All Jedi or No Jedi är ju den klassiska regeln:
https://m.youtube.com/watch?v=pzWoFIRxINA
Som det stora Karen Traviss fan jag är måste jag dock säga: "An elegant weapon for a more civilized time, eh? Well guess what? Times have changed!"
I Fantasy Flight Star Wars mördade vi rymdtrollkarlar med koordinerad sniper fire och automateld på löpande band till vår spelledares chock och frustration.... Hehe.
Du kan bygga Jedi killers i Saga edition som inte är att leka med. Men det tar typ 10 levlar. Innan det kommer Jedi (eller ännu bättre Sith) stampa på dig.
I D6 Star Wars är du fucked i dock... Om du inte använder alla splat böckerna och skjuter folk med elektriska nät, använder minor (de känns inte i kraften motherfuckers!) och sedan skjuter dem med stun eller exploderande vapen. Då är du bara i ett stort underläge mot Jedi.
I mitt Star Wars regelsystem har du meta-poäng så du kan ändra handlingen och lite specialförmågor du kan köpa specifikt för att skydda dig mot Jedi. Med det är för att jag ville att man skulle kunna spela Cad Bane eller General Grevious.
Idealt bör det vara balanserat på så sätt att andra spelarkaraktärer i en grupp med en Jedi är typ Mandalorians, combat cyborgs eller liknande. Eller så kan man ha en shitty nybörjar Jedi som Luke i första filmen.