande ordning:

1. Star Wars d6
2. Star Wars Fantasy Flight
3. Star Wars d20

Om du vill testa Star Wars d6 kan du söka efter en pdf som heter "Star Wars REUP" som är en version av d6-systemet som är uppdaterat av fans.

Star Wars Fantasy Flight använder deras speciella tärningar och har en tröskel att komma över innan man som van d20-spelare fattar hur det hela funkar. Men om man klarar det så har jag fått mycket ut av tärningssystemet (det är en bättre version av det som finns i WFRPv3).

Star Wars d20 har jag ingen erfarenhet av, men av det jag läst så haltar det lite med hur d20-systemet appliceras.

/M
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
De nya från Fantasy Flight har jag ingen koll på alls.

Men om du vill spela d20 så skaffa tredje utgåvan, den som kom i en liten kvadratisk bok med tillnamnet "Saga Edition". Den gjordes när man var i full fart med att ta fram D&D 4Ed, och har imo en del av de bättre sakerna därifrån.

Är du en skäggig hipster kan du snegla på Star ORE, jag läste genom det för massa år sen och tyckte att det verkade mysigt, borde finnas som gratis nedladdning om du är bra på att googla.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag personligen föredrar:

West End Games Star Wars d6 Revised & Expanded. Det är ungefär samma som den svenska versionen, men uppdaterad med tio års regeldesignerfarenhet och slimmad. Det finns en "inte helt officiell" Revised & Expanded & Updated på internet nånstans. I övrigt lär man få betala dyra pengar på ebay för den, om den finns tillgänglig alls.

Fantasy Flight Games Star Wars Roleplaying-spel. Det är faktiskt ett kul och intressant regelsystem som jag tycker har fantastisk Star Wars-känsla, men det kräver specialtärningar, en del vana att läsa specialtärningarna, och böckerna kan man bepansra en stridsvagn med och duplicerar en massa jox i de tre spelen.

Sen kommer ingenting, sen kommer ingenting, sen kommer ingenting, och sen kommer d20-versionerna.

Så det är lite jämt skägg mellan West End Games och Fantasty Flight Games. WEG är lite bättre, men FFG är mycket mer tillgänglig.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
FFG är ju lite lurigt med sina parallella produktlinjer som gör att en måste köpa en väldig massa olika böcker o men vill spela olika typer av kampanjer. Vi ska, hör och häpna, börja spela Force and Destiny från helgen, verkar vara helt OK med fina böcker och så men hade det inte varit för settingen så hade vi inte gjort oss besväret (kanske samma med alla SW kan jag iofs tänka mig). Tärningar löser vi genom FFG:s mobil-app.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag har spelat d6 och d20 (tidig variant) och d6 är otroligt mycket bättre än d20; det är enkelt, intuitivt, snabbt och - heroiskt. Det finns iofs mycket regler för ditten och datten, men man kan strunta i många av dem och bara köra på. d20 är i jämförelse klumpigt och krångligt och emulerar space opera genren väldigt dåligt. Det synkar inte med världen och dess idiom, lite som MERP/Rolemaster var ett helt hopplöst system för att spela i Tolkiens Midgård.

Så mycket om spelen jag har spelat. Jag har dock läst Saga Edition, och det tycktes mig som att man där hade löst i alla fall en del av de värsta problemen som hemsökte d20-systemet. Så jag vågar rekommendera den framför äldre d20-varianter.

Det nya Star Wars har jag ingen åsikt om, annat än att jag blir helt matt av att bara bläddra i dessa enorma regelböcker med alla sina regler. Det är säkert ett bra spel, men behövs allt det där? Kör d6. Det finns dessutom enorma mängder material till det gamla d6-systemet, och jag tror inte att allt behöver vara dyrt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag gillar D6 skarpt. Har även några äventyr att sälja om intresse finns.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Jag har spelat SW-D20 en del, och det känns ärligt talat som D&D i rymden. Reglerna lägger obegripligt mycket fokus på närstrid och förflyttning i rutnät vilket inte alls känns som filmernas pang-pang (eller pwngg-pwngg). Men om du är van vid d20 och gillar det, är det väl den enklaste vägen att gå.

Om du vill få lite smak för hur det fungerar tror jag datorspelet knights of the old republic är baserat på de reglerna.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag har högst begränsad erfarenhet av D6, men har spelat mycket d20 och en del FFG. Jag rekommenderar definitivt Fantasy Flight Games produktlinje, den ger enorm Star Wars-känsla.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag rekommenderar första utgåvan av SW D6, då jag själv tycker extra-krunchet i senare utgåvor går emot idén att köra riktigt löst och ledigt med reglerna (löst och ledigt är bokstavligt enligt reglerna i första utgåvan). Det finns en klar häftighetsinflation på spelledarpersoner i materialet, så värdena för t.ex. Luke och Vader behöver helt klart dras ned. Otroligt lätta regler.

Jag har ännu inte kört med reglerna från FFG utan bara läst dem samt tittat en del på "Balance of Power" på YouTube där de spelar FFG versionen. Vill man inte köra löst och ledigt, samt gillar den nya vågen med mer "narrativistiskt" speligt stöd så verkar den helt underbar. Som tidigare nämnts är mycket i grundböckerna redundant, och använder specialtärningar. Men min uppfattning är att det är ett väldigt välgjort system. Att läsa Force and Destiny (jedi-regelboken) strax efter att man sett alla avsnitt av Star Wars: Clone Wars var ett nöje med tanke på att påskägg från den serien.

