Bästa högskoleutbildningen för en rollspelare?

Kursen "Nyandlighet, magi och häxkonst" Vid Umeå universitet eller kursen "Magi och religion under tusen år" vid Göteborgs universitet kan kanske platsa. Vi har även kursen ”Religionshistoria: Ockultism: Rituell magi och radikal transformation” vid Lunds universitet.
På min tid hette kursen i Umeå "Myt, magi och ockultism". Fanns också en kortlivad sommarkurs i esoterism vid Umu, men den hann jag tyvärr inte med att läsa.

De mest relevanta kurser som jag läste var statskunskap (med inriktning Mellanöstern), nationalekonomi, samt antikens kultur & samhälle.

Projekt- och gruppdynamik är nog den jag har haft mest nytta av.
Jag tror dig!
Så många problem jag i yngre trodde hade med spelet att göra var egentligen problem med gruppdynamik, skilda mål och förväntningar etcetera.

Undvik för allt i världen historia och arkeologi! Efter två terminer tycker man att alla fantasyvärldar är rent larv! Man blir ett hopplöst stressmoment för sin spelledare!!!
På samma sätt har jag märkt att ekologi och etologi mer ofta lägger sig som ett hinder för coola fantasyscener än stöttar dem.

Än idag retar jag mig vargflocken som oprovocerat anföll en stor grupp legionärer.

Back