Jag har också SW D20 hemma i hyllan. Min uppfattning om den är att det bara finns två anledningar till att man skulle välja den framför D6 eller FFG. Antingen för att man har tillgång till den och inte möjlighet att få tag på någon av de andra, eller för att man är D20-frälst och vägrar spela något som inte är D20. Med tanke på att Knight of the old Republic hade en D20-liknande mekanik så går det nog att få SW D20 (samt SAGA) att leverera en bra Star Wars känsla också. Så föredrar man klasser och levlar, och möjligheter att lägga vantarna på D20 eller SAGA så kan det mycket väl vara bästa alternativet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Intressant att ingen här verkar gilla d20-varianten ...

En sak till, som jag kom på: priset på WEGs gamla regelböcker är rätt högt om jag minns rätt. "Revised and expanded" gjorde rejält ont i plånboken när jag köpte för ett gäng år sedan, och jag antar att de inte har blivit billigare med åren.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skarpskytten;n209968 said:
Intressant att ingen här verkar gilla d20-varianten ...
Jag fick krupp på den kring lvl 6. Jag gillade vissa idéer kring rymdstrid, men skiten gick ju inte att spelleda.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Krille;n209969 said:
Jag fick krupp på den kring lvl 6. Jag gillade vissa idéer kring rymdstrid, men skiten gick ju inte att spelleda.
DnD3.x är ett helvete att spelleda, motsvarar att arbeta halvtid som byråkrat, jag tröttnade på level 7, när besvärjelserna tog över allt. (I efterhand har jag förstått att det finns en "variant" som helt enkelt är att man spelar RAW, men ingen kan bli högre än nivå sex, det är nog det vettigaste man kan göra med det spelet).

Och det som gör det riktigt dåligt för att spela Star Wars är att rollfigurerna blir så specialiserade, vilket leder till att den karaktären inte kan vara med när man ska göra något sneaky, och den kan inte vara med i rymdstrid, och den kan inte vara med när man ska leta ledtrådar och ... Och det är inte det man vill ha i Star Wars! Inte jag i alla fall. Eftersom de fixade till det delvis i Saga Edition så var det väl fler som kände samma sak.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Kan rekommendera FFG Star Wars. Vi har spelat det mycket och det går förvånansvärt fort att vänja sig vid symbolerna på tärningarna och att lägga ihop dem (för oss iaf).

Det jag/vi stör oss lite på med FFG är att det så ofta blir symboler som modifierar handlingar med någon sorts positiv eller negativ quirk. Lite för ofta. Det är dock en mindre puck och lätt att bara skita i om man inte orkar komma på någon liten quirk för just [den där] handlingen. I strid löser det sig för att dessa quirk-symboler kan spenderas för olika effekter på ett mycket strukturerat sätt.

Cog.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Stort tack för alla svar, jag bjöds på klart mer insikt än jag hade räknat med. Har bläddrat (märkligt begrepp när det sker på skärm...) i "Star Wars REUP" och gillar spontant det jag ser. Det skall nog bli bra detta.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
cogitare;n209989 said:
Kan rekommendera FFG Star Wars. Vi har spelat det mycket och det går förvånansvärt fort att vänja sig vid symbolerna på tärningarna och att lägga ihop dem (för oss iaf).

Det jag/vi stör oss lite på med FFG är att det så ofta blir symboler som modifierar handlingar med någon sorts positiv eller negativ quirk. Lite för ofta. Det är dock en mindre puck och lätt att bara skita i om man inte orkar komma på någon liten quirk för just [den där] handlingen. I strid löser det sig för att dessa quirk-symboler kan spenderas för olika effekter på ett mycket strukturerat sätt.

Cog.
Jag gillar generellt bieffekterna, men det händer att vi också ignorerar dem om vi inte kommer på något spontant.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Jag är verkligen inte ett fan av D20 versionerna, även om den Saga edition är spännande ur en design synpunkt som ett steg mot 4ed. Fantasy Flight är lite för fibligt och konstigt med sina tärningar och medan det är kul så förvinner aldrig smaken av att man primärt arbetar med ett system ur min mun.

D6 finns i en stor samlings version med alla reglerna som jag kan rekommendera om du vill ha ett av de officiella spelen. Jag körde min Sith Lords kampanj i D6 och medan systemet är lite för klunkigt och väldigt 80-tal så är det ganska kul. Du kan hitta den fanskapade "Second Edition Revised, Expanded, and Updated" versionen av D6 reglerna lagligt och gratis här: http://d6holocron.com/downloads/books/REUP.pdf

Finns även awesome färdiga templates med bilder och stuff. Seriöst, kolla på dessa: http://dicemonkey.net/?page_id=8437

Och här är en sida med en massa fansupplement: http://krapz.free.fr/

Och ännu mer stuff: http://www.d6holocron.com/



Men vad jag rekommenderar? Och som är gratis så du förlorar inget på att läsa genom det? Jedi Wushu! Baserat på Wushu Rpg och gjort specifikt för att man ska få till de där coola Jedi ljussabel striderna. Fungerar mindre bra om folk vill spela Han Solo men fungerar great om du vill ha ett party bestående av Kyle Katarna, Mara Jade och Jaina Solo. Du kan hitta det här: http://schirduans.com/david/my-creations/jedi-wushu
 
Top